آموزش ارز دیجیتالآموزش امنیت ارز دیجیتالآموزش کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول بیت کوین؛ بهترین ابزار برای ذخیره کوین‌های BTC

کیف پول بیت کوین یک ابزار دیجیتالی است که برای نگهداری کوین‌های BTC استفاده می‌شود. در نگاه اول، احتمالاً به این فکر می‌کنید که بیت‌کوین مگر مجازی نیست. پس نگهداری آن چه معنایی دارد؟ در واقع باید گفت، همان‌طور که مراحل خرید بیت کوین و به‌طورکلی ماهیت این رمزارز به‌صورت دیجیتالی هست، نگهداری آن نیز چه برای کوتاه‌مدت یا بلندمدت به یک فضای دیجیتالی نیاز دارد. بهترین راه‌حل در جهت فراهم‌کردن این فضا، یک کیف پول بیت‌ کوین است. به همین دلیل هست که وقتی اقدام به خرید این رمزارز می‌کنید، ملزم به استفاده از یک کیف پول بیت کوین نیز هستید.

پادکست کیف پول بیت کوین

نمودار لحظه‌ای قیمت تتر، خرید USDT با بهترین قیمت

کیف پول بیت کوین چیست؟

کیف پول بیت کوین به یک بستر دیجیتالی اشاره دارد که می‌تواند بیت‌کوین و احتمالاً برخی دیگر از ارزهای دیجیتال را در خود جای بدهد. الکساندر کچ (Alexandre Kech)، مدیرعامل Onchain Custodian، یک سرویس نگهداری دارایی‌های دیجیتال می‌گوید: «کیف پول بیت‌کوین (و هر نوع کیف پول رمزنگاری شده) یک کیف پول دیجیتالی است که شرایط لازم برای ذخیره ارزهای رمزگذاری شده را فراهم می‌کند. سپس به آدرس عمومی بیت‌کوین دسترسی می‌دهد و انجام تراکنش‌های این رمزارز را امکان‌پذیر می‌کند».

کیف پول‌های رمزنگاری شده نه‌تنها ارزهای دیجیتال شما را نگه می‌دارند، بلکه آن‌ها را با یک کلید خصوصی منحصر‌به‌فرد ایمن می‌کنند. این ابزارها همچنین تضمین می‌دهند که فقط کسانی که به آن کلید خصوصی دسترسی دارند، می‌توانند از دارایی‌های آن کیف پول برداشت کنند. این کلید خصوصی را می‌توانید درست مانند؛ رمز عبور یک حساب آنلاین بانکی در نظر بگیرید.

مقاله راهنمای انتقال بیت کوین به کیف پول، آموزش جامعی از روش‌های انتقال این رمزارز به انواع کیف پول‌ها را پوشش داده است. همچنین در دیگر مقالات منتشر شده از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به معرفی بهترین کیف‌پول‌ها و دیگر موضوعات پیرامون رمزارزها اشاره کرده‌ایم. به‎‌طورکلی، با هر کیف پول بیت کوین می‌توانید کوین‌ها این رمزارز را ذخیره، ارسال و دریافت کنید. به‌علاوه، برخی از آن‌ها خدمات اضافی ‌دیگری از جمله؛ پشتیبانی از رمزارزهای بیشتر، سپرده‌گذاری، تبدیل رمزارزها به همدیگر، اتصال مستقیم به برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین (DApps) و… ارائه می‌دهند. حتی برخی از کیف پول‌های رمزنگاری شده امکان قرض‌دادن ارزهای دیجیتال خود و وام‌گرفتن از دیگر کاربران را ارائه می‌دهند.

نگهداری BTC در کیف پول بیت کوین

نحوه عملکرد کیف پول بیت کوین

ازآنجایی‌که بیت‌کوین روی یک دفترکل دیجیتالی توزیع شده و امن به نام بلاکچین فعالیت می‌کند، استفاده از کیف پول بیت ‌کوین به‌سادگی استفاده از یک کیف پول چرمی و فیزیکی نیست. سارا اشتیلمن (Sarah Shtylman)، فعال و مشاور فین‌تک و بلاکچین در شرکت حقوقی Perkins Coie عملکرد کیف پول بیت کوین را به یک ایمیل تشبیه می‌کند.

هنگام ارسال یک ایمیل، باید از رمز عبور خود برای ورود به حساب کاربری‌تان استفاده کنید. سپس آدرس گیرنده را وارد کنید و گزینه «ارسال» را بزنید. به طور مشابه، در فرایند ارسال بیت‌کوین نیز به کلید رمزنگاری شده‌ خود که در اصل همان رمز عبور شماست، برای دسترسی به دارایی‌های دیجیتال BTC خود نیاز دارید. سپس با داشتن آدرس کیف پول مقصد موردنظر، می‌توانید بیت‌کوین‌ برای گیرنده ارسال کنید.

بیت کوین، اتریوم و تتر بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید هستند؟

اشتیلمن می‌گوید: «آدرس عمومی در شبکه بیت‌کوین، یک شناسه هست که به موجودی بیت‌کوین‌‌های یک کیف پول در بلاکچین این پروژه، اشاره می‌کند و کلید خصوصی چیزی است که دارنده آن بیت‌کوین‌ها را قادر می‌سازد تا آن‌ها را برداشت کند و انتقال دهد».

امن نگه‌داشتن کلید خصوصی کیف پول بیت کوین مهم است، چون اگر شخصی دیگری آن را داشته باشد، می‌تواند به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد و از آن‌ها برداشت کند. همچنین در نظر داشته باشید که در اغلب کیف پول‌های بیت‌کوین مانند؛ تراست ولت، متامسک و… اگر این کلید خصوصی را گم کنید، هیچ راه بازگشتی برای آن وجود ندارد. در نتیجه، برای همیشه دسترسی به دارایی‌های موجود در آن کیف پول را از دست خواهید داد.

این موضوع به آن دلیل است که این کیف پول‌های رمزنگاری شده غیرمتمرکز، همانند حساب شما در یک صرافی یا در یک بانک نیستند که خدمات پشتیانی از مشتری ارائه دهند. سپس بتوانید هویت خود را به آن‌ها اثبات کنید و مجدد کلید خصوصی شما را بازیابی و در اختیار شما قرار دهند. تا به لحظه نوشتن این متن، تخمین زده می‌شود که ۲۰ درصد از کل بیت‌کوین‌های در حال گردش که ارزشی معادل میلیارد‌ها دلار دارند، در کیف پول‌های دیجیتالی که کلید خصوصی آن‌ها گم شده و کاربران نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند، قرار دارد.

انواع کیف پول بیت کوین

انواع مختلف و امن‌ ترین کیف پول بیت کوین

مانند کیف پول‌های فیزیکی، ولت‌های بیت‌کوین نیز در طیف وسیعی از انواع گوناگون عرضه می‌شوند که هر کدام بین دسترسی راحت کاربر و امنیت، اولویت‌های مختلفی را پوشش می‌دهند. در این بخش برخی از مدل‌های کیف پول بیت کوین را معرفی می‌کنیم.

۱. کیف پول موبایلی بیت‌کوین

کیف پول‌های موبایلی از جمله ولت‌هایی هستند که در قالب برنامه‌های قابل‌نصب روی گوشی، تبلت یا سایر دستگاه‌های موبایلی عرضه می‌شوند و از این طریق قابل‌استفاده هستند. کیف پول تراست ولت، اکسدوس (Exodus)، سیف پل، اپلیکیشن صرافی‌هایی مانند او ام پی فینکس و… از این دسته ولت‌های موبایلی هستند که به‌عنوان یک کیف پول بیت کوین نیز قابل‌استفاده هستند.

بهترین کیف پول‌های موبایلی برای اندروید و ios

۲. کیف پول‌های تحت وب

کیف پول‌های مبتنی بر وب، ارزهای دیجیتال شما را از طریق یک ابزار ثالث و به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کنند. کاربر این کیف پول‌ها می‌تواند از طریق هر دستگاهی که به او امکان اتصال به اینترنت دهد، به استفاده از کیف پول پرداخته و به دارایی‌های خود در لحظه دسترسی داشته باشد. سپس تراکنش انجام دهد. این نوع از کیف پول‌ها اغلب به صرافی‌های خرید‌وفروش رمزارزها متصل هستند و به شما امکان دادوستد سریع ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند. معروف‌ترین کیف پول‌های تحت وب برای نگهداری بیت‌کوین عبارت‌اند ‌از:

  • افزونه متامسک
  • گواردا والت (Guarda Wallet)
  • کیف پول آرموری (Wallet Armory)
  • مای اتر ولت (Myetherwallet)
  • کیف پول بلاک چین (Blockchain Wallet)

درحالی‌که کار با کیف پول‌های تحت وب راحت است، مشابه کیف پول‌های موبایلی استفاده از آن‌ها با خطراتی همراه خواهد بود. در واقع این نوع ولت‌ها به دلیل اتصال به اینترنت، می‌توانند هک شوند. البته برخی از این پلتفرم‌ها، تا حدی دارایی‌های کاربران را بیمه می‌کنند. بااین‌وجود، لازم است که قبل از استفاده از پلتفرم‌های تحت وب به‌عنوان یک کیف پول بیت کوین، به طور کامل راجع به آن‌ها تحقیق کنید.

۳. کیف‌ پول‌هایی با نسخه دسکتاپ

کیف پول‌های دسکتاپی برنامه‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را روی کامپیوتر خود نصب کنید. سپس برای نگهداری رمزارزهایتان روی هارددیسک سیستم خود، استفاده کنید. اگرچه این نوع کیف پول‌ها به خدمات شخص ثالث متکی نیستند و یک لایه امنیتی اضافی نسبت به دو مورد قبل ارائه می‌دهند، اما همچنان چون سیستم شما می‌تواند به اینترنت وصل باشد، خطراتی در کمین است.

کیف پول سخت افزاری بیت کوین

۴. کیف پول‌های آفلاین یا سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری در قالب دستگاه‌های فیزیکی مانند؛ یک USB عرضه می‌شوند که به وب متصل نیستند و ارزهای دیجیتال را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. اگر بخواهید این نوع ولت‌ها را به‌عنوان کیف پول بیت کوین استفاده کنید و به آن‌ها واریز و برداشت داشته باشید، کافی است که از طریق یک دستگاه متصل به اینترنت مانند یک لب تاب، ولت را به اینترنت وصل کنید و تراکنش خود را انجام دهید. سپس اتصال آن را به اینترنت و دستگاه قطع کنید.

در اغلب ولت‌های سخت‌افزاری، قابلیت ایجاد رمز عبور وجود دارد که وقتی کیف پول را به یک دستگاه وصل می‌کنید، دانستن آن رمز ضروری هست. این ویژگی در کنار قابلیت ذخیره آفلاین رمزارزها در این نوع کیف پول‌ها، باعث می‌شود که امنیت ولت‌های سخت‌افزاری نسبت به موارد قبلی بیشتر باشد. به‌ویژه، برای نگه‌داری طولانی‌مدت رمزارزها خیلی مناسب هستند. لجر، ترزور (Trezor)، انگریو زیرو (NGRAVE ZERO)، کیف پول سخت‌افزاری سیف پل، بیت باکس (BitBox02) و… از شناخته‌شده‌ترین ولت‌های سخت‌افزاری برای استفاده به‌عنوان یک کیف پول بیت کوین هستند.

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ + لیست برترین ولت های ارز دیجیتال

۵. کیف پول کاغذی

در یک کیف پول کاغذی، کلید خصوصی خود را که معمولاً یک QR کد است، روی یک سند کاغذی چاپ می‌کنید. این امر دسترسی هکر و سرقت رمز عبور را به‌صورت آنلاین غیرممکن می‌کند. در عوض، یک کیف پول کاغذی شرایط نگهداری از یک سند کاغذی را دارد که آسیب‌پذیری بیشتری نسب به دیگر موارد خواهد داشت و در صورت گم‌شدن آن سند، اطلاعات غیرقابل‌برگشت است.

نکاتی در زمان انتخاب بهترین کیف پول بیت کوین

شرایط خاصی که هر کاربر رمزارز بیت‌کوین دارد، در نحوه انتخاب یک کیف پول مناسب برای نگهداری دارایی خود مؤثر است. سؤالاتی از جمله؛ یک معامله‌گر کوتاه‌مدت هستید؟ یا یک سرمایه‌گذار بلندمدت؟ امنیت برای شما مهم است یا کاربرپسندی؟ پشتیبانی از رمزارزهای بیشتر در یک کیف پول تا چه میزان برای شما اهمیت دارد؟ و غیره، مواردی هستند که هنگام انتخاب یک کیف پول بیت کوین یا هر رمزارز دیگری باید برای آن‌ها پاسخ داشته باشید!

به‌طور‌کلی، انتخاب بهترین کیف پول برای نگهداری ارزهای دیجیتال می‌تواند شامل فرایند دشواری باشد. اما اگر اولویت‌های خود در انتخاب یک کیف پول را لیست کرده باشید، از دشواری این فرایند کاسته می‌شود. در نظر داشته باشید که شما فقط محدود به یک انتخاب نیستید و می‌توانید از چند کیف پول بیت کوین استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید مقدار کمی از موجودی بیت‌کوین خود را در یک کیف پول متصل به صرافی نگهداری کنید که معاملات روزانه خود را انجام دهید. سپس بخش اصلی موجودی خود را در یک کیف پول سخت‌افزاری ایمن نگهداری کنید. با وجود این فرضیات، در هنگام انتخاب یک کیف پول چک‌لیست شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

بهترین کیف پول بیت کوین
  • به انواع استفاده خود از یک کیف پول توجه کنید

برای کسی که به طور مرتب ارزهای دیجیتال خود را تبدیل و خرید‌وفروش می‌کند، بهترین نوع کیف پول مدل‌های موبایلی، تحت وب و داشبورد حسابش در صرافی‌ها است که مستقیماً به یک صرافی متصل می‌شوند. همچنین از نظر استفاده، گزینه راحت‌تری برای انجام معاملات این دسته افراد محسوب می‌شوند. اما برای افرادی که مقدار زیادی از رمزارزها را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در اختیار دارند، ممکن است بهتر باشد از یک نوع ذخیره‌سازی آفلاین و کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنند.

معرفی بهترین کیف پول تتر برای ایرانی ها

به‌علاوه باید در نظر داشته باشید، هر زمانی که بخواهید رمزارزهای خود را از صرافی و پلتفرمی که خریده‌اید، خارج کنید و به یک کیف پول انتخابی منتقل کنید، باید برای انتقال خود هزینه بپردازید. در نتیجه، برخی مواقع ممکن است به صرفه باشد که رمزارز خود را در همان جایی که خریده‌اید، نگهداری کنید.

  • در مورد کیف پول تحقیق کنید

هنگام انتخاب هر پلتفرمی حتی یک کیف پول بیت کوین، برای خواندن نظرات و تجربه کاربران آن پلتفرم، ویژگی‌های اضافی و البته امنیت آن وقت بگذارید. از استفاده از پلتفرم‌هایی که سابقه هک‌شدن در گذشته دارند، خودداری کنید.

  • تنوع راه‌های پشتیبانی از مشتریان را بشناسید

برخی از کیف پول‌ها به شما امکان می‌دهند، از طریق چند راه ارتباطی مانند؛ سیستم تیکتینگ، چت آنلاین، ارسال ایمیل، تماس مستقیم و… مشکلات خود را با تیم پشتیبانی در میان بگذارید.

  • ویژگی‌های اضافی کیف پول را بررسی کنید

برخی از کیف پول‌ها به کاربر امکان می‌دهند که با یک روش اضافی؛ چه به‌صورت آنلاین یا روی یک دستگاه فیزیکی، از اطلاعات خود نسخه پشتیبان یا بک‌آپ تهیه کند. از این طریق جدا از پلتفرم کیف پول، اطلاعات شما در یک فضای دیگر ذخیره می‌شوند. به‌این‌ترتیب اگر رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما خراب شود، می‌توانید دوباره به دارایی‌های ارز دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید. اگر قصد دارید تعداد زیادی رمزارز را در یک کیف پول داشته باشید، توصیه می‌شود ولت‌هایی را در اولویت قرار دهید که از این ویژگی برخوردار هستند.

کاربرد اکسپلورر بلاک چین؛ بهترین مرورگرهای بلاک چین در سال ۲۰۲۳

  • نحوه مدیریت کلید خصوصی کیف پول را در نظر بگیرید

به گفته اشتیلمن، کیف پول‌های مختلف ممکن است راه‌حل‌های مختلفی در نگهداری کلید‌ خصوصی کیف پول ارائه دهند که در برخی مواقع می‌تواند خیلی کاربردی باشند. به‌عنوان‌مثال، هنگام استفاده از کیف پول بیت کوین ارائه شده توسط یک صرافی مانند: او ام پی فینکس، این امکان وجود دارد که اگر رمز عبور حساب خود را گم کنید، دوباره آن را بازیابی کنید و مجدداً به رمزارزهای خود دسترسی داشته باشید.

بااین‌حال برخی کیف پول‌های دیگر که کاملاً به کاربر وابسته هستند از جمله؛ لجر، تراست ولت و… حتی ممکن است شرکت سازنده به کلید خصوصی کیف پول دسترسی نداشته باشد. در این نوع کیف پول‌ها، احتمالاً دسترسی مجدد به ولتی که کلید آن را گم کرده‌اید، غیرممکن خواهد بود.

نگهداری بیت‌کوین در حساب او ام پی فینکس

معتبرترین کیف پول بیت کوین کدام است؟

اگرچه به گفته اغلب افراد فعال این حوزه توصیه می‌شود که کاربران با IP ایران، برای نگهداری رمزارزها، بهتر است از یک کیف پول سخت‌افزاری (در صورت امکان) استفاده کنند. در غیر این صورت، توصیه می‌شود از حساب صرافی‌های داخلی استفاده کنند، چون اغلب این صرافی‌ها از جمله؛ او ام پی فینکس، برای نگهداری دارایی‌های کاربران از پیشرفته‌ترین و ایمن‌ترین ابزارها استفاده می‌کنند. اما اگر برای پاسخ به سوال مطرح شده، بخواهیم به داده‌های سایت معروف کوین مارکت کپ اکتفا کنیم. می‌توان گفت، موارد زیر پراستفاده‌ترین و معتبرترین کیف پول‌ها برای نگهداری بیت‌کوین هستند:

  • لجر
  • ترزور
  • مث ولت (Math Wallet)
  • تراست ولت
  • بی تی سی ولت (BTC Wallet)
  • الکتروم (Electrum)
  • کوین بیس
  • کوبو والت (Cobo Vault)
  • هایپر پی (HyperPay)
  • سیف پل
  • اج ولت (Edge Wallet)
  • اتمیک ولت (Atomic Wallet)

سوالاتی پیرامون کیف پول بیت کوین

  • از کدام کیف پول بیت کوین استفاده کنیم؟

    بسته به نوع استفاده شما و اینکه آیا یک معامله‌گر کوتاه‌مدت بیت‌کوین هستید یا یک سرمایه‌گذار بلندمدت، می‌توانید مناسب‌ترین کیف پول را برای نگهداری کوین‌های BTC انتخاب کنید.

  • آیا کیف پول رایگان بیت‌کوین وجود دارد؟

    استفاده از اغلب کیف پول‌ها از جمله؛ کیف پول بیت کوین حساب کاربران در صرافی او ام پی فینکس کاملاً رایگان است. اما برای تهیه‌ بعضی از کیف پول‌ها، به‌ویژه ولت‌های سخت‌افزاری نیاز لازم هست که هزینه پرداخت شود.

  • کیف پول‌ بیت‌کوین امن است؟

    کیف پول مبتنی بر بلاک چین راهی امن برای ذخیره، مدیریت و خرج کردن ارزهای دیجیتال شما است. با‌این‌حال، انواع مختلفی از کیف پول بلاکچینی وجود دارد و امنیت هر کدام بسته به نوع آن‌ها متفاوت خواهد بود. کیف پول‌های ذخیره‌سازی سرد یا کیف پول‌های سخت‌افزاری معمولاً امن‌تر در نظر گرفته می‌شوند، زیرا کلید خصوصی را به‌صورت آفلاین نگه می‌دارند.

  • چند کیف پول با موجودی بیت‌کوین وجود دارد؟

    طبق یک مطالعه از پلتفرم تحلیل داده چینالیسیس (Chainalysis)، تا به امروز تقریباً بیش از ۴۶۰ میلیون کیف پول بیت کوین ایجاد شده‌اند.

  • اولین کیف پول بیت کوین که ساخته شد؟

    اولین برنامه قابل استفاده به عنوان یک کیف پول بیت‌ کوین به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد که توسط ساتوشی ناکاموتو به‌عنوان نرم‌افزار منبع‌باز منتشر شد و بیت کوین-Qt نام داشت.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا