اخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتالسلبریتی‌های کریپتو

کمک ویتالیک بوترین به بایننس جهت اجرای پروتکل اثبات ذخایر

چانگ‌پنگ ژائو (CZ)، مدیر عامل صرافی بایننس (Binance)، روز گذشته تایید کرد خالق اتریوم (Ethereum / ETH)، ویتالیک بوترین، قرار است یک پروتکل اثبات ذخایر (Proof-of-Reserves) جدید طراحی کند و از شبکه بایننس به‌عنوان اولین نمونه آزمایشی استفاده کند.


پروتکل اثبات ذخایر که چند سال پیش در صنعت ارزهای دیجیتال معرفی شد، از الگوریتم درخت مرکل (Merkle Tree) جهت ادغام مجموعه‌ای بزرگ از داده‌ها تنها با یک مقدار هش (Hash) استفاده می‌کند تا بتوان آن مجموعه داده را به‌صورت بهینه مورد تایید و راستی آزمایی قرار داد.


ژائو اظهار کرد هدف آن‌ها در استفاده از پروتکل اثبات ذخایر، نمایش فعالیت‌های صرافی برای کاربران به‌صورت کاملاً شفاف است و دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال را تشویق به استفاده از این مکانیزم کرد. مدیرعامل بایننس از اجرای این پروتکل ابراز هیجان و خرسندی کرد و اعلام کرد این فرآیند به‌دلیل مشغله نهاد حساب‌رسی این پلتفرم و تهیه اسنپ شات‌ها (Snapshot) از کیف پول‌های گرم و سرد صرافی، ممکن است کمی زمان ببرد.


با گذشت چند روز از توییت‌های طوفانی که پرده از فرار مالی دومین صرافی بزرگ دنیا برداشت که در روزهای جاری عملاً ورشکسته شده است، چانگ‌پنگ ژائو صحبت‌های بیشتری پیرامون فروپاشی صرافی ارز دیجیتال FTX انجام داد.

وی روز دوشنبه در جلسه بحث و گفت‌وگو در توییتر اسپیس (Twitter Space) به میزبانی بایننس عنوان کرد صرافی FTX پس از روشن‌شدن وضعیت آن مبنی بر عدم توانایی در پرداخت بدهی‌ها، روز جمعه فرم ورشکستگی خود را ثبت کرد.

پیش از این، صرافی بایننس تمایل خود به خرید این پلتفرم را اعلام کرده بود، اما به‌دلیل مسائل مربوط به راستی آزمایی، اعتبار و ریسک موجود از انجام این معامله صرف نظر کرد. در ادامه نیز مشخص شد که مدیر عامل سابق صرافی FTX، سم بَنکمن فراید (SBF)، به‌صورت مخفیانه ۱۰ میلیارد دلار از سرمایه مشتریان را برای پرداخت وثیقه کمپانی معاملاتی خود یعنی آلامِدا ریسرچ (Alameda Research) در پی سقوط ترا (Terra / LUNA) انتقال داده است.


ژائو با توجه به اتفاقات اخیر بازار، در مورد ضرورت افزایش سطح شفافیت امور در این صنعت مجدداً صحبت کرد. همچنین، صرافی بایننس طی یک پست در بلاگ رسمی خود دارایی‌های ارز دیجیتال این پلتفرم را به نمایش عمومی گذاشت. CZ در راستای گزارش ذخایر بایننس افزود که این کمپانی هیچ وامی دریافت نکرده و هیچ بدهی به شخص یا نهادی ندارد. لازم به ذکر است صرافی محبوب کوکوین (KuCoin) نیز روز گذشته در توییتر گزارشی از ذخایر خود را به‌صورت عمومی منتشر کرد.


در پس سقوط صرافی ارز دیجیتال FTX، دیگر صرافی‌های برتر دنیا نیز از برنامه‌های خود برای ارائه سند و گواه از ذخایر و دارایی‌های موجود در ترازنامه کمپانی خبر دادند. مدیرعامل بایننس در گفت‌و‌گوی توییتری خود اعلام کرد با ویتالیک بوترین به توافق رسیده تا یک پروتکل اثبات ذخایر ایجاد کنند و اولین آزمایش آن را در پلتفرم بایننس انجام دهند.


وی در ادامه صحبت‌های خود راجع به ادامه دومینوی به‌وجود آمده از سقوط و ورشکستگی پلتفرم‌ها در پی فروپاشی FTX به مخاطبان خود هشدار داد. طبق گفته ژائو: «اگر بخش بزرگی از دارایی‌های یک کمپانی را استیبل کوین‌ها (Stablecoin) تشکیل ندهند، آن کمپانی در معرض ریسک بالایی قرار دارد.»

این نظرات ژائو در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد ورشکستگی احتمالی صرافی ارز دیجیتال Crypto.com به‌دلیل کمبود ذخایر استیبل کوین این پلتفرم بیان شد. مدیرعامل این صرافی، کریس مارزالک، طی یک نشست پرسش و پاسخ در روز گذشته این شایعات را رد کرد.


ایجاد پروتکل اثبات ذخایر در پی ورشکستگی صرافی ارز دیجیتال FTX نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است و احتمالاً در صورت موفقیت در اجرای این پروتکل، دیگر پلتفرم‌های معاملاتی جهت شفافیت در امور خود و جلب اطمینان سرمایه‌گذاران از این مکانیزم استفاده خواهند کرد.

اثبات ذخایر چیست؟

صرافی‌های ارز دیجیتال با استفاده از پروتکل اثبات ذخایر (Proof-of-Reserves) می‌توانند گزارش‌های دارایی‌های موجود خود را به‌صورت کاملاً شفاف به کاربران ارائه دهند.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ نوع خاصی از دارایی‌های دیجیتال است که جهت پوشش در برابر نوسان قیمت رمزارزها ایجاد شده‌ و ارزش ثابتی دارد. تتر (USDT) یکی از استیبل کوین های برتر بازار است.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. چه جالب تاحالا راجب پروتکل اثبات ذخایر نشنیده بودم . اگه امکانش هست یه مقاله هم تخصصی تر راجب این بذارید مرسی 🙂

  2. خیلی خوب بود
    احتمالش هست بایننس مجدد منصرف بشه و باز بخواد صرافی FTX بخره ؟
    و اینکه درمورد این که این دوتا صرافی اگر یکی بشه امکان داره چه اتفاقاتیی بیوفته ؟

    1. بعیده بایننس دوباره بخواد واسه خرید صرافی FTX اقدام کنه. اگر این اتفاق بیفته نباید تاثیر خیلی چشم‌گیری توی قمت ارزهای دیجیتال داشته باشه، اما ممکنه حجم معاملات در بازه کوتاه مدت افزایش پیدا کنه.

    1. اثبات ذخایر یکی از مکانیزم‌های نسبتاً جدید در فناوری بلاک چین هست. به‌طور کل، از طریق این مکانیزم جدید صرافی‌ها می‌تونن نشون بدن که هم‌اندازه با موجودی در گردش صرافی، ارز دیجیتال دارن و اتفاقی که برای صرافی FTX افتاد، برای آن‌ها قرار نیست بیفته!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا