آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

سگویت چیست و چه نقشی در تراکنش‌های بیت کوین دارد؟

بیت کوین را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال در میان سایر رمزارزها معرفی کرد. ارزی که با ظهورش راه را برای سایر رمزارزها باز کرد. البته این ارز همیشه با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو بوده است و کاربران شبکه سعی در برطرف کردن آن داشته‌اند. سگویت یکی از راه‌حل‌های موجود در رفع مشکلات مربوط به بیت کوین است. درواقع به کمک سگویت می‌توان تغییراتی در شبکه ایجاد کرد که به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند. هدف از ارائه این مقاله، یافتن پاسخی مناسب برای سوال سگویت چیست و بررسی ماهیت آن است. با ما همراه باشید تا به‌طور دقیق با این اصطلاح آشنا شوید.

سگویت چیست؟

سگویت(segwit) چیست؟ سگویت مخفف عبارت Segregated Witness است و نوعی سافت فورک به حساب می‌آید.  اصطلاح فورک در دنیای ارزهای دیجیتال، به معنی ایجاد تغییراتی برای بهبود عملکرد شبکه است. این تغییرات گاهی به صورت سافت ورک و گاهی به صورت هارد فورک انجام می‌شوند. سافت فورک نوعی تغییرات نرم‌افزاری است که عملکرد شبکه بلاکچین را بهبود می‌بخشد. مهم‌ترین کار سگویت در شبکه، حفظ انعطاف‌پذیری و افزایش ظرفیت بلوک در بلاکچین است. طرح سگویت اولین بار در سال ۲۰۱۷ از سوی تیم توسعه دهندگان بیت کوین بر روی این شبکه اعمال شد. برای درک بهتر کارایی این طرح و اینکه سگویت چیست؟ لازم است به بررسی برخی از شرایط شبکه بیت کوین بپردازیم‌. با ما همراه باشید.

ساتوشی در بیت کوین چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

مفهوم تکنولوژی سگویت چیست؟

 SegWit که کوتاه شده عبارت Segregated Witness است، به معنی جداسازی امضاهای تراکنش‌ها است.  مفهوم سگویت اولین‌بار توسط توسعه دهنده بیت کوین به نام پیتر ویل ایجاد و معرفی شد. همان‌طور که می‌دانید بلاکچین بیت کوین از تعداد زیادی سیستم توزیع شده در سراسر یک شبکه همتا به همتا تشکیل شده است. به هر کدام از این سیستم‌ها یک نود یا گره می‌گویند که وظیفه مدیریت تراکنش‌های بیت کوین را برعهده دارند. با توجه به اینکه تمامی تراکنش‌های ایجاد شده در بیت‌کوین در سیستم این گره‌ها کپی می‌شوند، هک کردن یا خرابی تراکنش‌ها عملی غیرممکن تلقی می‌شود.

اطلاعات مربوط به تراکنشی که در سراسر گره‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، شامل دو بخش ورودی و خروجی است. توجه داشته باشید که در هر تراکنش‌ می‌توان شاهد چندین ورودی و خروجی بود. خروجی شامل آدرس‌های عمومی گیرنده و ورودی مربوط به آدرس‌های عمومی فرستنده است.

 فرستنده برای ارسال هزینه و پول به آدرس عمومی طرف مقابل خود نیاز دارد. بیشتر فضای تراکنش شامل امضایی است که قسمتی از ورودی است و تأیید می‌کند که فرستنده پول مورد نیاز را دارد. بنابراین در هر تراکنش، بیت کوین از ورودی به سمت خروجی در حرکت است. پس از تأیید صحت تراکنش‌ها توسط گره‌ها، آن تراکنش به بلاک ورود پیدا می‌کند و بلاک جدید با هدف ادامه زنجیره، بر روی همه سیستم‌ها ذخیره می‌گردد.

درحال حاضر سگویت توسط یکی از تیم‌های توسعه دهنده بیت کوین گسترش یافته است. هدف از ارائه این طرح، برطرف کردن انعطاف‌پذیری تراکنش‌های بیت‌کوین است که به‌عنوان یکی از نقاط ضعف این شبکه محسوب می‌شود. البته این نقطه ضعف آسیبی به کاربران نمی‌رساند؛ اما تاکنون چندین بار مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. کارایی سگویت تنها به این موضوع خلاصه نمی‌شود و در موارد دیگری نظیر رفع مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین نیز مؤثر است.

سگویت در بیت کوین چیست

نقش سگویت در حل مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین چیست؟

 شبکه بلاکچین از بلاک‌های متوالی تراکنش‌ها به‌وجود آمده است؛ همان‌طور که می‌دانید مسئله مقیاس‌پذیری بیت‌کوین به دلیل  ناکافی ‌بودن حجم بلاک ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه حجم بلاک‌ها دارای سقف مشخصی هستند نمی‌توان در این مکانیزم تغییراتی بیشتر از یک مگابایت انجام داد. مسلما این حجم برای تعداد زیادی تراکنش در دقیقه که کاربران درصدد انجام آن هستند، کافی نیست. در نتیجه تأیید برخی از تراکنش‌ها چندین ساعت یا چندین روز طول می‌کشد. با توجه به رشد شبکه و افزایش تراکنش‌ها، حجم بلاک ها همچنان ثابت است و این موضوع بیانگر این است که مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین روزبه‌روز درحال گسترش است و به وخامت بیشتری نزدیک می‌شود.

یکی از مهم‌ترین کارکردهای سگویت، افزایش حجم بلاک بیت‌کوین است. سگویت با ارائه دو راهکار در رفع مشکلات بیان شده تا حد زیادی نقش دارد.

بر اساس اولین راهکار، سگویت این قابلیت را دارد که حجم بلاک‌ها را به ۴ مگابایت افزایش دهد. توجه داشته باشید که ۴ مگابایت حداکثر حجم بلاک مورد نظر سگویت است؛ اما حجم واقعی بلاک بستگی به شرایط شبکه دارد. طبق آمارهای به‌دست ‌آمده، حجم بلاک‌ها پس از فعال کردن سگویت، بین ۲ الی ۲/۱ مگابایت خواهد بود.

در راهکار دوم، سگویت با رفع مسئله انعطاف پذیری تراکنش‌ها، مشکل جزئی بیت‌کوین را از بین می‌برد. انتظار می‌رود که شبکه لایتنینگ با هدف افزایش سرعت تراکنش‌ها، آن‌ها را به بیرون از شبکه بلاکچین انتقال دهد. در نتیجه شاهد افزایش چشم‌گیری در ظرفیت شبکه خواهیم بود.

شبکه لایتنینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

موانع موجود بر سر راه سگویت

موانع موجود بر سر راه سگویت را می‌توان به سه دسته فنی، سیاسی و ایدئولوژیک تقسیم‌بندی کرد. عده‌ای از افراد بر این باورند که سگویت توانایی عمل به وعده‌هایش را ندارد و نمی‌تواند مشکلات مربوط به شبکه بیت‌کوین را حل کند. یکی از موضوعات مطرح شده در این باره این است که افزایش حجم بلاک توسط سگویت به میزانی نیست که بتواند نیازهای روزافزون کاربران حوزه دیجیتال را پاسخگو باشد. عده‌ای نیز به دلیل قدرت فنی بالای توسعه دهندگان سگویت و انسجام و ثبات این فناوری از آن حمایت و پشتیبانی می‌کنند. البته این ارزیابی‌ها تنها توسط افراد متخصص در این حوزه امکان‌پذیر است و افرادی که اطلاعات کافی در حوزه برنامه‌نویسی ندارند نمی‌توانند صحت صحبت‌های مخالفان و موافقان را بررسی و ارزیابی کنند.

 در فناوری سگویت موضوع تنها به مسائل فنی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه جوانب سیاسی نیز در این فناوری دخیل هستند و  سبب پیچیده‌تر شدن شرایط می‌شوند. افرادی که بر روی پروژه سگویت فعالیت می‌کنند توسط شرکت بلاک استریم استخدام شده‌اند و ماحصل این شرکت، راهکارهای زنجیره‌های جانبی است.

از طرفی برخی از کاربران شبکه بیت کوین معتقدند که سگویت سبب ایجاد تعارض منافع می‌شود؛ چرا که توسعه‌دهندگان تشویق می‌شوند از افزایش حجم بلاک‌ها جلوگیری کنند تا میزان تقاضا برای راهکارهای زنجیره‌های جانبی مثل شبکه لایتنینگ افزایش یابد. همین موضوع، علت مخالفت این کاربران با فناوری سگویت است. اما دغدغه اصلی ایدئولوژیک این است که سگویت، تعادل مشخصی میان مقیاس‌پذیری و سطح مناسبی از غیرمتمرکزسازی شبکه برقرار نمی‌کند. درواقع علت اصلی این نگرانی این است که سگویت مشکلات مربوط به شبکه بیت‌کوین را تا جایی برطرف می‌کند که پیاده‌سازی راهکارهای زنجیره‌های جانبی لایه دوم امکان‌پذیر باشد.

سگویت

حمایت کنندگان فناوری سگویت

تاکنون افراد و شرکت‌های بسیار زیادی سگویت را تأیید کرده‌اند. حدود ۱۰۰ شرکت برتر با هدف پشتیبانی و حمایت از سگویت دارای برنامه‌های مشخصی هستند و بر روی سگویت کار می‌کنند. از طرفی عده‌ای دیگر از افراد که در شبکه بیت‌کوین شناخته شده و معروف هستند، حمایت خود را از سگویت در شبکه‌های مجازی نظیر توئیتر اعلام کرده‌اند. برای مثال آندریاس آنتونوپولوس، چارلی لی و سامسون ماو، تعدادی از این افراد شناخته شده هستند.

حمایت از سگویت و کمک به توسعه آن منطقی‌ترین کاری است که در حال حاضر باید انجام شود؛ چرا که مشکلات زیادی آینده شبکه بیت‌کوین را تهدید می‌کند و مقیاس‌پذیری، مهم‌ترین آن‌هاست. بنابراین برای بهبود اوضاع موجود نباید از هیچ تلاشی فروگذار کرد.

بهترین کیف پول‌های سگویت کدامند؟

لجر نانو

 لجر نانو نمونه‌ای از کیف پول‌های سخت‌افزاری است که به کاربران این فرصت را می‌دهد تا تراکنش‌های خود را به صورت آفلاین انجام دهند. به دلیل آفلاین بودن این کیف پول، امنیت آن بسیار زیاد است؛ چرا که کلید خصوصی افراد از حملات اینترنتی در امان باقی می‌ماند. لجر نانو دارای دو مدل لجر نانو ایکس و لجر نانو اس است. هر دو مدل نام برده شده از تراکنش‌های مربوط به بلاک‌هایی اصلی بیت‌کوین و سگویت پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کوینومی

کوینومی از آن دسته از کیف پول های معروف است که بیش از ۱۲۰۰ رمزارز را پشتیبانی می‌کند و دارای هر دو نسخه موبایلی و کامپیوتری است. کوینومی علاوه بر پشتیبانی از تراکنش‌های اصلی بیت‌کوین، از تراکنش‌های سگویت نیز پشتیبانی می‌کند.

کوینومی

‌اکسودوس

اکسودوس نوعی کیف پول رایگان نرم‌افزاری است و یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی برای افراد مبتدی محسوب می‌شود. طراحی بصری‌ و رابط کاربری این کیف پول بسیار مناسب است و بیش از ۱۰۰ رمزارز را پشتیبانی می‌کند. اکسودوس از تراکنش‌های مربوط به بیت‌کوین و سگویت پشتیبانی می‌کند.

اکسودوس

مزایای سگویت چیست؟

مزایای سگویت چیست؟ با توجه به گسترش شبکه بلاکچین و افزایش کاربران، معاملات بیت‌کوین بسیار بیشتر از گذشته به‌طول می‌انجامند. ریشه اصلی این مشکل محدودیت‌های مربوط به ظرفیت است که سرعت شبکه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. با این حال با جداسازی اطلاعات مربوط به امضا در قالب یک جزء تفکیک شده می‌توان فضای بیشتری را در بلوک‌ها صرفه‌جویی کرد. این رویه باعث پردازش معاملات بیشتری در یک بلوک می‌شود. طرح سگویت دارای مزایای دیگری نیز هست که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

بهبود مربوط به انعطاف‌پذیری معاملات

‌انعطاف‌پذیری معاملات زمانی امکان‌پذیر است که توانایی تغییر شناسه معامله ‌با تغییر اطلاعات موجود در کد وجود داشته باشد. به‌طور کلی در هنگام ارسال معامله در شبکه، هر نودی می‌تواند شناسه تراکنش‌ را پیش از ارسال آن به نود بعدی تغییر دهد. این کار برای کاربرانی که معاملات خود را ردیابی می‌کنند، موضوعی آزاردهنده است.

با سگویت، اطلاعات مربوط به امضا در داده‌های معامله موجود نیست؛ بنابراین هیچ نودی امکان تغییر شناسه معامله را ندارد. در نتیجه معامله از اعتماد بالایی برخوردار می‌گردد. درواقع این موضوع به نفع افرادی است که قصد انجام معاملات تأیید نشده را دارند. همچنین این موضوع زمینه را جهت پیاده‌سازی Lightning Network فراهم می‌کند.

مزایای سگویت چیست

‌خطی بودن افزایش مقیاس عملیات SigHash

برای هش شدن داده هر تراکنش لازم است در پروتکل‌های مربوط به امضا از یک تابع درجه دوم از اندازه معاملات استفاده شود. دو برابر شدن اندازه یک معامله سبب دو برابر شدن عملیات مربوط به امضا و مقدار داده‌های مربوط به هش می‌شود.

سگویت این توانایی را دارد که این مشکل را با تغییر در محاسبه هش معامله برای امضا حل کند؛ به این صورت که هر بایت داده تنها یک بار هش شود. این موضوع نشان‌دهنده زمان یک تابع خطی است. درواقع استفاده از سگویت، امنیت مقیاس‌بندی اندازه بلوک را بیشتر می‌کند و این فرصت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا نسبت به انجام معاملات بزرگتر اقدام کنند.

حفظ امنیت معاملات چند امضایی

در حال حاضر برای انجام تراکنش‌های چند امضایی از پروتکل‌های P2SH استفاده می‌شود. این پروتکل از عملکرد هش ۱۶۰ بیتی بهره می‌گیرد. به کمک منابع رایانه‌ای قدرتمند، یک هکر این امکان را دارد که یک تلاقی بین یک آدرس دارای اعتبار را در قالب قسمتی از یک اسکریپت چند امضایی و یک اسکریپت که تمامی وجوه را به آن‌ها انتقال می‌دهد، پیدا کند.

به کمک سگویت، پرداخت اسکریپت‌ها از طریق الگوریتم ۲۵۶-bit هش می‌شوند. براساس این قابلیت، احتمال تلاقی جهت هر حمله‌ای در پرداخت‌های چند امضایی کاهش می‌یابد. این مسئله برای افرادی که از طریق قراردادهای چند امضایی، پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند، بسیار مفید و سازنده است.

معایب سگویت چیست؟

حالا با توجه به کارایی و مزایای سگویت خوب است بررسی کنیم که معایب سگویت چیست؟ سگویت را می‌توان به‌عنوان بخش موثری در شبکه بلاکچین دانست. بنابراین نقاط ضعف و قوت این فناوری، وابسته به دیدگاه افراد در این زمینه است. ‌توانایی سگویت برای افزایش تراکنش‌ها، به این ایده متکی است که بخشی از داده‌های بلاکچینی، دور از زنجیره اولیه نگه داشته خواهند شد؛ که این در مقابل به‌عنوان نوعی ارجاع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عده‌ای از افراد معتقدند تخلیه اطلاعات از بلاکچین با شکست روبرو می‌شود. این مسئله مانند این است که باور داشته باشیم بلاکچین به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. از این منظر می‌توان گفت که سگویت نقطه ضعفی است که شبکه بیت‌کوین را فرا گرفته است. البته همان‌طور که گفته شد دیدگاه‌ها در حوزه بلاکچین کاملا متفاوت است و نظریات مختلفی نسبت به سگویت وجود دارد. در حال حاضر سگویت اقدامی است که بیشتر توسعه دهندگان حوزه ارزهای دیجیتال به درستی آن اعتقاد دارند.

معایب سگویت چیست

جمع‌بندی

به‌طور کلی در پاسخ به سوال سگویت چیست؟ باید گفت: سگویت یک به‌روزرسانی در بلاکچین بیت کوین است که می‌تواند با تفکیک داده‌های مربوط به امضای تراکنش از دیگر دادها، قسمتی از فضای هر بلوک را خالی کند و باعث ذخیره تراکنش های بیشتری در بلاک‌ها شود. در واقع سگویت می‌تواند در بهبود مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین نقش مؤثری داشته باشد. وب‌سایت OMPfinex با ارائه مطالب تخصصی مربوط به شبکه بلاکچین و ارزهای دیجیتال، پیشرو در بهبود عملکرد کاربران این حوزه است.

بهاره چراغی

من بهاره چراغی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری از دانشگاه خبر تهران مرکز هستم. حدود 12 سال است که در زمینه تولید محتوا با مهم‌ترین رسانه‌های مکتوب و آنلاین ایران همکاری دارم. از سال 1398 با بالا گرفتن تب سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو به این بازار علاقه‌مند و با گذراندن دوره‌های مختلف وارد دنیای جدیدی از بازارهای مالی شدم. من اینجا کنار شما او‌ام‌پی فینکسی‌های عزیز هستم تا بتوانم تحلیل‌ها، مفاهیم اقتصادی و خبرهای روز دنیای ارزهای دیجیتال را با زبان ساده با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم مسیر امنی برای سرمایه‌گذاری و ترید را تجربه و طی کنیم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا