آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

مارکت کپ چیست و چه تاثیری در قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

مارکت کپ یا ارزش بازار معیاری برای سنجش ارزش یک ارز دیجیتال است که تاثیر زیادی در تصمیم فعالان بازار برای خرید یا عدم خرید یک رمز‌ارز دارد. مارکت کپ بر اساس عوامل مختلفی اندازه‌گیری می‌شود و سرمایه‌گذاران برای بدست آوردن اطلاعاتی چون ارزش یک کوین، میزان نقد‌شوندگی و میزان ریسک موجود در خرید رمز‌ارزی خاص، این شاخص را مورد بررسی قرار می‌دهند.

دانستن اینکه مارکت کپ چیست می‌تواند در اخذ تصمیمی درست برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، بسیار تاثیرگذار باشد. به همین دلیل، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به معرفی و بررسی مارکت کپ یا ارزش بازار پرداخته‌ایم و عوامل موثر بر آن را شرح داده‌ایم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مارکت کپ چیست؟

مارکت کپ چیست؟ 

مارکت کپ یا ارزش بازار معیاری است که تحلیلگران بازارهای مالی با استفاده از آن، ارزش یک دارایی را بررسی و پتانسیل سرمایه‌گذاری در آن را مورد تحلیل قرار می‌دهند. این معیار در بازار ارزهای دیجیتال هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ارزش بازار اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با میزان محبوبیت یک ارز دیجیتال و ارزش سرمایه‌گذاری آن را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. برای محاسبه مارکت کپ کافی است حاصل ضرب قیمت ارز دیجیتال را در مجموع کوین‌های در گردش محاسبه کنید. 

برای مثال، ارز دیجیتال A را در نظر داشته باشید که قیمتی معادل ۲ دلار دارد و تعداد کل توکن‌های در گردش این ارز دیجیتال معادل ۱۰ هزار توکن است. مارکت کپ یا ارزش بازار این ارز دیجیتال به شرح زیر خواهد بود. 

قیمت x تعداد کل توکن در گردش = ارزش بازار

۲ * ۱۰,۰۰۰ = ۲۰,۰۰۰

ارزش بازار ارز دیجیتال A معادل ۲۰ هزار دلار است.

به طور کلی، تحلیلگران بازارهای مالی، مارکت کپ را معیار مناسبی برای مقایسه ارزهای دیجیتال نمی‌دانند بلکه فقط از آن برای سنجش ارزش یک رمزارز جهت سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. 

نکته مهم در مورد مفهوم مارکت کپ، عدم تاثیر قیمت بالای یک کوین در ارزش کل بازار یک آن است؛ به این معنا که ممکن است یک ارز دیجیتال قیمت بالایی داشته باشد اما نمی‌تواند این مفهوم، به تنهایی دلیلی برای بیشتر بودن ارزش بازار آن نسبت به رمز‌ارز دیگری باشد. برای درک بهتر موضوع، ارز دیجیتال A را که بالاتر ارزش بازار آن را بررسی کرده‌ایم، در نظر داشته باشید. 

مشاهده قیمت لحظه ای اتریوم، فروش و خرید اتریوم

ارز دیجیتال A با قیمت ۲ دلار و تعداد توکن کل در گردش ۱۰ هزارتایی، مارکت کپی معادل ۲۰ هزار دلار دارد. حال ارز دیجیتال B را در نظر داشته باشید که قیمت آن ۵ دلار بوده و تعداد کل کوین‌های در گردش آن، ۳ هزار توکن است. ارزش بازار ارز دیجیتال B به شکل زیر خواهد بود:

۵ * ۳,۰۰۰ = ۱۵,۰۰۰ 

مارکت کپ ارز دیجیتال B حتی با وجود داشتن قیمت بیشتر نسبت به ارز دیجیتال A، کمتر است! به همین دلیل است که قیمت بالای یک ارز دیجیتال نمی‌تواند به تنهایی نمایانگر ارزش بازار بالای آن باشد و این مفهوم در کنار معیارهای دیگر مورد سنجش و بررسی قرار می‌گیرد. اما در نظر داشته باشید که طبیعت ارزهای دیجیتال، نوسانی بودن آن‌ها است و ممکن است قیمت آن‌ها به شدت رشد یا به شدت کاهش یابد و این امر در مارکت کپ یک ارز دیجیتال بسیار تاثیرگذار خواهد بود. 

معرفی بهترین سایت تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

عوامل تاثیرگذار در مارکت کپ چیست؟

عوامل تاثیرگذار در مارکت کپ چیست؟

ارزش بازار ارزهای دیجیتال بر اساس ۲ عامل مهم تغییر می‌کند:

عرضه رمزارز

تعداد کوین‌های یک ارز دیجیتال که در بازار عرضه شده است، تاثیر به‌سزایی در قیمت و به طور قطع بر ارزش بازار آن خواهد داشت. به طور مثال، بیت‌کوین در کل ۲۱ میلیون کوین برای عرضه دارد. ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس آن، کد خاصی را برای پروتکل بیت‌کوین نوشته که اطمینان داشته باشد در آینده پس از استخراج ۲۱ میلیون کوین، حتی یک بیت کوین هم فراتر استخراج نشود. 

این محدودیت در عرضه بیت‌کوین، این ارز دیجیتال را به شدت ارزشمند کرده است. حتی دارایی‌ ارزشمندی چون طلا، عرضه مشخصی ندارد؛ هیچکس نمی‌داند چه مقدار طلا وجود دارد و تا چه حد از آن را می‌توان استخراج کرد. اما بیت‌کوین، کمیت مشخصی دارد که این ارز دیجیتال را نادر و کمیاب کرده است؛ همین امر نیز موجب افزایش ارزش آن می‌شود. 

مشاهده قیمت لحظه ای بیت کوین، فروش و خرید بیت کوین

قیمت ارز دیجیتال

همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره شد، قیمت ارز دیجیتال به طور مستقیم بر ارزش بازار آن تاثیر خواهد گذاشت. حتی اگر تعداد کمی از یک ارز دیجیتال در گردش باشد، قیمت بالای هر کوین در تعیین ارزش بازار آن تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال، تعداد کوین در گردش بیت‌کوین، کمتر از رقیب سنتی آن یعنی اتریوم است؛ اما قیمت بیت کوین که در حال حاضر ۲۱ هزار دلار آمریکا است، تقریبا ۲۰ برابر قیمت اتریوم بوده که همین امر موجب ارزش بالای بازار بیت کوین شده است. 

برخی از میم‌کوین‌های مشهور چون شیبا‌اینو و دوج‌کوین که در لیست برترین ارزهای دیجیتال در میان ۲۰ ارز برتر بازار دیده می‌شوند، مصداق عکس مثال فوق هستند. برای مثال، قیمت هر دوج‌کوین در حال حاضر ۷ سنت آمریکا است که در میان ۱۰ ارز برتر بازار، از قیمت کمتری برخوردار است؛ اما نکته‌ای که باعث شده دوج‌کوین در این لیست قرار داشته باشد، تعداد توکن در گردش بالای (و بدون محدودیت) آن است. در حال حاضر بالغ بر ۱۳۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دوج‌کوین در گردش است که همین برخلاف قیمت پایین آن، موجب شده دوج‌کوین در میان ۱۰ ارز برتر بازار قرار داشته باشد.

همه چیز درباره قرارداد هوشمند بیت کوین

دسته‌بندی انواع مارکت کپ چیست؟

دسته‌بندی انواع مارکت کپ چیست؟

یکی از پرتکرارترین سوالات فعالان بازار ارزهای دیجیتال این است که دسته‌بندی انواع مارکت کپ چیست. نه تنها مارکت کپ ارزهای دیجیتال برای سنجش ارزش یک کوین جهت سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بلکه در میزان محبوبیت یک رمز‌ارز در دراز‌مدت نیز تاثیرگذار است. در ادامه انواع ارزش بازار را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

مگا-کپ (Mega-Cap)

این دسته‌بندی شامل ۲ ارز دیجیتال پرطرفدار بازار یعنی بیت‌کوین و اتریوم می‌شود. در حال حاضر ارزش بازار بیت‌کوین معادل ۴۱۸ و اتریوم برابر با ۱۸۸ میلیارد دلار است.

مشاهده قیمت لحظه ای تتر، فروش و خرید تتر

لارج-کپ یا ارزش بازار بزرگ

 ارزهای دیجیتالی که ارزش بازار بیشتری دارند، به طور عمده به عنوان یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند. این ارزهای دیجیتال معمولا پشتوانه‌هایی قوی داشته و ارزش کل آن‌ها فراتر از ۱۰ میلیارد دلار است. این ارزهای دیجیتال در دسته (Large-Cap) قرار می‌گیرند. 

سرمایه‌گذاری در این ارزهای دیجیتال محتاطانه تلقی می‌شود. معمولا این رمز‌ارزها نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نوسان کمتری دارند اما با این حال نسبت به دارایی‌ها سنتی همچنان پرنوسان محسوب می‌شوند.

مدیوم-کپ یا ارزش بازار متوسط

رمز‌ارزهایی که مارکت‌‎کپ آن‌ها بین ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار است در دسته (Medium-Cap) قرار می‌گیرند. این ارزهای دیجیتال به عنوان ارزهایی با احتمال ریسک و سود بالا در میان سرمایه‌گذاران شناخته می‌شوند. 

برای مثال، از مشهورترین ارزهای دیجیتال با ارزش بازار متوسط می‌توان از دوج‌‎کوین (DogeCoin)، دای (DAI)، شیبا‌اینو (SHIB) و لایت‌کوین (Litecoin) نام برد. 

اسمال-کپ یا ارزش بازار کوچک

ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کوچک (Small-Cap) پرریسک‌ترین رمزارزها برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. مارکت‌کپ این دارایی‌ها کمتر از یک میلیارد دلار است و از نوسان بیشتری برخوردار هستند. برای مثال ای‌کش (XEC)، نئو (NEO) و بیت‌کوین گلد (BITG) در این دسته قرار می‌گیرند.

توتال مارکت کپ چیست؟

مارکت کپ کل (Total Market Cap)، داده‌های مربوط به بازار تعدادی از رمزارزها مانند اتریوم، بیت کوین، لایت کوین و ریپل است. با استفاده از این شاخص می‌توان اطلاعات دقیق‌تر و واقعی‌تری از چگونگی عملکرد رمزارزها به‌دست آورد. افزایش ارزش بازار کل به این معناست که نگرش افراد نسبت به رمزارزها بهتر می‌شود و این بازار می‌تواند رشد داشته باشد. 

کوین مارکت کپ چیست؟

بهترین سایت برای بررسی ارزش بازار 

یکی از بهترین و معتبرترین منابعی که تحلیلگران بازار ارز دیجیتال برای بررسی مارکت‌کپ رمز‌ارزها، سایت کوین مارکت‌کپ (Coinmarketcap) است. این سایت جزئیات کامل اطلاعاتی مانند ارزش بازار، تعداد کوین‌های در گردش، حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته، درصد تغییرات در بازه‌های زمانی گوناگون و قیمت ارزهای دیجیتال مختلف را به ترتیب در قالب لیست نمایش می‌دهد.

سایت کوین مارکت‌کپ (Coinmarketcap) اطلاعات جامع و کاملی درباره ۱۰۰ کوین و توکن برتر موجود در جهان را در اختیار دارد. این سایت فعالیت خود را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد. شرکت بایننس در سال ۲۰۲۰، وب‌سایت کوین مارکت کپ را خریداری کرد. اطلاعات موجود در سایت کوین مارکت‌کپ توسط سرمایه‌گذاران برای بررسی شرایط آینده و میزان ریسک موجود در سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارزش بازار (مارکت کپ) در سرمایه‌گذاری چقدر مهم است؟

خیلی از متخصصان باور دارند که شاخص مارکت کپ ممکن است گمراه‌ کننده باشد. هراس از سرمایه گذاری بر کوین‌هایی با حجم بازار پایین یا امید زیاد داشتن به کوین‌هایی با حجم بازار بالا، ممکن است باعث ناامیدی سرمایه‌گذاران شود.

در حقیقت مارکت کپ به خریداران نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری بر ارزهای دیجیتال چه مقدار ریسک را طلب می‌کند. هرچقدر ارزش بازار بزرگتر باشد، خطر سرمایه‌گذاری روی آن پایین‌تر است؛ به این دلیل که این رمزارزها پروسه رشد را سپری کرده و هم‌اکنون به ثبات مناسب و حداقلی دست یافته‌اند.

در مقابل، سرمایه‌گذاری در رمزارزهایی که دارای ارزش بازار کم‌تری هستند، می‌تواند باعث توسعه سریع و شارپی اصل سرمایه شود. رمزارزهای تازه با ارزش بازار کوچک همچنان از فرصت رشد بالاتری برخوردار هستند و در صورتی که تریدر ریسک‌پذیری هستید، این ارزهای دیجیتال انتخاب‌های مناسبی جهت سرمایه‌گذاری خواهند بود.

مارکت کپ ارزهای دیجیتال چیست؟

مارکت کپ یا ارزش بازار معیاری برای سنجش ارزش یک ارز دیجیتال است.

مارکت کپ بیت کوین چقدر است؟

در حال حاضر مارکت کپ بیت کوین تقریبا ۴۱۸ میلیارد دلار است.

کوین مارکت کپ چیست؟

کوین مارکت کپ سایت تحلیل و بررسی ارزش بازار ارزهای دیجیتال است.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا