آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتالآموزش بلاکچینآموزش سرمایه گذاریتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

هاوینگ بیت کوین چه زمانی است؟ بررسی هاوینگ بعدی بیت کوین

یکی از سوالات کاربران ارز دیجیتال این است که هاوینگ بیت کوین چه زمانی است؟ در پاسخ باید گفت که هاوینگ بعدی بیت کوین در سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد. هاوینگ بیت کوین فرایندی است که طی آن پاداش استخراج بیت کوین نصف می‌شود. هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یک بار تکرار می‌شود و آخرین هاوینگ بیت کوین در ۱۱ مه سال ۲۰۲۰ انجام شد. در ادامه به طور مفصل به هاوینگ بعدی بیت کوین و تاثیر هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ بر قیمت این ارز دیجیتال می پردازیم.

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

قبل از اینکه به تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین (Bitcoin Halving) بپردازیم، بهتر است توضیح مختصری در مورد فرایند هاوینگ بیت کوین ارائه دهیم. به طور خلاصه، می‌توان گفت که هاوینگ بیت کوین فرایندی است که طی آن میزان پاداش ماینینگ (Mining) بیت کوین‌های جدید نصف شده و به طور دقیق تر ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با هاوینگ بیت کوین به مطلب «هاوینگ بیت کوین چیست؟» مراجعه کنید.

در حال حاضر، بیش از ۱۹ میلیون از کل عرضه ۲۱ میلیونی بیت کوین استخراج شده است و به طور میانگین روزانه ۹۰۰ بیت کوین استخراج و وارد بازار می‌شود که در نهایت، از طریق صرافی ارز دیجیتال به گردش در می‌آیند. هاوینگ‌های بیت کوین تا زمانی که آخرین بیت کوین استخراج شود ادامه پیدا می‌کنند که پیش بینی می‌شود این اتفاق در سال ۲۱۴۰ روی دهد.

مشاهده قیمت لحظه ای تتر، فروش و خرید تتر

در مورد اینکه تاریخ هاوینگ بیت کوین چه زمانی است، باید گفت که این رویداد در بلاک ۸۴۰۰۰۰ بیت کوین انجام خواهد گرفت که سه تاریخ مختلف برای هاوینگ بعدی بیت کوین در نظر گرفته شده است.

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

آخرین هاوینگ بیت کوین در تاریخ ۱۱ مه ۲۰۲۰ روی داد و اگر در نظر بگیریم که برخی معتقدند زمان هاوینگ بعدی بیت کوین دقیقا ۱۳۸۲ روز بعد این تاریخ یعنی در ۲۴ فوریه ۲۰۲۴ خواهد بود و احتمال می‌رود پس از آن قیمت بیت کوین با نوسان مواجه شود.

با این حال، اگر در نظر بگیریم که استخراج هر بیت کوین ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، تخمین زده می‌شود که تاریخ آخرین هاوینگ بیت کوین در ۱ مه سال ۲۰۲۴ باشد که یعنی زمان باقی مانده تا هاوینگ بیت کوین دقیقا ۱۴۵۱ روز بعد از آخرین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۰ است.

البته با نگاهی دقیق تر، می‌بینیم که زمان استخراج هر بیت کوین کمتر از ۱۰ دقیقه و به طور دقیق تر ۹/۲ دقیقه است. در صورتی که زمان استخراج هر بلاک در دو سال آینده ۹/۲ باشد، هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ به طور دقیق تر در تاریخ ۱۷ مارس خواهد بود.

مشاهده قیمت لحظه ای اتریوم، فروش و خرید اتریوم

تاریخ هاوینگ‌های بیت کوین

در ادامه برای آشنایی بیشتر کاربران با فرایند هاوینگ به نمودار هاوینگ بیت کوین و تاریخ دقیق آن‌ها تا آخرین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۱۴۰ خواهیم پرداخت.

تاریخ هاوینگ بیت کوین در ۲۰۱۲

اولین هاوینگ بیت کوین در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ زمانی که بلاک ۲۱۰۰۰۰ توسط ماینر‌ها استخراج شد انجام شد. قبل از هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۱ پاداش استخراج ماینر‌ها ۵۰ بیت کوین بود که به نصف، یعنی ۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد. قیمت بیت کوین در روز هاوینگ حدود ۱۲/۳۵ دلار بود.

زمان هاوینگ بیت کوین در ۲۰۱۶

دومین هاوینگ بیت کوین به تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ باز می‌گردد که تا این تاریخ بلاک ۴۲۰۰۰۰ بیت کوین استخراج شده بود. پاداش استخراج هر بیت کوین پس از هاوینگ به ۱۲/۵ بیت کوین کاهش یافته و قیمت هر بیت کوین در روز هاوینگ ۲۰۱۶ به ۶۵۰ دلار رسید.

تاریخ هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۰

آخرین هاوینگ بیت کوین در ۱۱ مه ۲۰۲۰ و زمانی که بلاک ۶۳۰۰۰۰ بیت کوین استخراج شده بود، انجام گرفت که در نتیجه آن پاداش هاوینگ هر بلاک به ۶/۲۵ بیت کوین رسید و به نصف کاهش پیدا کرد. در این تاریخ به طور دقیق ۹۳/۷۵ درصد کل بیت کوین استخراج شده بود و قیمت بیت کوین به ۸/۸۲۱ دلار افزایش پیدا کرد.

هاوینگ بعدی بیت کوین ۲۰۲۴

در مورد اینکه هاوینگ بیت کوین چه زمانی است، تخمین زده می‌شود که هاوینگ چهارم در بازه زمانی دسامبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ و در بلاک ۸۴۰۰۰۰ بیت کوین رخ دهد؛ بنابراین زمان باقی مانده تا هاوینگ بیت کوین بیش از ۲ سال است. تا این تاریخ به طور دقیق ۹۶/۸۷۵ درصد کل عرضه بیت کوین استخراج خواهد شد و پاداش استخراج نیز به ۳/۱۲۵ بیت کوین به ازای هر بلاک کاهش خواهد یافت.

پنجمین هاوینگ بیت کوین در ۲۰۲۸

پنجمین هاوینگ بیت کوین پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۸ و پس از استخراج بلاک ۱۰۵۰۰۰۰ انجام شود. تا این تاریخ به طور دقیق ۹۸/۴۳۷۵ درصد بیت کوین‌های موجود استخراج شده و پاداش استخراج نیز به ۱/۵۶۲۵ بیت کوین به ازای هر بلاک کاهش پیدا می‌کند.

نمودار هاوینگ بیت کوین
نمودار هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۳۲

تا ششمین هاوینگ بیت کوین ۱۲۶۰۰۰۰ بلاک استخراج شده و پاداش ماینر‌ها نیز به ۰/۷۸۱۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد.

زمان هاوینگ بیت کوین در ۲۰۳۶

هاوینگ هفتم بیت کوین در سال ۲۰۳۶ و پس از استخراج بلاک ۱۴۷۰۰۰۰ بیت کوین انجام خواهد گرفت. تا این تاریخ ۹۹/۶۰۳ درصد کل عرضه بیت کوین استخراج شده و پاداش ماینر‌ها به ۰/۳۹۰۶۲۵ بیت کوین می‌رسد.

زمان هاوینگ بیت کوین در ۲۰۴۰

هشتمین هاوینگ بیت کوین پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۴۰ و پس از استخراج بلاک ۱۶۸۰۰۰ بیت کوین رخ دهد. تا سال ۲۰۴۰ به طور دقیق ۹۹/۸۰۴۶۸۷۵ درصد بیت کوین استخراج شده و پاداش ماینر‌ها هم به ۰/۱۹۵۳۱۲۵ بیت کوین کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

از جمله تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین می‌توان به کاهش پاداش ماینینگ برای ماینر‌ها اشاره کرد که در نتیجه آن میزان پول یا همان پاداش ماینر پس از اضافه کردن بلاک جدید به بلاکچین کاهش پیدا می‌کند. میزان پاداش ماینر‌ها جریان بیت کوین در گردش را تعیین می‌کند و در نتیجه کاهش این پاداش، جریان بیت کوین در گردش هم کاهش می‌یابد.

پس از این، بحث عرضه و تقاضا مطرح می‌شود؛ در حالی که پس از هاوینگ بیت کوین میزان عرضه کاهش می‌یابد، تقاضا ممکن است کاهش یا افزایش یابد و در نهایت قیمت تغییر خواهد کرد.

نرخ تورم یا قدرت خرید سرمایه گذاران برای خرید بیت کوین به دلیل هاوینگ کاهش می‌یابد. بیت کوین یک دارایی ضد تورمی (Deflationary) است که برای کاهش تورم دارایی‌های خود تا حدود زیادی به هاوینگ نیاز دارد.

نرخ تورم بیت کوین در سال ۲۰۱۱ حدود ۵۰ درصد بود که پس از هاوینگ در ۲۰۱۲ به ۱۲ درصد و سپس در تاریخ هاوینگ بیت کوین در ۲۰۱۶ به حدود ۴ تا ۵ درصد کاهش پیدا کرد و در حال حاضر نرخ تورم بیت کوین ۱/۷۷ درصد است.

به علاوه، پس از هر هاوینگ، قیمت بیت کوین هم صعود می‌کند. در واقع با نگاهی دقیق تر بر نمودار هاوینگ بیت کوین، می‌بینیم که پس از هر هاوینگ قیمت بیت کوین روند صعودی گرفته است. این افزایش قیمت بیت کوین پس از هر هاوینگ، در نتیجه کاهش عرضه و افزایش تقاضا بوده است.

نمودار تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین
نمودار تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

پس از آخرین هاوینگ بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟

به طور دقیق نمی‌توان گفت که پس از آخرین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۱۴۰ و با استخراج ۲۱ میلیون بیت کوین چه اتفاقی خواهد گفت و این امر بیشتر به روند توسعه و رشد بلاکچین بیت کوین بستگی دارد. به عنوان نمونه اگر در سال ۲۱۴۰ تراکنش‌های زیادی در بلاکچین بیت کوین پردازش شود، ماینر‌ها می‌توانند از طریق این پردازش‌ها پاداش خوبی دریافت کنند.

ماینر‌ها همچنین می‌توانند با دریافت هزینه بالاتر برای تراکنش‌های بزرگ‌تر، پاداش خوبی دریافت کنند؛ اگرچه پاداش آن‌ها کمتر خواهد بود اما باز هم می‌توانند درآمد قابل توجهی از این راه کسب کنند. با این حال، اگر پاداش ماینر‌ها پس از آخرین هاوینگ بیت کوین به اندازه کافی نباشد ممکن است منجر به برخی عواقب ناخواسته شود، از جمله:

  • گروهی از ماینر‌ها ممکن است در تلاش برای کنترل منابع ماینینگ و اعمال هزینه‌های تراکنش بالاتر با هم تبانی کنند.
  • ماینر‌ها ممکن است سعی در مخفی کردن بلاک‌های معتبر و آزاد کردن آن‌ها به عنوان بلاک یتیم (Orphan Blocks) کنند. این امر منجر به افزایش زمان پردازش تراکنش‌ها و در نهایت افزایش کارمزد خواهد شد.

در این مطلب بیشتر بر زمان هاوینگ بعدی بیت کوین تمرکز کردیم و فهمیدیم که هاوینگ بیت کوین اگرچه باعث کاهش پاداش ماینر‌ها می‌شود اما به نوبه خود به دنبال آن تورم کاهش یافته و قیمت این رمزارز افزایش پیدا می‌کند. به علاوه، اینکه بعد آخرین هاوینگ بیت کوین چه اتفاقی برای این ارز دیجیتال و ماینر‌های آن می‌افتد نیز بحث جذابی است که به طور خلاصه می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا بیت کوین بعد از سال ۲۱۴۰ همچنان به فعالیت خود به عنوان برترین ارز دیجیتال ادامه دهد. با این وجود، به نظر شما بعد از آخرین هاوینگ بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟ لطفا آن را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

سوالات شما درباره اینکه هاوینگ بیت کوین چه زمانی است:

آیا طی هاوینگ بیت کوین ماینر‌ها خاموش می‌شوند؟

خیر، برخلاف باور عموم ماینر‌ها طی هاوینگ خاموش نمی‌شوند و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین فرایندی است که طی آن پاداش استخراج بلاک‌ها هر چهار سال یک بار دقیقا نصف می‌شود.

چند روز تا هاوینگ بیت کوین مانده است؟

نظرات متعددی در مورد اینکه هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است وجود دارد و تخمین زده می‌شود که این اتفاق بین تاریخ دسامبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ روی دهد.

آیا آخرین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۱۴۰ اتفاق می‌افتد؟

بله، آخرین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۱۴۰ اتفاق خواهد افتاد.

مطالعه بیشتر

‫۴ دیدگاه‌ها

    1. نمی شه نظر قطعی داد ولی تاریخچه هاوینگ های قبلی رو نگاه کنیم، می بینیم که بعد هر هاوینگ قیمت بیت کوین روند صعودی گرفته.

    1. سلام وقت بخیر. هاوینگ بیت کوین با رسیدن به یک شماره بلاک مشخص اجرا میشه و در لحظه اتفاق می‌افته که پیش‌بینی میشه بین روزهای ۳۱ فروردین تا ۱ اردیبهشت، بلاک چین به اون شماره بلاک برسه و از اون به بعد، پاداش‌های استخراج بیت کوین نصف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا