اخبار ارز دیجیتالاخبار بیت کوینتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

میزان استخراج بیت کوین در چین به رتبه دوم در دنیا بازگشت

بر اساس گزارشات جدید، افزایش چشم‌گیر استخراج بیت کوین در چین نشان داد که با توجه به اعلام ممنوعیت در سال گذشته، دولت این کشور نتوانسته با این بخش از فعالیت رمزارزها مقابله کند.


طبق آخرین به‌روزرسانی شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج (CBECI) در روز سه‌شنبه، ماه‌ها پس از اعلام ممنوعیت تمامی عملیات مربوط به رمزارزها، چین در ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) به رتبه دوم بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان هش ریت (Hash Rate) شبکه بیت کوین دست یافت.


بر اساس این آمار، ماینرهای کشور چین تا اوایل سال ۲۰۲۲ توانستند ۲۱.۱ درصد از کل هش ریت جهانی استخراج بیت کوین را به خود اختصاص دهند و به‌تنهایی پشت سر ایالات متحده با ۳۷.۸ درصد از مجموع هش ریت قرار گرفت.


پیش از این در سال ۲۰۱۹، این کشور بزرگ‌ترین استخراج‌کننده بیت کوین با برخورداری از ۷۵ درصد از قدرت هش ریت بیت کوین بود. پس از آن و با تعطیلی چندین مزرعه استخراج بیت کوین در چین، هش ریت آن در ماه‌های ژوئیه و آگوست ۲۰۲۱ (تیر و مرداد ۱۴۰۰) به صفر رسید.

مشاهده قیمت بیت کوین


علی‌رغم اعمال ممنوعیت در سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰)، هش ریت بیت کوین در این کشور طی همان ماه به ۲۲.۳ درصد رسید و در این بازه زمانی هیچ‌گاه پایین‌تر از ۱۸ درصد قرار نگرفت.

تقسیم بندی هش ریت بیت کوین
میزان استخراج بیت کوین در سطح جهانی بر اساس آمار CBECI

مدیر پروژه CBECI، الکساندر نئومولر، در صحبت‌های خود با نشریه کوین‌تلگراف (CoinTelegraph) گفت که از آمارهای جدید می‌توان این نتیجه را گرفت که استخراج بیت کوین در چین همچنان زنده است و علی‌رغم ممنوعیت‌ها و فاصله زیاد با آمار سابق خود، هنوز میزبان یک پنجم از هش ریت جهانی بیت کوین است.


روسیه از جمع سه ماینر برتر بیت کوین خارج شد


همچنین، آمار اخیر CBECI نشان داد سهم هش ریت قزاقستان، سومین مرکز استخراج بیت کوین در دنیا، کمتر شده است. هش ریت بیت کوین در این کشور از ۱۸ درصد در ماه آگوست (مرداد ۱۴۰۰) به ۱۳.۲ درصد در ژانویه (دی ۱۴۰۰) کاهش پیدا کرده است.


بر اساس این آمار، ماینرهای بیت کوین در مناطق نامشخص ۹ درصد از هش ریت جهانی استخراج بیت کوین را به خود اختصاص داده‌اند. پس از این کشورها، کانادا و روسیه به‌ترتیب ۶.۵ و ۴.۷ درصد از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند.


اما روسیه علاوه‌بر خروج از سه کشور برتر استخراج‌کننده بیت کوین، شاهد کاهش هش ریت خود از ۱۳.۶ اگزاهش بر ثانیه (EH/s) در آگوست (مرداد ۱۴۰۰) به ۸.۶ اگزاهش بر ثانیه در ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) بود.


جورجیا، تگزاس و کنتاکی رهبران هش ریت استخراج بیت کوین در آمریکا


به‌روزرسانی شاخص CBECI نیز، اطلاعات دقیق‌تری را از تولید هش ریت بیت کوین در مقیاس ایالتی در کشور آمریکا ارائه کرد.
طبق این آمار، ایالت‌های جورجیا، تگزاس و کنتاکی از لحاظ تولید هش ریت سه ایالت بزرگ آمریکا هستند که به‌ترتیب ۳۲، ۱۱.۲ و ۱۰.۹ درصد از این آمار را تشکیل می‌دهند. این سه ایالت در مجموع، بیش از نیمی از هش ریت تولیدشده در ایالات متحده را به خود اختصاص داده‌اند.


پس از این ایالت‌ها، نیویورک، کالیفرنا، کارولینای شمالی و واشنگتن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

روش کار شاخص CBECI


شاخص CBECI تحت نظر برنامه دارایی‌های دیجیتال در دانشگاه کمبریج منتشر می‌شود؛ یک مرکز تحقیقاتی نوآورانه که بخش امور مالی جایگزین در این دانشگاه را در خود جا داده است.


این گزارش بر اساس آمار به‌دست آمده از چهار استخر ماینینگ بزرگ در جهان، BTC.com، Poolin، ViaBTC و Foundry منتشر می‌شود. به نقل از وب‌سایت CBECI، حجم نمونه داده مورد تحلیل از این استخرهای ماینینگ از زمان انتشار نقشه استخراج در سال ۲۰۱۹ تا کنون، بین ۳۲ تا ۳۸ درصد از کل هش ریت بیت کوین متغیر بوده است.


مدیر پروژه CBECI بیان کرد که در حال بررسی روش‌هایی برای بهبود این آمار و اطمینان از برآوردهای مرتبط با آن هستند و بهترین شیوه را، تشویق و اضافه کردن استخرهای ماینینگ بیشتر برای ملحق شدن به این برنامه اعلام کرد.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا