آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

اتریوم بخریم یا بیت کوین؟ کدام ارز دیجیتال گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است؟

بیت کوین و اتریوم به عنوان دو ارز دیجیتال پیشرو در صنعت کریپتو، هر دو در سال ۲۰۲۲ با فشار فروش شدیدی روبه‌رو شدند. حال سوالی که ذهن اکثر سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده این است که در مقایسه اتریوم با بیت کوین کدام یک برای سرمایه‌گذاری گزینه بهتری محسوب می‌شوند؟ یا به بیان دیگر، اتریوم بخریم یا بیت کوین؟

ما از صرافی او ام پی فینکس در این گزارش، خلاصه‌ای کوتاه از برخی از مهمترین موضوعات و چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری در هر کدام از این توکن‌ها همچون تعریف بیت کوین و اتریوم، تفاوت بین این دو رمزارز و انتخاب نهایی را ارائه خواهیم داد.

با توجه به عملکرد جذاب رمزارزها، تعجبی ندارد که سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستند. بیت کوین (BTC) اولین بار در سال ۲۰۰۹ وارد بازار شد. در آن زمان، سرمایه‌گذاران می‌توانستند یکی از این توکن‌ها را با کمتر از یک پنی خریداری کنند. قیمت‌ بیت کوین به طور پیوسته افزایش یافت، البته همیشه این روند صعودی نبود و نوساناتی نیز وجود داشت. در نوامبر ۲۰۲۱ قیمت بیت کوین به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۶۸,۹۹۰ دلار رسید.

توکن اتریوم (ETH) نیز در سال ۲۰۱۵ با قیمت ۲.۸۳ دلار عرضه شد و در نهایت در نوامبر ۲۰۲۱ قیمت اتریوم به بالاترین حد خود یعنی ۴,۸۶۵ دلار رسید. اگر بخواهیم عملکرد این رمزارز را بررسی کنیم، باید گفت که حتی پس از کاهش شدیدی که بازار کریپتو را در سال ۲۰۲۲ نوردید، اتریوم در روزهای اخیر با قیمتی در حدود ۱,۶۲۸ دلار معامله می‌شود که این یعنی در کمتر از هشت سال، ارزش آن ۵۷۵ برابر شده‌است.

اتریوم بخریم یا بیت کوین، مقایسه شباهت ها و تفاوت ها

همه موارد یاد شده نشان می‌دهد که این دو رمزارز یک موقعیت بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری هستند. جدا از رشد سریع که تنها شباهت میان این دو رمزارز است، بیت کوین و اتریوم به عنوان دو ارز دیجیتال بزرگ بر اساس ارزش بازار، کاملا با یکدیگر متفاوتند. چیزی که سرمایه‌گذاران می‌خواهند بدانند، این است که خرید کدام یک از این دو ارز دیجیتال بهتر است؛ بیت کوین یا اتریوم؟

اتریوم بخریم یا بیت کوین؟

بیت کوین در مقایسه با اتریوم چه مزایایی دارد؟

به عنوان رهبر واقعی ارزهای دیجیتال، هیچ کوین دیگری نمی‌تواند حتی به بیت کوین نزدیک شود. تا ۲۲ ژانویه، ارزش دلاری کل بیت کوین‌ها حدود ۴۴۰ میلیارد دلار بود. کل سرمایه بازار برای همه ارزهای دیجیتال حدود ۱ تریلیون دلار بود و اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال ارزشمند با ارزش بازار ۱۹۹.۲ میلیارد دلار در رتبه دوم بعد از بیت کوین قرار داشت.

در ادامه به چند موضوع کلیدی که سرمایه گذاران باید درمورد امتیازات سرمایه‌گذاری در بیت کوین در مقایسه با اتریوم بدانند، می‌پردازیم:

سرعت بالای پذیرش بیت کوین در مقایسه با اتریوم

گفته می‌شود برادران وینکلوس که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد بودند و ادعا می‌کنند مارک زاکربرگ ایده فیس‌بوک را از آن‌ها دزدیده است، زمانی سعی کردند یک ETF همچون بیت‌کوین راه‌اندازی کنند؛ اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار با آن‌ها مخالفت کرد.

با این وجود، این نهاد در مورد بیت کوین چندان با جدیت رفتار نکرد و در مقابل، سرمایه‌گذاران نهادی به طور فزاینده‌ای نسبت به آن علاقه‌مند شدند. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (CME Group) قراردادهای آتی آن را در اواخر سال ۲۰۱۷ ارائه کرد و به سرمایه‌گذاران اجازه داد تا روی قیمت‌ها در تاریخ‌های مشخصی در آینده سرمایه‌گذاری کنند. در اکتبر ۲۰۲۱، صندوق سرمایه‌گذاری (ProShares Bitcoin Strategy ETF) راه‌اندازی شد و اولین ETF مبتنی بر رمزارز مورد تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

در حالی که قراردادهای آتی اتریوم نیز در نهایت در فوریه ۲۰۲۱ در گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو راه‌اندازی شد اما تسلط اولیه بیت کوین باعث شده تا سریع‌تر از اتریوم مورد پذیرش سازمانی قرار گیرد. به عنوان مثال، هنوز یک ETF هم وجود ندارد که قیمت اتریوم را حتی از طریق قراردادهای آتی ردیابی کند اما بیت کوین اینگونه نیست.

آموزش ماینینگ بیت کوین و محاسبه پاداش استخراج این رمز ارز

بیت کوین در مقایسه با اتریوم سرمایه گذاران بزرگتری دارد

این فقط سرمایه‌گذاران نیستند که روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند، بلکه سایر افراد نیز به طور روزانه می‌توانند بیت کوین را از طریق استفاده از خدمات فروشگاه‌هایی مانند لولی (Lolli) به‌دست آوردند. این اولین پلتفرمی بود که به افراد در ازای خرید بیت کوین پاداش می‌داد.

با وجود اینکه این نقاط عطف بسیار حائز اهمیت هستند اما شاید بزرگترین دلیل ماندگاری و پذیرش بیت کوین این واقعیت است که تعدادی از شرکت‌های چند میلیارد دلاری و مشهور، بیت کوین خریده‌اند و آن را در ترازنامه خود نگهداری کرده‌اند. این موضوع روند پذیرش بیت کوین را تسریع کرده است.

شرکت مایکرواستراتژی MicroStrategy بزرگترین شرکتی است که بیت کوین را در دارایی‌های خود ذخیره کرده‌است. اما در سال‌های اخیر، حتی شرکت‌های شناخته‌شده‌تری مانند بلاک (Block Inc) که قبلا با نام اسکوئر (Square) شناخته می‌شد و حتی تسلا نیز بیت‌کوین را به عنوان روش پرداخت پذیرفتند.

بیت کوین در مقایسه با اتریوم سرمایه گذاران بزرگ‌تری دارد

نگاهی به مزایای اتریوم در مقابل بیت کوین

پلتفرم اتریوم یک روش مالی غیرمتمرکز با تطبیق پذیری بالا است. به عبارت دیگر، شبکه اتریوم در خط مقدم حوزه مالی غیرمتمرکز یا دیفای قرار دارد. اتریوم به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های مالی ایمن انجام دهند. قراردادهای هوشمند به برنامه‌های غیرمتمرکز اجازه می‌دهند زمانی که شرایط از پیش تعیین‌شده خاصی ایجاد می‌شوند، به‌طور خودکار روی بلاکچین اجرا شوند.

از شبکه اتریوم می‌توان برای ایجاد و معامله توکن‌های غیرمثلی یا NFT استفاده کرد. کاربران همچنین می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کنند که بازی و حتی تجارت سایر ارزهای دیجیتال را نیز تسهیل می‌کند.

یکی دیگر از مزیت‌های اتریوم نسبت به بیت کوین، عرضه نامحدود آن است. اتریوم در حال حاضر بیش از ۱۲۲ میلیون کوین در گردش دارد. با این حال، انتظار می‌رود پروژه مرج اتریوم که در سال ۲۰۲۲ انجام شد، به طور چشمگیری روند ایجاد توکن‌های جدید را کُند کند. زمان مشخص خواهد کرد که عرضه در گردش اتریوم چگونه پیشرفت می‌کند اما برخلاف بیت کوین، هیچ سقف رسمی برای عرضه وجود ندارد.

خرید اتریوم در ایران

تفاوت بین بیت کوین و اتریوم چیست؟

برخی از کارشناسان بر این باورند که مقایسه بین اتریوم و بیت کوین مانند مقایسه نیروی برق با طلا است. واقعیت این است که بیت کوین هیچ فایده‌ای جز ذخیره ارزش ندارد. از طرف دیگر، شبکه اتریوم تقریبا امکانات بی حد و حصری را ارائه می‌دهد و ارزهای دیجیتال دیگر بر روی آن تولید می‌شوند. از سوی دیگر، ان‌ اف‌ تی‌ها نیز به راحتی روی این پلتفرم معامله می‌شوند. شایان ذکر است که کل حوزه مالی غیرمتمرکز با اتریوم و امکانات متنوع آن برای ایجاد قراردادهای هوشمند آن آغاز به کار کرده است.

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف اتریوم نسبت به بیت کوین کارمزد تراکنش‌ها است. در حالی که تراکنش‌های مبتنی بر اتریوم به مراتب سریع‌تر از تراکنش‌های بیت‌کوین هستند اما تراکنش‌های اتریوم هزینه‌های سنگینی به همراه دارد که به عنوان کارمزد یا گس‌فی شناخته می‌شود.

در حالی که در حال حاضر برنامه‌هایی برای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌های گس‌فی وجود دارد اما این هزینه‌ها همچنان گزاف هستند.

جدیدترین تفاوت بین بیت کوین و اتریوم پس از تکمیل «مرج» اتریوم در سپتامبر ۲۰۲۲ به وجود آمد. پیش از این، هر دو ارز دیجیتال از مکانیسم اثبات کار یا PoW برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن‌سازی بلاکچین استفاده می‌کردند. بیت‌کوین هنوز از PoW استفاده می‌کند اما مرج اتریوم، این شبکه را به مکانیزم اثبات سهام یا PoS منتقل کرد.

تفاوت بین بیت کوین و اتریوم چیست؟

یکی از پیامدهای این اقدام برای شبکه اتریوم این است که انتظار می‌رود مصرف انرژی آن پس از تغییر به PoS بیش از ۹۹ درصد کاهش یابد. یکی از بزرگترین انتقادات به ارزهای دیجیتال به طور کلی تولید گسترده کربن و آلودگی زیست محیطی آن و همچنین تقاضای بالای انرژی این صنعت است. موضوعی که اتریوم حالا مستقیما به آن توجه کرده در حالی که بیت کوین هنوز راه حل قطعی برای آن ارائه نکرده است.

در نهایت بیت کوین بخریم یا اتریوم؟

در نهایت، بررسی مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بیت کوین و اتریوم به میزان ریسک‌پذیری هر فرد برمی‌گردد. هر دو این رمزارزها این پتانسیل را دارند که در طول زمان عملکرد خوبی داشته‌باشند؛ زیرا جهان به تغییر مسیر خود به سمت ارزهای دیجیتال و پذیرش آنها ادامه می‌دهد. بیت کوین با پذیرش بیشتری روبه‌رو است و به دلیل اینکه جریان اصلی‌تری نسبت به اتریوم دارد، باعث می‌شود گزینه کم‌خطرتری نسبت به اتریوم محسوب شود.  

مانند بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها، این احتمال وجود دارد که ریسک بالاتر اتریوم پتانسیل سودهای بالاتری را نیز به همراه داشته‌باشد. در هر صورت، دیگر در سال ۲۰۰۹ نیستیم و هر دو رمزارز مرحله اثبات خود را پشت سر گذاشته‌اند و اکنون زمان آن رسیده که سرمایه گذاران ریسک‌پذیری که در گذشته این طبقه دارایی را نادیده می‌گرفتند، بیش از پیش به آن توجه کرده و با توجه به اینکه کدامیک از موارد بالا از نظر آنها امتیاز بیشتری دارد، سرمایه گذاری خود را آغاز کنند.
شما کدام یک از این غول‌های دنیای ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب می‌کنید؟ اتریوم یا بیت کوین؟

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا