آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش امنیت ارز دیجیتالآموزش کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه انواعی دارد؟

اگر به تازگی وارد فضای ارزهای دیجیتال شده باشید، حتماً نام کیف پول دیجیتال یا wallet به گوشتان خورده است. کیف پول ارز دیجیتال همانند کیف پول‌های واقعی، وظیفه نگهداری پول را بر عهده دارد.

کیف پول‌های دیجیتالی در واقع نرم‌افزارها یا سخت‌افزارهایی جهت ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال شما هستند. بدون یک کیف پول ارز دیجیتال، شما امکان ذخیره یا ارسال دارایی‌های دیجیتال را نخواهید داشت.

در واقع بدون کیف پول ارز دیجیتال در دنیای امروز نمی‌توانید هیچ اقدامی انجام دهید. افرادی که وارد فضای ارزهای دیجیتال می‌شوند همواره در حال کسب اطلاعات در این زمینه هستند.

یکی از اولین مواردی که در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین‌ها باید بدانید، نکاتی در مورد کیف پول‌ها است؛ اینکه کیف پول ارز دیجیتال چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود؟

حتماً شنیده‌اید که در دنیای ارزهای دیجیتال هر شخصی مسئولیت دارایی‌های خودش را بر عهده دارد و کوچک‌ترین اشتباهی در این زمینه، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

اگر از افراد مختلف بپرسید کیف پول ارز دیجیتال چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود، ممکن است پاسخ‌های متفاوتی را دریافت کنید. سطح ایمنی دارایی‌های دیجیتال در کیف پول‌های مختلف متفاوت است.

امکانات و قابلیت کیف پول‌های ارز دیجیتال با یکدیگر فرق می‌کند. با پیشرفت دنیای ارزهای دیجیتال، برخی کیف‌ پول‌های دیجیتالی، قابلیت‌های متنوع‌تری به قابلیت‌های اولیه خود افزودند. به همین دلیل، کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال از نظر کارکرد و ویژگی‌ها با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند.

از طرفی شناخت کیف‌های پول درست مانند شناخت انواع حساب‌های بانکی اهمیت داشته و به ما برای فعالیت بهتر در دنیای غیرمتمرکز امروز کمک می‌کنند. در این مطلب قصد داریم یک بار برای همیشه شما را با ماهیت کیف پول‌های دیجیتالی و انواع آن آشنا سازیم و به سوالات اصلی شما در این زمینه پاسخ دهیم:

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا wallet، یک برنامه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که همانند یک پایگاه داده کوچک، وظیفه نگهداری اطلاعات و کد رمز خصوصی و عمومی شما را بر عهده دارد. به بیان ساده‌تر، کیف پول دیجیتالی همانند کیف پول واقعی شما برای نگهداری، پرداخت و دریافت دارایی‌های شما استفاده می‌شود.

البته کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان مانند کارت‌های بانکی هم دانست، زیرا درست مانند کارت بانکی، در کیف پول‌های ارز دیجیتال ما به صورت فیزیکی با پول سروکار نداریم.

کیف پول ارز دیجیتال ممکن است به صورت نرم‌افزاری باشد که روی موبایل یا سیستم شما نصب شود، یا اینکه سخت‌افزاری مانند یک فلش مموری باشد که در دسترس شما قرار گیرد. کیف پول‌های نرم‌افزاری معمولاً رایگان هستند اما برای کیف پول‌های سخت افزاری اغلب باید مبلغی را پرداخت کنید.

اجزای اصلی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

هر کیف پول ارز دیجیتال از فناوری‌­های مشخص امنیتی و ارتباطی تشکیل شده است که به کمک آن­‌ها بهترین نوع سرویس‌دهی را ارائه می­‌دهد.

والت دیجیتال نوعی فناوری است که اطلاعات مربوط به کلید خصوصی و عمومی را به­ همراه عبارت بازیابی seed Phrase در خود ذخیره می­‌کند و امکان انجام تراکنش‌­های رمزارزها را ایجاد می‌­کند. کلیدهای عمومی و خصوصی یکی از اصلی‌­ترین اجزای حیاتی در هر والت محسوب می­‌شوند.

استفاده از این کلیدها در علوم کامپیوتر به­‌منظور اعتبارسنجی سندیت بسته­‌هایی است که از رمزنگاری نامتقارن در ایمن‌­سازی آن‌ها استفاده شده است. پیشینه کاربرد این روش به ارسال و دریافت پیام در بستر اینترنت برمی‌­گردد.

در دنیای کریپتوکارنسی، از این فناوری برای رمزنگاری و رمزگشایی تراکنش­‌ها استفاده می­‌کنند. در ادامه به نقش کلید خصوصی و کلید عمومی در یک والت اشاره می­‌کنیم.

کلید خصوصی و کلید عمومی

همان‌­طور که گفته شده، کلید خصوصی و کلید عمومی از مهم‌­ترین اجزای تشکیل دهنده در هر والت هستند و با هدف برقراری امنیت در دنیای رمزارزها به­‌کار گرفته می­‌شوند. در ساختار این کلیدها، از تابع‌­های دریچه استفاده شده است. این تابع­‌ها فقط از یک طرف قابل حل شدن هستند و امکان تجزیه آن­ها به‌­صورت معکوس، امری غیرممکن است. کلید عمومی با هدف اشتراک­‌گذاری با سایر کاربران و دریافت رمزارز مورد نظر رمزنگاری می­‌شود. باید رمزنگاری کلید عمومی با رمزنگاری کلید خصوصی جفت شود تا بتوان به تراکنش­‌ها و ارزهای دیجیتال درون والت دسترسی پیدا کرد.

به‌­عبارتی دیگر کلید عمومی همان آدرس کیف­ پول است که از طریق آن امکان دریافت تراکنش‌­ها وجود دارد. آدرس کلید عمومی را می‌­توان بدون هیچ محدودیتی به اشتراک گذاشت؛ این درحالی است که آدرس کلید خصوصی بسیار محرمانه است و نباید در معرض دید عموم قرار بگیرد.

به کمک کلید خصوصی، امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال داخل کیف پول و انتقال آن‌ها وجود دارد. کلید خصوصی انواع مختلفی دارد، از جمله کد باینری ۲۵۶ رقمی، کد هگزادسیمال ۶۴ رقمی و… . کلید خصوصی در حقیقت از کلید عمومی مشتق می‌شود، البته به دلیل ساختاری که کلید عمومی دارد، نمی‌توان این پروسه را وارونه انجام داد.

در یک کلام می‌توان گفت که کلید عمومی در حقیقت مانند شماره کارت بانکی شماست، و آدرس عمومی والت دیجیتال محسوب می‌شود، کلید خصوصی اما مثل رمز عبور حساب بانکی است که شخصی می‌باشد و نگهداری از آن واجب است، زیرا رمز ورود به والت و دارایی‌های شماست.

بازیابی کیف پول ارز دیجیتال (Seed Phrase)

عبارت بازیابی یا (Seed Phrase) لیستی از کلمات است که تمامی اطلاعات ضروری جهت بازیابی حساب را در خود ذخیره می­‌کند. تولید عبارت بازیابی به­‌عهده نرم‌­افزارهای کیف­ پول ارز دیجیتال است که پس از ثبت­ نام و ایجاد حساب، به­‌صورت خودکار انجام می‌پذیرد. پس از تولید عبارت بازیابی، کاربر باید آن را در جایی امن و دور از دسترس دیگران نگهداری کند. استفاده از عبارت بازیابی برای مواقعی که امکان راه­‌اندازی والت وجود نداشته باشد الزامی است؛ به این ترتیب می­‌توانید اپلیکیشن کیف پول خود را برروی دستگاه دیگری نصب کنید و با کمک عبارت بازیابی، حساب ارز دیجیتال خود را بازیابی نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از عبارت بازیابی تنها در بستر بلاکچین امکان­‌پذیر است. همچنین عبارت بازیابی تنها راه دسترسی به دارایی‌ها در هنگام فراموشی رمز عبور است.

روش ذخیره عبارت بازیابی والت

عبارت بازیابی یا همان کلید ورود و کنترل حساب رمزارزها، از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است. به همین دلیل نگهداری از آن امری ضروری هستند. روش­‌های بسیاری برای ذخیره عبارت بازیابی والت‌ها وجود دارد که پنهان‌­نگاری و رمزنگاری توسط کامپیوتر دو نمونه از آن­ها است. اما یکی از رو­ش‌های پیشنهادی برای حفظ عبارت بازیابی، نوشتن کلمه‌­ها در یک متن طولانی است. انتخاب عنوان و موضوع متن، اهمیتی ندارد؛ آنچه در این بین مهم است، نوع نگارش متن می‌­باشد. در این روش برخی از کلمات موجود در متن با الگوی خاصی در کنار هم قرار گرفته­‌اند که درک این الگوها برای هیچ شخصی به­ جز صاحب آن امکان­‌پذیر نخواهد بود.

کیف پول ارز دیجیتال eID چیست؟

 eID در کنار ویژگی‌­های اساسی یک والت که ذخیره‌­سازی اطلاعات مربوط به کلیدهای عمومی و خصوصی است از ویژگی دیگری که به آن کارت شناسایی الکترونیک گفته می­‌شود نیز برخوردار است. برای استفاده از این نوع آن، کاربران باید هویت اصلی خود را ثبت و کارت شناسایی الکترونیک دریافت کنند. البته این سازوکار در حال حاضر به‌­صورت محدود قابل اجرا است و تنها اتحادیه اروپا برای احراز هویت زیرساخت­ خدمات بلاک چین اروپایی از آن استفاده می‌­کند. به کمک eID می‌­توان با بیشترین امنیت ممکن در این حوزه و با استفاده از کارت شناسایی الکترونیک و امضای نهایی، در فضای بلاکچین فعالیت کرد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

می‌­توان براساس معیارهای بسیاری آن‌ها را دسته­‌بندی کرد اما به­‌طورکلی دارای دو نوع والت هستیم: سرد و گرم که البته این دو، خود نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه تمام آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

کیف پول گرم

کیف پول گرم یا Hot wallet، نوعی والت است که به‌­صورت آنلاین مورد استفاده قرار می­‌گیرد و به اینترنت متصل است. اصلی­‌ترین تفاوت کیف­ پول­‌های گرم و سرد، موضوع اتصال به اینترنت است که سبب تفاوت­‌های بسیاری در سازوکار و فرایندهای مربوط به انجام تراکنش­‌ها شده است. والت­‌های نرم‌­افزاری تنها زیرمجموعه کیف ­پول‌های گرم هستند. از مهم‌ترین مزیت­‌های کیف ­پول‌­های گرم، سرعت بالای انجام تراکنش­‌ها است؛ البته این مزیت می‌­تواند به نقطه ضعف هم بدل شود چراکه به‌­سهولت در معرض حملات سایبری قرار می‌­گیرند.

در ادامه انواع کیف پول گرم را بررسی می‌کنیم.

دسکتاپ

همان‌طور که از اسم این کیف پول مشخص است می‌توان از آن بر روی یک لپ‌تاپ و یا کامپیوتر شخصی استفاده کرد. این دسته از کیف پول‌ها امنیت بالایی دارند و استفاده از آن‌ها به‌آسانی برای کاربران امکان‌پذیر است. امنیت این کیف پول­‌ها به این دلیل زیاد است که کلید خصوصی بر روی هارد کامپیوتر ذخیره می‌شود و امکان دسترسی به آن برای سایر افراد مقدور نیست. توجه داشته باشید که اگر شخصی از راه دور امکان دسترسی به سیستم شما را داشته باشد می‌تواند به سادگی به محتویات داخل کیف پولتان دسترسی پیدا کند. کیف پول جکس و گاردا از معروف‌ترین انواع کیف پول های دسکتاپ به‌حساب می‌آیند.

موبایلی

کیف پول‌های موبایلی، جایگزین خوبی برای کیف پول‌های دسکتاپی محسوب می‌شوند و به‌دلیل دسترسی آسان و سهولت در استفاده، طرفداران زیادی دارند. این دسته از کیف پول‌ها بسیار شبیه به کیف پول‌های دسکتاپ هستند و باید به صورت مستقیم بر روی دستگاه موبایل دانلود و نصب شوند.‌ برای دسترسی به کیف پول کریپتوکارنسی لازم است این اپلیکیشن را دانلود کنید تا با اسکن کد QR بتوانید به مبادلۀ رمزارزهای خود بپردازید. باید این نکته را هم در نظر بگیرید که در کنار مزایای نام‌برده، امنیت کیف پول‌های موبایلی کم‌تر از امنیت کیف پول‌های دسکتاپی است؛ زیرا امکان دسترسی به موبایل بسیار بیشتر از کامپیوتر شخصی است.

تحت وب

کیف پول‌های تحت وب، نوعی کیف پول گرم هستند و امنیت بسیار پایینی دارند. به همین جهت بهتر است در سرمایه‌گذاری‌های کلان از آن‌ها استفاده نکنید. برای استفاده از این دسته کیف پول، لازم است در وب‌سایت مورد نظر ثبت‌نام و سپس کیف پول خود را دریافت نمایید. سایت‌های خارجی زیادی در این حوزه خدمات آنلاین ارائه می‌دهند؛ امّا متأسفانه به دلیل تحریم‌های موجود، امکان استفاده از این سایت‌ها برای کاربران ایرانی وجود ندارد. بنابراین اگر قصد ورود به این سایت‌ها و استفاده از خدمات آن‌ها را دارید، بهتر است با آی‌پی ایران وارد نشوید. از معروف‌ترین کیف پول‌های تحت وب می‌توان به کیف پول بلاک‌چین، کیف پول کوین پیمنت و کیف پول مای‌اتروالت اشاره کرد.

کیف پول سرد

کیف پول سرد نوعی کیف پول است که به صورت آفلاین مورد استفاده قرار می‌­گیرد. به­‌عبارتی دیگر، در این کیف­ پول­‌ها اطلاعات حساب دیجیتالی برروی دستگاهی ذخیره می‌­شود که به اینترنت متصل نیست. از همین‌­رو کیف ­پول‌­های سرد از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در برابر حملات سایبری مقاوم خواهند بود. در مقاله پایین ما اطلاعات کاملی را در مورد این نوع کیف پول در اختیار شما قرار داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید، اما در ادامه این مقاله مهم‌ترین انواع آن را برای شما به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم.

سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری، بیش‌ترین امنیت را در میان کیف پول‌های ارز دیجیتال دارد. کلیدخصوصی مهم‌ترین ابزار جابجایی ارزهای دیجیتال است. برای مثال در پروسه خرید آنی تتر، کلیدخصوصی وظیفه جابجایی تتر به کیف پول شما را برعهده دارد. در این کیف پول، کلید خصوصی کاربر بر روی یک دستگاه سخت‌افزاری مثل فلش نگهداری می‌شود. تاکنون هیچ گزارشی از سرقت این کیف پول اعلام نشده است. همین موضوع باعث شده که بیشتر صاحبان سرمایه‌های کلان برای نگهداری ارزهای خود از کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنند.

مقاومت این کیف پول‌ها در برابر ویروس‌های کامپیوتری باعث شده است که امکان سرقت آن‌ها غیرممکن شود. البته باید محدودیت دسترسی به این کیف پول را هم در نظر گرفت. کیف پول‌های سخت‌افزاری رایگان نیستند و استفاده از آن‌ها نیاز به پرداخت هزینه دارد. برای دیدن بهترین مدل‌های این کیف پول، مقاله بهترین کیف پول سخت افزاری را از بلاگ او ام پی فینکس مشاهده کنید.

کاغذی

بر روی کیف پول کاغذی، کلید خصوصی و کلید عمومی درج شده است. برای استفاده از این کیف پول کافی است کد درج شده بر روی آن را اسکن کنید و سپس اقدام به تراکنش نمایید. از مهم‌ترین مزایای این دسته از کیف پول‌ها، عدم ثبت کلید خصوصی در فضای دیجیتال است و همین موضوع سبب امنیت بالای آن‌ها شده است. البته این نکته را به یاد داشته باشید که در صورت گم شدن و یا مخدوش شدن این کاغذ باید با سرمایۀ خود خداحافظی کنید؛ زیرا هیچ راهی برای دسترسی به ارزهای دیجیتال خود ندارید.

کیف پول کاغذی

چگونه کیف پول ارز دیجیتال بسازیم؟

همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال مختلف، دارای کیف پول‌های خاص خود هستند، اما شاید داشتن چندین کیف پول متعدد برای سرمایه‌گذاران خسته‌کننده باشد و قصد داشته باشند که یک کیف پول برای تمام ارزهای دیجیتال مختلف داشته باشند، ما در مقاله پایین چنین کیف پول‌هایی را معرفی کرده و نحوه ساخت آن‌ها را آموزش داده‌ایم.

مقایسه کیف پول ارز دیجیتال با صرافی ارز دیجیتال

در ابتدای مقایسه والت با صرافی ارز دیجیتال باید به تفاوت کاربرد این دو اصطلاح اشاره کنیم. کیف پول­‌ها به منظور حفظ و ذخیره‌­سازی ارزهای دیجیتال طراحی و تولید شده­‌اند؛ در حالی که صرافی‌­های ارز دیجیتال، پلتفرم‌­هایی هستند که انجام معاملات رمزارزی را تسهیل می‌­کنند و به­‌عنوان مکانی برای فعالیت سهام­داران حوزه بلاکچین محسوب می­‌شوند. در هر صرافی کاربران می‌­توانند به مبادلات رمزارزهای خود بپردازند و ارز فیات خود را تبدیل به ارز دیجیتال کنند.

تسلط بر سرمایه­‌های دیجیتالی از دیگر تفاوت­‌های میان کیف پول و صرافی ارز دیجیتال است. اگرچه می‌­توان در هردوی آن­‌ها ارزهای دیجیتال را ذخیره و نگهداری کرد اما مقدار کنترل و مدیریت سرمایه­‌ها در هریک از این دو پلتفرم کاملا متفاوت است.

مالک کیف پول این فرصت را دارد که در زمان دلخواه به هر میزانی که می‌­خواهد دارایی­‌های خود را انتقال دهد؛ همچنین مدیریت تمامی اطلاعات شخصی مانند کلید خصوصی و رمز عبور به حساب کاربری به­‌عهده مالک کیف پول است. اما مکانیزم صرافی ارز دیجیتال به این صورت نیست و مدیریت بخش زیادی از این کارها برعهده پلتفرم ارائه کننده صرافی است و دارایی کاربر به صورت امانی به­ آن­ها واگذار می‌­شود.

شما می‌توانید با مطالعه مقاله بهترین صرافی ارز دیجیتال در بلاگ او ام پی فینکس، توضیحات هر صرافی به همراه مزایا و معایب هرکدام را بررسی کنید و یک صرافی خوب برای مبادلات ارزهای دیجیتال خود انتخاب کنید. همچنین اگر قصد انتخاب یک صرافی مجاز ایرانی را دارید، مقاله مقایسه صرافی های ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

انتخاب بهترین والت دیجیتال

برای انتخاب بهترین باید معیارهای مشخصی را درنظر داشته باشید؛ سپس با توجه به اهدافی که دارید، این معیارها را اولویت­‌بندی کنید. کاربرد کیف­ پول یکی از اصلی‌­ترین معیارهایی است که باید در نظر گرفته شود.

پس از آن باید به چگونگی به­‌کارگیری ارزهای دیجیتال توسط کاربر توجه کرد. به‌­طور مثال اگر قصد ترید رمزارزها را دارید باید از یک کیف­ پول گرم مطمئن استفاده کنید؛ این درحالی است که برای ذخیره‌­سازی ارزهای دیجیتال به­‌صورت طولانی­‌مدت بهتر است از یک کیف­ پول سخت‌­افزاری که امنیت بسیار بالایی هم دارد استفاده کنید. همان­‌طور که می­‌بینید انتخاب کیف پول، موضوعی کاملا اختیاری است و بسته به نیاز و اهداف کاربران تعیین می‌­گردد.

ویژگی‌های والت دیجیتال خوب

تایید دو مرحله­‌ای

تایید دو مرحله‌­ای را می­‌توان یکی از برترین نوآوری­‌های امنیتی در چند سال اخیر دانست که در حال حاضر در بیشتر پلتفرم‌­ها مورد استفاده قرار گرفته است. به کمک این قابلیت، کاربران این امکان را دارند که پس از ورود به کیف ­پول خود، از طریق راه‌های تعیین شده احراز هویت کنند سپس به محتویات داخل کیف ­پول دسترسی داشته باشند.

درواقع این قابلیت برخی از کیف ­پول­‌های ارز دیجیتال، باعث شده است که میزان حملات سایبری به طرز چشم‌گیری کاهش یابد زیرا حتی اگر کسی رمز عبور حساب را هم داشته باشد، برای ورود به حساب باید مجددا احراز هویت شود. در بیشتر صرافی‌­ها و کیف­ پول‌­ها پس از ارسال یک کد تایید به شماره موبایل کاربر، فرایند احراز هویت انجام می­‌شود.

قابلیت پشتیبانی از چند ارز

با توجه به این که برخی از کاربران حوزه دیجیتال از چند رمزارز متفاوت به‌­صورت هم‌زمان استفاده می­‌کنند، وجود یک والت که قابلیت پشتیبانی از تعداد زیادی رمزارز را داشته باشد، امری ضروری است. این موضوع برای افرادی که به‌­صورت مداوم با رمزارزهای خود کار می­‌کنند و مبادلات زیادی انجام می­‌دهند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین پشتیبانی از چندین ارز  دیجیتال در یک کیف پول، یکی از مهم‌­ترین قابلیت‌­های آن کیف­ پول محسوب می­‌شود.

قابلیت چند امضایی

کیف­ پول­‌هایی که قابلیت چند امضایی دارند، بیشتر مناسب افرادی هستند که قصد دارند از یک حساب مشترک استفاده کنند. به کمک این قابلیت، شریکان تجاری می‌­توانند اطمینان حاصل کنند که دسترسی به موجودی حساب، بدون اطلاع آن­ها غیرممکن است.

بکاپ گیری

بکاپ­‌گیری از اطلاعات والت، موضوع بسیار مهمی است؛ چراکه هر لحظه امکان آسیب به گوشی، لپ­تاپ و هر دستگاه دیگری که کیف­ پول برروی آن نصب است، وجود دارد. درواقع قابلیت بکاپ­‌گیری از کیف پول به کاربر کمک می‌­کند که در صورت بروز هر مشکل یا اختلالی در دستگاه، بدون هیچ دغدغه‌­ای سرمایه دیجیتال خود را بازیابی کند. کیف پول‌های اچ دی از مزیت بکاپ‌گیری بهره‌مند هستند که در مقاله پایین می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد آن بدست بیاورید.

اسکن کد QR 

پشتیبانی از تولید یا اسکن کد QR  از دیگر قابلیت­‌هایی است که در صورت استفاده زیاد از کیف پول، حائز اهمیت است. وجود این ویژگی یکی از اصلی­‌ترین گزینه­‌ها در کیف پول‌­های موبایلی است.

سخن پایانی

کیف پول ارز دیجیتال، ابزاری برای نگهداری و انتقال ارزهای دیجیتال است. اگر به دنبال بهترین کیف پول ارز دیجیتال هستید باید بگوییم کیف پولی که امنیت مناسبی داشته باشد، مناسب ترین مورد است.

ما در این مطلب سعی کردیم با پاسخ به سؤال «کیف پول ارز دیجیتال چیست؟» و معرفی انواع آن، شما را در استفاده از یک کیف پول امن راهنمایی کنیم.

هر نمونه از کیف پول­­­‌های نام برده شده، دارای انواع زیادی کیف پول هستند که بهتر است امن‌ترین و معروف‌­ترین نوع آن­ها را انتخاب کنید. شما می‌­توانید برای آشنایی بیشتر با این موضوع به سایر مطالب در وب‌­سایت OMPfinex مراجعه نمایید.

سوالات متداول

سوالات متداول در رابطه با کیف پول ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

کدام کیف پول ارز دیجیتال بهتر است؟

پاسخ این سوال بسته به نیاز و قصد هر فرد در استفاده از آن متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر حتما این مقاله را مطالعه کنید.

منبع: coinbase

امیرمهدی شکوهی

امیر مهدی شکوهی هستم. دو سال قبل نوشتن و ترجمه را شروع کردم. نزدیک به 10 سال زبان خواندم و مدرک‌های CAE و TTC گرفتم. در حال حاضر به طور اختصاصی روی مقالات بخش‌های بازی‌‌های بلاک چینی، ان اف تی‌ها و متاورس متمرکز هستم. به زبان انگلیسی، فیلم، سریال و بازی‌های ویدئویی علاقه زیادی دارم. همچنین به طور حرفه‌ای در بازار فعالیت می‌کنم. به نظرم کریپتوکارنسی‌ها آینده اقتصاد را شکل خواهند داد و تحولی در اقتصاد غیرمتمرکز ایجاد خواهند کرد.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا