اخبار بیت کوینتحلیل آنچینتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

هزینه استخراج بیت کوین به کمترین سطح خود در ده ماه اخیر رسید

هزینه استخراج بیت کوین با ارتقای سخت‌افزارهای مربوطه و کاهش ۶.۷ درصدی سختی شبکه نسبت به اوج خود در ماه می (اردیبهشت)، به کم‌ترین میزان در ده ماه گذشته رسید. اکنون، استخراج یک واحد بیت کوین (BTC) ارزان‌تر از گذشته و ممکن است موجب تغییر روند نزولی در سوددهی این رمزارز و کاهش تقاضا برای برق در شبکه شود.


روز چهارشنبه، تحلیل‌گران بانک جی پی مورگان (JPMorgan) به رهبری نیکولاس پانیگیر اوغلو، خطاب به سرمایه‌گذاران اظهار کردند هزینه استخراج بیت کوین در مقایسه با ۲۴,۰۰۰ دلار در اوایل ماه ژوئن (خرداد)، اکنون نزدیک به ۱۳,۰۰۰ دلار رسیده است.


طبق آمار پلتفرم بیت‌اینفوچارتز (Bitinfocharts)، از ماه سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰)، این کمترین مقدار هزینه استخراج بیت کوین تا کنون بوده که در پی کاهش سختی شبکه از سقف ۳۱.۲۵ تریلیون در ماه می (اردیبهشت) به ۲۹.۱۵ تریلیون در روزهای جاری است.


کمتر شدن هزینه استخراج بیت کوین می‌تواند فشار فروش از سوی ماینرها را بردارد و سطح سوددهی رمزارز برتر بازار را بهبود بخشد. اما بر اساس گزارشی از نشریه بلومبرگ، دیدگاه تحلیل‌گران در مورد بیت کوین همچنان نزولی است و معتقدند که ممکن است کاهش هزینه استخراج برای چشم‌انداز قیمت بیت کوین در روزهای پیش رو، پیامدهایی منفی در پی داشته باشد.


تحلیل‌گران در ادامه صحبت‌های خود افزودند کاهش هزینه استخراج بیت کوین ممکن است از سوی برخی افراد به‌عنوان حدی پایین برای محدوده قیمتی این رمزارز در یک بازار نزولی در نظر گرفته شود. بعضی از تحلیل‌گران در پیش‌بینی‌های خود از بیت کوین ۱۳,۰۰۰ دلاری گفتند که با ۸۰ درصد کاهش قیمتی آن در دو بازار خرسی گذشته، هم‌خوانی دارد. بیت کوین در حال حاضر با ۷۰ درصد کاهش نسبت به سقف قیمتی در ماه نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)، در بازار معامله می‌شود.


هزینه استخراج بیت کوین درست پس از صعود قیمت آن در ماه‌های آوریل (فروردین ۱۴۰۰) و نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)، به اوج خود رسید و با بازگشت بازار نیز کاهش پیدا کرد؛ از این رو همبستگی بین این قیمت‌ها مشهود است، اما هزینه استخراج با کمی تاخیر نسبت به تحرکات قیمتی تغییر می‌کند.


کاهش هزینه استخراج بیت کوین با کم‌تر شدن مصرف برق نیز مرتبط بوده است. آمار ارائه‌شده از دانشگاه کمبریج و شاخص مصرف برق بیت کوین، نشان می‌دهد سطح تقاضای روزانه برق در این شبکه به ۹.۵۹ گیگاوات رسیده است. این روند کاهشی در سی روز گذشته ۳۳ درصد برآورد شده است و نسبت ۱۶ گیگاوات اوج خود در فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰)، نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داشته است.

تقاضای برق بیت کوین
کاهش مصرف برق شبکه بیت کوین از آغاز ۲۰۲۲

علاوه بر آن‌چه گفته شد، تعداد زیادی از ماینرها سخت‌افزارهای قدیمی و دستگاه‌های کم بازده ماینینگ خود را خاموش کردند؛ چرا که استفاده از آن‌ها به‌دلیل افزایش قیمت برق و ریزش بیت کوین دیگر سودآور نخواهد بود.


بر اساس گزارش پلتفرم اَسیک‌ماینر‌وَلیو (Asicminervalue)، دستگاه اَنت‌ماینر E9 بیت‌مِین (Bitmain Antminer E9) که در ماه جاری وارد بازار شده است، یکی از برجسته‌ترین دستگاه‌های حال حاضر دارای حداکثر هش ریت (Hash Rate) به میزان ۲.۴ گیگاهش بر ثانیه (Gh/s 2.4) در ازای ۱,۹۲۰ وات مصرف برق است.


از سویی دیگر به‌دلیل افزایش هزینه‌های انرژی در سطح جهانی و کاهش‌های قیمتی بیت کوین، ماینرهای این رمزارز فشاری سنگین را متحمل شدند و میزان سوددهی استخراج بیت کوین نسبت به آغاز سال میلادی جاری، تا ۶۳ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش بیت‌اینفوچارتز، هم‌اکنون سطح سوددهی استخراج بیت کوین به کم‌ترین میزان نسبت به اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) و به ۰.۰۹۵ دلار در هر روز و هر تراهَش بر ثانیه رسیده است.


با این حال، این احتمال وجود دارد که کاهش هزینه استخراج بیت کوین سیر نزولی سودآوری آن را متوقف و حتی روند کلی بازار را در ماه‌های آینده دست‌خوش تغییرات کند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا