آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریتحلیل ارز دیجیتال

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

با توجه به اینکه بیت کوین به صورت غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین ایجاد شده و تحث نظارت و کنترل هیچ نهاد مرکزی نیست، سوال بسیاری از افراد این است که عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین چیست و این ارز دیجیتال چگونه قیمت‌گذاری می‌شود؟ پاسخ به این سوال تنها در یک مفهوم خلاصه می‌شود؛ عرضه و تقاضا.

بیت‌کوین نیز همچون سایر دارایی‌ها در یک بازار آزاد که همان بازار ارزهای دیجیتال است، بر اساس قانون عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود. طبق قانون عرضه و تقاضا هر چه میزان تقاضا برای خرید یک دارایی بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. بالعکس زمانی که عرضه یک دارایی بیشتر باشد، قیمت آن کاهش خواهد یافت.

بنابراین هر زمان که میزان عرضه و تقاضا در بیت کوین دستخوش تغییر شود، قیمت بیت‌کوین نیز دچار نوسان خواهد شد. در ادامه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین و به عبارتی عوامل تاثیرگذار بر عرضه و تقاضای بیت کوین می‌پردازیم.

نحوه قیمت گذاری بیت کوین

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، مهم‌ترین عاملی که به صورت مستقیم بر قیمت بیت کوین تاثیرگذار است عرضه و تقاضای آن است. همان طور که می‌دانید بیت کوین یک دارایی دیجیتالی بوده و خرید و فروش آن تنها از صرافی‌های ارز دیجیتال امکان پذیر است.

نحوه قیمت‌ گذاری بیت‌کوین در صرافی‌ها نیز بر اساس حجم معاملات و سفارشات خرید و فروش آن صرافی صورت می‌گیرد. به همین علت است که بیت کوین در صرافی‌های مختلف مقادیر قیمتی متفاوتی دارد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین را می‌بایست در دو بازه زمانی کوتاه مدت و بلندمدت به صورت جداگانه بررسی کرد. بیت کوین و ارزهای دیجیتال با توجه به اینکه به صورت رمزنگاری و غیرمتمرکز ایجاد شده‌اند، کاربرد بسیار گسترده‌ای در دنیای دیجیتالی پیش‌رو و فضاهای وب ۳ و متاورس بر بستر بلاک چین خواهند داشت.

بنابراین در یک بازه زمانی بلندمدت، آینده بسیار روشنی در انتظار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال معتبر همچون اتریوم، سولانا، کاردانو و بایننس کوین است. عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین در بازه زمانی بلندمدت را می‌توان در بحث عرضه و تقاضای بیت‌کوین یا به عبارتی مفهوم کم‌یابی در بازار بیت کوین خلاصه کرد.

همانطور که احتمالا می‌دانید تعداد کل بیت‌ کوین‌های موجود برابر با ۲۱ میلیون واحد است. بنابراین بیت‌کوین عرضه محدودی دارد. با توجه به وجود محدودیت در عرضه بیت‌کوین با به عبارتی کم‌یابی آن، قیمت بیت کوین در بازه‌های زمانی بلندمدت همواره صعودی و رو به افزایش خواهد بود. با مشاهده نمودار قیمت بیت‌ کوین در تایم فریم‌های بالا ( ماهانه یا سالانه) به وضوح این موضوع را متوجه خواهید شد.

مواردی که در ادامه به عنوان عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین توضیح خواهیم داد، مواردی هستند که در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و میان مدت بر قیمت بیت کوین تاثیرگذارند. یا به عبارت دیگر مواردی هستند که باعث نوسان قیمت بیت کوین در تایم فریم‌های کوچک می‌شوند.

برای آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین می‌بایست عوامل تاثیرگذار بر میزان عرضه و تقاضای بیت کوین در بازار را مورد بررسی قرار داد. پس از آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین و درک تاثیر هر یک از آن‌ها بر بازار می‌توانید با توجه به رخداد هر یک از این عوامل به معاملات خود جهت بدهید و به راحتی از نوسان‌های کوتاه مدت بیت کوین کسب سود کنید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، تنها عرضه و تقاضای بیت کوین است که به صورت مستقیم بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. عواملی که می‌توانند بر میزان عرضه و تقاضای بیت کوین موثر باشند به صورت کلی در پنج مورد هاوینگ بیت کوین، سختی استخراج، احساسات سرمایه‌گذاران، اخبار و اتفاقات روز بازار و فعالیت نهنگ‌ها در بازار تقسیم بندی می‌شوند.

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین است

یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین رویداد هاوینگ بیت کوین است. اصطلاح هاوینگ (halving) از کلمه Half در زبان انگلیسی به معنای نصفه شدن گرفته شده و مفهوم نصف شدن پاداش ماینرها در استخراح بیت کوین را در بردارد.

ارز دیجیتال بیت کوین مطابق با الگوریتم اثبات کار (POW) و به روش استخراج حاصل می‌شود. درو اقع ماینرها با حل مسائل ریاضی و گرافیکی پیچیده اقدام به ایجاد بلوک‌های جدید در بلاکچین می‌کنند و در ازای آن پاداش‌هایی در قالب بیت کوین به آن‌ها داده می‌شود.

بر اساس قوانینی که ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین) در همان ابتدا مشخص کرد، میزان پاداشی که ماینرها به ازای ایجاد بلاک‌های جدید دریافت می‌کنند، هر چهار سال یک بار نصف خواهد شد.

با وقوع هاوینگ و کاهش پاداش ماینرها، تعداد بیت‌کوین‌های در گردش کاهش می‌یابد که کاهش عرضه بیت کوین را نیز منجر خواهد شد. بنابر اصل عرضه و تقاضا نیز با کاهش عرضه یک دارایی، ارزش آن در طول زمان افزایش خواهد یافت.

به همین علت بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با هر بار وقوع رویداد هاوینگ، قیمت بیت کوین وارد یک روند صعودی جدید خواهد شد. اولین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲ رخ داد و تاکنون ۳ بار در بازار بیت کوین شاهد هاوینگ بوده‌ایم. هاوینگ بعدی بیت کوین نیز در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

با مراجعه به وبسایت کوین مارکت کپ می‌توانید زمان وقوع هاوینگ بیت کوین را به صورت روز شمار و شمارش معکوس مشاهده کنید.

کپشن عکس: همان‌طور که در نمودار قیمتی بیت کوین مشاهده می‌کنید، پس از وقوع هر هاوینگ، با کاهش عرضه بیت کوین، قیمت آن وارد فاز افزایشی شده‌است.

سختی استخراج بیت کوین

سختی استخراج یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین، افزایش یا کاهش سختی استخراج آن است. به صورت کلی تغییرات سختی شبکه و تغییرات قیمت بیت کوین ارتباطی مستقیم با یکدیگر دارند. به این معنا که با افزایش سختی شبکه، قیمت بیت کوین به مرور زمان افزایش و با کاهش سختی شبکه، قیمت بیت کوین به مروز کاهش خواهد یافت.

سختی شبکه یا نرخ هش (هش ریت) این مفهوم را در بر دارد که توانایی ماینرها برای استخراج بیت کوین کاهش یافته است. به این ترتیب عرضه بیت کوین توسط ماینرها کاهش می‌یابد و این کاهش عرضه می‌تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین شود.

اخبار و اتفاقات بازار

اخبار و حواشی بازار یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

یکی دیگر از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و میان مدت، اخبار و حواشی روز بازار است. اخبار روز بازار عموما به دو دسته اخبار مثبت و منفی تقسیم می‌شوند و هر یک با توجه به درجه اهمیتی که دارند، تاثیر مشخصی بر روند بازار و قیمت ارزهای دیجیتال خواهند داشت.

برای مثال خبر پذیرش بیت کوین در کشورها به عنوان روش پرداخت یا به عنوان پول رسمی یک کشور، خبری مثبت برای بیت کوین است و می‌تواند باعث نوسان مثبت قیمت آن شود.

بالعکس انتشار اخباری مبنی بر عدم پذیرش بیت کوین در کشوری خاص و یا ایجاد محدودیت و مالیات بر ارزهای دیجیتال نوعی خبر منفی برای بازار است که می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای بیت کوین و کاهش قیمت آن شود.

برای مثال تاکنون بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم که انتشار اخبار مربوط به ممنوعیت استخراج و معامله بیت کوین در چین، باعث ریزش مقطعی و البته سنگین قیمت بیت کوین شده است.

ارز دیجیتال ریپل (XRP) یکی از نزدیک‌ترین و واقعی‌ترین مثال‌ها برای توضیح تاثیرات اخبار بر بازار ارزهای دیجیتال است. همانطور که احتمالا در اخبار رمزارزها شنیده‌اید، پروژه ریپل چندین سال است که با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) درگیر چالش‌هایی در دادگاه‌های مختلف است و همزمان با انتشار اخبار مربوط به نتایج جلسات دادگاه سازمان ریپل و SEC، ارز دیجیتال XRP درگیر نوسانات قیمتی جالب توجهی می‌شود!

بیشتر بخوانید: اخبار مربوط به ریپل و درگیری‌های آن با سازمان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)

یکی دیگر از مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین اخبار و عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین، بحث انتشار داده‌های اقتصادی از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) است.

با توجه به اینکه ایالات متحده ابر قدرت اقتصادی در جهان است، سیاست‌های پولی و مالی آن به صورت قطعی و مستقیم بر بازارهای مالی همچون بازار سهام، بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال تاثیر می‎‌گذارد.

برای مثال اعلام نرخ بهره از سوی فدرال رزرو تاثیری قطعی بر قیمت بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال دارد. با افزایش نرخ بهره معامله‌گران ترغیب می‌شوند تا سرمایه خود را در بانک نگهداری کنند و یک سود حتمی کسب کنند. بنابراین با اعلام خبر افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، بازارهای مالی همچون بازار ارزهای دیجیتال دچار ریزش می‌شوند.

با کاهش نرخ بهره اما معامله‌گران ترغیب می‌شوند تا سرمایه خود را وارد بازارهای مالی کرده و از این طریق سودآوری خود را افزایش دهند. بنابراین اعلام خبر کاهش نرخ بهره موجب رشد بازارهای مالی از جمله بیت کوین و ارزهای دیجیتال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال

احساسات سرمایه گذاران

احساسات معامله گران یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین که موجب تغییرات عرضه و تقاضا برای این رمزارز می‌شود، احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به ارزشمند بودن یا ارزشمند نبودن آن است.

برای مثال زمانی که منتقدان بیت‌کوین، دیدگاهی منفی نسبت به آن ارائه می‌دهند، سرمایه‌گذاران دچار حس ترس شده و اقدام به فروش دارایی خود می‌کنند. بالعکس زمانی که حامیان بیت‌ کوین تحلیل‌ها و دیدگاه‌های مثبتی پیرامون آینده آن ارائه می‌کنند، افراد تمایل بیشتری به ورود به بازار ارزهای دیجیتال و خرید بیت کوین پیدا می‌کنند.

به این ترتیب با انتشار مطالب مثبت و منفی توسط افراد تاثیرگذار بر بازار کریپتو، دیدگاه و احساسات معامله‌گران نیز دستخوش تغییر شده و به دنبال آن عرضه و تقاضای بیت کوین نیز تغییراتی را تجربه خواهد کرد و احتمالا شاهد نوسان‌هایی در قیمت این رمزارز خواهیم بود.

فعالیت نهنگ‌‌ها و حجم معاملات

فعالیت نهنگ ها یکی از احساسات معامله گران یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین، حجم معاملات و فعالیت نهنگ‌های آن است. اصطلاح نهنگ بیت کوین به معامله‌گرانی اطلاق می‌شود که دارای مقادیر بسیار بالایی از بیت کوین هستند و فعالیت آن‌ها در بازار باعث تغییر ناگهانی عرضه و تقاضا شده و نوسان‌های قیمتی بزرگی را برای بیت کوین ایجاد می‌کند.

برای مثال تصور کنید یک نهنگ بیت کوین به صورت ناگهانی اقدام به فروش یک میلیون واحد بیت کوین کند! یه این ترتیب میزان عرضه بیت کوین در بازار به شدت افزایش یافته و کاهش قیمت را منجر خواهد شد.

بالعکس تصور کنید یک نهنگ اقدام به خرید تعداد قابل توجهی بیت کوین کند. به این ترتیب حجم خرید و تقاضا برای بیت کوین افزایش یافته و رشد قیمتی نتیجه این فعالیت خواهد بود. به عبارت دیگر فعالیت نهنگ‌ها می‌تواند موجب پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال شود.

نهنگ‌ها علاوه‌بر خرید و فروش، با انتقال کوین‌های خود از کیف پول‌های شخصی به صرافی یا بالعکس نیز باعث وجود آمدن احساس فومو (FOMO) یا فاد (FUD) در بازار می‌شوند و قیمت لحظه ای بیت کوین را تحت تاثیر قرار می‌دهند..

برای مثال زمانی که نهنگی بیت‌ کوین‌های خود را از کیف پول شخصی به یک صرافی ارز دیجیتال انتقال می‌دهد، این احساس در معامله‌گران به وجود می‌آید که این فرد قصد فروش دارایی خود را دارد. بنابراین دچار احساس ترس شده و اقدام به فروش دارایی خود می‌کنند. به این ترتیب عرضه بیت کوین افزایش یافته و قیمت آن کاهش می‌یابد.

تاثیر قیمت بیت کوین بر سایر ارزهای دیجیتال

تاثیر قیمت بیت کوین بر سایر ارزهای دیجیتال

تا به این جا عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین را شناسایی کردیم. حال باید بررسی کنیم که تغییر قیمت بیت کوین چه تغییراتی در قیمت سایر ارزهای دیجیتال به وجود خواهد آورد.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال و پادشاه سایر ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و تغییرات قیمت سایر رمزارزها نیز در اکثر موارد پیرو و دنباله‌رو تغییرات قیمت بیت کوین است. به بیان ساده‌تر قیمت آلت‌کوین‌ها پس از تغییر قیمت بیت کوین، هم جهت با آن دچار تغییر خواهد شد. اما مقدار تغییرات آلت کوین‌ها همواره از مقدار تغییر قیمت بیت کوین بیشتر است.

برای مثال اگر قیمت بیت کوین افزایش یابد، قیمت آلت کوین‌ها نیز افزایش خواهد یافت اما معمولا درصد افزایش قیمت آلت کوین‌ها از درصد افزایش قیمت بیت کوین بیشتر است.

بالعکس اگر قیمت بیت کوین کاهش یابد، قیمت آلت کوین‌ها نیز کاهش خواهد یافت اما درصد کاهش قیمت آلت‌کوین‌ها از درصد کاهش قیمت بیت‌ کوین بیشتر است.

چگونه می‌توان با بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین معامله کرد؟

یکی از آرزوهای مشترک تمام معامله‌گران این است که بتوانند روند تغییرات بازار را پیشبینی کرده و سودآوری خود را افزایش دهند! فعالیت در بازارهای مالی بازی احتمالات است و هیچ قطعیتی در آن وجود ندارد. با بررسی عوامل موثر بر قیمت بیت کوین شما می‌توانید تحلیل بیت کوین را به صورتی دقیق‌تر و جزئی‌تر انجام دهید، در موقعیت‌های مختلف دلیل پایین آمدن قیمت بیت کوین یا رشد ناگهانی آن را تجزیه و تحلیل کنید و از این طریق بازدهی معاملات خود را افزایش دهید.

به خاطر داشته باشید که برای فعالیت مداوم و ماندگاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌بایست به مرور زمان دانش، تجربه و مهارت‌های خود را در حیطه معامله‌گری افزایش دهید و همواره نسبت به جدیدترین اتفاقات و اخبار بازار رمزارزها به روز باشید.

با آگاه بودن نسبت به اخبار بنیادین مربوط به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانید روند کلی بازار را تا حد قابل توجهی پیشبینی کنید و با استفاده از علم تحلیل تکنیکال و استفاده از ابزارهای تحلیلی همچون اندیکاتورها، سطوح حمایت و مقاومت و مفاهیم مربوط به پرایس اکشن، بهترین موقعیت‌های ورود و خروج از معاملات را برای خود مشخص کنید.

شما چگونه از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین در مدیریت معاملات خود استفاده می‌کنید؟

افزایش درآمد ماینرها چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟

تغییر درآمد ماینرها به صورت مستقیم و آنی بر قیمت بیت کوین تاثیرگذار نخواهد بود و جزء عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین نمی‌باشد. اما به لحاظ منطقی زمانی که درآمد ماینرها کاهش می‌یابد، عرضه بیت کوین نیز کاهش خواهد یافت و به مرور زمان باعث افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد. بالعکس افزایش درآمد ماینرها نیز می‌تواند باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت بیت کوین در طول زمان گردد.

چرا قیمت بیت کوین رو به افزایش است؟

بیت کوین و ارزهای دیجیتال انجام امور مالی در بلاکچین را بر عهده دارند و با گسترش استفاده از بلاکچین در امور متعدد، کاربرد ارزهای دیجیتال نیز به عنوان روش پرداخت در این فضا افزایش خواهد یافت. بنابراین آینده روشنی در انتظار بیت کوین و ارزهای دیجیتال است.

خرید بیت کوین در ایران چگونه انجام می‌شود؟

با استفاده از وبسایت یا اپلیکیشن صرافی او ام پی فینکس می‌توانید به خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بر پایه تومان و تتر در محیطی امن و با سرعت بالا بپردازید.

منبع: تیم تولید محتوای وبلاگ او ام پی فینکس

در این باره بیشتر بخوانید:

آشنایی با الگوی سقف دوقلو در تحلیل تکنیکال

پنج اندیکاتور برای شناسایی زمان پایان بازار خرسی

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۴ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا