آموزش ارز دیجیتالآموزش امنیت ارز دیجیتالآموزش کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول سرد چیست و چه انواعی دارد؟

این روزها دنیای ارزهای دیجیتال، برای اکثریت افراد به ویژه تازه واردان به این حوزه، بسیار جذاب است و یکی از موضوعات مهمی که باعث ایجاد پرسش‌های بسیار برای آن‌ها شده، مسأله کیف پول سرد و گرم است.

در این مقاله از OMPfinex خواهیم گفت که برای رمزارزهای معروفی همچون بیت کوین، اتریوم و ریپل، تنوع زیادی از کیف پول‌‌های دیجیتالی، از جمله کیف پول سرد و گرم وجود دارد اما آنچه مهم است، استفاده از کیف پول مناسب و یادگیری اصول امنیتی در استفاده از ارزهای دیجیتال است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

با ما در او ام پی فینکس همراه باشید تا با انواع کیف پول سرد، مزایای آن، تفاوت‌های میان کیف پول گرم و سرد و بهترین کیف پول‌های سرد بازار ارزهای دیجیتال آشنا شوید و از این طریق، به پاسخ بسیاری سؤالات خود دست یابید.

کیف پول سرد (Cold Wallet) چیست؟

کیف پول کریپتو

کیف پول سرد یکی از اصطلاحات رایج ارز دیجیتال و در واقع یکی از انواع کیف پول‌های کریپتو یا Crypto Wallet است که همچون حساب بانکی‌تان عمل می‌کند و به شما این امکان را می‌‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را دریافت، ارسال و نگهداری کنید. به عبارت دیگر، کیف پول‌های کریپتو، به شما مدیریت ارزهای دیجیتال را هدیه می‌کنند.

کیف پول سرد، به این دلیل که نیاز به اتصال به اینترنت نداشته و امکان هک کردن آن، بسیار پایین است؛ یکی از امن‌ترین کیف پول‌های موجود برای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. همانطور گفتیم که این مدل کیف‌ها، به صورت آفلاین کار می‎ کنند که به طور معمول، در شکل سخت افزاری و اغلب به صورت کاغذی به کار گرفته می‌شوند.

نقطه مقابل کیف پول سرد، کیف پول گرم است که در سیستم‌های آنلاین به کار گرفته می‌شود و به همین خاطر امکان هک شدن آن بیشتر است.

همین ویژگی امنیت بالای Cold wallet، موجب شده تا عده زیادی از کاربران بازارهای معاملاتی رمزارزها، از آن استفاده کنند. در واقع، شما با پرداخت مبلغی حدود ۱۰۰ دلار، می‌توانید از رمزارزهای خود توسط یک کیف پول سرد، محافظت کنید. کیف پولی که علاوه بر کم حجم و کوچک بودن، حمل بسیار راحتی نیز دارد.

انواع کیف پول سرد

در این قسمت قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما با Cold Wallet، انواع آن را نام برده و توضیح دهیم تا بتوانید مناسب‌ترین نوع این کیف پول را تهیه کرده و از ورود خسارت‌های مالی به رمزارزهای خود جلوگیری کنید.

پیش از پرداختن به این موضوع، لازم است با دو مفهوم کلید خصوصی و کلید عمومی کیف پول‌ها آشنا شوید. به این ترتیب که کلید خصوصی (Private Key) کاراکترهایی است که در فرایند رمزنگاری کیف پول استفاده می‌شود و ضامن حفظ امنیت ارزهای دیجیتال داخل کیف است. اما کلید عمومی (Public Address) همچون آدرس کیف پول یا چیزی شبیه به کدپستی است که با داشتن آن می‌‎توانید رمزارزهای خود را ارسال و دریافت کنید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی

همانطور که از نام این نوع کیف پول مشخص است، از ماده‌ای همچون کاغذ تولید شده و ۲ کلید خصوصی و عمومی، بر روی آن قرار دارد؛ این کلیدها به هیچ سروری وصل نمی‌شوند و تنها با به همراه داشتن این کاغذ امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد؛ به همین دلیل، کیف پول کاغذی قابل هک شدن نبوده و کاملا ایمن است. اما اشکال این نوع کیف آن است که در مقابل سرقت، آتش‌سوزی و امثال آن، بسیار آسیب پذیر است. پس توصیه می‌کنیم که حتما چند کپی از کیف پول خود تهیه کنید.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری

این کیف پول در واقع یک دستگاه فیزیکی است که قابلیت ذخیره‌سازی کلید خصوصی شما را دارد و در مقابل خطر بدافزارها، کیف پول‌تان را از هک شدن نجات می‌دهد. اگر از سرقت و یا گم شدن این کیف پول نگران هستید؛ بهتر است بدانید که کیف پول سخت افزاری قابلیت ارزشمند دیگری دارد که می‌تواند یک پشتیبان از Mnemonic کیف پول‌تان ایجاد کند.

تنها ایراد این کیف پول‌ها این است که برای استفاده، همیشه و هرجایی باید همراه تان باشند و آن را به یک سیستم رایانه‌ای متصل کنید. در غیر این صورت، سادگی و ایمنی بالا، دو ویژگی کیف پول سخت افزاری است.

بهترین کیف پول های سخت افزاری

کیف پول ذهنی

روش کار با کیف پول ذهنی، به این شکل است که کلید خصوصی کیف، با استفاده از چند کاراکتر، از قبل مشخص می‌شود و همین امر باعث می‌شود ریسک هک کردن کیف پول ذهنی، چندین برابر افزایش یابد. دلیل هک کردن هم، استفاده از کاراکترهای تکراری است که اکثر مردم از آن‌ها استفاده می‎‌کنند و واضح است که کلید خصوصی را به راحتی برای هکرها قابل پیش بینی می‌‎کند.

کیف پول گرم بهتر است یا سرد؟

کیف پول سرد و کیف پول گرم

اولین نکته در انتخاب میان دو گزینه کیف پول گرم و سرد، این است که انتخاب هر یک از کیف پول‌ها کاملا به نوع استفاده شما از رمزها بستگی دارد. به عنوان نمونه، اگر قصد نگهداری طولانی‌مدت از رمزارزی همچون بیت کوین را دارید، توصیه ما این است که کیف پول سخت‌افزاری یا کاغذی را انتخاب کنید. اما هنگامی که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال‌تان زیاد باشد، بهترین گزینه برای مدیریت بر تراکنش‌های روزانه‌‍تان، استفاده از کیف پول گرم مثل کیف پول موبایلی است.

بنابراین با توجه به نکته بالا، اگر از افرادی هستید که پیوسته مشغول ترید هستید و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را هرروز رصد می‌کنید، کیف پول سرد انتخاب مناسبی برای شما نیست.

توصیه ما برای تهیه هرنوع کیف پول سرد یا گرم، این است که ابتدا از وجود پشتیبان مناسب آن کیف، مطمئن شوید سپس نسبت به استفاده از آن اقدام کنید. بنابراین بهتر است که نوع کیف پول‌تان Non-Custodial باشد و هیچ فرد دیگری جز خودتان به قسمت کلید خصوصی کیف‌تان دسترسی نداشته باشد.

با تمام توضیحات بالا، باز هم اولویت با Cold Wallet است. می‎‌پرسید چرا؟ پاسخ در ویژگی امنیت این نوع کیف پول است. تصور کنید که مثلا ۱۰۰ میلیون تومان پول دارید و برای حفظ آن هم چاره‌ای جز سپرده گذاری در بانک ندارید. یک بانک به شما می‌گوید که پول‌تان را رایگان نگهداری می‌‎کند اما واقعیت این است که سیستم‌های نگهداری از پول در این بانک بسیار ضعیف است و هر لحظه امکان سرقت دارایی‌تان وجود دارد.

در مقابل، بانک دیگری وجود دارد که ۲ میلیون تومان از شما برای نگهداری پول موجود در حساب‌تان می‌گیرد، اما سیستم‌های امنیتی بسیار قدرتمندی نیز دارد. کیف پول سرد، مثال واضحی از همان بانک دوم است که امنیت رمزارزهای شما را به خوبی تأمین می‌کند.

و اما جمع‌بندی

در این مقاله از کارگزاری ارز دیجیتال او ام پی فینکس، با موضوع کیف پول سرد همراه شما دوستان بودیم و تلاش کردیم اطلاعاتی ساده اما کاربردی راجع به انواع کیف پول سرد و مزیت آن بر کیف پول گرم را در اختیارتان قرار دهیم. بنابراین، امیدواریم که اطلاعات این مطلب باعث شود تا بتوانید یک کیف پول سرد مناسب با فعالیت‌های خود را انتخاب کنید و از به کارگیری آن طی سال‌های طولانی، لذت ببرید.

در انتها، می‎توانید سؤالات یا هر نوع ابهامی که درمورد کیف پول‌های سرد و گرم دارید را از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید، کارشناسان ما پاسخگوی شما هستند.

سوالات متداول

انواع کیف پول سرد کدام‌اند؟

کیف پول سرد دارای سه نوع سخت افزاری، کاغذی و ذهنی می‌باشد.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا