اخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

بایننس با ذخایر لونا و دو کوان با نقشه احیا ترا

سقوط فاجعه‌بار ترا (Terra) مانند لکه ننگی در کارنامه معاملاتی دارندگان این توکن ماندگار شد. از بین این دارندگان می‌توان بزرگ‌ترین صرافی رمزارز دنیا از لحاظ ارزش بازار یعنی بایننس (Binance) را نام برد.

مدیرعامل این صرافی، چانگ‌پنگ ژائو، روز دوشنبه در توییتر خود نوشت ذخیره لونا (LUNA) این صرافی که ارزش آن در سقف تاریخی خود به ۱.۶ میلیارد دلار رسید، فروخته نشده است.

مدیرعامل ترافرم لبز (Terraform Labs)، دو کوان، نیز با یک نقشه جدید برای احیا ترا و اکوسیستم آن آمد و معتقد است که این اکوسیستم از استیبل کوین UST ارزشمندتر است.

بایننس هیچ‌وقت دست به فروش لونا نزد

ذخیره لونا بایننس
بایننس هیچ‌وقت دست به فروش لونا نزد

سال ۲۰۱۸ بود که بایننس با تزریق ۳ میلیون دلار در اکوسیستم ترا، ۱۵ میلیون واحد از رمزارز لونا را دریافت کرد. ژائو خاطرنشان کرد که این سرمایه‌گذاری با صعود قیمتی لونا به رقم خیره‌کننده ۱.۶ میلیارد دلار رسید.


اما به‌دلیل سقوط دراماتیک لونا و رمزارز زیرمجموعه آن (UST) در هفته گذشته، ارزش این حجم از سرمایه به ۲,۴۰۰ دلار رسید که به گفته ژائو «خیلی زیاد نیست». طبق بیانات وی، این توکن‌ها همچنان در همان کیف پولی هستند که در ابتدا به آن ارسال شده‌اند و هیچ‌گاه منتقل یا فروخته نشدند.


اما علی‌رغم این ضرر سنگین، ژائو اظهار کرد کمپانی بایننس پیش از دریافت بازپرداخت برای این صرافی، ابتدا از تیم ترا درخواست خواهد کرد تا برای سرمایه‌گذاران شخصی که طی هفته گذشته با این سقوط قیمتی متحمل ضربه مهلکی شدند، اقدام به پرداخت غرامت کند.


وی در توییت روز دوشنبه خود بیان کرد که اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، بایننس با شعار «حفاظت از مشتریان» از این مسئله کناره‌گیری می‌کند و از ترا می‌خواهد تا اول به کاربران خُرد رسیدگی کند.


از طرفی دیگر، صرافی بایننس نزدیک به ۱۲ میلیون دلار UST را از طریق پاداش‌های سپرده‌گذاری (Stake) لونا در این صرافی در ژوئیه سال ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) به‌دست آورده بود؛ این سرمایه نیز منتقل یا فروخته نشد. همچنین CZ تصریح کرد که پیش از این، بایننس در آخرین نشست امور مالی خود پیرامون یک برنامه سرمایه‌گذاری میلیون دلاری در لونا صحبت‌هایی را انجام داده بود که در نهایت با شکست مواجه شد.


در این بین، گارد بنیاد لونا (LFG) که یک سازمان غیرانتفاعی برای رشد و ترفیع اکوسیستم ترا است، ۸۰,۰۸۱ واحد بیت کوین (نزدیک به ۹۹.۶۱ درصد از کل ذخایر بیت کوین این کمپانی) را به منظور جبران خسارت برای باقیمانده کاربران متضرر UST به فروش رساند. اولویت این کمپانی جبران خسارت افرادی است که کوچکترین سرمایه‌گذاری‌ها را انجام داده بودند.

مشاهده قیمت و خرید باینس کوین

نقشه احیا ترا با ایجاد فورک

دوشنبه گذشته با از دست رفتن پگ (Peg) دلاری استیبل کوین UST، اعتقاد حامیان این شبکه مورد آزمون قرار گرفت. رمزارزهای UST و لونا طبق یک مکانیزم مینت و توکن‌سوزی (Mint-and-Burn) به‌همراه آربیتراژ طراحی شده بودند.

بر این اساس، زمانی که قیمت UST بیش از ۱ دلار شود، پروتکل ترا تحت یک برنامه تشویقی کاربران را به سوزاندن لونا و ضرب (مینت) UST تشویق می‌کند و به همین شکل، زمانی که UST از سطح ۱ دلاری خود پایین بیاید، کاربران به سوزاندن UST و ضرب لونا تشویق می‌شوند.

با این حال، این مکانیزم با شکست مواجه شد و این استیبل کوین ثبات دلاری خود را به‌طرز قابل توجهی از دست داد. در پی آن، لونا با یک سقوط آزاد مواجه شد و تقریباً تمام ارزش خود را از دست داد و سرمایه‌گذاران را در پیامدهای آن جا گذاشت.

اکنون، مدیرعامل ترافرم لبز پیشنهاد طرحی تحت عنوان احیا ترا ۲.۰ مبنی بر ایجاد فورک (Fork) در بلاک چین لونا داد که شبیه به تقسیم کردن بلاک چین اتریوم به دو قسمت و ایجاد فورکی مانند اتریوم کلاسیک و شبکه اصلی اتریوم است. شبکه جدید با نام ترا و رمزارز لونا (LUNA) راه‌اندازی خواهد شد و زنجیره شکست‌خورده قبلی با عنوان ترا کلاسیک (Terra Classic) نامیده می‌شود.

این زنجیره، توکن لونا کلاسیک (Luna Classic / LUNC) را خواهد داشت که با همبستگی خود با استیبل کوین UST ادامه می‌دهد. اما شبکه جدید، طبق گفته‌های کوان تماماً تحت مالکیت اعضا است و بدون این استیبل کوین الگوریتمی به کار خود ادامه خواهد داد.

در این طرح، هولدرهای لونا در شبکه ترا کلاسیک و باقیمانده دارندگان UST اِیردراپی (Airdrop) دریافت خواهند کرد که از طریق آن توکن‌های شبکه جدید را دریافت می‌کنند. این یعنی که هولدرهای لونا و UST می‌توانند بین شبکه قدیمی و بلاک چین جدید انتخاب کنند.

این طرح روز ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) به مرحله رأی‌گیری می‌رسد و در صورت موافقت، کوان متعهد شده است که بلاک چین جدید تا تاریخ ۲۷ می (۶ خرداد) راه‌اندازی خواهد شد.

منبع: zycrypto

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا