آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریآموزش صرافی های ارز دیجیتال

صرافی غیر متمرکز (DEX) چیست؟ بهترین صرافی غیر متمرکز

صرافی غیرمتمرکز یا dex چیست؟ کارمزد صرافی های غیر متمرکز به چه صورت است و چه تفاوتی با صرافی‌های متمرکز دارد؟ بهترین صرافی غیر متمرکز چیست؟ این‌ها سوالاتی هستند که ذهن هر تریدی را که به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده است را درگیر می‌کنند، ما هم امروز در این مقاله قصد داریم به طورکامل به این سوالات پاسخ دهیم و ضمن معرفی صرافی dex و انواع آن، به مزایا و معایبش و مقایسه‌ی آن با صرافی متمرکز بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

در دنیای ارزهای دیجیتال، صرافی‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند؛ آن‌ها مترادفی برای بازارهای ارزی هستند. ذات ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است؛ اما برخلاف آن، صرافی‌های بزرگ و شناخته‌ای وجود دارند که به شدت متمرکز هستند. متمرکز بودن صرافی‌ها این امکان را در اختیار سیستم‌های معاملاتی متمرکز قرار می‌دهد که با دارایی‌های کاربران دسترسی داشته و در روند معاملات دخالت کنند. هم‌چنین می‌تواند حساب کاربری کاربران را مسدود کنند. این موارد به‌طور کامل با غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال در تضاد است. صرافی‌های غیرمتمرکز یا dex تنها راه حل موجود برای حل این مسئله است؛ اما صرافی غیر متمرکز چیست؟

کارمزد صرافی های غیر متمرکز

صرافی غیر متمرکز چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، صرافی غیر متمرکز یا دکس (Dex)، بستری برای انجام معاملات به‌شکل غیر متمرکز است. این نوع صرافی‌ها برای حذف واسطه‌ها از بلاک چین و قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. در صرافی‌های غیر متمرکز، کاربران می‌توانند بدون عملیات واریز ارز دیجیتال به‌ حساب کیف پول صرافی، معاملات خود را از داخل کیف خود انجام دهند. هنگامی که در خصوص تبادل ارزهای دیجیتال صحبت می‌شود، ذهن افراد متوجه صرافی‌هایی نظیر بایننس و کوین‌بیس می‌رود. مواردی مانند سهولت در استفاده و تسریع معاملات سبب محبوبیت این نوع صرافی‌ها شده است؛ اما متمرکز بودن یکی از معایب آن‌ها است.

بلوکه شدن حساب کاربری، هک و سرقت از مهم‌ترین خطراتی است که متوجه دارایی تریدرها در صرافی متمرکز بوده و سرمایه آن‌ها را تهدید می‌کند. در صرافی غیر متمرکز که دارای کدنویسی صحیحی باشد، این تهدیدها دیگر وجود ندارد. دلیل این مهم در نحوه معامله‌گری ارزهای دیجیتال است. در صرافی‌های غیر متمرکز، در زمان انجام معاملات، دارایی مستقیم از کیف پول ارزی کاربر برداشته می‌شود و دیگر شخص سومی مدیریت ارزها را برعهده ندارد.

برای استفاده از خدمات صرافی غیر متمرکز، نیازی به ورود اطلاعات شخصی و هویتی نیست و تنها لازم است کیف پول خود را به صرافی متصل کنید. پشتیبانی نکردن از تمام ارزهای دیجیتال و مسئله مقیاس پذیری بلاک چین، از مشکلات صرافی‌­های غیر متمرکز است.

بیش از ۹۰% از تراکنش­‌های ارزی هم­چنان در صرافی‌­های متمرکز صورت می­‌پذیرد و معامله­‌گران اعتماد زیادی به صرافی­‌های غیر متمرکز ندارند؛ همچنین راحت‌تر بودن معاملات در صرافی‌های متمرکز از دیگر دلایل گرایش معامله‌گران به آن‌هاست؛ برای مثال در یک صرافی متمرکز و معتبر مانند او ام پی فینکس، شما می‌توانید قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال را مشاهده کنید و به خرید فوری ارز دیجیتال بپردازید. البته گفتنی که در سال جدید صرافی­‌های غیر متمرکز رشد چشمگیری داشته‌­اند.

معتبرترین صرافی مجاز ارز دیجیتال در ایران

نحوه فعالیت صرافی های غیر متمرکز

خوب است حالا که می‌دانیم صرافی غیر متمرکز چیست با نحوه فعالیت آن نیز آشنا شویم. بلاک چین‌­های آزاد که توانایی قرارداد­های هوشمند را دارند، بهترین بستر برای صرافی­‌های غیر متمرکز هستند. در حال حاضر بزرگ­ترین میزان صرافی­‌های غیر متمرکز اتریوم است. برای اطلاع از چگونگی فعالیت صرافی‌­های غیر متمرکز بهتر است با مفهوم قرارداد هوشمند بیشتر آشنا شوید. قرارداد هوشند نوعی نرم افزار است که در موارد خاص، اقدام به اجرای دستورهای خاص می­‌کند. این قرارداد بر روی بلاک چین اجرا و جلوگیری از اجرای دستورات غیر ممکن است؛ بنابراین اجرای قطعی دستورات یکی از اصلی‌­ترین ویژگی‌­های قرارداد هوشمند است.

موضوعی که سبب ایجاد تفاوت در قراردادهای معمولی و هوشمند می­‌شود، اجرای قطعی دستور است و هیچ­کس نمی­‌تواند مانع از اجرای آن شود. بدین ترتیب برای اجرای آن نیازی به واسطه متمرکز نیست. هنگامی که قراردادی هوشمند بر روی بلاک چینی آزاد به­ اجرا گذاشته می‌­شود، دیگر قابل توقف و جلوگیری نیست. به­‌واسطه این قراردادها می­توان پروژه­‌هایی را طرح­‌ریزی کرد که بدون واسطه و توقف، تا ابد به­کار خود ادامه دهند.

حال که با معنی و مفهوم قراردادهای هوشمند آشنا شدید، باید گفت صرافی غیر متمرکز فرآیند تراکنش‌­های خود را به ترتیب زیر انجام می­‌دهد.

  1. اتصال کیف تریدر به صرافی
  2. ثبت سفارشات خرید و فروش
  3. ثبت سفارشی از طرف معامله‌­گری دیگر و مطابق سفارش معامله‌­گر اول
  4. ورود دارایی­‌های به قرارداد هوشمند و انجام معامله.
  5. واریز ارز مبادله شده به کیف پول خریدار و فروشنده

قرارداد هوشمند امکان ایجاد استخر نقدینگی را در اختیار صرافی­‌های غیر متمرکز قرار می‌­دهد. در این شرایط کاربران می­‌توانند دارایی خود را به صرافی اختصاص دهند و صرافی با آن دارایی نیاز معامله‌­گران را پاسخ دهد. در این روش سود خوبی نصیب کاربران می­‌شود.

معایب صرافی غیر متمرکز چیست؟

این صرافی­‌ها به‌­دلیل آن که هیچ شخص سومی ناظر بر معاملات و تراکنش­‌های آن نیست و در صورت بروز خطا در انتقال ارز، تراکنش قطعی و غیرقابل بازگشت است. مالکیت دارایی‌­ها در صرافی­‌های غیر متمرکز برعهده کاربران آن است. صرافی‌­های غیر متمرکز نسبت­ به صرافی­‌های متمرکز حجم معاملات کمتری دارند. پایین بودن سطح معاملات صورت گرفته از دیگر معایب صرافی­‌های غیر متمرکز است. پایین بودن حجم معاملات و در برخی موارد افزایش هزینه تمام شده، دو دلیل مهم و بزرگ استقبال کمتر سرمایه­‌گذاران از صرافی­‌های غیر متمرکز است.

به­‌طور معمول باید صرافی غیر متمرکز متن باز و شفاف باشد؛ اما در برخی از صرافی­‌های جدید ممکن است کدهای آن دچار مشکل امنیتی یا فنی باشد. ساز و کار اصلی صرافی غیر متمرکز به ­این شکل است که نباید به دارایی‌­های معامله­‌گران دسترسی داشته باشد؛ اما در برخی از کدهای آن­‌ها ممکن است مسیری برای مسدودسازی ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شده باشد.

بهترین‌ صرافی غیر متمرکز

مقیاس‌پذیری

موضوع مقیاس پذیری بلاکچین یکی از اساسی‌­ترین مشکلات صرافی‌­های غیر متمرکز است. در بیشتر این صرافی­‌های تریدر باید برای انجام هر معامله روی اتریوم یا سایر شبکه‌­های صرافی غیرمتمرکز، تراکنش بزند و انجام این تراکنش‌­های اضافی مستلزم پرداخت کارمزد است. حال اگر شبکه نیز شلوغ باشد، کار با صرافی حس خوبی به کاربر نخواهد داد.

عدم پشتیبانی از تمامی ارزهای دیجیتال، یکی دیگر از معایب و مشکلات صرافی‌­های غیر متمرکز است. به‌­عنوان مثال اتریوم بستری است که بیشتر صرافی­‌های غیر متمرکز بر روی آن در حال فعالیت هستند. در این صرافی­‌های تنها از تبدیل اتریوم و توکن­‌های مبتنی بر آن پشتیبانی می­‌شود و امکان خرید ارزی مانند تزوس وجود ندارد. البته برخی از صرافی­‌ها در پی رفع این مشکل هستند. راه حل آن پشتیبانی از چند شبکه بلاکچین است. از دیگر معایبی که می­‌توان برای صرافی­‌های غیر متمرکز نام برد، امکانات معاملاتی کم است. این مسئله تجربه نامناسبی از کار با صرافی را به همراه دارد.

تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

انتخاب صرافی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در دنیای رمزارزها باید به آن توجه کرد؛ به همین دلیل پیش از انتخاب صرافی لازم است شناخت دقیقی از دو صرافی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال داشته باشید. در ادامه به تفاوت‌های صرافی غیرمتمرکز و صرافی متمرکز اشاره خواهیم کرد.

وضعیت حق مالکیت

‌وضعیت حق مالکیت را می‌توان مهم‌ترین تفاوت‌ صرافی متمرکز و غیرمتمرکز دانست. در صرافی های متمرکز مالکیت رمز ارزها تحت اختیار صرافی است؛ درحالی که در صرافی های غیرمتمرکز اختیار دارایی کاربران با خود آن‌ها است و صرافی هیچ دخالتی در این زمینه ندارد. اگرچه در صرافی‌های متمرکز امکان دسترسی هکرها به دارایی کاربران بسیار اندک است اما عدم حضور یک نقطه مرکزی منجربه کندی انجام تراکنش‌ها می‌شود. علت این موضوع این است که مالکیت دارایی کاربران در اختیار صرافی هاست و صرافی ها به کلیدهای لازم  دسترسی دارند، همین امر سبب کاهش سرعت انجام تراکنش‌ها می‌گردد.

‌قانون‌گذاری

صرافی‌های غیرمتمرکز تحت نظارت قانون‌گذاران نیستند. البته در حال حاضر برخی از دولت‌ها به‌دنبال وضع قوانین مشخصی در صرافی‌های غیرمتمرکز هستند. جالب است بدانید که هنوز هیچ صرافی به طور قطعی غیرمتمرکز نیست و همین امر باعث شده است که شانس دخالت دولت‌ها در این صرافی ها وجود داشته باشد.

امنیت

عدم ذخیره دارایی کاربران در صرافی‌های غیرمتمرکز باعث شده است که دسترسی هکرها به این صرافی ها غیرممکن باشد. بنابراین می‌توان گفت که امنیت صرافی های غیرمتمرکز بسیار بیشتر از امنیت صرافی های متمرکز است؛ زیرا تاکنون صرافی های متمرکز بسیاری مورد حملات هکرها قرار گرفته‌اند‌.

نقدینگی

نقدینگی پایین یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های گریبان‌گیر صرافی های غیرمتمرکز است. محدودیت‌های خرید و فروش مهم‌ترین معضل در نقدینگی پایین محسوب می‌شوند. براساس آمارهای به‌دست‌آمده میزان اعتماد و علاقه کاربران به صرافی‌های متمرکز بسیار بیشتر از صرافی های غیرمتمرکز است اما باید این نکته را در نظر گرفت که گذشت زمان همیشه نقش زیادی در تغییرات مربوط به ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت کوین داشته است. پس ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور این آمارها تغییر کند.

صرافی dex

کارمزد

‌میزان کارمزدهای دریافتی توسط صرافی ها نقش زیادی در انتخاب صرافی توسط کاربران دارد. میزان کارمزدها در صرافی متمرکز بسیار بیشتر از صرافی غیرمتمرکز است؛ به‌طوری که در صرافی های متمرکز درصد مشخصی از هر تراکنش‌ به‌عنوان کارمزد برداشته می‌شود؛ اما در صرافی های غیرمتمرکز ارزش تراکنش‌ها نقشی در کارمزد دریافتی ندارد. معمولا صرافی های غیرمتمرکز در هر تراکنش‌ تنها مبلغ ناچیزی به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. این مسئله بسیار مقرون به‌صرفه و کاربرپسند است.

انواع صرافی غیرمتمرکز

همان‌طور که گفتیم صرافی‌های عیرمتمرکز شباهت‌های کوچکی با صرافی‌های متمرکز دارند و از جهات دیگر کاملا متفاوت هستند. صرافی غیرمتمرکز انواع مختلفی دارد. در صرافی اصلی که در دسترس کاربران قرار دارد عملکرد به این شکل است که  قراردادهای هوشمند، سفارش‌ها را روی زنجیرۀ بلاکچین انجام می‌دهند و نیاز به پرداخت وثیقه کاربران نیست. قراردادهای هوشمند به صورت خودکار توافق‌هایی از پیش تعیین شده را بین دو کاربر اجرا می‌کنند.  طبق قرارداد در انجام یک معامله میان شخص خریدار a و شخص ارائه دهندۀ b، پول a تا زمان انجام وظیفه b قفل می‌شود و سپس به کیف دیجیتال b واریز می‌شود. در صورتی که b وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، پول به کیف a برگشت می‌خورد.

DEX در هر پلتفرم به شکل متفاوتی ارائه می‌شود و این موضوع به نوع سازوکار آن بستگی دارد. در ادامه انواع سازوکار صرافی‌های غیرمتمرکز را بررسی می‌کنیم.

صرافی غیرمتمرکز با سازوکار دفتر سفارش (Order Book)

عملکرد صرافی‌های غیرمتمرکزی که از سازوکار دفاتر سفارش استفاده می‌کنند شبیه به صرافی‌های متمرکز سنتی است و انجام معامله در آن‌ها متکی بر سیستم پیشنهاد و درخواست است. این دفتر‌های سفارش، فهرستی الکترونیکی از سفارشات خریدوفروش برای یک سرمایه را جمع‌آوری می‌کنند که بر اساس قیمت سازماندهی شده است. این لیست‌ها به علت ارائه اطلاعات تجاری ارزشمند نه‌تنها به معامله‌گران در انتخاب بهتر کمک می‌کند بلکه شفافیت بازار را نیز بهبود می‌بخشد و همچنین اطلاعات در زمان معامله به منظور خرید سریع‌تر اغلب روی زنجیره قرار می‌گیرد و دارایی‌های کاربران خارج از زنجیره حفظ می‌شود.

در این سیستم افرادی که قصد خرید و فروش یک دارایی خاص را دارند اقدام به ایجاد سفارش محدود(limit order) می کنند و افرادی که با قیمت پیشنهادی موافق هستند، اقدام به اجرای سفارش می‌کنند. این سیستم در جایی که نقدینگی بالاست عملکرد خوبی دارد. دفترهای سفارش به دو گروه روی زنجیره و خارج از زنجیره تقسیم می‌شوند.

در دفتر سفارش‌های روی زنجیره، سفارش‌ها و جزئیات آن‌ها روی بلاکچین نوشته می‌شود. در دفتر سفارش‌های خارج از زنجیره، سفارش‌ها در بلاکچین نوشته نمی‌شوند و جای دیگری پذیرش می‌شوند. برخی از صرافی‌هایی که از دفتر سفارش استفاده می‌کنند، عبارت هستند از: Nash Exchange, Tomo DEX, Loopering Exchange

صرافی غیرمتمرکز با سازوکار استخر نقدینگی (Liquidity Pool) یا سواپ (Swap) 

استخر نقدینگی مجموعه‌ای از توکن‌هایی است که در یک قرارداد هوشمند قفل شده‌اند. در این نوع صرافی های غیرمتمرکز، استخر نقدینگی وظیفه تامین سرمایه برای انجام معامله‌ها را دارد که کاربران این صرافی‌ها می‌توانند در تامین نقدینگی برای استخر مشارکت کنند و در ازای سپرده‌گذاری خود، بخشی از کارمزدهای تراکنش ها را دریافت کنند و هر زمان که تمایل داشتند دارایی‌های خود را از استخر نقدینگی خارج کنند. سودی که سرمایه گذاران در استخر نقدینگی کسب می‌کنند متغییر است.

کسب سود در یک استخر نقدینگی به عوامل زیادی از جمله اندازه استخر و و حجم معامله‌ها وابسته است. معامله‌ها به صورت آنی بین کیف‌های دیجیتال کاربران انجام می‌گیرد (سواپ). صرافی‌هایی که از این سیستم بهره می‌گیرند سفارش‌ها را بر اساس پارامترهایی از پیش تعیین شده به همدیگر مرتبط می‌کنند و نیازی نیست که معامله‌گران به‌طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند.

عملکرد این سیستم وابسته به میزان نقدینگی نیست. همچنین تامین نقدینگی دائمی برای توکن‌ها و عدم نیاز به احراز هویت برای پیوستن به‌ یک استخر نقدینگی از ویژگی‌های مثبت این سیستم است. استخرها در زمان تغییرات ناگهانی قیمت، آسیب پذیر هستند و بیشترین بازده‌شان مربوط به زمانی است که قیمت بازار به تدریج تغییر کند. Uniswap, Curve, Gnosis از جمله صرافی‌های با این سازوکار هستند.

صرافی غیرمتمرکز با سازوکار تجمیع کننده نقدینگی (Aggregator)

صرافی‌های غیرمتمرکز تجمیع کننده همانند موتور جست‌وجو، بهترین نرخ‌ها را  برای هر رمزارزی از چندین DEX جمع آوری و ارائه می‌کنند و این باعث می‌شود که معامله‌گران قیمت نهایی بهتری دریافت کنند. چنین پلتفرمی کریپتوها را روی بلاکچین مبادله می‌کند و به کاربران خود دسترسی می‌دهد که هنگام تبدیل توکن‌هایشان، خود سرمایه‌شان را در اختیار داشته باشند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از تنها یک پیشخوان به استخرهای نقدینگی با عمق بیشتر دسترسی پیدا کنید.

این سیستم از صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر، حریم خصوصی و امنیت بیشتری برای کاربران خود فراهم می‌کند. فراهم کردن حجم نقدینگی بالا برای معامله‌گرانی که می خواهند با حجم بالا معامله کنند وهمچنین انجام معاملات با بهترین بازده از مزایای این نوع صرافی‌های غیرمتمرکز است. (۱inch Exchange, DeversiFi, Zero Swap ) از صرافی‌های غیرمتمرکز با این سازوکار هستند.

معرفی بهترین صرافی­‌های غیر متمرکز(یا صرافی‌ dex)

در این مطلب از وب سایت ompfinex قصد معرفی بهترین صرافی­‌های دکس را داریم. توجه داشته باشید که تمامی مطالب بیان شده در این وب‌سایت و صرافی­‌های معرفی شده، تنها برای افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت ­به ارزهای دیجیتال و صرافی­‌های آن است.

معرفی بهترین صرافی ارز دیجیتال در جهان

وان­ایچ

این صرافی متشکل از چندین صرافی غیر متمرکز است؛ به عبارتی دیگر وان­ایچ چندین صرافی دکس (DEX) در قالب پلتفرم است. تنوع توکن­‌های موجود و امکان ثبت سفارشات محدود در این صرافی وجود دارد. هنگامی که سفارشی در این پلتفرم ثبت می­‌شود، این سفارش در دفتر سفارشات چند صرافی غیر متمرکز نیر قرار می­‌گیرد. کارمزد این صرافی به­‌دلیل آن­‌که پلتفرمی از چندین صرافی دکس است، براساس معیار صرافی‌­های موجود محاسبه می­‌شود.

یونی­سواپ

این صرافی بر پایه بلاک چین اتریوم در حال فعالیت است. در یونی­سواپ می­‌توان با انجام چند حرکت ساده، اتریوم و توکن­‌های آن را به‌­واسطه قرارداد هوشمند مبادله کرد. مبلغ کارمزد پرداختی در این صرافی معادل ۰.۳ درصد بوده و با اتریوم و توکن آن پرداخت می­شود.

بیسکیو

یکی از صرافی­‌های غیر متمرکز بیت کوین، بیسکیو نام دارد. صرافی dex بیسکیو امکان معامله بیت کوین با سایر ارزهای رایج را ایجاد می­‌کند. برای استفاده از خدمات این صرافی، لزومی برای ارائه اطلاعات شخصی و احراز هویت وجود ندارد. یکی از مهم­ترین مزیت­‌های بیسکیو وجود نرم‌افزاری متن باز برای کامپیوترهای شخصی است. پردازش در رایانه کاربر، استفاده از کیف پول شخصی و بهره­‌مندی از تور سبب شده تا در این صرافی هیچ نقطه متمرکزی در فرآیند تراکنش‌­ها وجود نداشته باشد.

این صرافی دارای سرعت پایینی بوده و دلیل آن اجرای سیاست­‌های حفظ حریم شخصی و امنیتی است. این سرعت پایین به‌­عنوان یک نقطه ضعف برای بیسیکو شناخته می‌­شود. با توجه به این که بیسکیو دارای حجم معاملات بسیار کم و سرعت پایینی دارد، اما یک نمونه از غیر متمرکز­ترین صرافی­‌های موجود در دنیا است. می‌توان بیسکیو را در یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال دانست.

کایبرسواپ

یکی از بهترین صرافی­‌های dex حال حاضر که در پلتفرم­های ارزی دیجیتال و به صورت غیر متمرکز فعالیت دارد، کایبرسواپ است. اتریوم بلاکچینی انتخابی این صرافی برای فعالیت است. هم­چنین بر روی شبکه تست­نت و راپستن نیز فعالیت دارد. به‌­منظور انجام و آسانی تبادلات، از قرارداد­های هوشمند استفاده می‌شود. استفاده از ذخایر دینامیک از مهم‌­ترین نکات مثبت این صرافی غیر متمرکز است. این ذخایر پویا این امکان را در اختیار شبکه قرار می­‌دهد تا با فراهم آوردن نقدینگی کافی، خدماتی ارزان­تر در اختیار معامله‌­گران قرار دهد. ارز دیجیتال مخصوص این صرافی KNC نام دارد. این صرافی در کشور سنگاپور توسعه یافته است. وجود نسخه­ موبایل و وب از دیگر امکانات این صرافی معتبر است.

بنکور

وجود ساز و کاری منحصربه‌­فرد، یکی از مزیت‌­های اصلی این صرافی دکس است. صرافی غیر متمرکز بنکور امکان معامله توکن اتریوم، توکن­‌های اسمارت و توکن اصلی بنکور را در اختیار کاربران قرار می­‌دهد. به­‌واسطه قراردادهای هوشمند، امکان تبادل هرگونه توکن اتریوم در این پلتفرم وجود دارد. افزایش نقدینگی توکن‌­هایی با ارزش بازار کم، یکی از اهداف اصلی و مهم صرافی بنکور است. کارمزد بنکور به­‌صورت کارمزد در شبکه اتریوم محاسبه می­‌شود.

صرافی غیر متمرکز بایننس

بایننس در فوریه سال ۲۰۱۹ اقدام به راه‌اندازی صرافی غیر متمرکز خود کرد. یکی از برتری‌­های این صرافی نسبت ­به سایر رقبا، کارمزد پایین است. امنیت بالا و رابط کاربری مناسب نیز از دیگر مزیت­‌های صرافی غیر متمرکز بایننس است. بایننس در زمان راه‌اندازی این صرافی اعلام کرد که کشورهای موجود در لیست تحریم­، حق ایجاد حساب کاربری در این صرافی را ندارند. آموزش خرید ارز از بایننس را می‌توانید در بلاگ او ام پی فینکس مشاهده کنید.

در این مطلب بررسی کردیم که صرافی غیر متمرکز یا همان صرافی dex چیست و در مورد کارمزد صرافی های غیر متمرکز صحبت کردیم. صرافی‌­های غیر متمرکز زیادی در دنیا در حال فعالیت هستند و در این مقاله تنها به معروف­‌ترین آن­‌ها اشاره شده است. صرافی­ غیر متمرکز دارای مزیت‌­ها و معایبی است که در انتخاب این نوع صرافی نقش بسیار مهمی دارد. پیشنهاد می‌­شود قبل از انتخاب صرافی مورد نظر، فاکتورها و معیارهای مهمی را در نظر بگیرید. برای آشنایی با این موارد می­‌توانید از دیگر مقالات مفید در این زمینه از وب‌سایت ompfinex استفاده کنید. این صرافی آنلاین با داشتن ویژگی­‌هایی منحصربه­‌فرد مانند دموی آزمایشی معاملات و امکان خرید فوری ارز دیجیتال می­‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

کارمزد صرافی های غیر متمرکز به چه صورت است؟

کارمزد در صرافی های غیرمتمرکز، بسیار کمتر از صرافی های متمرکز است.

بهترین صرافی dex چیست؟

پاسخ این سوال نسبی است، اما یکی از محبوب‌ترین‌ها در حال حاضر، بایننس می‌باشد.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

    1. کارمزد صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز و به‌طور کل همه پلتفرم‌ها با هم تفاوت داره و ارقام ثابت و مشخصی ندارند. با مراجعه به صرافی مدنظر در قسمت سوالات متداول یا کارمزدها، اطلاعات کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا