تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

کاردانو آماده برای صعود | تحلیل فاندامنتال و تکنیکال کاردانو

کاخ سفید به‌تازگی در آخرین بیانیه خود کاردانو (Cardano / ADA) را مورد بحث قرار داد و آن را بلاک چین اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) پیشرو و برتر حال حاضر بازار عنوان کرد. این خبر همزمان با اعلام آماده‌شدن شبکه برای اجرای هاردفورک وسیل (Vasil Hard Fork) بوده که طبق آن، سطح استفاده و مقیاس‌پذیری بلاک چین کاردانو ارتقا خواهد یافت.


اکنون تنها کافی است با جست‌و‌جوی کلمه ADA در توییتر، حجم عظیمی از توییت‌های مثبت، هیجانات و اطمینان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را پیرامون کاردانو مشاهده کرد.


بررسی تکنیکال کاردانو نشان می‌دهد که در روز بیانیه کاخ سفید راجع به این شبکه، قیمت ADA با رشد ۷.۴۳ درصدی به سقف ۰.۵۲۴۳ دلار رسید و پس از آن در محدوده ۰.۵۲۱۵ تا ۰.۴۹۹۲ دلار قرار گرفت.


با استفاده از ابزار تشخیص روند رِگرسیون (Regression Trend Tool) کاملاً واضح است که ADA حتی چندین روز پیش از این بیانیه کاخ سفید در یک روند صعودی قرار گرفته است. این روند صعودی پس از سقوط اخیر بازار در میانه ماه آگوست (اواخر مرداد) آغاز شد.

نمودار 4 ساعته کاردانو در هفته‌های اخیر
نمودار ۴ ساعته کاردانو در هفته‌های اخیر – TradingView

علی‌رغم این که تحلیل تکنیکال کاردانو نشان می‌دهد قیمت این رمزارز نسبت به کف‌های قیمتی خود در ماه ژوئن (خرداد) تا کنون افزایش قابل توجهی نداشته، اکنون به‌ویژه به‌دلیل ارتقای قریب‌الوقوع وسیل در این شبکه توجهات را به‌خود جلب کرده است و شاخص‌های هفتگی آن نشانه‌هایی از صعود دارند.


انتظار می‌رود هارد فورک وسیل در تاریخ ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) در شبکه اصلی راه‌اندازی شود. در همین راستا، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp)، صرافی‌ها و اعتبارسنج‌ها مشغول به‌روزرسانی سیستم‌های خود جهت اطمینان از سازگاری با این هاردفورک هستند.


تیم توسعه کاردانو در ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) نسخه ۵.۰.۰ دِیدالوس (Daedalus)، آخرین شبکه اصلی پیش از اجرای هارد فورک، را منتشر کردند. این نسخه چندین مشکل را برطرف کرده که مهم‌ترین آن‌ها، فرستادن توکن‌ها به میزان قبلی حتی در صورت تغییر توسط کاربر بود.

تحلیل تکنیکال کاردانو (ADA)

تحلیل تکنیکال و بررسی عملکرد قیمت کاردانو در نمودار هفتگی نشان از احتمال صعود این رمزارز در هفته‌های پیش رو دارد. اصلی‌ترین عامل در این تحلیل، احتمال ایجاد یک الگوی کف دو قلو یا سه قلو (Double/Triple Bottom) است که روند تشکیل آن از ماه ژوئن (خرداد) آغاز شده است.

این الگو با یک واگرایی (Divergence) صعودی در شاخص قدرت نسبی (RSI) هفتگی این رمزارز همراه شده است (خط سبز در نمودار). این نوع واگرایی‌ها عموماً یکی از عوامل اصلی در حرکت‌های صعودی قیمت هستند.


اما شاخص RSI هفتگی کاردانو پایین‌تر از ۵۰ قرار دارد و چنانچه قرار بر صعود قیمت این رمزارز باشد، این شاخص باید واگرایی مذکور را تایید کند. در این صورت، نزدیک‌ترین مقاومت برای ADA سطح ۰.۸۵ دلار است و مقاومت بعدی، سطح بازگشتی فیبوناچی در ۰.۳۸۲ و قیمت ۱.۴۳ دلار خواهد بود.

نمودار هفتگی کاردانو
نمودار هفتگی کاردانو – TradingView

یکی از معامله‌گران شناخته‌شده بازار در توییتر با نام کاربری “CryptoMichNL” نموداری از کاردانو به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد قیمت ADA در ابتدا به ۰.۵۵ دلار و سپس ۰.۷۵ دلار خواهد رسید.

نمودار روزانه کاردانو CryptoMichNL
نمودار روزانه کاردانو CryptoMichNL

البته شمارش امواج الیوت (Elliott Wave) در این سناریو تکنیکال کاردانو شک و شبه‌هایی را ایجاد می‌کند. این‌طور که به‌نظر می‌رسد، قیمت ADA با رسیدن به سقف تاریخی خود تا کنون در حال تشکیل یک حرکت نزولی متشکل از ۵ موج بوده است (قسمت سیاه‌شده در تصویر).


چنانچه این مسئله صحت داشته باشد، کاردانو هم‌اکنون در حال تشکیل موج چهارم خود به‌شکل یک الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) است. زیرموج‌ها (Sub-Wave) نیز به‌رنگ سفید در تصویر مشخص شده‌اند.


اگر شمارش امواج الیوت صحیح باشد، قیمت کاردانو ممکن است مثلث را شکسته و تا نزدیک‌ترین حمایت خود در ۰.۲۲ کاهش داشته باشد.

این هدف قیمتی با محاسبه سطح بازگشتی فیبوناچی در ۱.۱۶ هنگام اندازه‌گیری ارتفاع مثلث به‌دست آمده است.

امواج الیوت در نمودار روزانه کاردانو
امواج الیوت در نمودار روزانه کاردانو – TradingView


از این رو به‌دلیل عدم هماهنگی شاخص‌های تکنیکال کاردانو با رفتار قیمتی آن، شکست صعودی از سقف ۰.۵۹۴ (خط سبز) یا نزول از کف ۰.۴۲۷ (خط قرمز) احتمالاً مسیر آینده قیمت کاردانو را مشخص خواهد کرد.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یکی از اصول معامله‌گری است که جهت ارزیابی سرمایه‌گذاری و شناسایی موقعیت‌های معاملاتی توسط تحلیل روندهای آماری/ریاضی در نمودار قیمت دارایی انجام می‌شود.

منابع: NewsBTC, BeInCrypto

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. نظر بنده هم همین هست که تا حمایت پایین تری میاد (۰.۲۲) و بعد رشد میکنه . اما همانطور که شما گفتید شاخص های تکنیکال با رفتار قیمتی این ارز کلا هماهنگ نیستن نمیشه با اطمینان گفت ..
    در هر صورت عالی نواختی سید .

  2. کاردانو بدون شک یکی از بهترین های های دنیای زیبا رمز ارز ها.
    هر چه به سمت تمرکز زدایی بیشتری حرکت کند و امنیت شبکه را برای سرمایه گذار بیشتر تضمین کند،میتوان به آینده درخشان آن مطمئن تر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا