اخبار بیت کوینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

قدرت گرفتن شاخص دلار ، ریزش طلا و فشار‌هایی جدید برای بیت کوین

بیت کوین در روز گذشته و با شروع بازار وال‌اِستریت، در پی صعود شاخص دلار به کف‌های روزانه خود رسید.

ریزش بیت کوین در روز گذشته

شاخص دلار و یک رکورد بیست ساله دیگر

داده‌های بازار در کوین‌تلگراف (CoinTelegraph) و تریدینگ‌ویو (TradingView) نشان دادند که جفت‌ارز بیت کوین به دلار (BTC/USD) در صرافی بیت‌اِستمپ (BitStamp) و در تعطیلات روز استقلال در ایالات متحده به محدوده ۱۹,۲۸۱ دلار بازگشت داشته است.


این جفت‌ارز در ساعات پایانی روز دوشنبه شاهد رشد بود، اما شروع مجدد معاملات وال‌اِستریت با قدرت گرفتن شاخص دلار همراه شد که در نتیجه آن، دارایی‌های پر ریسک و امن دچار ریزش شدند.


در روز گذشته بیت کوین با ۱,۰۰۰ دلار کاهش قیمتی معامله شد و طلا بیش از ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد؛ البته بازار سهام آمریکا نیز دچار تغییراتی شد. شاخص اِس اند پی ۵۰۰ (S&P 500) 2.2 درصد و شاخص مرکب نزدک (Nasdaq Composite Index) با ۱.۷ کاهش مواجه شدند.

ریزش طلا
ریزش طلا در پی صعود شاخص دلار

اما از سویی دیگر، شاخص دلار آمریکا (DXY) به رقم ۱۰۶.۵۹ رسید که این سطح آخرین بار در دسامبر سال ۲۰۰۲ (آذر ۱۳۸۱) دیده شده بود و همچنین، شاخص دلار توانست رکورد قبلی خود در سال میلادی جاری را بزند.


از این رو، تحلیل‌گران بیت کوین منتظر نشانه‌هایی مبنی بر تغییر روند آن بودند تا شاید بازار ارزهای دیجیتال بتواند نفسی تازه کند.


مایکل ون دی پوپ، تحلیل‌گر و نویسنده نشریه کوین‌تلگراف، نوشت یورو نیز با رسیدن به سطح ۱.۰۳۳ دلار، رکوردی تاریخی را ثبت کرد. آخرین بار این سطح در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳ برای این ارز دیده شده که البته با صعود چشم‌گیر شاخص دلار همزمان بوده است. وی خاطرنشان کرد که ارزش یورو در حال نزدیک شدن به دلار است.


کیلِب فرَنزن، تحلیل‌گر ارشد کمپانی کیوبیک اَنَلیتیکس (Cubic Analytics)، نیز به این موضوع اشاره داشت که عملکرد شاخص دلار، تمایلات و ذهنیت سرمایه‌گذاران در مورد سلامت نظام اقتصادی را نمایان کرده است.


وی افزود طی هفته اخیر، بازده اوراق قرضه در حال کاهش و ارزش دلار افزایش پیدا کرده است. چنین فعالیتی دال بر این است که سرمایه‌گذاران از ترس تورم، در حال هجوم به‌سمت نقطه امن خود هستند.

نمودار ماهانه شاخص دلار (DXY)

شاخص ترس و طمع رمزارزها در بالاترین سطح دو ماه اخیر

با بازگشت نوسانات به بازارهای ارزهای دیجیتال، هنوز اثرات افزایش قدرت شاخص دلار بر تمایلات بازار مشاهده نشده است.


شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال، روز گذشته در رقم ۱۹ ثابت ماند که همچنان نشان‌دهنده «ترس شدید» در بازار است، اما با این حال، این رقم بالاترین سطحی است که از زمان سقوط ترا در ماه می (اردیبهشت) در این شاخص مشاهده شده است.


بر اساس گزارشات اخیر کوین‌تلگراف، سخنگوی کمپانی سرمایه‌گذاری آرک اینوِست (ARK Invest) اظهار کرده بود که دیدگاه آن‌ها در مورد بیت کوین با توجه به شرایط فعلی، هنوز «خنثی و متمایل به مثبت» است.


در رابطه با تمایلات در بازار معاملات آتی (Futures) بیت کوین، ادریس، تحلیل‌گر پلتفرم آماری کریپتو کوانت (CryptoQuant)، در رابطه با هرگونه تصمیم‌گیری پیرامون بازگشت روند بازار به سرمایه‌گذاران هشدار داد که جوانب احتیاط را رعایت کنند.


وی بیان کرد نسبت خرید به فروش بیت کوین که نشان می‌دهد کنترل بازار دست خریداران یا فروشندگان است، در روز گذشته طرف سنگینی نداشته است، اما نباید به این وضعیت اطمینان کامل داشت و ممکن است این صرفاً یک تثبیت قیمتی (Cosolidation) و روند خنثی برای بیت کوین باشد و یا در قالب یک اصلاح صعودی قبل از ادامه روند نزولی خود را نشان دهد.

از این رو، در هفته‌های پیش رو عوامل زیادی را باید در نظر گرفت تا بتوان دریافت که یک بازگشت صعودی و یا یک تله گاوی (Bull Trap) تشکیل خواهد شد.

نسبت خرید به فروش بیت کوین در میانگین متحرک ساده 50 روزه
نسبت خرید به فروش بیت کوین در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (SMA 50)

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا