آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریمعرفی ارزهای دیجیتال

چند نوع ارز دیجیتال داریم(معرفی انواع ارز دیجیتال)

رمز ارز همان پول است که به کمک تکنولوژی، کدنویسی شده و غیرمتمرکز است. این ارزهای دیجیتال را می‌­توان بر اساس کاربردی که دارند به چند دسته تقسیم‌بندی کرد. معمول‌­ترین تقسیم‌بندی برای کریپتوکارنسی‌­ها بر پایه فعالیت‌­های آن­ها است. اگر این‌گونه ارزهای دیجیتال را دسته‌بندی کنیم در معرفی انواع ارز دیجیتال و پاسخ به سوال چند نوع ارز دیجیتال داریم می‌توان آن‌ها را به سه قسمت دسته‌بندی کرد. در ادامه این سه نوع را بررسی می‌کنیم و تفاوت آن‌ها را بیان می‌کنیم. همچنین در انتهای مقاله مهم‌ترین ارزهای دیجیتال را معرفی خواهیم کرد.

انواع کریپتوکارنسی

چند نوع ارز دیجیتال داریم؟

چند نوع ارز دیجیتال داریم؟ پول دیجیتال، ارز دیجیتالی مالی و رمز ارز پلتفرمی. این موارد سه دسته از انواع ارزهای دیجیتال هستند. در ادامه هرکدام از این انواع ارز دیجیتال را توضیح خواهیم داد تا به خوبی با آن‌ها آشنا شوید.

پول دیجیتال

این دسته از ارزهای دیجیتال به مانند پول واقعی بوده و می­توان آن‌ها را ذخیره کرد و انتقال داد. یکی از مزیت‌­های اصلی این ارزها نسبت به پول واقعی حذف واسطه، عدم نیاز به جابه‌­جایی، حفظ ارزش آن، دارای امنیت بسیار بالا و… است. این دسته از ارزهای دیجیتال را می­توان با استفاده از دستگاه­‌های ماینر استخراج کرد. لایت کوین، بیت‌کوین­‌کش و از همه مهم‌­تر بیت کوین از انواع ارزهای دیجیتال در دسته پول دیجیتال هستند.

چند نوع ارز دیجیتال از نوع پول دیجیتال داریم؟

پول­‌های دیجیتال را نیز می­‌توان به دو دسته ثابت و امن تقسیم‌بندی کرد. که در ادامه به توضیح هرکدام می‌پردازیم.

ارز دیجیتال ثابت

این پول دیجیتال دارای پشتوانه است. این پشتوانه می­‌تواند طلا، ارز فیات و یا هر دارایی ارزشمندی باشد. این دسته از پول دیجیتال از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال نیز در امان هستند. مهم­‌ترین ارز در این دسته تتر نام دارد که با پشتوانه دلار آمریکا در حال فعالیت است. هر تتر به‌­طور تقریبی معادل یک دلار آمریکا است.

ارز دیجیتال امن

در زمان انجام معامله توسط این ارزهای دیجیتالی امن، هویت دو طرف معامله کاملا ناشناخته است و به هیچ نوع روشی نمی‌توان هویت آن‌­ها را شناسایی یا پیگیری کرد. مونرو، زی­کش، زن­کش و نوکوین از مهم­‌ترین ارزهای این دسته هستند. این ارزها بر پایه بلاک‌چین قرار دارند.

انواع ارز دیجیتال

ارز دیجیتالی مالی

ارزهای دیجیتالی مالی، بخش بزرگی از کریپتوکارنسی‌­ها هستند که با هدف انجام فرآیند­های مالی از طریق حدف واسطه­‌ها ایجاد شده‌­اند. ارزهای دیجیتالی مالی دارای انواع مختلفی از ارزها هستند که هرکدام از ویژگی­‌ها و کاربردهای خاصی برخوردار می­‌باشند. ریپل، اومیسگو و استلار را می­‌توان از مهم‌­ترین ارزهای دیجیتالی مالی دانست.

به­‌طور کلی ارزهای دیجیتالی پرداخت، سرمایه­‌گذاری، قرض، وام، بیمه، صرافی و جذب سرمایه انواع مختلفی از ارزهای دیجیتالی مالی هستند و بسته به کاربردی که دارند مورد استفاده قرار می­‌گیرند. شما نیز می‌­توانید بر اساس نیاز خود و بسته به فعالیتی که قصد انجام آن را دارید، از ارزهای نام­برده شده استفاده نمایید.

چند نوع ارز دیجیتال مالی داریم؟

در ادامه انواع ارزهای دیجیتال مالی را توضیح خواهیم داد. این رمز ارزها شامل ارزهای دیجیتالی پرداخت، رمزارزهای سرمایه‌گذاری، ارزهای دیجیتال قرض و وام، بیمه، صرافی و جذب سرمایه می‌شوند که همه در ادامه کامل شرح داده شده‌اند.

ارزهای دیجیتالی پرداخت

این نوع ارز دیجیتالی مالی، نوعی پلتفرم بوده که هدف از تشکیل آن، انجام تراکنش­‌ها و معاملات به شکل آنلاین و غیرمتمرکز است. با استفاده از این ارزهای دیجیتالی برای پرداخت از طریق کیف­ پول‌­های آن­‌ها می‌­توان تمامی واسطه‌­هایی که در دو طرف معامله وجود دارند را از بین برد و تا حد زیادی هزینه­‌های انجام آن را کاهش داد. مهم­‌ترین ارزهای دیجیتالی برای پرداخت شامل: ریپل (XPR)، ریکوئست نتورک (REQ)، اومیسگو (OMG) و استلار لومنز (XLM) است. هر کدام از این ارزها دارای ویژگی­‌های منحصربه‌­فردی هستند و در انواع پرداخت­‌ها کاربرد دارند.

چطور ارز دیجیتال بخریم؟(آموزش ۰ تا ۱۰۰ خرید ارز دیجیتال)

ارزهای دیجیتالی سرمایه‌­گذاری

ارزهای دیجیتالی سرمایه‌­گذاری در بستر بلاک‌­چین و به شکل غیرمتمرکز فعالیت دارند.  هدف از ایجاد این نوع ارزهای دیجیتالی کاهش هزینه‌­ها در انجام معاملات و تسهیل آن­ها است. فرآیند کاهش هزینه معاملاتی در سرمایه‌­گذاری با حذف واسطه­‌ها و افزایش امنیت ارزهای دیجیتالی همراه است. مهم‌­ترین ارزهای دیجیتالی سرمایه‌­گذاری عبارتند از: ایکونومی (ICN)، پالی­مث (POLY) و کریپتو۲۰ (C20).

انواع ارز دیجیتال
ارزهای دیجیتالی قرض و وام

با استفاده از ارزهای دیجیتالی قرض و وام می­‌توان به اعطای وام بدون واسطه و به شکل غیرمتمرکز پرداخت. این روش سبب ایجاد سود بسیار خوبی برای صرافی‌­ها و افراد می­‌شود. مهم‌­ترین ارزهای دیجیتال قرض و وام شامل ریپیوکردیت نتورک (RCN) و ات­لند (LEND) است.

ارزهای دیجیتال بیمه

این ارزهای دیجیتالی این امکان را در اختیار افراد قرار می‌­دهند که با ایجاد قراردادهای هوشمند به شکل غیرحضوری در شبکه بلاک­‌چین، فرآیند بیمه کردن را انجام دهند. مهم­‌ترین ارز دیجیتالی فعال در زمینه بیمه کردن، ارز دیجیتالی بایت­بال (GBYTE) بوده که قراردادهای هوشمند بیمه در شبکه بلاک­چین را ارائه می­‌دهد.

ارزهای دیجیتال صرافی

این ارزهای دیجیتال، متداول­‌ترین ابزار فروش و خرید ارزهای دیجیتال است. به‌­طور کلی ارزهای دیجیتال صرافی به شکل آنلاین در شبکه بلا­ک­چین فعالیت داشته و وظیفه خرید و فروش کریپتوکارنسی­‌ها را برعهده دارند. این نوع ارزهای دیجیتالی را می­‌توان به سه دسته متمرکز، غیرمتمرکز و کنش‌­پذیر تقسیم کرد. بیت­‌کوین (BTC) مهم‌­ترین ارز دیجیتالی غیرمتمرکز صرافی است. با استفاده از این ارز دیجیتالی می‌­توان در صرافی­‌ها به خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتالی دیگر پرداخت.

چند نوع ارز دیجیتال داریم
ارزهای دیجیتالی جذب سرمایه

ارزهایی دیجیتالی وجود دارند که امکان جذب سرمایه و پول را به صورت غیرمتمرکز و با استفاده از شبکه بلاک­چین ممکن می‌سازند. مهم­‌ترین نوع آن ارز کیک­آی­سی­او (KICK) است. با استفاده از این ارز می­‌توان در بستر بلاک­چین و به­ صورت غیرمتمرکز، شرایط جذب سرمایه و پول را فراهم کرد.

ارز دیجیتال پلتفرمی

ارزهای دیجیتالی پلتفرمی نوعی قرارداد هوشمند هستند که بر پایه نرم افزارهایی امکان انجام فعالیت‌­های مختلف را در اختیار کاربران قرار می­‌دهند. از مزیت­‌های آن می­توان به حذف واسطه، کاهش هزینه­‌ها، امنیت بالا به­ دلیل کدهای پیچیده هوشمند و ایجاد نرم افزارهای غیر متمرکز اشاره کرد. اتریوم از مهم­ترین ارزهای دیجیتال پلتفرمی است. این رمز ارز پس از بیت کوین نیز وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد. این ارز دیجیتالی در بلاک‌چین فعالیت می­‌کند و این امکان را در اختیار کاربران قرار می­‌دهد که قرارداد­ها را به ­شکل دیجیتالی و هوشمند در بستر بلاک‌چین انجام دهند. به­‌عبارت دیگر اتریوم بیشتر از این که یک ارز دیجیتالی باشد، یک نرم­‌افزار غیرمتمرکز قابل برنامه‌­ریزی است که بستر فعالیت‌­های آن بلاک‌چین نیز است. نئو، ای­او­اس و کاردانو ارزهای پلتفرمی دیگر هستند که بعد از اتریوم روانه بازار ارزهای دیجیتالی شدند.

انواع ارز دیجیتال

محبوب­‌ترین ارزهای دیجیتالی

حال که متوجه شدید چند نوع ارز دیجیتال داریم بهتر است با محبوب­‌ترین ارزهای دیجیتالی نیز آشنا شوید. ارزهای دیجیتالی بسته به کاربرد و ویژگی‌­هایی که دارند، بین کاربران دارای محبوبیت‌­هایی نیز هستند. این محبوبیت نیز در عرضه و تقاضا و قیمت آن نیز تاثیرگذار است. در ادامه به سراغ محبوب­‌ترین ارزهای دیجیتالی و کاربرد آن‌ها می­‌رویم.

معروف ترین ارزهای دیجیتال؛ معرفی ۱۰ رمز ارز محبوب بازار

ریپل

این ارز دیجیتال مناسب افرادی است که در زمینه پرداخت‌های آنلاین فعالیت می­‌کنند. این ارز بسیار مطمئن است و به کمک آن می­توان هزینه‌­ها را کاهش داد. سرعت انتقال این ارز دیجیتال بسیار زیاد است و در کوتاه­‌ترین زمان ممکن می­‌توان آن را انتقال داد.

دش

این رمز ارز در بین افرادی محبوب است که اولویت آن­ها حفظ اطلاعات شخصی و امنیت بالا است. به­‌طور کلی می­‌توان گفت دسترسی به اطلاعات تراکنش‌­های این کریپتوکارنسی غیرممکن است؛ زیرا اطلاعات تراکنش‌­ها را به‌­صورت در هم آمیخته و نامرتب دسته بندی می‌­کند تا امکان استخراج آن نیز از بین برود.

به ­دلیل آشنایی بیشتر افراد با بیت کوین و شناخته شده بودن آن، از توضیح در خصوص آن پرهیز نموده‌­ایم. بیت کوین نیز پرچمدار ارزهای دیجیتال و در ابتدای لیست محبوب­‌ترین رمز ارزها نیز قرار دارد.

ارز دیجیتال دش

تتر

این ارز دیجیتالی ثابت مناسب افرادی است که به‌­دلایل مختلفی نظیر عدم امکان جابه‌­جایی آسان و امنیت، مایل نیستند که پول خود را به­‌صورت فیزیکی حمل کنند. با تبدیل سرمایه خود به ارز دیجیتالی تتر می­توان از آن در مقابل خطرهای احتمالی مانند سرقت محافظت کرد. هم­چنین به‌­دلیل ثابت بودن قیمت آن، از زیان­‌های احتمالی به­‌دلیل نوسانات بازار به­‌دور است. بنابراین تتر بهترین انتخاب برای افرادی است که علاوه­ بر اینکه قصد حفظ سرمایه‌شان را دارند می‌خواهند به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شوند.

صرافی OMPfinex یکی از بهترین سایت‌هایی است که در آن می‌توانید به خرید آنی تتر بپردازید.

به ­دلیل آشنایی بیشتر افراد با بیت کوین و شناخته شده بودن آن، از توضیح در خصوص آن پرهیز نموده‌­ایم. بیت کوین نیز پرچمدار ارزهای دیجیتال و در ابتدای لیست محبوب­‌ترین رمز ارزها نیز قرار دارد.

انواع ارزهای دیجیتال برای سرمایه­‌گذاری

پس از آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال و شناخت محبوب‌­ترین آن‌­ها، برای بسیاری این سوال پیش می‌­آید که بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌­گذاری کدام است؟ سرمایه‌­گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال در ابتدا نیازمند دانش و اطلاعات حداقلی برای ورود است. هم­چنین باید همیشه اخبار مهم و اشخاص تاثیرگذار در این حوزه را دنبال کنید و با کمک دانش و اطلاعات خود، بهترین تحلیل برای خرید، فروش و سرمایه‌­گذاری را داشته باشید. بنابراین باید زیرساخت­‌های ورورد را مهیا کنید و سپس به‌­دنبال بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌­گذاری باشید.

مورد بعدی که بسیار حائز اهمیت است، انتخاب صرافی برای انجام تراکنش­‌های ارزی است. ممکن است شما شخص بسیار حرفه­‌ای با دانش بسیار خوبی در زمینه ارزهای دیجیتال باشید، اما با انتخاب نادرست صرافی متحمل هزینه‌­های سنگین شوید و در برخی از موارد حتی سرمایه خود را نیز از دست بدهید. برای این منظور می‌توانید مقاله معرفی بهترین صرافی ارز دیجیتال در جهان را از بلاگ او ام پی فینکس مطالعه کنید.

شما برای فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال باید بدانید که چند نوع ارز دیجیتال داریم و متناسب با هدف خود شروع به انجام معاملات با انواع ارزهای دیجیتال کنید. صرافی‌­های معتبر زیادی در خارج از کشور در حال فعالیت هستند که در بین کاربران ارزهای دیجیتال از محبوبیت بالایی برخوردارند، اما به‌­دلیل شرایط ایجاد شده به­‌واسطه تحریم، برای جلوگیری از مسدود شدن حساب­‌ها و از بین رفتن سرمایه، بهتر است از صرافی‌­های داخلی استفاده نمایید. Ompfinex با داشتن سابقه‌­ای درخشان در زمینه ارزهای دیجیتال و هم­چنین امکانات منحصربه­‌فرد مثل امکان خرید فوری ارز دیجیتال و یا بهره‌مندی از بازار دمو، می­‌تواند انتخابی هوشمندانه برای ورود به ­دنیای ارزهای دیجیتال باشد.

چند نوع ارز دیجیتال داریم؟

سه نوع، پول دیجیتال، ارز دیجیتالی مالی و ارز دیجیتال پلتفرمی

پول دیجیتالی چیست؟

این دسته از ارزهای دیجیتال به مانند پول واقعی بوده و می­توان آن‌ها را ذخیره کرد و انتقال داد. یکی از مزیت‌­های اصلی این ارزها نسبت به پول واقعی حذف واسطه، عدم نیاز به جابه‌­جایی، حفظ ارزش آن، دارای امنیت بسیار بالا و… است.

بهاره چراغی

من بهاره چراغی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری از دانشگاه خبر تهران مرکز هستم. حدود 12 سال است که در زمینه تولید محتوا با مهم‌ترین رسانه‌های مکتوب و آنلاین ایران همکاری دارم. از سال 1398 با بالا گرفتن تب سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو به این بازار علاقه‌مند و با گذراندن دوره‌های مختلف وارد دنیای جدیدی از بازارهای مالی شدم. من اینجا کنار شما او‌ام‌پی فینکسی‌های عزیز هستم تا بتوانم تحلیل‌ها، مفاهیم اقتصادی و خبرهای روز دنیای ارزهای دیجیتال را با زبان ساده با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم مسیر امنی برای سرمایه‌گذاری و ترید را تجربه و طی کنیم.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا