آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

مقایسه بیت کوین و طلا

اعضای شبکه بیت کوین و به‌طور کل جامعه رمزارزها معتقدند که این دارایی رمزنگاری‌شده نسخه دیجیتالی طلا است و درست مانند فلز زرد، بیت کوین را یک پناهگاه امن برای سرمایه خود می‌پندارند.


تا کنون برخی از سرمایه‌گذران ثروتمند، سازمان‌ها، افراد مشهور و کمپانی‌ها بیت کوین را به ذخایر سرمایه خود افزوده‌اند.
اما باید دید که در مقایسه بیت کوین و طلا، چگونه این نوآوری و دارایی دیجیتال در مقابل قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین منبع ذخیره ارزش قرار می‌گیرد.

مقایسه بیت کوین و طلا از لحاظ تاریخچه

این مسئله واضح است که طلا در مقایسه با رقیب دیجیتال خود از تاریخچه طویل‌تری برخوردار است. در حالی که بیت کوین فقط ۱۳ سال است که خلق شده، طلا پیش از تمدن بشریت وجود داشته است. اولین سوابقی که از طلا برای دکور و تزئینات استفاده شده است به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. حتی ممکن است قبل از آن برای مصارفی دیگر مانند دادوستد مورد استفاده قرار گرفته باشد.


طی آن سال‌ها، طلا نقشی حیاتی در امور سیاسی جهان و سیستم اقتصادی ایفا می‌کرد. در واقع تا سال ۱۹۷۱، ارزش اکثر ارزهای دنیا بر اساس طلا مشخص می‌شد. به بیان ساده از لحاظ تاریخی، طلا وزنه سنگین‌تری را برای اثبات به‌عنوان یک منبع ذخیره ارزش در برابر بیت کوین دارد.


اما صرفاً به این دلیل که بیت کوین پدیده‌ای جدید است، نمی‌توان آن را نامطمئن دانست. فناوری بلاک چین زیرساخت آن تا کنون هرگز هک نشده و این دارایی به‌طور قطع در این ۱۳ سال کمک قابل توجهی به افزایش ثروت مردم کرده است.

سهولت استفاده

در مقایسه بیت کوین طلا می‌توان گفت که طلا شروع قدرتمند‌تری داشته است، اما در سرمایه‌گذاری، بیت کوین بدون شک گزینه راحت‌تری محسوب می‌شود.


برخلاف طلای فیزیکی، بیت کوین را می‌توان به‌صورت آنلاین و در کیف پول‌های نرم‌افزاری ذخیره کرد. همچنین می‌توان آن را در عرض چند دقیقه به هر نقطه از دنیا انتقال داد و کمترین هزینه را برای این کار پرداخت.


در حال حاضر، میانگین کارمزد انتقال بیت کوین ۱.۵۰ دلار است و معمولاً کمتر از ده دقیقه این تراکنش تکمیل می‌شود.
در مقایسه باید گفت که طلا باید در محلی امن ذخیره شود، به‌طور فیزیکی منتقل و در تمام ساعات شبانه‌روز از آن محافظت کرد که این مسئله در عصر دیجیتال کار راحتی نیست.

نوسانات

یکی دیگر از معیارهای مهم در مقایسه بیت کوین و طلا نوسانات قیمتی است. با این که بیت کوین برای ذخیره‌سازی و انجام تراکنش‌ها گزینه به‌مراتب آسان‌تری است، به همان اندازه نسبت به طلا نوسانات بیشتری را در قیمت خود تجربه می‌کند.


بر اساس معیارهای موجود در سیستم بهینه‌سازی یک پورتفولیو، انحراف از معیار بیت کوین از لحاظ قیمتی، اندازه‌گیری احتمالات حرکت بیت کوین از میانگین قیمتی خود در هر جهت، ۴.۳۴ برآورد شده است. در طلا این رقم کمی بالاتر از ۱ قرار دارد.


در نتیجه اگر شما به‌دنبال یک دارایی با ثبات‌تری هستید، مشخصاً طلا گزینه بهتری است.

همبستگی

همبستگی یکی از کلیدی‌ترین معیارهایی است که می‌توان برای اندازه‌گیری میزان ریسک یک دارایی از آن استفاده کرد.


اگر قیمت یک دارایی وابسته به سیستم اقتصادی یا دیگر سرمایه‌گذاری‌های سنتی نباشد، افزودن آن به سبد سرمایه خود به‌طرز قابل توجهی میانگین ریسک موجود در آن را کاهش می‌دهد.


ضرایب همبستگی از محدوده ۱.۰- (همبستگی کاملا منفی یا بالعکس) تا ۱.۰+ (همبستگی کاملاً مثبت یا هم‌جهت) وجود دارند. عدد ۰ هم نشان از عدم همبستگی است.


در مقایسه بیت کوین و طلا از این منظر باید گفت که همبستگی بیت کوین با سهام ایالات متحده به سقف ۰.۶۶ رسیده است که برای پایین آوردن میزان ریسک موجود در یک سبد سرمایه سنتی بهترین گزینه نخواهد بود.


همبستگی طلا با سهام با توجه به شرایط اقتصادی متغیر است. اما زمانی که بازار سهام با نوسانات شدید همراه است، قیمت طلا همبستگی کم یا حتی منفی را با شاخص سهام S&P 500 نشان می‌دهد.

دارایی‌های ذخیره بانک‌های مرکزی

طلا یکی از دارایی‌هایی است که بانک‌های مرکزی سراسر دنیا در ذخایر خود دارند و از این بابت، نسبت به بیت کوین به قول معروف یک سر و گردن بالاتر است.


در مقایسه بیت کوین و طلا از این لحاظ باید گفت که کشورها طلا را به‌عنوان پناهگاه امن مالی می‌شناسند و کشورهایی مانند فرانسه، آمریکا و آلمان نزدیک به ۸۰ درصد از ذخایر خود را از طلا تشکیل داده‌اند. استفاده از طلا به‌عنوان دارایی ذخیره، از لحاظ تئوری سطحی مشخص از ارزشمند بودن را برای آن ایجاد می‌کند.


اما بیت کوین در آغاز راه خود برای پذیرش دولت‌ها قرار دارد. سال گذشته بود که السالوادور بیت کوین را به‌عنوان پول رایج و قانونی کشور پذیرفت و چندین کشور دیگر مانند برزیل و مکزیک در حال بررسی همین موضوع هستند.


برخی دولت‌ها نیز برای دور زدن تحریم‌ها استفاده از دارایی‌های دیجیتال را مد نظر قرار داده‌اند. برای مثال، روسیه در حال بررسی پذیرش بیت کوین به‌عنوان سیستم پرداختی در صادرات نفت و گاز خود است.

توزیع

طلا به‌طور طبیعی در سرتاسر دنیا پخش شده است. طبق آمار، کشور استرالیا دارای بیشترین ذخیره طلا است و ۲۰ درصد از ظرفیت جهانی را به خود اختصاص داده است و طلایی که تا کنون استخراج شده است، به‌صورت گسترده بین خریداران جواهرات، خریداران عمده و بانک‌های مرکزی توزیع شده است.


تا ماه‌های اخیر، اکثریت استخراج بیت کوین در کشور چین انجام می‌شد. اما از زمان ممنوعیت جامع استخراج رمزارزها در این کشور، میزان نیروی کامپیوتری و محاسباتی لازم برای فرآیند ماینینگ (هش ریت / Hash Rate) در جهان سطح توزیع گسترده‌تری پیدا کرده است. در واقع، کشوری وجود ندارد که بیش از ۳۵ درصد از ظرفیت ماینینگ را از آن خود کرده باشد.


در مقایسه بیت کوین و طلا و توزیع آن‌ها در دنیا، این رمزارز و فلز گران‌بها هر دو به‌خوبی در سطح جهان پخش شده‌اند.


بیشترین دارایی بیت کوین در دنیا متعلق به خالق ناشناس آن با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو است. وی دارای ۱ میلیون واحد بیت کوین است که ۴.۷ درصد از عرضه کل آن را شامل می‌شود. شرکت‌های عمومی نزدیک به ۱ درصد از این آمار را در دارایی‌های خود دارند.

فرهنگ

در بعضی مناطق دنیا، ذخیره ثروت به شکل طلا در فرهنگ آن منطقه نهادینه شده است. برای مثال، این مسئله در کشور هند جزئی از مراسم مذهبی و ازدواج است و بر اساس آمار، خانوارهای هندوستان در مجموع صاحب ۱.۵ میلیارد دلار طلا هستند.


بیت کوین نیز، در حال افزایش اعتبار خود از لحاظ فرهنگی است. طبق نظرسنجی‌های انجام شده، نزدیک به نیمی از نسل هزاره (افراد بین ۲۶ تا ۴۱ سال) در ایالات متحده اظهار کردند که بخشی از پس‌انداز خود را به بیت کوین اختصاص داده‌اند.


نقش مهم رمزارزها در اینترنت و فرهنگ استفاده از آن و همچنین سرمایه‌گذاری در میم‌ها (محصول معروف شده در شبکه‌های اجتماعی)، اقتصاد جهانی را به سمت آن‌ها هدایت می‌کند. حالا اگر قرار باشد این انقلاب فرهنگی جایگاه طلا را از آن خود کند، فقط گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد.

سخن آخر

از مقایسه بیت کوین و طلا می‌توان نتیجه گرفت که طلا به‌طور قطع پیشینه قوی‌تر و ثبات بیشتری نسبت به بیت کوین دارد. اما معایب و کمبودهای بیت کوین به‌سرعت در حال برطرف شدن هستند و جمعیت بزرگی از نسل جوان آن را به سبدهای سرمایه خود اضافه می‌کنند.


با گذر زمان، شاید واقعاً محبوب‌ترین و برترین رمزارز بازار استعداد خود به‌عنوان طلای دیجیتال را تکمیل کند.

منبع: Yahoo! Finance

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا