تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

صعود هش ریت شبکه بیت کوین و احتمال حضور غول های نفتی

افزایش مداوم نرخ هش ریت شبکه بیت کوین (BTC Hash Rate) برای کمپانی‌های ماینینگ (استخراج ارزهای دیجیتال / Mining) عاملی دردسرساز شده، اما ممکن است این مسئله فرش قرمزی برای ورود غول‌های انرژی و نفتی به این حوزه باشد.


هش ریت شبکه بیت کوین که معیاری برای ارزیابی میزان نیروی محاسباتی موجود در این بلاک چین توسط ماینرها است، به‌تازگی رکوردی جدید به‌ثبت رسانده است. طبق گزارش پلتفرم Blockchain.com، این شاخص پس از صعود ۶۰ درصدی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون، به یک سقف تاریخی جدید به‌میزان ۲۶۷ اگزاهش بر ثانیه (EH/s) در تاریخ ۱ نوامبر (۱۰ آبان) رسیده است.


چارلز ادواردز، بنیان‌گذار کمپانی سرمایه‌گذاری کَپریوله فاند (Capriole Fund)، پیرامون صعود تاریخی هش ریت شبکه بیت کوین پیش‌بینی کرد که این مسئله ممکن است نتیجه ورود گسترده کمپانی‌های بزرگ نفتی و سازمان‌های دولتی به حوزه ماینینگ باشد.


او با انتشار تصویر زیر در توییتر بیان کرد سطح جدید هش ریت نسبت به سقف قبلی آن که تنها چند روز پیش رخ داده بود، ۹ درصد افزایش داشته است و همچنین، از ورود کمپانی‌های نفتی و سازمان‌های دولتی به صنعت استخراج بیت کوین اظهار اطمینان کرد.

نمودار هش ریت شبکه بیت کوین در برابر قیمت
نمودار هش ریت شبکه بیت کوین در برابر قیمت – Blockchain.com

وی افزود این مسئله یک عامل صعودی و مثبت برای بیت کوین بوده و به‌عنوان کاپیتولاسیون (فروش از روی ترس) ماینرها محسوب نمی‌شود. البته، شاید در کوتاه‌مدت به‌دلیل فروش کوین‌ها توسط ماینرها جهت پوشش مخارج و بقا در این حوزه، عاملی نزولی باشد.


چنانچه این سناریو برقرار باشد، نتیجه آن کاهش هش ریت شبکه بیت کوین است که تاکنون چنین موردی مشاهده نشده که احتمال حضور کمپانی‌های دیگر در فعالیت‌های ماینینگ را قوی‌تر می‌کند.


ادواردز می‌گوید گروه بیگ اویل (هفت کمپانی غول نفتی دنیا / Big Oil) بدون شک به اصلی‌ترین اعضا در زمینه استخراج بیت کوین تبدیل خواهند شد و به‌نظر می‌رسد در حال حاضر تاثیر خود را گذاشته‌اند.


بر اساس گزارشات ماه‌های گذشته، اِکسان‌موبیل (ExxonMobil)، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های نفتی و گازی، همکاری خود با کروزو انرژی سیستمز (Crusoe Energy Systems) جهت استخراج بیت کوین در ایالت داکوتای شمالی را آغاز کرد. همچنین، در ماه جولای (تیر ماه) گزارش‌هایی مبنی بر تامین برق کمپانی ماینینگ بیت‌ریوِر (BitRiver) توسط غول روسی یعنی گَزپرام (Gazprom) منتشر شد.


بر اساس آمارهای موجود، مشخص شد که استفاده از انرژی گازهای سوزاندنی/فلر (Gas Flare Energy) برای تامین انرژی عملیات استخراج بیت کوین روندی افزایشی داشته است. این منبع انرژی در واقع یک فرآورده جانبی در صنایع نفتی است که بلا استفاده بوده و سوزانده می‌شود.


همچنین در اوایل ماه اکتبر (مهر ماه)، کمپانی انرژی دولتی آرژانتین تحت عنوان YPF اعلام کرد پسماند انرژی گازهای فلر خود را به استخراج ارزهای دیجیتال اختصاص خواهد داد.


این‌ها تنها چند نمونه از کمپانی‌های غول نفتی و تاثیر آن‌ها در استخراج بیت کوین بود و ظاهراً در ادامه تعداد آن‌ها افزایش خواهد یافت. بر اساس گزارشات قبلی نشریه کوین‌تلگراف (CoinTelegraph) در سال ۲۰۲۰، پیش‌بینی شده بود که تا سال ۲۰۲۵ کمپانی‌های نفتی حوزه ماینینگ بیت کوین را تحت سلطه خود می‌آورند.


در حال حاضر، کمپانی‌هایی که تنها منبع کسب درآمد آن‌ها از طریق استخراج بیت کوین بوده به‌دلیل سخت‌ترشدن استخراج بلوک‌ها، صعود نجومی قیمت انرژی و کاهش سودآوری ماینینگ، تحت فشارهای زیادی قرار گرفته‌اند. برخی از این کمپانی‌ها نظیر آرگو بلاک چین (Argo Blockchain) و کُر سایِنتیفیک (Core Scientific) اقدام به فروش سخت‌افزارهای ماینینگ خود و اعلام ورشکستگی احتمالی به سازمان SEC آمریکا کرده‌اند.


در هر صورت رکوردزنی هش ریت شبکه بیت کوین همزمان با ریزش ۷۰ درصدی قیمت BTC نسبت به سقف تاریخی خود، مسلماً شرایط را برای ماینرهای این رمزارز سخت‌تر از همیشه کرده است.

هش ریت بیت کوین چیست؟

هش ریت شبکه بیت کوین به میزان نیروی محاسباتی موجود در این بلاک چین اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) گفته می‌شود و معیاری برای امنیت شبکه و سختی استخراج BTC است.

استخراج بیت کوین چگونه است؟

افراد با استخراج بیت کوین به‌عنوان ماینر، با قدرت پردازش دستگاه‌ خود در شبکه، تراکنش‌های بیت‌کوین را تأیید و امنیت شبکه را حفظ کرده و در ازای این کار پاداش دریافت می‌کنند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. خیلی خوبه که کمپانی ها دولتی و مخصوصا نفتی هم دارن میان توی حوزه کریپتو ، البته اگه خیلی نهنگ بازی در نیارن . مرسی از مقاله های خوبتون .

    1. قطعاً صنعت ماینینگ بیت کوین رو تحت سلطه خودشون در میارن و رقابت برای ماینرهای شخصی سخت و سخت تر میشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا