اخبار اتریوماخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

جزئیات ارتقای مرج اتریوم از زبان توسعه‌دهنده آن

تیم بیکو، توسعه‌دهنده هسته اتریوم، مجموعه‌ای از پیشنهادات و پیش‌بینی‌ها پیرامون ارتقای مرج اتریوم (Merge) را برای توسعه‌دهندگان پروتکل و اپلیکیشن‌های آن ارائه کرد.


وی به کاربران عادی پروتکل و اپلیکیشن‌های اتریوم پیشنهاد کرد هر چیزی را که می‌بینند تست کنند تا مشکلی در بخشی وجود نداشته باشد. او صبح امروز در توییتی از کاربران خواست تا «چیزها را اجرا کنند و اگر جایی مشکل داشت یا مبهم بود، در بخش نظرات اعلام کنند».


بیکو از کاربران و توسعه‌دهندگان درخواست کرد تا دقت داشته باشند و برای ارتقای مرج آماده شوند.

ارتقای مرج اتریوم (اتریوم ۲.۰)

ارتقای مرج اتریوم از سطح پیچیدگی بالایی برخوردار است و مدت زیادی است که جامعه رمزارزها انتظار آن را می‌کشند. طی این فرآیند شبکه اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake) تغییر پیدا می‌کند. در این مرحله به این لایه از شبکه لایه اجماع (Consensus Layer) گفته می‌شود و پیش‌بینی شده که در ماه آگوست سال میلادی جاری (مرداد ۱۴۰۱) انجام خواهد شد.


تا کنون تمرکز تست‌ها در شبکه‌های آزمایشی بر عدم وجود مشکل برای مشتریان بوده است و این که اپلیکیشن‌های فعلی پس از ارتقای مرج با شکست مواجه نشوند. بیکو طی چند رشته توییتری خاطرنشان کرد که بروز این‌گونه مشکلات خیلی بعید است، چرا که ۹۹ درصد از تغییرات در لایه پروتکل صورت می‌گیرد و در لایه اپلیکیشن‌ها تقریباً هیچ تغییری اعمال نخواهد شد.


وی بیان کرد که توسعه‌دهندگان باید آگاه باشند که دو تغییر اساسی در نحوه تعامل قراردادهای هوشمند با ارتقای مرج اتریوم انجام خواهد شد. ابتدا، او یادآورد شد که شیوه تصادفی‌بودن شبکه بیکن (Beacon) که اپلیکیشن‌ها را اجرا می‌کند دستخوش تغییرات می‌شود و برای تغییر به الگوریتم اثبات سهام ضروری است که این مورد، در نوامبر سال گذشته (آذر ۱۴۰۰) در به‌روزرسانی بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) منتشر شده بود.


دومین تغییر متوجه زمان تشکیل بلوک‌ها است که از ۱۳ ثانیه به ۱۲ ثانیه برای هر بلوک کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه این تغییر و پس از انجام ارتقای مرج، قراردادهای هوشمندی که از زمان تولید بلوک‌ها برای زمان‌بندی خود استفاده می‌کردند، یک ثانیه سریع‌تر فعالیت‌های خود را انجام خواهند داد.


بیکو با اعتماد به نفس بالا بیان کرد علی‌رغم تاخیر در اجرای مرج، مشکلات احتمالی متعدد همگی در یک لایه واحد جمع شده‌اند. او در توییتر نوشت که غیر از تست‌های مربوط به فعالیت مشتریان و این دو تغییر اصلی، بزرگ‌ترین اختلال احتمالی در ابزاربندی و کانال‌های ارتباطی زیرساختی است.


وی در نتیجه صحبت‌های خود اظهار کرد که در صورت بروز مشکل حین انجام این آزمایش‌ها و اجرای شدو فورک‌ها (Shadow Fork)، ارتقای مرج اتریوم ممکن است جهت اطمینان از امنیت شبکه به تعویق بیفتد.


اما سرمایه‌گذاران اتریوم که ترس از آزاد شدن و از دست دادن کوین‌های خود را هنگام اجرای ارتقا دارند، نباید نگران چیزی باشند. کورپی، آموزش‌دهنده حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، روز ۲۳ می (۲ خرداد) در توییتر نوشت که اتریوم سپرده‌گذاری شده (Stake) در زنجیره بیکن تنها پس از ارتقای مرج از حالت قفل در می‌آیند که همراه آن‌ها پاداش‌های سپرده نیز آزاد می‌شوند.


کورپی همچنین اظهار کرد که کوین‌های آزاد شده به‌صورت مرحله‌ای و نه یک‌جا عرضه می‌شوند و اغلب، کوین‌هایی باز می‌شوند که اندوخته طولانی‌مدت سرمایه‌گذاران است که فروش آن‌ها بعید به نظر می‌رسد.


هم اکنون، ۱۲.۶ میلیون واحد اتریوم در زنجیره بیکن سپرده‌گذاری شده است. این زنجیره جزء اولین اقدامات در راستای انتقال شبکه اتریوم به اثبات سهام بود که در دسامبر ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۹) راه‌اندازی شد.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا