تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

همبستگی بیت کوین با طلا به بالاترین حد خود رسید

مدت زیادی است که همبستگی رمزارزهای برتر با دارایی‌های شناخته‌شده در بازارهای مالی مورد بررسی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و به‌تازگی، همبستگی بیت کوین با طلا افزایش پیدا کرده است.


طبق گزارش پلتفرم تحلیلی بازار رمزارزها تحت عنوان کایکو دیتا (Kaiko Data) در ۳ اکتبر (۱۱ مهر)، همبستگی بیت کوین با طلا در هفته اخیر به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسیده است.

نمودار همبستگی بیت کوین با طلا
نمودار همبستگی بیت کوین با طلا – Kaiko Data

بر اساس اظهارات نویسندگان این گزارش، رمزارز برتر بازار و فلز زرد در سال میلادی جاری کاهش‌های چشم‌گیری را تجربه کرده‌اند.

در این نوشته آمده که طلا پس از رشد فوق‌العاده در فصل اول سال به‌دلیل بروز جنگ بین کشورهای روسیه و اوکراین، تمام رشد خود را از دست داده و در حال حاضر، نسبت به آغاز سال ۲۰۲۲ تا کنون ۱۰ درصد کاهش قیمت داشته است. بیت کوین نیز به‌دلیل سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه در سطح جهان کاهش‌هایی دورقمی تجربه کرده است.


علاوه‌بر این مسئله، طلا نتوانسته عملکرد خود را به‌عنوان یک دارایی امن در برابر تورم افسارگسیخته حفظ کند.

بیت کوین و طلا در برابر دلار

پلتفرم کایکو توضیح داد با این که همبستگی بیت کوین با طلا در بخش بزرگی از سال جاری کم بوده است، افزایش قدرت دلار که تاثیر منفی بر هر دوی این دارایی‌ها گذاشته، در عین حال منجر به افزایش همبستگی بین آن‌ها شده است.

طی سال ۲۰۲۲ همبستگی بیت کوین با طلا تقریبا صفر بوده و بین بازه‌های ۰.۲ مثبت و ۰.۲ منفی نوسان داشته است، اما قدرت گرفتن دلار آمریکا، سطح این همبستگی را افزایش داده است.

تحلیل قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین حین نشر این خبر با رشد ۳.۸۴ درصدی در روز جاری به ۱۹,۹۱۷ دلار رسیده و ارزش بازار آن نیز با رشدی بیش از ۳ درصد به ۳۸۱.۷۹ میلیارد افزایش یافت؛ اما در مقایسه با هفت روز گذشته، قیمت این رمزارز با ۱.۲۵ درصد کاهش همراه بوده است.

نمودار قیمت بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین – CoinMarketCap

در این بین، برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند قیمت بیت کوین طی یک حرکت صعودی محدوده مقاومتی بین ۲۰,۱۰۰ دلار تا ۲۰,۳۵۰ دلار را می‌شکند و این در حالی است که میزان بیت کوین موجود در صرافی‌ها به کف ۴ ساله خود رسیده است.


برخی دیگر از افراد به این مسئله اشاره داشتند که عملکرد قیمت بیت کوین در ماه اکتبر (مهر-آبان) سال‌های گذشته همیشه ضعیف بوده است و اکنون در تلاش‌اند تا صحت این مورد را در ماه میلادی جاری نیز تشخیص دهند.

همبستگی بین دارایی‌ها به چه معناست؟

همبستگی معیاری برای سنجش حرکت سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به یکدیگر است و هم‌جهت بودن دو دارایی به معنی همبستگی مثبت و عکس این مسئله، نشان‌دهنده همبستگی منفی بین آن‌هاست.

منبع: Finbold

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا