اخبار ارز دیجیتالاخبار قانون گذاری‌ ارز دیجیتال

جدیدترین قوانین ارز دیجیتال در ایران

مبهم بودن قوانین ارز دیجیتال در ایران یکی از مسائل نگران‌کننده کشور محسوب می‌شود. اگرچه افراد زیادی در کشور دارای کیف پول‌ها و یا حساب کاربری ارز دیجیتال هستند اما عده‌ای هنوز منتظر اعلام قوانین مشخصی درباره رمزارزها می‌باشند. و می‌خواهند بدانند که آیا خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران قانونی است یا خیر. اصلی‌ترین چالش درباره ارزهای دیجیتال این است که تاکنون هیچ نهادی درباره قانون‌گذاری رسمی این رمزارزها صحبت نکرده است. تاکنون هیچ بخشنامه‌ای پیرامون ارزهای دیجیتال از سوی مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه و قوه قضائیه اعلام نشده است. در این مقاله قصد داریم به قوانین و ممنوعیت های ارز دیجیتال در ایران بپردازیم. با Ompfinex همراه باشید.

تاکنون تنها نهادی که به صورت رسمی و مکتوب درباره رمزارزها قانون‌گذاری انجام داده است؛ بانک مرکزی می‌باشد. طی ابلاغیه اعلام شده از سمت بانک مرکزی ایران، امکان خریدوفروش و واسطه‌گری ارزهای دیجیتال توسط کلیه بانک‌ها و صرافی‌ها وجود ندارد و هیچ‌یک از نهادهای پولی کشور اجازه ورود به این حوزه را نخواهند داشت.

قوانین ارز دیجیتال در ایران

تاکنون هیچ قانونی درباره ارزهای دیجیتال در ایران به صورت رسمی اعلام نشده است. درحال حاضر آنچه واضح است فعالیت تعداد زیادی از کاربران ایرانی در حوزه ارزهای دیجیتال است. از همین رو قوانین ارز دیجیتال در ایران به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش اول مربوط به قوانین حوزه تجارت و بخش دوم مربوط به قوانین حوزه فضای مجازی می‌باشد. در قانون بخش اول، خرید و فروش باید به صورتی انجام شود که هیچ‌یک از طرفین معامله ضرر نکنند. صرافی‌ها بهترین نهاد برای کاهش زیان‌های مربوط به معاملات و کلاهبرداری‌های احتمالی محسوب می‌شوند. اگرچه صرافی‌ها می‌توانند با نظارت بر معاملات باعث کاهش مشکلات مربوط به آن‌ها شوند اما این موضوع هیچ کمکی به ویژگی غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال نمی‌کند.

معرفی و مقایسه‌ معتبرترین صرافی‌ های مجاز ارز دیجیتال در ایران

بخش دوم قوانین ارز دیجیتال در ایران در حوزه فضای مجازی است. الکترونیکی بودن ارزهای دیجیتال مشکلات زیادی را در این حوزه ایجاد کرده است. با توجه به اینکه رمزارزها غیرقابل هک هستند از نظر قوانین ارز دیجیتال در ایران و فضای مجازی، یک ارز ایمن و معتبر محسوب می‌شوند؛ اما موضوع نگران کننده در این حوزه، الکترونیکی بودن آن است که می‌تواند سبب افزایش کلاهبرداری اینترنتی شود. از آن‌جایی که ارزهای دیجیتال غیرقابل رهگیری هستند امکان شناسایی کلاهبرداران اینترنتی در این حوزه وجود ندارد و این بزرگ‌ترین مشکل موجود پیرامون ارزهای دیجیتالی است که مانع ثبت قانونی و رسمی آن می‌شود.

قانون استخراج ارزهای دیجیتال در ایران

قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران

طبق آخرین قوانین ارز دیجیتال در ایران، استخراج رمزارزها در ایران فعالیتی قانونی است اما لازمه انجام آن دریافت مجوز از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت است. استخراج بدون مجوز، غیرمجاز اعلام شده و فرد استخراج کننده مجرم محسوب می‌شود. استخراج رمزارزها در ایران با استفاده از دستگاه ASIC امکان‌پذیر است. این دستگاه وارداتی است و تا پیش از سال ۹۸ به صورت قاچاقی وارد کشور می‌شد؛ به همین دلیل در صورت مشاهده این دستگاه‌ها امکان ضبط و توقیف آن توسط دولت وجود داشت اما در سال ۹۸، گمرک ایران در بخشنامه‌ای تعرفه مشخصی را برای ورود دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال اعلام کرد. اما این مسئله به معنی عدم اخذ مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت نیست.

هر شخص ‌واردکننده دستگاه که قصد استخراج ارزهای دیجیتال را دارد باید پیش از شروع کار، از وزارت صنعت مجوز دریافت کند. در غیر این صورت سازمان برق می‌تواند از فردی خاطی شکایت و ادامه فعالیت او را ممنوع کند.

قوانین مربوط به بیت کوین در ایران

امروزه ارز دیجیتال بیت‌کوین یکی از مهم‌­ترین و پرطرفدارترین رمز ارز موجود در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می­‌شود؛ با این وجود استفاده از آن در ایران به صورت رسمی قانونی اعلام نشده است. البته این موضوع به این معنی نیست که نمی‌­توان در انجام معاملات از آن استفاده کرد. صرافی­‌ها و سایت­‌های خرید و فروش بسیاری در ایران اقدام به معامله بیت‌کوین می­‌کنند و هیچ­‌یک از آن­ها تاکنون دچار مشکل و یا ممنوعیتی در این حوزه نشده‌­اند. به همین دلیل خرید و فروش و یا نگهداری بیت‌کوین در ایران بلامانع است و هیچ قانون و تبصره‌­ای پیرامون آن صادر نشده است. جالب است بدانید در صورت شکایت رسمی افراد در این حوزه، سازمان نیرو انتظامی کشور وظیفه رسیدگی به این شکایات را برعهده دارد. طی ابلاغی‌ه­ای سال ۹۸، مجلس شورای اسلامی از موافقت دولت با به رسمیت شناختن بیت کوین خبر داد اما این ابلاغیه با مخالفت بانک مرکزی مواجه شد.

در حال حاضر امکان معامله بیت کوین در کشور وجود دارد و خرید و فروش این ارز دیجیتال ممنوع نیست؛ اما نمی‌­توان از آن به­ صورت رسمی به عنوان پرداخت‌­های کشوری استفاده کرد.

قوانین بیت کوین در ایران

ممنوعیت بانک‌ها و موسسات مالی در معاملات ارز دیجیتال در ایران

در دی ماه سال ۱۳۹۶، طی ابلاغیه‌ای از سوی بانک مرکزی ایران، به‌کارگیری هر ارز دیجیتالی در مراکز مالی و پولی کشور ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت از سال‌های قبل وجود داشت اما در این ابلاغیه به صورت رسمی و مکتوب اعلام گردید. براساس این بخشنامه، بانک و تمامی صرافی‌های تحت نظر بانک مرکزی از خرید و فروش رسمی بیت کوین منع شدند و مهم‌ترین دلیل این ممنوعیت، مسئله پول‌شویی بود. در حال حاضر هیچ قطعیتی درباره بازار ارزهای دیجیتال مطرح نشده است اما آنچه مسلم است مشکلات مربوط به مجوز برای تأسیس صرافی و یا سایت‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران است. جالب است بدانید تمامی مراکز و سایت‌های کنونی به صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند و تاکنون بانک مرکزی راجع به این موضوع هیچ ابلاغیه‌ای صادر نکرده است.

ما در این مقاله سعی کردیم با بررسی موضوعات مختلف درباره ارزهای دیجیتال، به بخشی از قوانین مربوط به رمزارزها در ایران اشاره کنیم. توجه داشته باشید که قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال در ایران هنوز مبهم است و هیچ بخشنامه رسمی پیرامون آن اعلام نشده است. اما خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران جرم نیست و حتی افراد علاقه‌مند به این حوزه اجازه فعالیت و استخراج رمزارزها را دارند. فقط باید توجه داشته باشید که هیچ بانکی در ایران اجازه شرکت در معاملات ارزهای دیجیتال و یا پشتیبانی از آن را ندارد. آینده ارزهای دیجیتال نامعلوم است و هیچ فردی قادر به ارزش‌­گذاری رمزارزها نیست. اما با توجه به گسترش و پیشرفت ارزهای دیجیتال در جهان می­‌توان حدس زد که رشد و توسعه این ارزها در حال افزایش است و ممکن است روزی از آن­ها به ­صورت ارز رسمی و دولتی استفاده کنند. شما می‌توانید جهت خرید فوری و آنی ارز دیجیتال از پلتفرم ompfinex استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

قوانین ارز دیجیتال در ایران هنوز مبهم است، اما خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران جرم نیست و حتی اجازه استخراج آن با دریافت مجوز از وزارت صنعت،معدن و تجارت امکان‌پذیر است.

قوانین ماینر در ایران چگونه است؟

استخراج رمزارزها در ایران با استفاده از دستگاه ASIC امکان‌پذیر است. این دستگاه وارداتی است و تا پیش از سال ۹۸ به صورت قاچاقی وارد کشور می‌شد؛ به همین دلیل در صورت مشاهده این دستگاه‌ها امکان ضبط و توقیف آن توسط دولت وجود داشت اما در سال ۹۸، گمرک ایران در بخشنامه‌ای تعرفه مشخصی را برای ورود دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال اعلام کرد. اما این مسئله به معنی عدم اخذ مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت نیست.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا