تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

نهنگ های بیت کوین و سرمایه گذاران مشغول خرید در کف ۱۹ هزار دلاری

علی‌رغم سقوط بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال و بازگشت شدید به سطوح سال ۲۰۲۰، نهنگ های بیت کوین و دیگر سرمایه‌گذاران روزنه‌ای را برای افزودن به دارایی‌های خود پیدا کرده‌اند.


از زمان ثبت سقف تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلاری در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)، بیت کوین به نوعی یک سقوط آزاد را شروع کرد و بیش از ۷۰ درصد از تمام رشد‌هایی که داشت را از دست داد و اکثر خریداران در فومو از سال ۲۰۲۰ به بعد، با ضررهای محقق‌ نشده (Unrealized Loss) روبرو شدند. البته به لطف افزایش محبوبیت و سطح پذیرش این دارایی، سرمایه‌گذاران به‌طور مداوم در حال خرید این رمزارز با تخفیف‌های قیمتی مختلف بوده‌اند تا از حرکت صعودی بعدی آن جا نمانند.


بر اساس داده‌های درون‌شبکه‌ای پلتفرم آماری گلس‌نود (Glassnode)، نهنگ های بیت کوین در بازار اسپات (کیف پول‌های حاوی بیش از ۱۰۰۰ واحد بیت کوین) با سرعت قابل توجهی مشغول انباشت این رمزارز بوده‌اند. این گروه از نهنگ های بیت کوین قابل مقایسه با دیگر سرمایه‌گذاران نیستند و می‌توانند با خریدهای بیشتر، شرایط بازار را دست‌خوش تغییرات کنند.

در مجموع، این نهادها به‌طور میانگین در هر ماه ۱۴۰,۰۰۰ واحد بیت کوین از صرافی‌ها خریداری کرده‌اند و اکنون مالک ۸.۶۹ میلیون واحد بیت کوین هستند که نزدیک به ۴۵.۶ درصد از عرضه در گردش بازار را شامل می‌شود.

حجم واریز و برداشت نهنگ ها از صرافی‌ها
میزان واریز و برداشت نهنگ‌های بیت کوین از صرافی‌ها

اما با این که کوسه‌های بازار (کیف پول‌های حاوی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد بیت کوین) نیز مشغول افزایش موجودی کیف پول‌های خود بوده‌اند، این روند را به‌طرز نگران‌کننده‌ای آرام پیش برده‌اند. طبق اظهارات چِک‌مِیت (Checkmate)، تحلیل‌گر ارشد پلتفرم گلس‌نود، سرمایه‌گذاری این افراد ارزش خالص بالایی دارد و ظاهراً سرمایه‌گذاران سازمانی هستند.

با توجه به مشکلات اخیر که بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال را متحول کرده است، به‌نظر می‌رسد سرمایه کوسه‌ها تحت‌الشعاع جریان اهرم‌زدایی و لیکویید شدن معاملات مارجین قرار گرفته است و ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از ضررهای بیشتر، فعالیت خود را در بازار کاهش دهند.

اما ظاهراً خرچنگ‌ها نیز (سرمایه‌گذاران دارای ۰.۱ تا ۱۰ واحد بیت کوین)، سطح ۲۰,۰۰۰ دلار را برای سرمایه‌گذاری فرصتی مناسب دیده‌اند و به‌شدت در حال انباشت این رمزارز هستند؛ آماری که از سال ۲۰۱۷ تا کنون بی‌سابقه بوده است.


همچنین، میگوها (کیف پول‌های دارای ۱ واحد یا کمتر بیت کوین) مشغول سرمایه‌گذاری این حراج بیت کوین هستند و ذره در حال خرید این رمزارز بوده تا به رویای داشتن حداقل ۱ واحد بیت کوین برسند. بر اساس گزارشات گلس‌نود، سرعت انباشت و افزایش سرمایه‌گذاری این گروه از ماه مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۹) تا کنون بی‌سابقه بوده است.

طی شش ماه اخیر، میگوهای بازار در میانگین ماهیانه ۳۶.۷۵ هزار واحد بیت کوین که ۰.۲ درصد از کل عرضه در گردش است را به سرمایه خود افزوده و حالا در مجموع، مالک ۱.۱۲ میلیون واحد بیت کوین هستند.

بر اساس گزارشات قبلی نشریه زی‌کریپتو (ZyCrypto)، بخشی از جریان فروش کلی بیت کوین توسط ماینرها انجام شده که سعی داشتند با کاهش سوددهی در استخراج و افزایش هزینه‌های انرژی، اندوخته خود را به فروش برسانند.

تغییرات موجودی بیت کوین میگوها
تغییرات موجودی کیف پول میگوهای بیت کوین

طبق آمار گلس‌نود، ماینرها به‌طور کل مالک ۶۵.۲ هزار واحد بیت کوین هستند که ۳ الی ۴ هزار واحد از این رمزارز را به‌طور ماهانه در بازار فروخته‌اند. علاوه‌بر این‌ها، ماینرها به‌طور کل این ترس را دارند که در صورت ریزش بیشتر بیت کوین، ارزش دارایی‌های کسب‌شده آن‌ها بیش از پیش کمتر شود.

منبع: ZyCrypto

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا