اخبار بیت کوینتحلیل آنچینتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

انتقال ۳۲,۰۰۰ واحد بیت کوین ؛ کاپیتولاسیون یا برداشت سود؟

بر اساس تحلیل و بررسی‌های انجام‌شده از سوی پلتفرم وِیل‌مپ (Whalemap)، روز گذشته یکی از نهنگ‌های بیت کوین تراکنشی را با حجم ۳۲,۰۰۰ واحد بیت کوین به ارزش تقریبی ۶۰۰ میلیون دلار انجام داده که این موجودی از آخرین بازار خرسی رمزارزها تا کنون، در کیف پول این کاربر غیرفعال بوده است. حالا صحبت‌ها بر سر این است که حرکت این سرمایه‌گذار کاپیتولاسیون (فروش از روی ترس) بوده و یا به‌منظور برداشت سود انجام شده است.


طی آخرین تحقیقات انجام‌شده بر فعالیت هولدرهای درازمدت بیت کوین در سطوح قیمتی فعلی این رمزارز، یکی از نهنگ‌های این رمزارز که موجودی خود را در نزدیکی کف آخرین بازار نزولی ارزهای دیجیتال خریداری کرده بود، اکنون ظاهراً اقدام به فروش آن‌ها کرده است. بر اساس آمار ویل‌مپ، این ۳۲,۰۰۰ واحد بیت کوین از دسامبر سال ۲۰۱۸ (آذر ۱۳۹۷) تا روز گذشته از کیف پول این نهنگ خارج نشده بودند.


در بحبوحه ابهامات پیرامون هدف از تصمیم این نهنگ بیت کوین، پلتفرم ویل‌مپ دیدگاهی را بر اساس تاریخچه بازارهای خرسی مبنی بر کاپیتولاسیون سرمایه‌گذاران بزرگ در کف‌های بازار ارائه داد. تیم ویل‌مپ در این باره افزود که این‌گونه تراکنش‌ها عموماً تراکنش‌های خارج از بازار (OTC) هستند و به این معنی است که هم‌اکنون برای این ۳۲,۰۰۰ واحد بیت کوین خریداری پیدا شده است.


علی‌رغم فاصله ۷۰ درصدی قیمت بیت کوین با سقف تاریخی (ATH) خود، این بیت کوین‌ها برای فروشنده سود قابل توجهی به‌همراه خواهند داشت، چرا که خرید آن‌ها در سطح ۳,۹۰۰ دلاری انجام شده است. اکنون پس از ۴ سال ارزش این سرمایه‌گذاری به ۶۱۲ میلیون دلار رسیده که برای آن، نزدیک به ۱۲۴ میلیون دلار هزینه پرداخت شده است.

خروج بیت کوین از کیف پول نهنگ‌ها
میزان خروج بیت کوین از کیف پول نهنگ‌ها – Whalemap

ویل‌مپ در ادامه افزود سرمایه‌گذاران زیادی کف‌های بازار خرسی سال ۲۰۱۸ را به‌عنوان نقطه خرید خود انتخاب کرده‌اند و از این رو، این محدوده قیمتی سطح حمایتی بسیار قوی برای بیت کوین محسوب می‌شود و حجم بزرگی از بیت کوین در این محدوده قیمت توسط نهنگ‌ها خریداری شده است. همچنان ۳۳۷,۰۰۰ واحد بیت کوین در کیف پول ارز دیجیتال این نهنگ‌ها وجود دارد.

ورود بیت کوین به کیف پول نهنگ‌ها
میزان ورود بیت کوین به کیف پول نهنگ‌ها – Whalemap

کاهش موجودی بیت کوین در صرافی ها

بررسی فعالیت صرافی‌ها در ماه جاری نشان می‌دهد سطح ۱۹,۰۰۰ دلاری بیت کوین نیز روز به روز توجه افراد بیشتری را به خود جلب می‌کند و این سطح قیمتی نشانه‌هایی از کاپیتولاسیون و یا برداشت سود از سوی سرمایه‌گذاران دارد.


داده‌های آن‌چین (درون‌شبکه‌ای / On-Chain) پلتفرم گلس‌نود (Glassnode) نیز نشان می‌دهند طی چند روز اخیر، صرافی‌های بزرگ بازار شاهد کاهش موجودی بیت کوین خود نسبت به ماه گذشته بوده‌اند و این حجم از اواسط ماه جولای (اواخیر تیر ماه) تا کنون بی‌سابقه بوده است.


در این گزارش، ۱۹ صرافی ارز دیجیتال توسط پلتفرم گلس‌نود مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که طی ۳۰ روز گذشته نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ واحد بیت کوین از این پلتفرم‌های معاملاتی خارج شده است. آخرین تاریخی که صرافی‌ها روز خود را با بیت کوین بیشتری نسبت به آغاز روز به‌پایان رساندند، ۸ اکتبر (۱۶ مهر) بوده است.

تغییر موجودی بیت کوین صرافی‌ها
تغییر موجودی بیت کوین صرافی‌ها – Glassnode

مجموع موجودی بیت کوین صرافی‌ها در تاریخ ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) کمی بالاتر از ۲.۳۴ میلیون واحد برآورد شد که این رقم در پایان ماه سپتامبر (هفته اول مهر ماه) ۲.۴۶ میلیون بیت کوین بوده است.

موجودی بیت کوین صرافی‌ها
موجودی بیت کوین صرافی‌ها – Glassnode

بر اساس آمار وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت بیت کوین هم‌اکنون در محدوده ۱۹,۲۰۰ دلار قرار دارد و نسبت به ۷ روز اخیر نزدیک به ۳ درصد افزایش داشته است.

کاپیتولاسیون چیست؟

کاپیتولاسیون (Capitulation) به رویدادی اشاره دارد که سرمایه‌گذاران از روی ترس و به‌منظور جلوگیری از کاهش سود یا ضررهای بیشتر، به‌سرعت اقدام به فروش دارایی‌های خود می‌کنند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا