آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش امنیت ارز دیجیتالآموزش کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول اچ دی چیست؟ چه کاربردی دارد؟

افرادی که آشنایی محدودی با دنیای رمز ارزها دارند، تصور می‌کنند کیف پول‌های ارز دیجیتالی محلی برای نگهداری ارز دیجیتال هستند. در واقع این مطلب اشتباه نیست؛ اما تعریف آن بسیار ساده و ابتدایی است. از منظر تخصصی، کیف پول محلی برای ذخیره‌سازی کلیدهای عمومی و خصوصی کاربران است. ارزهای دیجیتال در بلاکچین نگهداری می‌شوند و از طریق کیف پول می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد و البته این سبب افزایش امنیت بیشتر می‌شود. اگر قصد انجام تراکنشی را داشته باشید، کیف پول با استفاده از کلید خصوصی، تراکنش مورد نظر را تایید و امضا می‌کند. در این مقاله از سری مقالات ompfiex قصد داریم بررسی کنیم که کیف پول اچ دی چیست؟ برای آشنایی بیش‌تر با ما همراه باشید.

کیف پول اچ دی چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع کیف پول، لازم است با مفهوم انواع کلیدهای عمومی و خصوصی آشنایی پیدا کنید.

  • کلید خصوصی: نقش کلید خصوصی مانند رمز کارت بانکی بوده و از آن برای دسترسی به دارایی استفاده می‌شود. باید از این کلید خصوصی به­ خوبی نگه­داری کرده و از قرار دادن آن در اختیار دیگران امتناع کنید.
  • آدرس کیف پول: این آدرس یک رشته کدی مانند شماره حساب بانکی بوده و برای ارسال و یا دریافت ارز دیجیتال از سایر کیف پول‌ها استفاده می‌شود.
  • کلید عمومی: نول نودها یا اعتبارسنج‌ها برای تطبیق کلید خصوصی با آدرس کیف پول و اطمینان از امضا شدن تراکنش توسط کلید خصوصی نیاز به کدهای مشخصی دارند. این کدها همان کلید عمومی هستند.

کیف پول اچ دی جزو آن دسته از کیف پول‌هایی است که در آن بین تمامی کلیدهای تولید شده، یک تابع ریاضی وجود دارد. این نوع کیف در بین کاربران ارزهای دیجیتال از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و اولویت اول کاربران برای استفاده است. اچ دی (hd) مخفف کلمه Hierarchical Deterministic بوده و در برخی موارد سلسله مراتبی و قطعی ترجمه می‌شود. نقطه مقابل کیف پول‌های Deterministic، کیف پول‌های nondeterministic هستند؛ به این کیف پول، کیف پول تصادفی یا رندوم نیز گفته می‌شود. پیدایش کیف پول اچ دی به این شکل است که برای بهبود عملکرد شبکه بیت کوین پیشنهاداتی مطرح شد و در ادامه BIP32 به وجود آمد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ معرفی انواع آن

مزیت‌های کیف پول اچ دی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کیف پول اچ دی، امکان انجام فرآیند بکاپ‌گیری از آن است. وجود رابطه ریاضی در بین کلیدهای کیف پول، این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که برای استفاده همیشگی از کیف پول، تهیه تنها یک بار نسخه پشتیبان کافی است. امکان بازیابی کلید خصوصی و دارایی از دیگر مزیت‌های مهم این کیف پول است.  هم‌چنین این کیف پول توانایی ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین را در خود دارد. با استفاده از کیف پول اچ دی، امنیت حریم خصوصی برای حفظ دارایی‌ها افزایش می‌یابد؛ زیرا استفاده از کیف پول اچ دی این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که برای هربار دریافت ارز دیجیتال، آدرس عمومی جدید تولید کند و این موضوع بر افزایش امنیت حریم خصوصی تاثیرگذار است. در کیف پول ­های اچ دی این مزیت اصلی وجود دارد که با استفاده از کلید خصوصی بتوانید آن را بازیابی کنید.

عملکرد کیف پول HD

این کیف پول برای تولید کلید خصوصی از ایده seed استفاده می‌کند. این کار به‌صورت خودکار و بدون دخالت شخص انجام می‌شود و دلیل آن تصادفی و غیرقابل حدس بودن کد است. وظیفه کیف پول پس از تولید سید این است که به ساخت جفت کلیدهای خصوصی و عمومی و آدرس کاربران می‌پردازد. ممکن است دایره توابع ریاضی مورد استفاده قرار گرفته شده برای تولید آدرس‌های یک سید، بسیار گسترده باشد. دلیل انتخاب اسم سلسله مراتبی از این بابت است که جفت کلید­‌های خصوصی و عمومی و آدرس­‌های آن به شکل نمودار درختی تولید می­‌شوند. عملکرد آن به این شکل است که از سید به کلید مادر و از کلید مادر به بچه‌کلیدها و… به همین ترتیب پیش می­روند. به­ هنگام بازیابی کیف پول خود با استفاده از سید یا عبارت بازیابی، کیف پول تمامی کلیدهای ساخته شده توسط سید را جست‌وجو می­کند. پس از پایان جستجو دارایی‌­ها بازیابی می­شوند.

بهترین کیف پول­ های اچ دی

کیف پول لجر نانو اس

بسیاری از کیف پول‌­هایی که امروزه در حال استفاده از آن‌ها هستیم یا حداقل آن­ها را می‌­شناسیم، از نوع اچ دی هستند. این مهم نشان‌دهنده محبوبیت و ارزشمندی این کیف پول در بین کاربران ارزهای دیجیتال است. شناخته شده‌­ترین کیف پول­های اچ دی شامل موارد زیر هستند.

  • کیف پول سخت افزاری ترزور Trezor
  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس Ledger Nano S(یکی از بهترین کیف پول های سخت افزاری)
  • کیف پول نرم افزاری جکس Jaxx
  • کیف پول سخت افزاری کیپ کی KeepKey
  • کیف پول نرم افزاری الکتروم Electrum
  • کیف پول نرم افزاری اتمیک والت Atomic Wallet
  • کیف پول نرم افزاری مای سلیوم  Mycelium
  • کیف پول نرم افزاری تراست والت Trust wallet
  • کیف پول نرم افزاری اگزودوس Exodus
  • کیف پول نرم افزاری کوینومی  coinomi
  • کیف پول نرم افزاری سامورایی samourai wallet
  • کیف پول نرم افزاری بلاک چین blockchain

در این مقاله از سایت ompfinex سعی شد تا تعریفی جامع و در عین حال ساده برای کیف پول­‌های اچ دی ارائه شود. پس از آن کیف پول­‌های اچ دی با Bip32 وارد شبکه بیت کوین شده و به مرور با Bipهای ۳۹ و ۴۴ تکمیل شدند. امنیت ارزهای دیجیتال با ظهور کیف پول اچ دی به شکل قابل توجهی افزایش یافت و کاربران ارزهای دیجیتال را از بکاپ‌­گیری­‌های متعدد  بی­‌نیاز کرد. این مورد سبب افزایش راحتی در تهیه نسخه پشتیبان شد تصور کنید در هر بار انجام تراکنش باید نسخه پشتیبان تهیه کرده و به‌­خوبی از تمامی آن­ها نگهداری می‌­کردید.

کیف پول سرد چیست؟ بهترین نوع آن کدام است؟

امنیت بیش‌تر به کمک کیف پول

به ­طور کلی می‌­توان گفت بیشتر کیف پول­‌های مطرح و شناخته شده در دنیای رمزارزها از نوع اچ دی هستند. اگر به تازگی به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شدید و از طرفی بسیار نگران موضوع امنیت و حریم خصوصی هستید، کیف پول­‌های اچ دی گزینه­ بسیار خوبی برای حفظ دارایی­‌ها و حریم خصوصی شما هستند. البته دقت داشته باشید برای انتخاب کیف پول مناسب تنها بحث اچ دی بودن یا نبودن آن مطرح نیست و فاکتورهای بسیار دیگری وجود دارند که باید به آن‌ها توجه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چگونگی انتخاب یک کیف پول دیجیتالی مناسب می­توانید از سایر مقالات مفید ompfinex در این زمینه استفاده نمایید.

امیرمهدی شکوهی

امیر مهدی شکوهی هستم. دو سال قبل نوشتن و ترجمه را شروع کردم. نزدیک به 10 سال زبان خواندم و مدرک‌های CAE و TTC گرفتم. در حال حاضر به طور اختصاصی روی مقالات بخش‌های بازی‌‌های بلاک چینی، ان اف تی‌ها و متاورس متمرکز هستم. به زبان انگلیسی، فیلم، سریال و بازی‌های ویدئویی علاقه زیادی دارم. همچنین به طور حرفه‌ای در بازار فعالیت می‌کنم. به نظرم کریپتوکارنسی‌ها آینده اقتصاد را شکل خواهند داد و تحولی در اقتصاد غیرمتمرکز ایجاد خواهند کرد.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا