آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

تایید ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی

تایید ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی – تعداد طرفداران رمز ارزها هر روزه در حال افزایش است. یکی از دلایل محبوبیت این ارزهای دیجیتال، مستقل بودن آن‎ها از دیگر سازمان‌ها و مراکز دولتی می‌باشد. اگرچه دسترسی به این ارزها با وجود تحریم‌ها و از دسترس خارج شدن صرافی‌های خارجی مقداری مشکل شده است اما استفاده از آن‌ها همچنان مورد استقبال عده زیادی قرار دارد. با شروع فعالیت صرافی‌های داخلی، امکان استفاده از ارزهای دیجیتال راحت‌ترشده است. در هر صورت از آن‌جایی که بانک مرکزی هنوز به طور جدی این ارزها را تایید نکرده است، انجام معامله با استفاده از آن‌ها جدی گرفته نمی‌شود. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم که آیا خرید و فروش ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی مورد تأیید است؟

ارزهای دیجیتال چه مزایایی دارند؟

مزایای بسیار ارزهای دیجیتال باعث شده‌اند که توجه بانک مرکزی به آن جلب شده و اقداماتی برای به رسمیت شناختن آن انجام شود. در واقع زمانی که توجه درصد زیادی از مردم دنیا به مسئله‌ای جلب شود، نیاز است تا دولت نیز آن را بررسی کند. در ادامه به بررسی مزایای ارز دیجیتال می‌پردازیم.

امنیت مناسب و جلوگیری از کلاهبرداری

در سیستم‌های ارز دیجیتال یا بهتر است بگوییم رمز ‌ارز‌ها، از رمزنگاری‌ها و کدنویسی‌های پیچیده‌ای استفاده شده که به طور کلی دسترسی هکر‌ها و افراد سودجو را از بین برده است. این رمز‌نگاری‌های پیچیده باعث شده‌اند امینت در عرصه ارز‌های دیجیتال بالا رفته و اعتماد مردم به این شیوه از انجام معاملات بیشتر شود.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید بیت کوین

جلوگیری از سرقت هویت

می‌توان گفت فعالیت در زمینه ارز‌های دیجیتال به صورت ناشناس صورت می‌گیرد و افراد می‌توانند با استفاده از نام‌های غیر واقعی به خرید و فروش آن‌ها بپردازند. به بیان دیگر در ارز دیجیتال افراد نیازی به وارد کردن  اطلاعات شخصی ندارند. این موضوع می‌تواند ریسک سرقت هویت را تا حد زیادی کاهش دهد.

تبادل ارز بدون نیاز به واسطه

در حالت معمول برای تبادل سرمایه میان افراد نیاز به رابط‌هایی مانند بانک می‌باشد. یکی از اهداف خالق بیت‌کوین و به طور کلی ارز دیجیتال از بین بردن همین واسطه بوده است. برای تبادل ارز دیجیتال در حال حاضر شما نیازی به روابطی مانند بانک‌ها ندارید. این عدم نیاز در حال حاضر و به خصوص در آینده باعث گرفته شدن قدرت از بانک‌ها و قرار دادن این قدرت در دست مردم می‌شود.

ارز دیجیتال از بین نمی‌رود

از بهترین مزایای ارز‌های دیجیتال همین ماندگاری آن است. این موضوع باعث شده افراد راحت‌تر به فعالیت در این زمینه مشتاق شوند زیرا می‌دانند این شیوه از کسب و کار از بین نخواهد رفت. دلیل این ماندگاری این است که هر فردی که در هر صرافی دیجیتالی ثبت نام کرده یا به بیانی دیگر فعالیت خود را در این زمینه آغاز می‌کند تبدیل به یک سرور شده و سیستم به یک سرور کلی متصل نیست. به همین دلیل تنها راهی که می‌توان از طریق آن ارز دیجیتال را از بین برد این است که تمام افرادی که در آن فعالیت می‌کند بیرون بروند. بنابراین هیچ نهاد یا دولتی قادر به از بین بردن ارز‌های دیجیتال نیست.

امکان انجام تراکنش‌های بین‌المللی

در بازار‌های مختلفی که در حال حاضر موجودند امکان مبادله سرمایه میان افراد محدود به یک منطقه یا جامعه می‌باشد. این در صورتی است که در عرصه ارز‌های دیجیتال شما امکان معامله با افرادی که در کشور‌های مختلف می‌باشند را دارید. این موضوع باعث می‌شود شما بتوانید سرمایه خود را در دامنه وسیع‌تری از بازار قرار داده و متمرکز کنید.

بازار ارز دیجیتال در دنیا

تعاریف زیادی از ارزهای دیجیتال وجود دارد. به زبان ساده و طبق نظر فعالان بازارهای مالی حقیقی و مجازی، ارز دیجیتال در واقع نمادی است غیر فیزیکی از ارزهای رایج حقیقی و ارز مجازی. ارزهای دیجیتال این روزها در بسیاری از کشورها به عنوان یک ارز مجازی معتبر شناخته می‌شوند. البته هنوز کشورهای زیادی برای این ارز قوانین خاصی تعیین نکرده‌اند و حتی آن را به رسمیت نمی‌شناسند. در حال حاضر حدود هشتاد درصد ار بانک‌های مرکزی در سراسر جهان اقدام به بررسی کارآیی ارزهای دیجیتال و سودمندی آن کرده‌اند.

استفاده از این ارزها هم در بازار حقیقی یا همان بازارهای فیزیکی امکان‌پذیر است و هم استفاده از سهام آن در بازارهای مجازی. در واقع افراد زیادی از طریق این داد و ستدها و شرکت در معاملات مجازی به سود چشمگیری رسیده‌اند. شما می‌توانید با مراجعه به صرافی‌های داخلی و خارجی، سیستم‌های کامپیوتری و ماینرها به تولید بیت‌کوین بپردازید.

دیدگاه بانک‌ مرکزی نسبت به ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال اگرچه هنوز در آغاز راه قرار دارند اما طبق فعالیت‌ها و آمارهای به‌دست ‌آمده میزان پیشرفت چشمگیر این حوزه خبر از فراگیری و گستردگی آن دارد. در واقع رمز ارزها بسیار سریع‌تر از باور برخی از فعالان بازارهای مالی پیشرفت‌ کرده‌اند. تاکنون بیش از ۳ هزار رمز ارز در دنیای مجازی تولید شده است که بیت‌کوین اولین و محبوب‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. بر اساس ساختارهای تعریف شده برای رمز ارزها، این ارزها را می‌توان تبدیل به ارزهای فیزیکی کرد. البته کشورهای بسیاری هستند که هنوز قوانین لازم برای پذیرفتن رمز ارزها را ندارند.

همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال بدون هیچ قوانین و مقررات مشخصی این امکان را به متقاضیان می‌دهند که بدون ردیابی در هر جای دنیا اقدام به تبادل مالی کنند. این امر باعث شده است که بانک جهانی با هدف جلوگیری از مشکلات مربوط به پولشویی، سیستم مشخصی را در نظر بگیرد تا ارزهای دیجیتال را تحت پوشش قانونی خود درآورد.

تایید ارزدیجیتال توسط بانک مرکزی
تایید ارزدیجیتال توسط بانک مرکزی

آیا خرید و فروش ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی ایران مورد تأیید است؟

پس از این که خبر از تایید پیاده‌سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتال کشور توسط پست‌بانک و عرضه به نظام بانکی به میان آمد، وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد که در صورت فعالیت ارزهای دیجیتال خارجی در ایران، استفاده از آن‌ها در ایران مفید واقع خواهد شد. در صورتی که هنوز بیت‌کوین که از پرطرفدارترین ارزها محسوب می‌شود توسط بانک مرکزی به رسمیت شناخته نمی‌شود. پس از آن، انجمن بلاک‌چین نیز از انجام اقدامی در رابطه با راه‌اندازی رمز ارز بومی و شروع کار چند پروژه در ایران خبر داد. به هر حال به نظر می‌آید که بانک مرکزی به طور کامل با این تکنولوژی موافقت نکرده است.

طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی، بانک مرکزی ایران روند جهانی را بررسی کرده و در پی انتخاب بهترین روش در زمینه رمزپول بانک مرکزی می‌باشد. این‌طور که به نظر می‌رسد مهم‌ترین اتفاقی که تا به حال در رابطه با واکنش بانک مرکزی نسبت به رمز ارزها رخ داده است، می‌توان به این مسئله اشاره کرد که از زمانی که رمز ارزها کاملا به عنوان یک فرایند و تکنولوژی رد می‌شدند عبور کرده و حالا روی روش کار آن متمرکز شده‌اند. پس می‌توانیم منتظر رسمی شده و امکان تعامل با آن‌ها بمانیم.

نگاهی به بازار ارزهای دیجیتال

امروزه ارزهای دیجیتال به‌ ویژه بیت‌کوین با نام پول مجازی در میان متقاضیان این حوزه شناخته می‌شوند. اگرچه رمز ارزها هنوز در بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته نشده‌اند اما این موضوع دلیلی برای فاقد ارزش بودن آن‌ها نیست و گستردگی ارزهای دیجیتال روز به روز در حال افزایش است. در حال‌ حاضر حدود ۸۰ درصد از بانک‌های مرکزی دنیا در حال بررسی اثربخشی و کارایی یک ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند و متقاضیان این فرصت را دارند که علاوه بر به‌کارگیری این پول‌ها در بازارهای حقیقی و مجازی، از سهام این ارزها در دنیای مجازی سود ببرند و آن‌ها را مورد معامله قرار دهند. مثلا در دنیای ارزهای دیجیتال می‌توان به تبادل ارزی بیت‌کوین به سایر ارزها پرداخت. بهترین راه برای انجام این کار، صرافی های فعال در این حوزه هستند که به کمک آن‌ها می‌توان اقدام به معامله رمز ارزها کرد.

نحوه قیمت گذاری ارزهای دیجیتال مشخص نیست اما بر اساس شواهد به‌ دست‌ آمده مبنای اصلی قیمت گذاری رمز ارزها را می‌توان میزان عرضه و تقاضای مخاطبان دانست. البته پذیرفتن ارزهای دیجیتال توسط صرافی‌ها و یا بانک مرکزی در قیمت‌گذاری ارزهای مجازی بی تأثیر نخواهد بود. در نهایت باید گفت که تاکنون معیار مشخصی برای ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال تعیین نشده است. از همین رو نمی‌توان به‌ طور دقیق و قطعی به دو پارامتر اشاره شده در قیمت‌گذاری اکتفا کرد.

دلایل مخالفت دولت‌ها با ارزهای دیجیتال

اصلی‌ترین دلیل مخالفت دولت‌ها با ارزهای دیجیتال، عدم دخالت آن‌ها بر معاملات ارزی است. در واقع رمزارزها با خارج کردن قدرت مالی از دست دولت‌ها توانستند این قدرت را در اختیار عموم مردم قرار دهند و همین موضوع سبب نگرانی دولت‌مردان شده است. بر اساس این ساختار، نهادهای دولتی امکان هیچ‌گونه دخل و تصرف در فرآیندهای اقتصادی ندارند و نمی‌توانند محدودیت‌های مالی اعمال کنند. همین امر باعث مخالفت نهادهای دولتی با ارزهای دیجیتال شده است.

جالب است بدانید پس از معرفی این ساختار، واکنش دولت‌ها به دو دسته تقسیم شد. عده‌ای با مخالفت‌های شدید و اعمال قوانینی سخت مثل افزایش هزینه‌های مربوط به تعرفه‌های برق و یا جمع دستگاه‌های ماینر سعی کردند که افراد را از گسترش ارزهای دیجیتال منصرف کنند. عده‌ای دیگر از دولت‌ها با حمایت از فعالان این حوزه‌، بستری مناسب برای گسترش ارزهای دیجیتال فراهم کردند. در حال ‌حاضر  سازمان‌های مالی دنیا درصدد هستند که این کنترل و نظارت این سیستم ارزی را در اختیار بگیرند و تنها هدفشان از این موضوع، طرح مسئله پولشویی می‌باشد.

مزایا و معایب بی‌قانونی در ارز دیجیتال

بدون شک هر سیستم و یا ساختاری از بدو تولد دچار نواقص و مشکلاتی است که رفته رفته می‌توان آن را بهبود بخشید. ارز دیجیتال نیز پیش از رشد و توسعه کافی دچار چالش‌هایی نظیر هک اطلاعات و عدم ثبات یک ارز دیجیتال بود که در حال ‌حاضر این مسئله رو به کاهش است و نمی‌توان آن را به‌ عنوان خطری در این ساختار دانست. اما در بررسی معایب و مزایای رمز ارزها به دو دیدگاه مختلف می‌رسیم که هر دو قابل تأمل هستند. اول این که لازم است برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی در این حوزه، نوعی ساختار قانونی برای آن تعریف کرد که در صورت بروز هرگونه مشکلی، امکان پیگیری وجود داشته باشد.

در واقع برخی از کارشناسان عدم وجود ساختاری قانونی در سیستم ارزهای دیجیتال را نوعی عیب می‌دانند که باید اصلاح شود اما در عین حال باید در نظر داشت که تعیین قوانین و مقررات برای سیستم رمز ارزها با ذات اولیه این ارزها در تضاد است. در واقع این مورد می‌تواند از نظر برخی از افراد نوعی مزیت و از نظر برخی دیگر یک مشکل محسوب شود. چراکه سیستم ارزهای دیجیتال با هدف عدم تسلط حاکمیت‌ها بر بازارهای مالی ایجاد شده است. در هر صورت میزان اختلاف نظر در این زمینه بسیار زیاد است و هرکس بر اساس تفکر خود این موضوع را بررسی می‌کند. شما فکر می‌کنید کدام بعد گفته شده منطقی‌تر و صحیح تر بیان شده است؟

ارزهای دیجیتال چه معایبی دارند؟

کاهش قدرت نهادهای دولتی بر اقتصاد

گسترش ارزهای دیجیتال می‌تواند سبب ایجاد  اختلال در اقتصاد یک کشور شود. در واقع با روی کارآمدن ارزهای دیجیتال، کنترل بازارهای مالی و تورم از دست بانک مرکزی خارج شده و هر فردی به تنهایی می‌تواند پول تولید کند و این موضوع سبب هرج و مرج اقتصادی خواهد شد.

عدم وجود قانونی مشخص

غیرمتمرکز بودن رمز ارزها باعث شده است که هیچ قانونی در این ساختار وجود نداشته باشد. بنابراین بروز هر مشکل و اتفاقی مانند هک و از بین رفتن حساب مالی قابل ردیابی و پیگیری نیست و هیچ شخصی پاسخگوی این مشکل نمی‌باشد. استقلال ارزهای دیجیتال از سازمان‌های دولتی تا جایی خوب است که زمینه‌ای برای افراد سودجو ایجاد نشود.

افزایش پول‌شویی

عدم شناسایی هویت افراد در سیستم ارزهای دیجیتال باعث افزایش پول‌شویی در این حوزه شده است. این پول سبب جذب برخی از سرمایه‌گذاران شده است چرا که آن‌ها مخالف دولت و قوانین حاکم بر کشور هستند.

از بین رفتن ارزش پول ملی، افزایش نوسانات در میان ارزهای دیجیتال و افزایش فعالیت‌های مخرب را می‌توان از دیگر معایب ارزهای دیجیتال دانست. البته که معایب نام برده شده بر اساس عقیده‌ی عده‌ای نوعی مزیت محسوب می‌شوند که زمینه‌ی دور زدن تحریم‌ها را برای مردم عادی ایجاد می‌کند.

تایید ارزدیجیتال توسط بانک مرکزی

جمع‌بندی

در این مطلب بررسی کردیم که آیا خرید و فروش ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی مورد تأیید است؟ دلایل رد و تایید آن‌ها نیز شرح داده شد. در نهایت باید گفت که گسترش شیوع کرونا و حمایت کمپانی­های بزرگ جهان از ارز دیجیتال باعث شده است که تعداد متقاضیان این رمز ارزها روز به روز افزایش یابد. همین مسئله باعث شده است که کشورهایی مثل چین، آلمان، هند، ایرلند، ترکیه، ارمنستان و آمریکا مجوز فعالیت این بازار را به صورت رسمی و قانونی اعلام کنند.

امیرمهدی شکوهی

امیر مهدی شکوهی هستم. دو سال قبل نوشتن و ترجمه را شروع کردم. نزدیک به 10 سال زبان خواندم و مدرک‌های CAE و TTC گرفتم. در حال حاضر به طور اختصاصی روی مقالات بخش‌های بازی‌‌های بلاک چینی، ان اف تی‌ها و متاورس متمرکز هستم. به زبان انگلیسی، فیلم، سریال و بازی‌های ویدئویی علاقه زیادی دارم. همچنین به طور حرفه‌ای در بازار فعالیت می‌کنم. به نظرم کریپتوکارنسی‌ها آینده اقتصاد را شکل خواهند داد و تحولی در اقتصاد غیرمتمرکز ایجاد خواهند کرد.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا