تحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

کاردانو و اتریوم آماده صعود در هفته های پیش رو

بازار رمزارزها در ماه سپتامبر شاهد سه رویداد تحول‌آفرین، به‌ویژه برای بلاک چین‌های کاردانو و اتریوم است که می‌توانند تا پایان سال میلادی جاری به روند رشد این صنعت سرعت ببخشند. حتی ممکن است یکی از پیامدهای این سه رویداد فلیپنینگ (Flippening) بیت کوین باشد.


یکی از این رویدادها جبران خسارت سرمایه از دست‌رفته کاربران صرافی مَت‌گاکس (Mt. Gox) است. سال ۲۰۱۴ برای همیشه در ذهن سرمایه‌گذاران این صرافی باقی خواهد ماند؛ مت‌گاکس که یکی از بزرگ‌ترین و برترین صرافی‌های رمزارز در دنیا بود، طی یک حمله هکری ناگهانی، ۸۵۰,۰۰۰ واحد بیت کوین را از دست داد.

در اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) بود که مسئولان این پلتفرم از آغاز دوره جبران خسارت کاربران در اواخر ماه آگوست (اوایل شهریور) خبر دادند.


اما در هفته گذشته با انتشار شایعه‌ای تحت عنوان جبران خسارت کاربران صرافی به میزان ۱۳۷,۰۰۰ واحد بیت کوین طی یک حرکت، جامعه توییتری رمزارزها دچار آشفتگی شد. ترس افراد از این بود که چنین حرکتی می‌تواند منجر به فروش دسته‌جمعی بیت کوین‌های به‌دست آمده توسط خسارت دیدگان شود. این یعنی که به محض آغاز دوره جبران خسارت در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور)، قیمت بیت کوین ممکن است دچار نوسانات شدید شود.


دومین اتفاق مهم در صنعت رمزارزها رویداد قریب‌الوقوع مرج اتریوم (Ethereum Merge) در این بلاک چین است که طبق آن، روش اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) تغییر پیدا می‌کند.

این رویداد همزمان با نشر این خبر در حال اجرا است و کاربران می‌توانند با مراجعه به صفحه یوتیوب بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) به تماشای زنده آن همراه با صحبت‌های اعضای مرتبط از جمله ویتالیک بوترین، کمک بنیان‌گذار اتریوم، بپردازند.

مرج اتریوم چه پیامدهایی می تواند داشته باشد؟

ارتقای مرج اتریوم

شبکه اتریوم که از سال ۲۰۱۳ کار خود را آغاز کرده و به‌دلیل اجرای قراردادهای هوشمند شهرت پیدا کرده است، در نظر دارد تا سرعت پردازش تراکنش‌های بلاک چین را تا ۱۰۰,۰۰۰ تراکنش بر ثانیه بهبود بخشد. پیاده‌سازی چنین ارتقایی در نهایت منجر به کاهش کارمزدهای گس (Gas Fee) نیز در این شبکه می‌شود.


بلاک چین اتریوم در حال حاضر قادر به پردازش ۳۰ تراکنش در ثانیه است، اما با افزایش سرعت پردازش و بالا رفتن تعداد تراکنش‌ها کارمزدها در این شبکه کاهش پیدا خواهند کرد.


همچنین ویتالیگ بوترین عنوان کرد ارتقای مرج اتریوم موجب کاهش انتشار گازهای کربنی تا ۹۹.۵ درصد می‌شود، چرا که پس از مرج، بلاک چین اتریوم برای تایید تراکنش‌ها انرژی بسیار کمتری مصرف خواهد کرد و اعتبارسنج‌های شبکه دیگر نیازی به حل مسائل رمزنگاری شده تحت مکانیزم اثبات کار ندارند.


نکته جالب این‌جا است که بوترین در کنفرانس جامعه اتریوم در ۲۲ جولای (۱ تیر) عنوان کرد تنها ۵۵ درصد از فرآیند کامل ارتقای مرج در روز جاری انجام خواهد شد و تکامل این ارتقا در سال ۲۰۲۳ اتفاق خواهد افتاد که احتمالاً منظور وی از این مسئله، پیاده‌سازی زنجیره شاردینگ (Sharding) بوده است.

هارد فورک وسیل کاردانو

هارد فورک وسیل کاردانو

رویداد مهم دیگر دنیای رمزارزها هارد فورک وسیل کاردانو (Cardano Vasil Hard Fork) است. این ارتقا که به یاد یکی از برجسته‌ترین ریاضی‌دانان کاردانو به‌نام وسیل دابُف نام‌گذاری شده است، ابتدا قرار بود در ماه ژوئن سال جاری (خرداد ماه) اجرا شود، اما به‌دلیل بروز مشکلاتی چندین مرتبه به تعویق افتاد و در نهایت به گفته چارلز هاسکینسون، بنیان‌گذار کاردانو، این به‌روزرسانی قرار است در تاریخ ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) انجام شود.


ارتقای وسیل سومین مرحله در نقشه راه (Roadmap) کاردانو است که با هدف تقویت عملکرد و مقیاس‌پذیری این شبکه انجام می‌شود. کاردانو در عصر گوگِن (Goguen era) نقشه راه خود، ارتقای آلونزو (Alonzo Upgrade) را در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۲ شهریور ۱۴۰۰) انجام داد و برای اولین بار در تاریخچه کاردانو، درها جهت ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) توسط کاربران به‌روی آن‌ها گشوده شد.

همچنین در عصر گوگن کاربران قادر به ایجاد توکن‌های جدید شدند و سطح کاربردپذیری کاردانو از این طریق افزایش پیدا کرد. عصر گوگن موجب شد کاردانو به یک شبکه غیرمتمرکز و مبتنی بر قراردادهای هوشمند و در دسترس عموم تبدیل شود.


اما عصر بعدی و چهارم کاردانو تحت عنوان باشو (Basho) است که طی آن، شبکه شاهد بهبود در روند رشد و پذیرش خواهد بود. شبکه‌های یا زنجیره‌های فرعی (Sidechains) در شبکه کاردانو در این دوره نقش بسیار مثبتی را ایفا می‌کنند و از طریق عملکرد به‌عنوان یک مکانیزم و با خارج کردن بار عملیاتی از شبکه اصلی، ظرفیت شبکه کاردانو را افزایش می‌دهند.

در عصر باشو، شبکه کاردانو به داده‌های بلوکی کم‌حجم‌تر تقسیم می‌شود که باعث شده تراکنش‌های بیشتر با سرعت بالاتری پردازش شوند.


کاردانو در آخرین عصر از نقشه راه خود، یک سیستم خزانه‌داری در شبکه ایجاد می‌کند؛ به‌طوری که با انجام هر تراکنش در بلاک چین، بخش بسیار کوچکی از کارمزد آن وارد این صندوق خزانه‌داری می‌شود که جهت توسعه این بلاک چین استفاده خواهد شد.

پیش بینی قیمت کاردانو و اتریوم

ماه سپتامبر نقطه عطفی برای جامعه رمزارزها است، چرا که شبکه‌های کاردانو و اتریوم با اجرای طرح‌های خود قصد پیاده‌سازی بهترین عملکرد خود را دارند. از این رو، دنیای ارزهای دیجیتال امیدوار است پس از انجام این ارتقاها، قیمت رمزارزهای ADA و اِتر (ETH) صعود قابل توجهی داشته باشند.


مایک مک‌گلون، یکی از تحلیل‌گران نشریه بلومبرگ، اخیراً قیمت اتریوم تا پایان سال ۲۰۲۲ را ۴,۵۰۰ دلار پیش‌بینی کرد. بنجامین کووِن، تحلیل‌گر شناخته‌شده بازار، نیز خطاب به ۷۶۷,۰۰۰ دنبال‌کننده خود در یوتیوب عنوان کرد قیمت ADA پس از اجرای هارد فورک وسیل از مرز ۰.۶۰ دلار عبور خواهد کرد.

فلیپنینگ بیت کوین چیست؟

فلیپنینگ یا براندازی بیت کوین اساساً به رویدادی اشاره دارد که طی آن، اتریوم جایگاه بیت کوین را از لحاظ ارزش بازار می‌گیرد و به بزرگ‌ترین رمزارز در بازار تبدیل می‌شود.

منبع: ZyCrypto

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا