تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

ذخایر ماینرهای بیت کوین به کمترین سطح در ۱۲ سال اخیر رسید

در ماه‌های اخیر با توجه به شرایط سختی که بازار ارزهای دیجیتال را تحت فشارهای سنگینی قرار داده است، ذخایر ماینرهای بیت کوین تنها سایه‌ای از عملکرد گذشته خود را به‌جا گذاشته‌اند.


ذخایر ماینرهای بیت کوین در حال حاضر به سطوحی رسیده که در ۱۰ سال گذشته دیده نشده است. بر اساس گزارش پلتفرم اینتودِبلاک (IntoTheBlock)، ذخایر رمزارز برتر بازار به سطح ۱.۹۱ میلیون واحد رسیده و مشغول رقابت با آمار سال ۲۰۱۰ است.


ذخایر استخراج بیت کوین از فوریه سال ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) از مرز ۲ میلیون واحد پایین‌تر نرسیده بود، اما در سال میلادی جاری زیر این سطح رسید و تاکنون نتوانسته این شرایط را جبران کند. با تشدید شرایط منفی بازار در اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد)، ماینرهای بیت کوین جهت مقابله با ضرر مجبور به فروش دارایی‌های خود شدند. این سطح از فروش بیشتر از مقدار بیت کوینی بود که طی یک ماه توسط آن‌ها استخراج می‌شد.


سال گذشته بود که در پی اعلام ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال توسط دولت چین، ماینرهای بیت کوین دچار سرنوشتی مشابه شدند که البته با مهاجرت ماینرها به کشورهای دیگر و تغییر شرایط بازار، این وضعیت برای ماینرهای بیت کوین بهبود یافت.

داده‌های پلتفرم اینتودبلاک نشان می‌دهند بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ ضربه سنگینی را دریافت کرده‌ و اکثر رمزارزها حجم عظیمی از معاملات خود را از دست داده‌اند. ماینرهای بیت کوین نیز جهت برقراری تعادل بین سود و زیان اقدام به فروش ذخایر خود کرده‌اند.


این آمار روز چهارشنبه توسط این پلتفرم منتشر شد و در آن‌ها تصریح شد که اینتودبلاک از یک الگوریتم یادگیری ماشین جهت یافتن آدرس کیف پول ماینرها استفاده می‌کند. در همین راستا، موجودی بیت کوین و مجموع دیگر دارایی‌های این کیف پول‌ها جهت محاسبه ذخایر ماینرهای بیت کوین بررسی می‌شود.

این پلتفرم همچنین میزان دارایی استخرهای استخراج (Mining Pools) را تحت نظر دارد؛ این ذخایر به‌صورت فعال و مستقیم در عملیات استخراج بیت کوین مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

ضرر گریبان همه را گرفته است

با کاهش قیمت رمزارزهای برتر بازار، ماینرهای شخصی تا شرکت‌های بزرگ ماینینگ همگی متحمل ضرر شده‌اند. شرکت‌هایی نظیر کلین‌اِسپارک (CleanSpark) و آرگو (Argo) که به‌ترتیب ارائه‌دهنده وام‌های ۳۵ و ۹۷ میلیون دلاری بوده‌اند، با سقوط بازار در ماه‌های اخیر علی‌رغم تجهیزاتی که داشتند شاهد ضرر در کارنامه‌های خود بوده‌اند.


کمپانی کامپَس ماینینگ (Compass Mining) در ماه گذشته و با تعلیق برداشت‌ها در استخر ماینینگ پولین (Poolin)، فعالیت خود در کشور گرجستان را متوقف کرد. این شرایط با فروش ۱۰۰ میلیون دلاری سهام کمپانی آیریس انرژی (Iris Energy) جهت جذب سرمایه و همزمان با ثبت فرم ورشکستگی از سوی کمپانی کامپیوت نورث (Compute North)، وضعیت بدتری نسبت به گذشته پیدا کرد.

تحلیل‌گران با ادامه این شرایط معتقدند مزارع استخراج کم‌مصرف می‌توانند برخی از ضررهای خود را جبران کنند، اما در مجموع، اصلی‌ترین دلیل کاهش ذخایر ماینرهای بیت کوین و آسیب‌های موجود، فشارهای گسترده بر بازار ارزهای دیجیتال است.

استخراج بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

استخراج بیت کوین از بلاک چین شبیه به استخراج طلا از معدن است، به‌طوری که BTC، مانند طلایی که هنوز در معدن است، در کد و پروتکل شبکه وجود دارند اما هنوز قابل دسترسی نیست.

منبع: ZyCrypto

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا