آموزش ارز دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران

اخبار و گفته‌های امیدبخشی که در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد، بازار رمزارزها را به یکی از داغ‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، شاهد به وجود آمدن سایت‌های بسیاری برای انجام مبادلات کریپتوکارنسی‌ها هستیم؛ همین امر موجب شده که سرمایه‌گذاران هنگام ورود به دنیای کریپتو، بین انتخاب از میان سایت‌های فراوان گیج شوند. جای هیچ نگرانی نیست! زیرا ما در این مقاله قصد داریم بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال را در ایران معرفی کنیم تا خیال شما را برای همیشه از بابت این موضوع راحت کنیم! پس در ادامه همراه با باشید.

تاریخچه ارز دیجیتال

به احتمال زیاد تا به امروز نام بیت‌کوین بارها به گوشتان خورده است. تاریخچه ارز دیجیتال یا درست‌تر است بگوییم بازار رمز ارز‌ها به حدود سال ۲۰۰۹ یعنی سالی که بیت‌کوین خلق شد بر می‌گردد. در اوایل سال ۲۰۰۹ فردی به نام ساتوشی ناکاموتو با هویت پنهان، اولین ارز دیجیتال جهان به نام بیت‌کوین را خلق کرد. برخی از افراد بر این باورند کسی که بیت‌کوین را خلق کرده است نمی‌تواند یک فرد به تنهایی باشد بلکه در اصل یک تیم بزرگ این کار را انجام داده است. از زمان خلق بیت‌کوین تا به امروز ارز دیجیتال هر روزه پیشرفت کرده و توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. بعد از بیت‌کوین، آلت‌کوین‌ها (AltCoin) و استیبل‌کوین‌ها (StableCoin) نیز به ارز دیجیتال افزوده شدند و این عرصه را کامل‌تر کردند.

قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال

مزایای انجام معاملات با ارز دیجیتال

ارز دیجیتال با اهداف بزرگ و قابل توجهی مطرح شد. این هدف‌ها در اصل همان مزایایی هستند که باعث شده‌اند هر روزه افراد بیشتری به فعالیت در این عرصه تمایل پیدا کنند. در ادامه تعدادی از این مزایا را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران

از بین رفتن واسطه

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر برای تبادل پول میان دو نفر، از رابط‌هایی مانند بانک استفاده می‌شود. در این روش از داد و ستد دیگر نیازی به واسطه‌ها نیست. به عنوان مثال دو فردی که قرار است بین هم، ارز جا‌به‌جا کنند، به طور مستقیم ارز را از حساب مجازی خود به حساب دیگری منتقل می‌کنند و در این میان سرمایه آن‌ها در بانک قرار نمی‌گیرد. به بیان دیگر معامله‌ آن‌ها وابسته به وجود بانک نیست و به صورت مستقل انجام می‌شود.

امکان معامله بدون توجه به مکان و زمان

هنگامی که معامله‌ای را به صورت عادی انجام می‌دهید، چه این معامله وابسته به بانک باشد چه پولی باشد که به صورت دستی بین خود جا‌به‌جا می‌کنید، معامله شما محدود به زمان و مکان است. یعنی به عنوان مثال اگر قرار است به صورت دستی میان یکدیگر پول جا‌به‌جا کنید، باید زمان و مکانی را که برای طرفین مناسب باشد را تعیین کنید. در صورتی که معاملات با ارز دیجیتال هیچ محدودیت زمانی و مکانی ندارند و شما عملا در هر ساعتی از شبانه روز و در هر مکانی در صورت امکان اتصال به اینترنت می‌توانید معامله خود را انجام دهید.

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران

امنیت بالا

این مزیت را با یک مثال ساده توضیح می‌دهیم. فرض کنید قرار است بخشی از طلا‌های خود را در ازای یک ماشین با فردی معامله کنید. در این صورت شما با طلا‌های خود و فرد با ماشین به محل معامله می‌آیید. در این صورت از بین رفتن دارایی یا همان طلا‌های شما می‌تواند به راحتی صورت گیرد. شما می‌توانید در صورت برخورد با یک سارق تمام دارایی خود را از دست بدهید. احتمال از بین رفتن سرمایه در ارز دیجیتال تقریبا نزدیک به صفر است. این ارز‌ها با کدنویسی‌های پیچیده و قوی طوری طراحی شده‌اند که هکر‌های حرفه‌ای نیز نمی‌توانند به آن‌ها نفوذ کنند. همین امنیت بالا باعث شده افراد راحت‌تر به عرصه ارز دیجیتال اعتماد کنند.

بهترین صرافی ارز دیجیتال در جهان چیست؟

معیارهای انتخاب بهترین سایت و سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال چیست؟

در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب صرافی باید به آن‌ها توجه کرد، اشاره می‌کنیم.

بهترین سایت و صرافی ایرانی خرید و فروش ارز دیجیتال

در ابتدا قصد داریم ببینیم سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال داخلی بهتر هستند یا خارجی، سپس به معرفی بهترین سایت‌های داخلی خواهیم پرداخت.

بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتالی، علاقه‌مند به استفاده از صرافی‌های خارجی هستند. با توجه به تمام مزیت‌ها و امکانات ویژه‌ای که صرافی‌های خارجی دارند، باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید. این نکات شامل حریم خصوصی، امنیت، مشکلات تحریم، کلاهبرداری، پیگیری شکایت، زبان و… می‌شود.

حریم خصوصی

بسیاری از سایت‌های مشهور خارجی، متمرکز هستند. این امر برخلاف ذات ارزهای دیجیتال است. ماهیت ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است و یکی از اصلی‌ترین دلالیل محبوبیت آن‌ها نیز همین غیرمتمرکز بودن است؛ اما این صرافی‌های خارجی متمرکز به تمامی اطلاعات و ارزهای دیجیتال شما دسترسی داشته و قابلیت کنترل و نظارت دارند. در این صرافی‌ها حریم خصوصی افراد به‌راحتی نقض می‌شود. این در حالی است که سایت‌های داخلی اجازه دسترسی به ارزهای دیجیتال شما را نداشته و در صورت بروز این اتفاق امکان طرح شکایت و پیگیری قانونی وجود دارد.

مشکلات تحریم

با وضع تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، بسیاری از صرافی‌های خارجی، کاربران ایران را در لیست تحریم خود قرار داده‌اند. برای استفاده از این صرافی‌ها باید از روش تغییر آی‌پی برای ورود استفاده کرد. این در حالی است که اگر صرافی به هویت اصلی شما پی‌ ببرد، به‌سرعت حساب کاربری شما را مسدود می‌کند. این عمل سبب از بین رفتن تمامی ارزها و دارایی‌های شما می‌شود. بنابراین استفاده از صرافی‌های خارجی با ریسک بالایی همراه است و این در حالی است که می‌توانید به‌راحتی در صرافی‌های داخلی معاملات را انجام داده و نگران مسدود شدن حساب خود نباشید.

کلاهبرداری

در برخی موارد افراد با اعتماد کردن به سایت‌های خارجی و واریز ارزهای دیجیتال خود به کیف پول آن‌ها سبب از بین رفتن دارایی و ارزهای خود شده‌اند. این صرافی‌ها به‌دلایل مختلف مانند هک شدن، از دسترس خارج شده و به‌دلیل ناشناخته بودن آن‌ها در کشور، دیگر امکان پیگیری وجود نخواهد داشت؛ اما در صرافی‌ها داخلی به‌دلیل دریافت مجوزهای قانونی و مشخص بودن آن‌ها، ریسک کلاهبرداری بسیار پایینی دارد.

پیگیری شکایت

در بسیاری از موارد ممکن است کاربر از خدمات ارائه شده توسط صرافی ناراضی بوده و درخواست شکایت داشته باشد. پیگیری این درخواست‌ها به‌دلیل این‌که صرافی در کشور دیگری فعال است، در بیشتر مواقع ناموفق است؛ اما در صرافی‌های داخلی به‌دلیل قانونی بودن فعالیت آن‌ها، امکان پیگیری و رسیدگی هر شکایتی وجود دارد.

در انتخاب بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال به چه نکاتی باید دقت کرد؟

در زمینه پیدا کردن صرافی مناسب برای خود بهتر است به بررسی هدفتان از فعالیت در این عرصه بپردازید. به عنوان مثال با توجه به این که شما قصد هلد (Hold) کردن و یا ترید (Trade) کردن سرمایه خود را در زمینه ارز دیجیتال داشته باشید، باید در انتخاب صرافی متفاوت عمل کنید. ولی به صورت کلی بهتر است میان صرافی‌های موجود در ایران، صرافی را انتخاب کنید که یک‌سری ویژگی‌های مشخص را داشته باشد. در این قسمت می‌خواهیم شما را با این ویژگی‌ها آشنا کنیم.

امنیت

به طور کلی می‌توان گفت امنیت مهم‌ترین بعد صرافی‌های ارز دیجیتال می‌باشد. با توجه به این که تمام فعالیت‌ها و معاملات انجام شده در حالت مجازی صورت می‌گیرد، باید صرافی را انتخاب کنید که از نظر امنیتی بتواند از سرمایه شما محافظت کند. در تمام عرصه‌هایی که برای کسب و کار ایجاد می‌شوند، افرادی سودجو به کلاهبرداری از افراد دیگر می‌پردازند. اگر صرافی شما از نظر امنیتی به خوبی تقویت نشده باشد ممکن است توسط هکر‌ها هک شود و سرمایه شما از بین برود. پس به راحتی به همه صرافی‌ها اعتماد نکنید.

پشتیبانی

صرافی مورد نظر شما بهتر است از یک تیم پشتیبانی قوی برخوردار باشد تا هنگام بروز مشکل یا اتفاقی برای حساب شما بتواند به سرعت اطلاع‌‌رسانی کند. هم‌چنین در پروسه کسب و کار و ارز دیجیتال ممکن است به سوالاتی برخورد کنید. اگر صرافی شما سیستم پشتیبانی خوبی داشته باشد می‌توانید به سرعت با آن‌ها ارتباط گرفته و سوال خود را مطرح کنید.

کارمزد

ویژگی بعدی در صرافی‌ها کارمزد می‌باشد. تمام صرافی‌های ارز دیجیتالی که در حال حاضر وجود دارند، نسبت به حجم معاملات انجام شده کارمزدی تعریف شده را از دو طرف معامله دریافت می‌کنند. بهتر است صرافی را انتخاب کنید که کارمزد مناسبی داشته باشد. دقت کنید به دنبال یافتن کارمزد خیلی پایین نباشید چون به طور معمول صرافی‌هایی که کارمزد خیلی پایین و غیرمنطقی از افراد دریافت می‌کنند، مشکلاتی در سیستم‌های امنیتی خود دارند. برای این منظور مقاله چگونه در ایران با کمترین کارمزد ارز دیجیتال انتقال دهیم را مطالعه کنید.

بهترین سایت خریدوفروش ارزدیجیتال در ایران
بهترین سایت خریدوفروش ارزدیجیتال در ایران

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران

زمانی که ارز دیجیتال به وجود آمد کسب و کار‌ها به صورت سنتی در ایران انجام می‌شد. صاحبان کسب و کار تا حدودی این شیوه مدرن از کسب درآمد را انکار می‌کردند و حاضر نبودند به آن اعتماد کنند. در حال حاضر دیجیتالی شدن کسب و کار‌ها امری ضروری محسوب می‌شود زیرا اگر کسی کسب و کار خود را به صورت دیجیتالی راه‌اندازی نکند از رقیب‌های خود عقب خواهد ماند. در حال حاضر مردم در ایران ارز‌های دیجیتال را پذیرفته‌اند و افراد زیادی نیز از این زمینه کسب درآمد می‌کنند. به همین علت سایت‌هایی برای خرید و فروش ارز دیجیتال یا همان صرافی‌های ایرانی به وجود آمده‌اند. در ادامه می‌خواهیم شناخته شده‌ترین و بهترین سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران را به شما معرفی کنیم. این موارد که از جمله بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی محسوب می‌شوند.

مقایسه‌ی صرافی های مجاز ارز دیجیتال در ایران

نوبیتکس

هنگام معرفی بهترین سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال، قطعا باید به نوبیتکس اشاره کرد. صرافی نوبیتکس در سال ۱۳۹۶ توسط تیمی حرفه‌ای شکل گرفت. این صرافی نخستین شرکتی‌ می‌باشد که در دانش بنیان در عرصه ارز دیجیتال ثبت شده است. نوبیتکس به این علت که توانسته خود را مورد تایید دولت قرار دهد، اعتماد کاربران ایرانی را به خوبی جلب کرده است. حدود سه سال است که نوبیتکس در بازار فعالیت می‌کند و در حال حاضر بازار عرضه و تقاضا در این صرافی به اندازه مطلوب می‌باشد. هم‌چنین نوبیتکس سیستم پشتیبانی بسیار قوی دارد. به صورتی که این سایت یک شماره تلفن در دسترس از شما دریافت می‌کند و سپس در صورت بروز هر گونه مشکلی در حساب شما، با تماس تلفنی به شما اطلاع‌‌رسانی می‌کند.

مزایا:

  • پشتیبانی ۲۴ ساعته برای کاربران
  • سیستم امنیتی بالا
  • استفاده از سیستم احراز هویت مناسب به منظور جلوگیری از کلاهبرداری
  • ارائه اپلیکیشن برای سیستم عامل اندورید
  • حجم معاملاتی بالا

معایب:

  • نداشتن اپلیکیشن برای سیستم عامل ios

کارمزد‌های این صرافی نیز نسبتا مناسب محسوب می‌شوند. کارمزد نوبیتکس با توجه به حجم معامله بین ۰.۲ تا ۰.۳ درصد متغیر می‌باشد.

صرافی ارز دیجیتال ایرانی

والکس (Wallex)

این صرافی ارز دیجیتال نیز حدود یک سال است که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند. تیم این صرافی از دانشجویان دانشگاه شریف و دانشگاه تهران تشکیل شده است. این صرافی نسبت به نوبیتکس ارز‌های کمتری را پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین از کارمزد بالاتری نسبت به نوبیتکس برخوردار است. این صرافی مانند نوبیتکس شناخته شده است و از امینت نسبتا بالایی برخوردار می‌باشد.

مزایا:

  • سیستم احراز هویت مناسب
  • سیستم امنیتی بالا
  • رابط کاربری خوب
  • کارمزد مناسب
  • حجم معاملاتی خوب

معایب:

  • تنوع نسبتا کم ارز‌های پشتیبانی شده
  • نداشتن امکانات پیشرفته تریدینگ مانند stop/loss
  • نداشتن اپلیکشن برای Android یا ios

کارمزد این صرافی ایرانی نیز بین ۰.۲ تا ۰.۴ درصد از معاملات متغیر است.

همه‌ی موارد بالا سبب آورده شدن نام صرافی والکس در این راهنمای بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال آورده شود، شما هم با ما موافقید، مگر نه؟

ترید کردن ارز دیجیتال

کریپتولند (CryptoLand)

کریپتولند نیز از قدیمی‌ترین سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران محسوب می‌شود. این صرافی در دو کشور‌ ایران و مالزی شعبه دارد. کریپتولند از حدود ۲۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این صرافی از سال ۱۳۸۷ ثبت دامنه کرده ولی از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را به صورت مداوم شروع کرده است.

مزایا:

  • سیستم احراز هویت مناسب
  • امنیت بالا
  • داشتن ربات تلگرامی برای دریافت نرخ لحظه‌ای
  • کارمزد پایین
  • تنوع بالای ارز‌های پشتیبانی شده

معایب:

  • نداشتن اپلیکشن برای Android یا ios
  • امکان سفارش فقط با قیمت لحظه‌ای
  • به‌روز‌رسانی نرخ‌ها هر پنج دقیقه

کارمزد‌های این صرافی به طور نسبی خیلی پایین و چیزی حدود ۰.۱ درصد برای معاملات می‌باشد.

رمزینکس (Ramzinex)

صرافی رمزینکس نیز از صرافی‌های قدیمی ایرانی محسوب می‌شود. این صرافی با ارائه بیت‌کوین و آلت‌کوین‌های مناسب توانسته جای خود را میان رقبا به خوبی نگه دارد. این صرافی تابع  قوانین جمهوری اسلامی ایران است و تنها معاملاتی که در آن صورت می‌گیرند، معاملات ارز دیجیتال می‌باشد. این سایت نیز از امکانات، امنیت و کارمزد مناسبی برخوردار است.

مزایا:

  • تنوع بالا ارز‌های پشتیبانی شده
  • حجم معاملاتی متوسط
  • پشتیبانی مناسب
  • امنیت بالا
  • ارائه اپلیکشین برای سیستم عامل Android

معایب:

  • نداشتن اپلیکیشن برای سیستم عامل ios
  • نداشتن هیچ گونه محتوای آموزشی در سایت

کارمزد این صرافی بین ۰.۱۸ تا ۰.۳۲ متغیر می‌باشد. به طور کلی این صرافی یک پیشنهاد مناسب برای افراد تازه کار می‌باشد.

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران

اکسیر (Exir)

صرافی اکسیر از سال ۱۳۹۷ تاسیس شده و طبق گفته خودش برای امنیت خود از سیستم‌ شرکت آمازون استفاده می‌کند. این صرافی نیز از سیستم احراز هویت مناسب استفاده کرده و هم‌چنین دارای سیستم پاسخگویی تلفنی و تیکتی می‌باشد. اکسیر کاربران خود را به پنج دسته از مبتدی تا حرفه‌ای تقسیم کرده و کارمزد را با توجه به این دسته‌ها تعیین می‌کند.

مزایا:

  • ارائه اپلیکشین برای سیستم عامل Android
  • ارائه ۱۲ ارز برتر
  • پشتیبانی خیلی خوب
  • وجود قسمتی در سایت برای اطلاع‌‌رسانی در مورد رفع باگ‌ها و مشکلات
  • سیستم احراز هویت مناسب
  • حجم معاملاتی خوب
  • وجود امکان چت میان کاربران
  • رابط کاربری قابل قبول
  • کارمزد مناسب

معایب:

  • کمی گیج‌ کننده برای افراد مبتدی به علت پیچیدگی سایت
  • عدم پشتیبانی از بعضی از ارز‌های معروف مانند اتریوم کلاسیک
  • نداشتن اپلیکیشن برای سیستم عامل‌های Android و ios

کارمزد این صرافی با توجه به سطح کاربر از ۰.۱ تا ۰.۴ درصد متغیر است.

سایت های خارجی و مفید ارز دیجیتال

گرندکس (Grandex)

گرندکس از صرافی‌های جدید ارز دیجیتال محسوب می‌شود اما علی‌رقم جدید بودن این صرافی خدمات خوبی را ارائه داده و توانسته است جای خوبی را میان صرافی‌های ارز دیجیتال برای خود باز کند. صرافی گرندکس از معدود صرافی‌هایی است که برای شرکت خود یک دفتر فیزیکی تهیه کرده و با این عمل توانسته اعتماد کاربران خود را به خوبی جلب کند.

مزایا:

  • وجود شرکت فیزیکی
  • امنیت بسیار بالا
  • وجود باشگاه مشتریان
  • فرآیند احراز هویت مناسب
  • شفافیت در هزینه‌ها
  • سرعت بالای معاملات
  • طراحی مناسب سایت

معایب:

  • پشتیبانی از ارزهای کم
  • نداشتن اپلیکیشن برای سیستم عامل‌های Android یا ios

صرافی OMPfinex

صرافی OMPfinex نیز یکی دیگر از سایت‌های ایرانی است که می‌توانید در آن به خرید آنی و فوری ارز دیجیتال بپردازید. که در ادامه مزایای استفاده از آن را بیان خواهیم کرد.

چرا صرافی OMPfinex را برای انجام معاملات انتخاب کنیم؟

صرافی­‌های بسیار زیادی در داخل ایران در حال فعالیت بوده که بیشتر آن‌­ها در بین کاربران ایرانی دارای شهرت و محبوبیت هستند. تمامی این صرافی‌­ها خدماتی نظیر تبدیل ارز و خرید و فروش آن­ را ارائه می‌­دهند و کمتر صرافی دارای خدمات ویژه است. کارگزاری ارز دیجیتال ompfinex نسبت­ به سایر صرافی‌­های داخلی امکانات ارزنده‌­ای را در اختیار کاربران قرار می‌­دهد.

مهم­ترین وجه تمایز این صرافی این است که امکان انجام معاملات آزمایشی را در اختیار کسانی که تازه وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌­اند قرار می‌دهد. فرآیند دمو در محیطی واقعی برای آموزش به کاربران ایجاد شده است. این عمل برای اولین بار در ایران و توسط صرافی ompfinex انجام شده است. کارمزدهای این صرافی براساس حجم معاملات ماهانه شما و براساس درصدی از مقدار ارز تبدیلی در نظر گرفته می­‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می­‌تواند سربرگ کارمزدها وب‌سایت ompfinex را مطالعه نمایید.

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در بازار اصلی و دموی OMPfinex

سخن پایانی

برخی از افراد به علت نداشتن اطلاعات کافی در زمینه ارز دیجیتال، آن را بیهوده خوانده و حاضر نیستند سرمایه خود را به این عرصه وارد کنند. در صورتی که شما می‌توانید با آموختن مهارت‌های فعالیت در ارز دیجیتال، به خوبی در این زمینه فعالیت کرده و به درآمد‌های بالایی برسید. در دنیای امروز روش‌های سنتی برای کسب و کار تقریبا از بین رفته و روش‌های مدرن جایگزین می‌شوند. در این دنیا با مخالفت و پافشاری بر روش‌های قدیمی فقط روند کار خود را کند‌تر کرده و از رقیب‌های خود عقب می‌افتید.

ارز دیجیتال نیز از شیوه‌های مدرن و به‌روز شده کسب و کار محسوب می‌شود و برای فعالیت در آن نیاز به صرافی‌های ایرانی دارید. شاید نتوانیم بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران را به شما معرفی کنیم اما به طور یقین مواردی که بررسی شدند، در گروه بهترین سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال قرار می‌گیرند.

بهترین سایت و سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران چیست؟

نوبیتکس را می‌توان یکی از بهترین سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران دانست.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا