اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

یا سقوط بازارها یا افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

با وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، کارشناسان حوزه مالی در سراسر دنیا این نهاد را مقصر می‌دانند، چرا که بانک مرکزی ایالات متحده نتوانست به‌سرعت به افزایش نرخ تورم واکنش نشان دهد.


هم اکنون بازارهای مالی بدترین شرایط تاریخ خود را سیر می‌کنند و هیچ نشانه‌ای از بهبود به چشم نمی‌خورد. شاخص نزدک (Nasdaq) در ۲۴ می (۳ خرداد) ۲ درصد دیگر کاهش داشت و کمپانی اسنپ (Snap)، یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی، در معاملات روز ۲۳ می (۲ خرداد) ۴۳.۱ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد.


آغاز مسیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در راستای کنترل تورم شدید، بازارهای مالی را با خاک یکسان کرده است و بخش بزرگی از آشفتگی فعلی در بازار نتیجه اقدامات این سازمان است.


چندین تحلیل‌گر بازار در مورد پیامدهای این فرآیند و معنای آن برای قیمت بیت کوین در آینده نظرات خود را بیان کرده‌اند.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و سیاست‌های انقباضی تا سقوط بازار

الکس کروگر، یکی از این تحلیل‌گران، خطاب به سرمایه‌گذارانی که چشم به بهبود بازار در کوتاه‌مدت دوخته‌اند گفت، متاسفانه فدرال رزرو سیاست‌های انقباضی خود را همچنان ادامه خواهد داد تا مرحله‌ای که یا بازار با شکست مواجه شود (که بعید است) و یا نرخ تورم برای مدتی طولانی کاهشی چشم‌گیر داشته باشد.


یکی از موضوعات اصلی که بر ذهنیت معامله‌گران تاثیر زیادی دارد، این است که دولت آمریکا مشخص نکرده که تورم باید در چه سطحی قرار گیرد تا روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو متوقف شود. در عوض، فقط به تکرار اهداف خود می‌پردازد تا به‌طور واضح شواهدی بر کاهش تورم به‌سمت هدف ۲ درصدی آن به‌دست آورد.


طبق گفته‌های کروگر، دولت فدرال باید نرخ سالیانه تورم خود را در میانگین ماهیانه با کاهشی ۰.۲۵ تا ۰.۳۳ درصد تا ماه سپتامبر (شهریور) حفظ کند تا در راستای پیش‌روی به‌سمت اهداف خود، تا پایان سال میلادی جاری بتواند نرخ تورم را به ۳.۷ تا ۴.۳ درصد برساند.


وی هشدار داد اگر فدرال رزرو تا ماه سپتامبر (شهریور) به هدف تعیین‌شده در شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) نرسد، ممکن است مجدداً با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو روبرو شویم و همچنین، این امکان وجود دارد که در راستای اجرای سیاست‌های انقباضی اقدام به فروش اوراق قرضه با پشتوانه وام‌های رهنی (MBS) کند.


کروگر می‌گوید در این صورت، بازار به‌سمت سطح جدیدی از توازن قدم برمی‌دارد و با یک دامپ (Dump) شدید مواجه می‌شود.

آماده برای نرخ تورم دو رقمی

نقش فدرال رزرو در شرایط فعلی بازارها مورد توجه سرمایه‌گذار میلیاردر و مدیر صندوق‌های سرمایه پوششی، بیل آکمن، نیز قرار گرفت. او در صحبت‌های خود پیشنهاد داد که تنها راه مقابله با تورم صعودی امروز، اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه انقباضی یا سقوط سیستم اقتصادی است.


به عقیده وی، واکنش نه چندان سریع فدرال رزرو در برابر نرخ تورم به شهرت و سابقه آن آسیب زده است و این در حالی است که سیاست‌ها و رویکرد فعلی آن، زمینه را برای رویارویی ما با یک نرخ تورم دو رقمی و بلندمدت ایجاد می‌کند که تنها با سقوط بازارها یا افزایش فوق‌العاده نرخ بهره خنثی می‌شود.


به‌دلیل وجود چنین عواملی است که سطح تقاضای کمی در بازار سهام در سال ۲۰۲۲ وجود دارد؛ واقعیتی که دال بر کاهش اخیر قیمت سهام خصوصاً در بخش تکنولوژی است. به‌عنوان نمونه، شاخص نزدک که متشکل از کمپانی‌های تکنولوژی است سال ۲۰۲۲ را تا کنون با ۲۶ درصد کاهش گذرانده است.


با توجه به این که صنعت رمزارزها ارتباط تنگاتنگی با تکنولوژی دارد، جای تعجبی نیست که ضعف در بخش تکنولوژی منجر به ایجاد شرایطی مشابه در بازار رمزارزها شود؛ این روند تا مشکل تورم برطرف نشود کماکان پابرجا خواهد بود.

شرایط بیت کوین تا سال ۲۰۲۳

بر اساس گفته‌های کروگر، سناریو پایه برای قیمت بیت کوین رِنج زدن در فصل تابستان است که با یک حرکت صعودی آغاز و سپس بازگشت به کف‌های خود است.

نمودار قیمتی بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین از زمان سقوط لونا

وی معتقد است که حرکت صعودی ذکرشده، قیمت بیت کوین را به سطوح پیش از سقوط لونا (LUNA) یعنی ۳۴,۰۰۰ تا ۳۵,۵۰۰ دلار می‌رساند.


معامله‌گر معروف با نام کاربری “Rekt Capital” در توییتر پیش‌بینی مفصل‌تری در رابطه با قیمت بیت کوین ارائه داد تا بتوان برای ادامه حرکت قیمتی آن نقطه ورود مناسبی پیدا کرد. وی نمودار زیر را از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه بیت کوین منتشر کرد.

نمودار میانگین متحرک بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین و میانگین متحرک ۲۰۰ روزه

به عقیده او، از لحاظ تاریخی بیت کوین عموماً روی سطح میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (خط نارنجی) یا زیر آن کف خود را ایجاد می‌کند. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که این میانگین متحرک فرصت مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران با یک نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بزرگ است (دایره‌های سبز). اگر بیت کوین به محدوده حمایتی میانگین متحرک ۲۰۰ روزه برسد، توجه به آن اقدامی هوشمندانه است.


در حال حاضر، مجموع ارزش بازار رمزارزها ۱.۲۵۸ تریلیون دلار برآورد شده و نرخ دامیننس بیت کوین (سلطه بیت کوین بر بازار) ۴۴.۵ درصد تخمین زده شده است.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا