اخبار ارز دیجیتال

رئیس فدرال رزرو: افزایش نرخ بهره احتمالا بیشتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، جروم پاول رئیس فدرال رزرو، در سخنان روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند (۷ مارس) هشدار داد که احتمالا نرخ‌های بهره بیشتر از آن چیزی که سیاست‌گذاران بانک مرکزی انتظار داشتند، افزایش خواهد یافت.

پادکست افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

رئیس بانک مرکزی با استناد به داده‌های تورمی اوایل سال جاری که نشان می‌داد روند کاهشی نرخ تورم که در اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شده‌بود، معکوس شده‌است، نسبت به ضرورت اتخاذ سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه‌تر در آینده هشدار داد.

پاول در گزارش شش‌ماهه خود به کپیتال هیل گفت: «آخرین داده‌های اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار است و احتمالا افزایش نرخ‌ بهره بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود. اگر مجموع داده‌ها نشان دهد که سیاست‌های انقباضی باید با سرعت بیشتری اجرایی شوند، ما آماده خواهیم بود تا سرعت افزایش نرخ بهره را افزایش دهیم.»

این اظهارات دو مفهوم دارد: اول اینکه میزان افزایش نرخ فدرال احتمالا بالاتر از میزان پیش‌بینی شده قبلی است و دوم، اگر تورم افزایش داشته‌باشد، میزان افزایش نرخ بهره که در ماه گذشته کمتر از قبل افزایش یافت و فقط ۲۵ واحد پایه بود، تغییر کرده و دوباره به حالت قبل باز خواهد گشت.

مقامات در برآورد دسامبر خود نرخ بهره را تا ۵.۱ درصد تعیین کردند. طبق داده‌های گروه CME، نرخ فعلی بازار کمی بالاتر از آن و در منطقه ۵.۲۵ درصد تا ۵.۵ درصد است. پاول اما مشخص نکرد که فکر می‌کند نرخ‌ها در نهایت چقدر بالا خواهند رفت.

سخنرانی جروم پاول

این سخنرانی در حالی صورت گرفت که بازارها به طور کلی خوشبین هستند که بانک مرکزی می‌تواند تورم را بدون اینکه اقتصاد را به تنگنا بکشد، رام کند. سهام اندکی کاهش یافت در حالی که بازده خزانه‌داری پس از انتشار اظهارات پاول جهش کرد.

با این حال، داده‌های مربوط به ماه ژانویه نشان می‌دهد که تورم براساس قیمت‌های هزینه مصرف شخصی که معیار ترجیحی برای سیاست‌گذاران است، هنوز در سطح ۵.۴ درصد است. این میزان بسیار بالاتر از هدف بلندمدت ۲ درصدی فدرال رزرو و کمی بالاتر از سطح دسامبر است.

پاول گفت روند فعلی نشان می‌دهد که کار فدرال رزرو برای مبارزه با تورم هنوز تمام نشده‌است. وی افزود: «ما کارهای زیادی انجام داده‌ایم که هنوز اثرات آن احساس نشده‌است اما با این حال، کارهای بیشتری برای انجام دادن داریم.»

رئیس فدرال رزرو امروز در کمیته امور بانکی، مسکن و شهرسازی سنای ایالات متحده صحبت می‌کند و سپس روز چهارشنبه در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان سخنرانی خواهد کرد.

مطالعه بیشتر: آخرین اخبار درباره گزارش نرخ بهره فدرال رزرو

در روزهای اخیر، برخی از مقامات، مانند «رافائل بوستیک» رئیس فدرال رزرو آتلانتا، نشان داده‌اند که افزایش نرخ بهره به زودی به پایان خواهد رسید. با این حال، برخی دیگر از مسئولان از جمله «کریستوفر والر» فرماندار فدرال رزرو، نسبت به داده‌های تورم اخیر ابراز نگرانی کرده‌اند و گفتند که احتمالا سیاست‌های سختگیرانه پابرجا خواهد ماند.

پاول در ادامه سخنان خود گفت: «ایجاد ثبات قیمت احتمالا مستلزم آن است که برای مدتی موضع انقباضی سیاست پولی را حفظ کنیم. سوابق تاریخی ثابت کرده‌اند که نباید سختگیری‌‌های نظام پولی را قبل از موعد کاهش دهیم. بنابراین، تا زمانی که کار تمام شود، در مسیر باقی می‌مانیم.»

وی همچنین به موفقیت‌هایی در کاهش تورم بخش‌هایی مانند مسکن اشاره کرد. با این حال، او همچنین خاطرنشان کرد که «نشانه ضعیفی از کاهش تورم» در مورد دسته مهم هزینه‌های خدمات به استثنای مسکن، غذا و انرژی وجود دارد. با توجه به اینکه رئیس فدرال رزرو در کنفرانس خبری پس از نشست خود در اوایل فوریه گفت که روند کاهش تورم در اقتصاد آغاز شده‌است، این یک معیار مهم بود که به افزایش سهام کمک کرد.

مطالعه بیشتر: تاثیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بر آلتکوین‌ها

در نهایت باید گفت که بازارها بیشتر انتظار دارند که فدرال رزرو برای دومین ماه متوالی ۲۵ واحد پایه افزایش نرخ را در جلسه کمیته بازار آزاد فدرال در اواخر این ماه تصویب کند. با این حال، بر اساس داده‌های گروه CME، معامله‌گران ۳۰ درصد احتمال می‌دهند که نرخ بهره ۵۰ واحد پایه  افزایش یابد.

پاول در این راستا تکرار کرد که تصمیمات مربوط به نرخ بهره به جای اینکه از پیش تعیین شود به صورت جلسه به جلسه گرفته می‌شود و به داده‌ها و تاثیر آنها بر تورم و فعالیت اقتصادی بستگی دارد.

با توجه به سخنان کنونی رئیس فدرال رزرو و تاکید وی بر احتمال افزایش نرخ بهره بیش از میزان پیش‌بینی شده، پیش بینی شما از تصمیم نهایی این نهاد چیست؟ و این تصمیم چه تاثیری بر بازارها خواهد داشت؟

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا