اخبار ارز دیجیتالاخبار ارز دیجیتال در ایراناخبار قانون گذاری‌ ارز دیجیتال

تصویب بهای ۲۵۳۰ تومانی برای ماینینگ ارز دیجیتال در ایران

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، وزارت نیرو طی مصوبه‌ای مقررات مربوط به تأمین برق مراکز ماینینگ ارز دیجیتال را تصویب کرد. طبق این مصوبه، بهای هر کیلووات-ساعت برق مصرفی این مراکز معادل قیمت ریالی صادرات برق براساس نرخ تسعیر سامانه نیمایی محاسبه خواهد شد که این نرخ درحال‌حاضر ۲۵۳۰ تومان است. البته تخفیف‌هایی برای این مراکز نیز در نظر گرفته شده‌است.

تصویب بهای ۲۵۳۰ تومانی برای ماینینگ ارز دیجیتال

شایان ذکر است که مقررات تأمین برق مراکز استخراج رمزارز‌ها با توجه به مصوبه‌ای که هیئت وزیران درخصوص استخراج رمزارزها داشتند، از طرف وزارت نیرو تهیه شد. هدف این مصوبه تبیین شرایط تأمین برق مراکز مذکور و ایجاد وحدت رویه در شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق اعلام شده‌است.

مسئولیت اجرای این مصوبه بر عهده نهادهایی همچون معاونت‌های حوزه ستادی، شرکت مادر تخصصی توانیر، تولید نیروی برق حرارتی، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت نیرو خواهد بود.

شایان ذکر است که در این مصوبه منظور گسترش مراکز بزرگ ماینینگ، بهای برق دریافتی درصورت اتصال به سطوح ولتاژ ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت با ۲۰ درصد تخفیف و سطوح ولتاژ ۱۳۲، ۶۶ و ۶۳ کیلوولت با ۱۲ درصد تخفیف محاسبه می‌شود. علاوه بر این، مراکز استخراجی که ارز حاصل از صادرات رمزارز خود را براساس ضوابط بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، از تخفیف حداکثر ۱۰ درصدی برخوردار خواهند شد.

شرکت برق، همچنین موظف شده‌است تا به‌منظور تضمین پرداخت بهای برق مصرفی این دست از مشترکین، متناسب با قدرت انشعاب، تضمین معتبر معادل با آن را دریافت کند.

روش‌های مجاز تأمین برق مراکز استخراج رمزارز

تأمین برق با یک یا ترکیبی از روش‌هایی نظیر اتصال به شبکه و خرید انرژی از شرکت‌های برق، با احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های حرارتی خارج از شبکه، با احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های حرارتی با تأمین سوخت از محل گاز همراه، از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر جدیدالاحداث و از طریق گواهی صرفه‌جویی انرژی الکتریکی ممکن است. لازم به ذکر است که بسته به نوع این تأمین انرژی، شرایطی برای متقاضیان در نظر گرفته شده‌است.

تأمین برق با اتصال به شبکه و خرید انرژی الکتریکی از شرکت‌های برق

خرید انرژی الکتریکی از طریق انشعاب تنها با ارائه پروانه بهره‌برداری و براساس قدرت نهایی مندرج در آن امکان‌پذیر است. انشعاب با قدرت ۳۰ تا ۲۵۰ کیلووات از طریق نصب پست فشار متوسط بوده و به هزینه متقاضی واگذار می‌شود. انشعاب با قدرت یک مگاوات و بیشتر نیز از طریق فیدر اختصاصی خواهد بود.

بنابر مصوبه وزارت نیرو، خرید انرژی الکتریکی از شبکه جهت تأمین برق این مراکز در اوقات محدودیت‌دار ممنوع و صرفاً در اوقات عادی هر سال مجاز است.

خرید برق از شبکه برای استخراج رمزدارایی در اوقات محدودیت‌دار ممنوع است. «اوقات محدودیت‌دار» زمان‌هایی از سال است که محدودیت عرضه برق در کشور وجود دارد. این اوقات با اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران در ابتدای هر فصل اعلام می‌شود.

تفکیک تمام یا بخشی از انشعاب موجود جهت تخصیص بخشی از قدرت برای استخراج رمزدارایی تنها درصورت صدور و ارائه مجوز مجزا، جداسازی کامل مکان مختص استخراج رمزدارایی و تفکیک کامل شبکه برق داخلی میسر خواهد بود.

تأمین برق با احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های حرارتی

طبق آیین‌نامه وزارت نیرو، صرف‌نظر از اتصال یا عدم اتصال نیروگاه حرارتی به شبکه، فرایند سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت نیروگاهی تابع مقررات جاری وزارت نیرو است.

همچنین درصورت درخواست متقاضی، شرکت‌های برق مجاز هستند به این دست مراکز هم انشعاب برق جهت ماینینگ واگذار کنند. البته در این حالت هرگونه اتصال نیروگاه حرارتی به شبکه ممنوع است. ازهمین‌رو، متقاضیانی که به‌صورت هم‌زمان دارای انشعاب برق و نیروگاه حرارتی هستند، صرفاً در اوقاتی مجاز به استفاده از نیروگاه برای تأمین برق خود خواهند بود که با تأیید شرکت برق، مصرف برق از طریق شبکه توسط آن‌ها به‌صورت کامل متوقف شده باشد. نحوه تأمین سوخت موردنیاز و بهای آن برای تولید برق نیروگاه‌های حرارتی، تابع مفاد آیین‌نامه استخراج رمزدارایی‌هاست.

تأمین انرژی با نیروگاه‌های تجدیدپذیر جدیدالاحداث

این دست مراکز استخراج رمزارز نیز می‌توانند در صورت نیاز بخشی از برق خود را از انشعاب برق تأمین کنند. انرژی دریافت‌شده از شبکه توسط متقاضی می‌بایست در سایر اوقات با شبکه تهاتر شود.

پس از کسر مصرف اختصاص‌یافته به استخراج رمزدارایی و تهاتر میزان انرژی دریافتی از شبکه، چنانچه خالص برق تزریق‌شده به شبکه مثبت باشد، مازاد تولیدی در سقفی که ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر) تعیین می‌کند، توسط این سازمان خریداری می‌شود. درصورت منفی‌بودن نیز صورت‌حساب آن مطابق نرخ فروش برق به مراکز استخراج رمزارز محاسبه خواهد شد.

طبق تبصره ۴ این بند، استفاده از شبکه برای تأمین برق یکنواخت و ترانزیت انرژی الکتریکی تولیدی نیروگاه تجدیدپذیر به محل استقرار مرکز استخراج رمزدارایی در تمامی اوقات اعم از عادی و محدودیت‌دار بلامانع است، مشروط بر آنکه شبکه با محدودیت انتقال مواجه نباشد.

تأمین برق با سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی

در این شیوه تأمین انرژی، مراکز استخراج رمزارز مجاز هستند در چهارچوب دستورالعمل بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست که به تأیید ساتبا رسیده است، فعالیت کنند. تأمین برق این مراکز در اوقات محدودیت‌دار صرفاً درصورتی مجاز است که صرفه‌جویی در این زمان‌ها تحقق یابد و شبکه برای تحویل برق در نقطه مصرف با محدودیت مواجه نباشد.

تعیین اوقات محدودیت‌دار توسط شرکت توانیر

شرکت توانیر موظف شده است تا حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این مصوبه، نسبت به تعیین نقاطی از شبکه که به‌لحاظ تأمین برق مورد‌نیاز برای متقاضیان، محدودیت کمتری در ظرفیت انتقال توان شبکه و برق‌رسانی مواجه است، اقدام و فهرست آن را اعلام کند. شرکت توانیر می‌تواند در ابتدای اردیبهشت‌ماه هر سال نسبت به به‌روزرسانی و اعلام فهرست جدید اقدام کند. این شرکت همچنین بایستی در ابتدای هر فصل سال، بازه‌های زمانی و نحوه اعمال اوقات محدودیت‌دار و اوقات عادی را ابلاغ کند.

وزارت نیرو برای محاسبه برق مصارف روشنایی محوطه، نگهبانی و دوربین‌های نظارتی مرکز استخراج رمزارز تفاوتی با برق ماینینگ قائل نشده و شرکت توانیر را مجبور کرده است تا در اوقات محدودیت‌دار، حداکثر ۲۰ کیلووات برق برای چنین موضوعاتی مصرف کنند. شرکت‌های برق موظف شده‌اند تا افراد متخلف را که از شبکه برق برای ماینینگ استفاده می‌کنند، شناسایی کنند. این شناسایی شامل پاداش خواهد بود.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا