تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

افزایش تعداد قراردادهای هوشمند کاردانو پس از هارد فورک وسیل

تعداد قراردادهای هوشمند کاردانو (Cardano /ADA) در اوایل ماه آگوست (اواسط مرداد ماه) به رکورد تاریخی ۳۰۰۰ عدد و اکنون این شبکه حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای / DeFi) پس از اجرای موفق هارد فورک وسیل (Vasil Hard Fork) در ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور)، گویی قصد استراحت ندارد.


به بیان دقیق، در راستای پیاده‌سازی هارد فورک وسیل جهت بهبود سطح مقیاس‌پذیری شبکه، ۱۰۰ اسکریپت (طرح برنامه‌نویسی / Script) جدید در پلتفرم پلوتوس (Plutus) تنها دوهفته پس از اجرای این به‌روزرسانی در این شبکه ایجاد شد. پلوتوس پلتفرم قراردادهای هوشمند در کاردانو است.


شمار قراردادهای هوشمند کاردانو در تاریخ ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور)، روز اجرای هارد فورک، ۳,۲۹۲ قرارداد بود که این رقم در ۶ اکتبر (۱۴ مهر) به ۳,۳۹۲ رسید. به گزارش نشریه فین‌بولد (Finbold) و بر اساس آمارهای پلتفرم کاردانو بلاک چین اینسایتس (Cardano Blockchain Insights)، این ارقام نشان‌دهنده یک افزایش ۱۰۰ عددی در قراردادهای هوشمند کاردانو طی دو هفته اخیر است.

نمودار تعداد قراردادهای هوشمند کاردانو
نمودار تعداد قراردادهای هوشمند کاردانو – Cardano Blockchain Insights

کاردانو پس از به‌روزرسانی آلونزو (Alonzo) در سپتامبر سال ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) قابلیت‌هایی نظیر قراردادهای هوشمند، ارتقای مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت بلاک چین و امکان برنامه‌نویسی اپلیکیشن در بلاک چین را در کنار دیگر ویژگی‌ها به‌دست آورد. اکنون با پیاده‌سازی هارد فورک وسیل این قابلیت‌ها در شبکه ارتقا یافته‌اند.


اما علی‌رغم اجرای هاردفورک وسیل و افزایش قراردادهای هوشمند کاردانو، این شبکه در جذب سرمایه در فرآیند‌های سپرده‌گذاری (استیکینگ / Staking) موفق ظاهر نشده است. در تاریخ ۶ اکتبر (۱۴ مهر)، ارزش کل قفل‌شده (TVL) در شبکه کاردانو برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ پایین‌تر از ۸۰ میلیون دلار رسید.


به‌طور دقیق، ارزش کل قفل‌شده در کاردانو به ۷۶.۶۶ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با سقف ۳۲۶ میلیون دلاری در ۲۴ مارس ۲۰۲۲ (۴ فروردین) کاهشی به میزان ۷۶.۴۹ درصد را به‌ثبت رسانده است.

ADA جزء ۱۰ دارایی برتر نهنگ‌ها

پلتفرم آماری وِیل‌اِستَتس (WhaleStats) پس از بررسی بزرگ‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال در شبکه‌های بایننس اسمارت چین (BSC)، اتریوم و چند بلاک چین دیگر در توییتر خود نوشت که رمزارز کاردانو (ADA) به یکی از ۱۰ دارایی برتر خریداری‌شده توسط نهنگ‌ها تبدیل شده است.


هنگام نشر این خبر، بزرگ‌ترین نهنگ‌ها در شبکه BSC مالک ۵,۲۵۵,۱۴۰ دلار ارز دیجیتال ADA هستند.


کاربران وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) نیز قیمت کاردانو را تا آخر ماه میلادی جاری صعودی پیش‌بینی کرده‌اند و در مجموع این پیش‌بینی‌ها، قیمت ارز دیجیتال ADA را تا پایان ماه با ۳۶ درصد رشد به میزان ۰.۵۸۷ دلار تخمین زده‌اند.


هم‌اکنون قیمت کاردانو نسبه به روز گذشته و هفته اخیر به‌ترتیب با ۰.۷۵ و ۱.۹۷ درصد کاهش همراه بوده است و در محدوده ۰.۴۲۸ دلار قرار دارد و ارزش بازار این رمزارز ۱۴.۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

قرارداد هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند مجموعه‌ای از کدهای برنامه‌نویسی بر بستر بلاک‌ چین است که تمامی دستورات تعیین‌شده را بدون نیاز به دخالت هرگونه عامل انسانی، به صورت خودکار و هوشمند اجرا می‌کند.

منابع: Finbold, U.Today

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا