آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچینآموزش سرمایه گذاریمعرفی ارزهای دیجیتال

کاردانو چیست؟ همه چیز درباره کاردانو

کاردانو شبکه‌ای مبتنی بر بلاکچین بوده و ارز دیجیتال آن با نماد Ada شناخته می‌شود. از این شبکه به منظور انتقال پول دیجیتال و ثبت قراردادهای هوشمند و هم‌چنین ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. بر این اساس کاردانو را می‌توان رقیبی برای ایاس، اتریوم و دیگر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند دانست. در این مقاله از ompfinex به سوال «کاردانو چیست؟» پاسخ می‌دهیم و به بررسی همه چیز درباره کاردانو(ada) خواهیم پرداخت.

تاریخچه کاردانو چیست؟

یکی از اعضای اصلی تیم اتریوم به نام چارلز هاسکینسون، بنیان‌گذار کاردانو است. در سال ۲۰۱۵ پروژه کاردانو آغاز و دو سال زمان صرف یافتن راه حل‌هایی برای مشکلات بیت کوین و اتریوم شد. کاردانو پس از این مدت توانست با ایجاد عملیات‌های جدید در تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک، مشکلات قراردادهای هوشمند در اتریوم و مقیاس‌پذیری در بیت کوین را حل کند. براساس تصور هاسکینسون، دنیای ارزهای دیجیتال به بلاکچین نسل سوم نیاز داشته و کاردانو بر طرف کننده این نیاز است. چارلز معتقد است که بیت کوین نسل اول بلاک چین و اتریوم نسل دوم بلاک چین است.

سه شرکت Iohk، Emurgo  و The cardano Foundation و ده‌ها تیم دیگر بر روی توسعه کاردانو و ساخت نرم افزارهای غیرمتمرکز آن در حال کار هستند. در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷( ۶ مهر ۱۳۹۶) شبکه اصلی کاردانو راه‌اندازی شد؛ مدتی بعد ارز دیجیتال ada  به فهرست صرافی بیترکس اضافه شد.

کاردانو چیست؟

کاردانو یک شبکه بر پایه بلاکچین بوده و مانند اتریوم می‌تواند قراردادهای هوشمند را ایجاد و اجرا کند‌. شبکه کاردانو خود را نسل سوم بلاک چین دانسته و معتقد است که امنیت شبکه بسیار بالایی دارد و سرعت و کارمزد تراکنش‌های این پلتفرم نسبت ‌به بلاکچین‌های قدیمی مانند اتریوم  پیشرفت چشم‌گیری داشته است.

تیم توسعه دهنده این شبکه بر این باور هستند که کاردانو نخستین پروژه بر پایه بلاک چین بوده که با تحقیق دانشمندان و فلسفه علمی انجام شده است. در کاردانو و با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توان برنامه‌های غیرمتمرکزی ساخت که هیچکس قادر به متوقف‌سازی آن نیست. تیم کاردانو در تلاش است که علاوه‌بر در نظر گرفتن موارد قانونی، حریم خصوصی کاربران نیز تامین شود. شبکه کاردانو با نام اتریوم ژاپنی نیز شناخته می‌شود؛ زیرا بیشتر سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان آن ژاپنی بوده و از طرفی شباهت زیادی به اتریوم دارد.

عملکرد کاردانو به چه صورت است؟

در پاسخ به سوال کاردانو چیست، به نحوه عملکرد آن می‌پردازیم؛ بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال برای تامین امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها از روش ماینینگ یا اثبات کار استفاده می‌کنند؛ در صورتی که کاردانو از الگوریتم اثبات سهم بهره‌مند شده است.

اثبات کار کاردانو

روش اثبات کار یک الگوریتم امنیتی بوده که با هدف جلوگیری از حمله به شبکه ایجاد شده است؛ این روش در شبکه ارزهای دیجیتال با بلاکچین جدا مانند لایت کوین، بیت کوین، اتریوم و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس این الگوریتم، افرادی تحت عنوان ماینر به‌صورت داوطلبانه با در اختیار قرار دادن قدرت پردازش سخت افزارهای رایانه‌ای خود یا استفاده از دستگاه ماینر، به حفظ شبکه کمک کرده و پاداش دریافت می‌کنند.

این مفهوم تا قبل از ایجاد بیت کوین نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته و خالق بیت کوین به شکلی نوآورانه از این تکنیک در ارز دیجیتال خود بهره برده است. برای حمله یا کنترل به یک شبکه مبتنی بر الگوریتم اثبات کار، شخص باید بیش از نیمی از کل قدرت شبکه را در اختیار بگیرد و این امر در پلتفرم‌های بزرگی مانند بیت کوین غیرممکن بوده و در صورت امکان توجیه اقتصادی ندارد.

اثبات سهام کاردانو

اثبات سهام روشی متفاوت برای امضا تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در بلاک چین است. در این روش افراد برای ایجاد مشارکت در فرآیند تایید تراکنش‌ها و ساخت بلاک جدید باید مقداری از ارز دیجیتال مورد نظر را خریداری کرده و در کیف پول به شبکه اختصاص دهند؛ بدین ترتیب می‌توانند در امر اعتبارسنجی تراکنش‌ها شرکت کرده و در ازای آن پاداش دریافت کنند. به‌عبارتی دیگر، کارمزد تراکنش‌های شبکه، سهم مشارکت کنندگان است.

یک نمونه از اصلی‌ترین مزیت‌های الگوریتم اثبات سهم نسبت‌ به اثبات کار عدم نیاز به دستگاه‌های سخت افزاری گران قیمت است. هم‌چنین این الگوریتم سرعت و کارمزد تراکنش‌ها را به شکلی محسوس افزایش می‌دهد.

برای کنترل و حمله به شبکه مبتنی بر اثبات سهم، یک شخص مجبور است بیش از نیمی از تمام واحدهای ارز دیجیتال مورد نظر در اختیار گرفته و به شبکه اختصاص دهد. خرید نیمی از کل واحدهای یک ارز دیجیتال بسیار دشوار بوده و براساس اصل عرضه و تقاضا در بازار به‌طور عملی غیرممکن است. با در نظر گرفتن فرض محال و عملی شدن این امر، با حمله به شبکه و از بین رفتن امنیت آن، قیمت رمزارز مورد حمله به شدت کاهش یافته و شخص حمله کننده خود نیز متحمل ضرر سنگینی می‌شود. این‌طور می‌توان بیان کرد که مشارکت کننده با اختصاص ارز دیجیتالی خود به شبکه، تضمین می‌کند که عامل مخرب نیست.

الگوریتم اثبات سهام کاردانو

شبکه کاردانو دارای یک الگوریتم اثبات سهام با نام اوروبروس است. در الگوریتم اوروبروس، زمان به دوره‌های زمانی تقسیم شده و هر دوره زمانی نیز خود به اسلات که دوره‌های زمانی کوتاه‌تری هستند تقسیم می‌شود. هر کدام از این دوره‌های زمانی مانند کارکنان شیفتی کارخانه بوده و پس از پایان یافتن یک دوره زمان، کار دوره زمانی دیگر آغاز می‌شود.

در شبکه کاردانو، محدوده زمانی اسلات‌ها متفاوت بوده و امکان تغییر در الگوریتم آن وجود دارد. دارندگان ارز دیجیتال ada با رای خود در شبکه اقدام به انتخاب یک رهبر برای اسلات می‌کنند؛ هر اسلات یک رهبر دارد.

ada

رهبر اسلات­‌ها کاردانو

مسئولیت رهبران اسلات‌ها ایجاد و تایید تراکنش‌های بلوک‌های اضافه شده به بلاکچین کاردانو است. هر رهبر توانایی تولید یک بلوک را دارد، این مهم سبب می‌شود تا در یک دوره زمانی مشخص، بیشتر از تعداد خاصی بلوک تولید نشود. مسئولیت ایجاد بلوک و تایید تراکنش‌های آن که به رهبر هر اسلات محول شده اگر به درستی انجام نشود، حق تولید بلاک را از دست داده و پاداشی دریافت نمی‌کند.

تراکنش‌های تایید شده توسط رهبران اسلات‌ها، به وسیله تاییدکنندگان ورودی تایید می‌شوند. دومین مجموعه از دارندگان سکه که مسئولیت اجرای پروتکل را دارند، تاییدکنندگان ورودی هستند. ممکن است در یک دوره زمانی معین، چندین تاییدکننده وجود داشته باشد. تعداد سکه‌های نگهداری شده توسط این تایید کنندگان ورودی، تعیین کننده میزان حق رای هر یک از تایید کنندگان برای تایید تراکنش‌ها است؛ به عبارتی دیگر هرچه تعداد adaهای یک فرد بیشتر باشد، حق رای بیشتری برای تایید تراکنش‌ها دارد.

ورودی‌­های سیستم رای‌­گیری کاردانو

برای اطمینان از بی‌طرفانه بودن نتایج حاصل از تایید تراکنش‌ها، سیستم رای‌گیری براساس دو ورودی طراحی شده است. سیستم اول سیستمی محاسباتی با چندین شرکت کننده بوده و محاسبات انجام شده در شبکه توسط مجموعه‌ای از دارندگان سکه صورت می‌پذیرد و نتایج آن را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. سیستم دوم بر پایه سهام یا ثروت است؛ نودهایی که دارای سکه بیشتری هستند شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان رهبر دارند.

مرکز اصلی شبکه کاردانو بر روی حل مسائل مقیاس‌پذیری است؛ برای دست‌یابی به این مهم، پلتفرم کاردانو از یک فناوری خاص به نام رینا استفاده کرده است. رینا تکنولوژی جدیدی از ساختارسازی برای شبکه‌ها بوده و هدف آن ایجاد شبکه‌ای غنی از نظر شفافیت، حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری است. به بیان ساده‌تر این فناوری این امکان را برای کاردانو ایجاد می‌کند تا با افزایش تراکنش‌ها، سرعت انجام آن‌ها و هزینه لازم برای انجام تراکنش‌ها تغییر نکند. کاردانو برای انجام این مهم از ساختاری دو لایه بهره برده است.

لایه اجماع کاردانو

لایه اجماع ابتدایی‌ترین لایه در شبکه کاردانو بوده و هدف آن بهره‌مندی از الگوریتم اجماع برپایه اثبات سهم برای ساخت بلوک‌های جدید و تایید تراکنش‌ها است.

لایه محاسباتی کاردانو

دومین لایه در پلتفرم کاردانو بوده و شامل داده‌هایی در خصوص انجام تراکنش‌ها است. دو لایه اجماع و محاسباتی که مربوط به پردازش تراکنش‌ها و تایید تراکنش‌ها می‌باشند، از یکدیگر جدا هستند. برای کاربران پلتفرم کاردانو این امکان وجود دارد که با بهره‌مندی از لایه محاسباتی به هنگام بررسی تراکنش‌ها، قوانین مختلفی را تعریف کرده که بر روی لایه اجماع اعمال شود.

کیف پول مناسب برای نگهداری کاردانو چیست

برخلاف این‌ که کاردانو در جایگاه بسیار خوبی در لیست ارزهای دیجیتال قرار دارد، کیف پول‌های زیادی برای آن ارائه نشده است. برای کاردانو یک کیف پول رسمی به نام Daedalus وجود دارد که در حال حاضر تنها بر روی رایانه قابل استفاده است.

این کیف پول امن به‌طور کامل غیرمتمرکز بوده و در نسخه‌های ویندوز، مک و لینوکس موجود است. برای بهره‌مندی از این کیف پول باید چند گیگابایت از پلتفرم بلاکچین را دانلود کرد. برای دست‌یابی به این کیف پول می‌توانید آن را از وب‌سایت رسمی کاردانو دانلود کنید.

چند کیف پول غیررسمی دیگر به جز Daedalus وجود دارد. برای استفاده از این کیف پول‌ها نیازی به دانلود بلاکچین نیست و می‌توان به راحتی واحدهای Ada را ذخیره‌سازی، دریافت و ارسال کرد. این کیف پول‌ها شامل موارد زیر است.

  • کیف پول نرم افزاری یورویی
  • کیف پول سخت افزاری ترزور مدل تی
  • کیف پول نرم افزاری اتمیک
  • کیف پول سخت افزاری لجر

بهترین کیف پول های کاردانو در ۲۰۲۱

توجه داشته باشید که قبل از استفاده از کیف پول یک کریپتوکارنسی، به‌طور حتم از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید. به‌طور معمول کیف پول‌ها برای پشتیبان‌گیری، مجموعه‌ای از حروف انگلیسی را ارائه می‌دهند و این مجموعه حروف را باید در محلی امن یادداشت و نگهداری کرد. در صورت بروز هرگونه مشکل یا حذف شدن کیف پول، با استفاده از این کد می‌توان کیف پول را بازیابی کرد؛ در غیراین صورت با حذف، سرقت یا خرابی کیف پول دیگر امکان بازیابی دارایی‌ها امکان پذیر نیست.

جوانب منفی و مثبت ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

برای رمزارز Ada جوانب مثبت و منفی مختلفی را می‌توان نام برد.

مثبت

  • یک نمونه از مهم‌ترین جوانب مثبت پلتفرم کاردانو تیم توسعه آن است. این تیم در پروژه‌های موفقی مانند اتریوم و بیت شیرز فعالیت داشته‌اند.
  • شبکه کاردانو اولین بلاک چینی است که از دو لایه تسویه حساب و محاسبه بهره‌مند شده است.
  • این ارز دیجیتالی معاملات سریع و ارزانی را عرضه می‌کند‌.
  • سازگاری بیشتر با محیط زیست از افزایش اجماع کاردانو نسبت‌به بلاکچین‌های قدیمی ایجاد می‌شود.
  • برای مقیاس‌گذاری محدودیتی وجود ندارد. هرچه تعداد افراد بیشتری از بلاکچین کاردانو استفاده کنند، تراکنش‌های بیشتری قابل پردازش است.

منفی

  • به‌دلیل آن که زنجیره بلوک هنوز در حال توسعه است، برخی از ادعاهای بیان شده توسط این پروژه تنها به صورت نظری است.
  • بیشترین مقیاس‌پذیری در حال حاضر تنها ۲۵۷ تراکنش برثانیه است.
  • مشکلات و مسائل کیف پول آن تاکنون حل نشده است.

چگونه می‌توان کاردانو خرید؟

حال که متوجه شدیم کاردانو چیست، به نحوه خرید آن می‌پردازیم؛ بهترین کار برای خرید کاردانو مراجعه به یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال است. برای انجام این کار توسط کاربران ایرانی دو روش وجود دارد. در روش اول می‌توان به‌طور مستقیم از سایت‌های داخلی با کارت بانکی و به ریال کاردانو خریداری کرد. در روش دوم ابتدا باید با ریال و کارت بانکی از سایت‌های ایرانی بیت کوین یا تتر خریداری کرده و سپس در صرافی‌های خارجی مانند بایننس آن را به کاردانو تبدیل کرد.

در حال حاضر صرافی‌های بسیاری در داخل ایران در حال عرضه ارزهای دیجیتال هستند؛ اما برخی از این صرافی‌ها از ارز کاردانو پشتیبانی نکرده یا هزینه تمام شده خرید آن بالا است. بدین ترتیب بسیاری از کاربران ایرانی برای خریداری کاردانو از روش دوم استفاده می‌کنند؛ اما شما می‌توانید از طریق صرافی داخلی OMPfinex، به راحتی به خرید آنی کاردانو با استفاده از ریال بپردازید و دردسرهای خرید از صرافی خارجی را نداشته باشید. برای اطلاعات بیشتر مقاله از کدام صرافی ارز دیجیتال بخریم را مطالعه کنید.

آموزش کامل نحوه خرید کاردانو

آیا کاردانو بستری برای فعالیت‌های مجرمانه است؟

سیستم‌های بلاکچین مانند کاردانو بستر مناسبی برای ارتکاب جرم هستند؛ زیرا به هنگام دریافت یا ارسال سکه‌های Ada احتیاجی به ارائه هویت واقعی نیست. در هنگام انجام تراکنش تنها چیزی که توسط مردم دیده می‌شود یک مجموعه چند ده‌تایی متشکل از عدد و حروف که آدرس کیف پول است. امکان دریافت و ارسال وجه به شکل ناشناس به این معنا است که این سیستم توانایی پول‌شویی و فرار مالیاتی را برای کاربران فراهم می‌کند. هم‌چنین این سیستم این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا کالاها و خدمات غیرقانونی را به شکل آنلاین خریداری و پرداخت کنند.

سخن پایانی

در این مقاله از مقالات او ام پی فینکس به موضوع کاردانو (ada) چیست؟ پرداختیم. این مطالب در جهت افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت‌به پلتفرم کاردانو نگارش شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیگر ارزهای دیجیتالی می‌توانید از قسمت جستجو بلاگ ompfinex  استفاده کنید. هم‌چنین صرافی آنلاین ompfinex خدمات و امکانات ارزنده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یک نمونه از اصلی‌ترین امکانات این صرافی ارائه خدمت بازار دمو است. در این بازار به‌صورت آزمایشی می‌توان به خرید و فروش ارزهای دیجیتال و کسب استراتژی‌های کاربردی پرداخت و پس از آن نسبت به خرید فوری ارز دیجیتال در بازار اصلی اقدام کرد.

بهاره چراغی

من بهاره چراغی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری از دانشگاه خبر تهران مرکز هستم. حدود 12 سال است که در زمینه تولید محتوا با مهم‌ترین رسانه‌های مکتوب و آنلاین ایران همکاری دارم. از سال 1398 با بالا گرفتن تب سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو به این بازار علاقه‌مند و با گذراندن دوره‌های مختلف وارد دنیای جدیدی از بازارهای مالی شدم. من اینجا کنار شما او‌ام‌پی فینکسی‌های عزیز هستم تا بتوانم تحلیل‌ها، مفاهیم اقتصادی و خبرهای روز دنیای ارزهای دیجیتال را با زبان ساده با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم مسیر امنی برای سرمایه‌گذاری و ترید را تجربه و طی کنیم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا