آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچینآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

کارمزد شبکه بلاک چین چگونه تعیین می شود؟

روزانه حجم زیادی از تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال در شبکه بلاک چین انجام می‌شود و شامل کارمزدهای بسیاری است. کارمزد شبکه بلاک چین دارای دو هدف اصلی است. اول این‌که این کارمزد به‌عنوان پاداش در اختیار ماینرهایی قرار می‌گیرد که تراکنش‌ها را در شبکه بلاک چین تأیید می‌کنند و دوم این‌که به محافظت از شبکه در برابر حملات اسپم کمک می‌کند.

با توجه به فعالیت‌های هر شبکه، میزان کارمزد در آن می‌تواند کم یا زیاد باشد. موضوع دیگری که بر کارمزد تراکنش‌ها تأثیرگذار است، تراکم بازار است. درواقع هرچه بازار از تراکم بالاتری برخوردار باشد، میزان کارمزد پرداختی توسط شما بیشتر خواهد بود. باید بدانید هر چه مقدار کارمزد بالاتر باشد از قبولی بیشتری نزد شبکه بلاک چین برخوردار خواهد شد. این در حالی است که در مواردی کارمزدهای پایین بی‌اهمیت شناخته شده و نادیده گرفته می‌شوند.

کارمزد شبکه بلاکچین

هدف از ایجاد شبکه بلاک چین چیست؟

فناوری بلاک چین اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط استوارت هابر و اسکات استورم طرح‌ریزی شد. هدف از ایجاد شبکه بلاک چین، ثبت اطلاعات و جلوگیری از ویرایش آن بود. درواقع این شبکه از تحریف و ویرایش هرگونه اطلاعاتی جلوگیری می‌کند. در سال ۲۰۰۹ بیت کوین در شبکه بلاک چین راه‌اندازی شد و پروتکل آن بر مبنای این شبکه ساخته شد.

در حال حاضر پروژه‌های بسیاری تحت تأثیر این شبکه وجود دارند که با هدف کمک به جامعه انجام می‌شوند. به عنوان مثال رأی در انتخابات دموکراتیک نمونه‌ای از این پروژه‌هاست که با توجه به ماهیت تغییرناپذیری بلاک چین، امکان تقلب در آن وجود ندارد.

آموزش خرید ارز دیجیتال صفر تا صد

کارمزد شبکه بلاک چین

روزانه تراکنش‌های بسیاری در شبکه بلاک چین انجام می‌شوند که هر کدام دارای هزینه‌های مشخصی هستند. به این هزینه‌ها که توسط کاربران شبکه‌های ارز دیجیتال پرداخت می‌شود، کارمزد شبکه بلاک چین می‌گویند. درواقع براساس کارایی شبکه بلاک چین که ذخیره‌سازی معاملات است، لازم است کاربران هزینه‌ای را جهت استفاده از این خدمات پرداخت کنند. کارمزد می‌تواند مربوط به عمل کارت به کارت کردن، خرید از کارت و یا انتقال رمزارزها باشد. نرخ کارمزدها با توجه به شرایط معامله‌ای که قرار است انجام شود، تعیین می‌گردد. باید به این نکته نیز توجه شود که نرخ کارمزدها بسته به نوع شبکه‌ها متفاوت است؛ مثلاً کارمزد تراکنش در شبکه بیت کوین با کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم برابر نیست.

ضرورت وجود کارمزد در شبکه بلاک چین

ماینینگ جهت پایان دادن به یک تراکنش در شبکه بلاک چین انجام می‌شود. در فرآیند ماینینگ، پس از جمع‌آوری و تأیید تمامی تراکنش‌های مربوط به یک ارز دیجیتال، آن‌ها در دفتر کل بلاک چین ثبت می‌شوند. اگر ماینرها فرایند ماینینگ را با کیفیت بالایی انجام دهند، برای آن‌ها پاداشی در نظر گرفته می‌شود که به آن بلاک می‌گویند. هر بلاک دارای تعداد بسیاری تراکنش است که توسط ماینرها تأیید شده‌اند. کل این ساختار سبب ایجاد شبکه بلاک چین شده است.

لازم است هر ماینر پیش از انجام ماینینگ میزان تراکنش‌های مربوط به رمزارز را بررسی کند. این بررسی نوعی اعتبارسنجی پیرامون آن بلاک است. پس از این اعتبارسنجی، ماینرها اقدام به استخراج بلاک می‌کنند. استخراج یک بلاک، وقت و انرژی زیادی از ماینرها می‌گیرد؛ به همین دلیل در ازای آن به ماینرها کارمزد داده می‌شود. عملکرد ماینرها سبب ایجاد نظم و یک‌پارچگی در شبکه بلاک چین می‌شود. درواقع علت اصلی تعیین کارمزد در بلاک چین نیز همین مسئله است.

عوامل مؤثر در کارمزد شبکه بلاک چین

تقاضا و بزرگی تراکنش، دو عامل مهم و مؤثر در تعیین کارمزدها محسوب می‌شوند. از آن‌جا که بعضی از شبکه‌ها می‌توانند در هر بلوک تنها مقدار محدودی از داده‌ها را داشته باشند، ماینرها نیز در تأیید تراکنش‌ها دچار محدودیت هستند. هنگامی که میزان نقل و انتقالات توسط کاربران افزایش می‌یابد، تقاضا برای فضا در بلوک زیاد شده و تعداد تراکنش‌های موجود در صف تأیید به طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد. هر چه میزان این تقاضا بیشتر باشد، شبکه با ازدحام بیشتری مواجه خواهد شد؛ در نتیجه هزینه‌های مربوط به کارمزدها دچار ناپایداری زیادی می‌شوند. تراکنش‌های بزرگ‌تر نیازمند فضای بیشتری در بلوک هستند و برای تأیید نیاز است زمان بیشتری در صف اعتبارسنجی باشند.

صفر شدن کارمزد در شبکه بلاک چین

جالب است بدانید که هرچه کارمزد یک تراکنش در شبکه بلاک چین کمتر باشد، آن تراکنش از اهمیت کمتری نزد بلاک چین و ماینرها برخوردار است. همین مسئله باعث بروز مشکلاتی نظیر عدم تأیید تراکنش خواهد شد. نرخ هر تراکنش‌ براساس میزان شلوغی شبکه، ظرفیت و تعداد درخواست‌های کاربران تأیید می‌گردد.

افزایش درخواست‌ها سبب افزایش نرخ کارمزد شبکه بلاک چین خواهد شد. به همین دلیل در زمان‌هایی که شبکه شلوغ است برای انجام تراکنش‌ها کارمزد بالاتری تعریف می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید کارمزد کمتری بپردازید، بهتر است برای انجام تراکنش‌های خود از ساعت‌هایی که حجم ترافیک شبکه کمتر است استفاده کنید. تعدادی از ارزهای دیجیتال مثل CHF، ACM و… دارای کارمزد صفر هستند. علت این مسئله را می‌توان منسوخ شدن این رمزارزها در بلاک چین دانست؛ بنابراین بهتر است از آن‌ها در سرمایه‌گذاری استفاده نکنید.

کارمزد شبکه بلاک چین

مقایسه هزینه‌های تراکنش شبکه‌های بلاک چین

برای مقایسۀ هزینه‌های تراکنش مربوط به شبکه‌های بلاک چین باید به موارد بسیاری توجه کرد. به‌طور مثال حجم معاملات، یکی از این موارد است. معمولاً بلاک چین هایی که توانایی بیشتری در انجام معاملات در ثانیه را دارند از هزینۀ کارمزد کمتری برخوردار هستند. در حال حاضر، ده‎ها پروژۀ بلاک چین وجود دارد که دارای هزینه‌های مختلفی هستند. شاید بتوان در این‌باره گفت: هر چه شبکه از کارایی بیشتری برخوردار باشد، میزان هزینه‌هایی که در قالب کارمزد دریافت می‌کند به نسبت سایر شبکه‌ها کمتر است.

کارمزدهای تراکنش‌ ارز دیجیتال

در یکم سپتامبر سال ۲۰۲۰، ماینرهای شبکه اتریوم در کمتر از یک ساعت حدود ۵۰۰ هزار دلار سود کردند. میزان تقاضا برای تراکنش‌های مربوط به این شبکه، یک مشکل بزرگ است. به طوری‌که یکی از  بنیان‌گذاران اتریوم به نام ویتالیک با ابراز نگرانی گفته است: هزینه‌های بالا می‌تواند باعث تشویق کاربران به فعالیت‌های ماینینگ شود. بیت‌کوین نیز به‌عنوان ارزشمندترین ارز دیجیتال با افزایش کارمزد مواجه شد.‌ به طوری‌که مقدار هر کارمزد در ماه جولای ۱ دلار بود که در آگوست به ۶ دلار رسید و پس از آن در ناباورانه‌ترین حالت ممکن از مرز ۱۰ دلار گذشت. جالب است بدانید که برخلاف بیت‌کوین و اتریوم که دارای کارمزدهای بالایی هستند، سایر بلاک چین‌ها مثل بیت‌کوین‌کش، کاردانو، لایت‌کوین و اتریوم کلاسیک کارمزدی زیر یک سنت دارند. ترون و ریپل نیز بدون کارمزد هستند.

ILcoin نمونه‌ای دیگر از ارزهای دیجیتال است که کارمزد پایینی دارد؛ امّا بر پروتکل اثبات بیت‌کوین متکی است. این رمزارز قادر است میلیون‌ها تراکنش را در بلاک چین خود مدیریت کند؛ در حالی که بیت‌کوین در هر بلوک خود می‌تواند تنها ۲۰۰۰ تراکنش را جای دهد. ویژگی نام‌برده به ILcoin این اجازه را می‌دهد تا از هزینه‌های غیرضروری خود اجتناب کند..

کارمزد تراکنش‌های شبکه بیت کوین

بیت‌کوین اولین شبکه بلاک چینی بود که میزان استاندارد کارمزدهای مربوط به تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را تعیین کرد. اولین بار ساتوشی ناکاموتو متوجه شد که وجود کارمزدهای مربوط به تراکنش می‌تواند مانع حملات گسترده اسپم شود. درواقع ماینرهای بیت‌کوین، کارمزد تراکنش‌ها را به‌عنوان پاداش مربوط به تأیید تراکنش‌ها دریافت می‌کنند.

استخراج‌کنندگان، تراکنش‌ها را براساس میزان کارمزدی که دارند اولویت‌بندی می‌کنند. بنابراین برخی از خراب‌کاران این حوزه که هدف کاهش سرعت شبکه را دارند باید کارمزد مربوط به هر تراکنش‌ را پرداخت کنند. اگر این کارمزد را پایین تعیین کنند، تراکنش آن‌ها نادیده گرفته می‌شود و اگر کارمزد در سطح مناسبی قرار بگیرد، خراب‌کاران باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوند. همین مسئله باعث می‌شود که از کارمزد تراکنش‌ها به‌عنوان یک فیلتر اسپم یاد شود.

تعیین کارمزد مربوط به شبکه بیت‌کوین

کاربران شبکه بیت‌کوین این امکان را دارند که از طریق والت‌های خود، کارمزد تراکنش‌های شبکه بلاک چین را تنظیم کنند. البته کاربران این امکان را هم دارند که هیچ هزینه‌ای پرداخت نکنند؛ امّا این مسئله به قیمت عدم تأیید آن‌ها توسط ماینرها تمام خواهد شد. درواقع در چنین حالتی، هیچ‌گونه اعتبارسنجی پیرامون تراکنش انجام شده به عمل نخواهد آمد. برخلاف باور خیلی‌ها، کارمزد شبکه بلاک چین به مقدار تراکنش‌ها ربطی ندارد و به سایز (بایت) آن‌ها وابسته است. به‌طور مثال تراکنشی با سایز ۶۰۰ بایت، با متوسط کارمزد هر تراکنش‌ ۵۰ ساتوشی دارای کارمزدی خالص به ارزش ۳۰۰۰ ساتوشی یا  0/00030 خواهد بود.

کارمزد تراکنش‌‌های شبکه اتریوم

سیستم کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم با شبکه بیت‌کوین بسیار متفاوت است. شبکه اتریوم توان محاسباتی مورد نیاز جهت پردازش یک تراکنش‌ (گس در اتریوم چیست؟) را درنظر می‌گیرد. گس بی‌ثبات است و قیمت مشخصی ندارد. به همین دلیل با اتر (ارز دیجیتال اصلی شبکه) اندازه‌گیری می‌گردد. قیمت گس به دلیل متغیر بودن به ترافیک موجود در شبکه وابسته است. در صورتی که بتوانید قیمت بالاتری را برای گس درنظر بگیرید، در اولویت بالاتری توسط ماینرها قرار خواهید گرفت.

تعیین کارمزد مربوط به شبکه اتریوم

هزینه‌های مربوط به شبکه اتریوم توسط پولی که بابت گس خرج می‌شود، تأمین می‌گردد. هم‌چنین این پول انگیزه‌ای برای ماینرها جهت تأیید تراکنش‌ها ایجاد می‌کند. البته استفاده از گس شامل محدودیت‌هایی جهت پرداخت تراکنش‌ها می‌گردد. به‌طور مثال انجام یک تراکنش نیازمند ۱۵۰۰۰ گس است؛ بنابراین لازم است شما برای پرداخت گس مقدار ۱۵۰۰۰ را لیمیت کنید. تعیین مقدار لیمیت‌ها بر ‌عهده شماست؛ امّا این نکته را باید در نظر گرفت که در تراکنش‌های اتریوم، پایین بودن این هزینه‌ها برای پرداخت گس باعث انتقال شما به ته صف می‌شود و یا این‌که در بدترین حالت، شما به صفی منتقل می‌شوید که در آن هرگز نوبت‌تان نخواهد شد.

کارمزد شبکه بلاک چین

کارمزد تراکنش‌ها در زنجیره بایننس

بایننس را می‌توان یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال دانست. زنجیره بایننس یک شبکه بلاک چین است که فرصت معامله BNB و توکن‌های BEP2 را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هم‌چنین کاربران این امکان را دارند که توکن‌های خود را ایجاد و توزیع نمایند. با توجه به سازوکار اجماع در زنجیره بایننس، در این‌جا به‌جای ماینر اعتبارسنج داریم. از دیگر خدمات زنجیره بایننس می‌توان به صرافی بایننس اشاره کرد. براساس این صرافی کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را به صورت مستقیم از طریق کیف پول خود معامله کنند. هزینه‌های مربوط به کارمزد تراکنش‌ها در صرافی غیرمتمرکز و زنجیره بایننس از طریق رمزارز BNB قابل پرداخت است.

آموزش خرید ارز دیجیتال از بایننس

تعیین کارمزد مربوط به شبکه بایننس

براساس کاری که قصد انجام آن را دارید، ساختار کارمزدی که با BNB ‌نشان داده شده است قابلیت اجرا شدن را دارد. تفاوت زیادی در کارمزد تراکنش‌ها نظیر ارسال BNB و کارمزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس وجود دارد. توجه داشته باشید که قیمت کارمزد یک تراکنش، ممکن است براساس قیمت بازار BNB کاهش یا افزایش یابد. در زمان انجام تراکنش‌های غیرتجاری مثل واریز یا برداشت BNB از کیف پول، کارمزدها فقط از طریق BNB پرداخت می‌شوند. کارمزدهای مربوط به فعالیت‌های تجاری نیز در صرافی بایننس و با ارز درحال معامله قابل پرداخت است. در پرداخت از طریق BNB، شما این امکان را دارید که از تخفیف استفاده کنید. هدف این طرح، انگیزه‌سازی در پذیرش BNB و ایجاد پایگاه کاربری آن است.

کارمزد تراکنش‌ها در زمان برداشت از بایننس

برای برداشت از صرافی بایننس لازم است کارمزد مربوط به تراکنشی که قصد انجام آن را دارید، بپردازید. این کارمزدها براساس نوع ارز و شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، تعیین می‌شوند. اگرچه این صرافی ساختار کارمزد مربوط به خود را دارد، امّا کارمزدهای مربوط به برداشت تحت کنترل بایننس نیستند. علت این مسئله وجود ماینرها است؛ زیرا برداشت ارز دیجیتال به کار ماینرها وابسته است و از آن‌جا که ماینرها خارج از اکوسیستم بایننس هستند، صرافی بایننس هیچ دخل و تصرفی در این موضوع ندارد. درواقع بایننس مجبور است کارمزدهای مربوط به برداشت را براساس شرایط شبکه و به صورت دوره‌ای تنظیم نماید. درحال حاضر حداکثر کارمزد ۰/۱ درصد ارزی است که معامله می‌شود.

آموزش واریز و برداشت ارز دیجیتال

کارمزد مربوط به تراکنش‌های رمزارزها، مسئله‌ای مهم در اقتصاد ارزهای دیجیتال در شبکه بلاک چین محسوب می‌شود و می‌توان به آن‌ها از منظر مشوقی جهت فعال نگه‌ داشتن شبکه بلاک چین نگاه کرد. هم‌چنین کارمزدها نوعی لایۀ محافظتی در برابر رفتارهای مخرب هستند و میزان حملات اسپم را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهند. غیرمتمرکز بودن برخی از بلاک چین ها مانع مقایسه کارمزدهای آن‌ها شده است؛ امّا در حال حاضر چندین محقق درحال بررسی و ارزیابی راه‌کارهایی جهت توسعۀ ارزهای دیجیتال هستند. در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال سعی کردیم در مورد کارمزد شبکه بلاک‌چین و نحوه تعیین آن صحبت بکنیم؛ امید است که با توسعه بازار ارزهای دیجیتال، زمینۀ بیشتری جهت فعالیت در این حوزه برای کاربران علاقه‌مند ایجاد گردد.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

    1. سلام. ثبت نام و فعالیت در صرافی بایننس به‌دلیل این که ایران تحت تحریم قرار داره امکان‌پذیر نیست. فقط در صورتی که خارج از ایران زندگی می‌کنید می‌تونید در این صرافی پس از احراز هویت کامل فعالیت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا