آموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش روانشناسی بازارآموزش سرمایه گذاری

روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال و انواع ریسک در معامله

به‌کار گیری اصول روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال برای معامله گران موضوعی حیاتی است. برای پیشرفت در این بخش باید ویژگی های فردی را در تحلیل، تحقیق و جست‌و‌جو همراه کرد. گرچه افراد زیادی هستند که با باورهای اشتباه خود، روانشناسی ترید و ارتباط آن با ذات بشر را نادیده می‌گیرند.

بسیاری از معامله‌گران بدون در نظر گرفتن نکات روانشناسی ترید و ریسک در معامله ارز دیجیتال خود، تنها با چند جلسه تمرین معامله‌گری به‌سرعت وارد بازار می‌شوند و به احساساتی که می‌توانند مانع از کسب سود آن‌ها شوند اعتنایی نمی‌کنند. جای تعجبی ندارد که اکثر معامله‌گرانی که به‌صورت روزانه در بازارها فعالیت می‌کنند، در عرض یک سال اصل سرمایه خود را از دست می‌دهند.


با پیدایش پلتفرم‌های معاملاتی گوناگون و انواع صرافی ارز دیجیتال در سراسر دنیا، استفاده و خرید و فروش رمزارزها نسبت به سال‌های قبل بسیار راحت‌تر شده است و سرمایه‌گذاران خُرد زیادی وارد این صنعت شده‌اند. این افراد که عموماً تجربه زیادی هم ندارند موجب رشد قابل توجه در صنعت ارزهای دیجیتال شده‌اند و مواردی چون عدم وجود یک چهارچوب قانونی جهانی، اطلاعات پراکنده و فناوری‌های پیچیده منجر به شیوع رفتارهای پر خطر در ترید و سرمایه‌گذاری در رمزارزها شده است.

پادکست روانشناسی ترید


برای درک بهتر اصول روانشناسی ترید در بازارهای مالی به‌ویژه ارزهای دیجیتال، باید به دو سوال زیر پاسخ داد:

  • سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال چه افرادی هستند و چه عواملی باعث جذب آن‌ها به یک پروژه کریپتویی می‌شوند؟
  • چه احساساتی بر تصمیمات سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارند؟


پاسخ به این سوالات در تشخیص بهتر پتانسیل و اعتبار یک پروژه به شما کمک می‌کند و در نتیجه، می‌توانید بهترین تصمیم را برای سرمایه‌گذاری و معاملات خود بگیرید. از این رو، در این پست از بلاگ صرافی او ام پی فینکس به آموزش روانشناسی ترید و نکات مرتبط با ریسک در معامله رمزارزها خواهیم پرداخت.

روانشناسی ترید چیست؟

روانشناسی ترید در بازارهای مالی

روانشناسی ترید یا معامله‌گری (Trading Psychology) به احساسات و ذهنیت یک معامله‌گر اشاره دارد که بر تصمیم‌گیری‌های او در انجام معاملاتش تاثیر می‌گذارند. این مفهوم نشان‌دهنده درصد موفقیت عملکرد یک معامله‌گر است. در واقع، ذهنیت شما نحوه برخوردتان با سودها و ضررهایی است که در بازارهای مالی تجربه می‌کنید. شما باید به ترید کردن در قالب یک کسب و کار نگاه کنید و بدانید که عدم مداخله احساسات در تصمیم‌گیری‌های شما، منجر به موفقیت در کسب و کارتان می‌شود.


اما پیش از پرداختن به جزئیات و نکات روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال، بهتر است با ماهیت این دسته از دارایی‌ها بیشتر آشنا شوید.


بازار ۲۴ ساعته: بازارهای ارز دیجیتال تعطیلی ندارند و شما در هر لحظه از شبانه‌روز موقعیت برای کسب درآمد دارید و در نتیجه، انعطاف بیشتری در انجام معاملات خود نسبت به بازار فارکس (Forex) خواهید داشت.


نوسانات قیمت: بازار رمزارزها و قیمت این دارایی‌ها مدام در نوسان هستند. قیمت یک ارز دیجیتال ممکن است تنها با تبلیغ یک فرد مشهور و متعاقباً تغییر ذهنیت و تمایلات جامعه رمزارزها، رشد چشمگیری را تجربه کند و البته طی چند ساعت نیز ممکن است به همان میزان کاهش یابد.


تمایلات و ذهنیت سرمایه‌گذاران: آینده قیمت یک ارز دیجیتال تا حد زیادی به اعتقاد و اطمینان سرمایه‌گذاران به آن پروژه رمزارز وابسته است. گاهی اوقات اظهار نظر تحلیل‌گران و اینفلوئنسرهای شناخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی موجب تغییر در تمایلات سرمایه‌گذاران و قیمت یک ارز دیجیتال می‌شود و موقعیت‌های معاملاتی خوبی را به‌وجود می‌آورد.


پیروی قیمت‌ها از بیت کوین: سرمایه‌گذاری در رمزارزهایی که مشابه با دیگر همتاهای خود در بازار عمل نمی‌کنند، می‌تواند ریسک سرمایه شما را بالا ببرد. قیمت اتریوم (ETH) و دیگر آلت کوین‌ها تا حد زیادی از نوسانات قیمت بیت کوین پیروی می‌کنند.

روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال

روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال

طبق یکی از آخرین نظرسنجی‌ها توسط مرجع راهبرد امور مالی بریتانیا (FCA)، از میان ۱۰۰۰ سرمایه‌گذار مشخص شد ۷۶ درصد از آن‌ها هنگام سرمایه‌گذاری حس رقابت‌جویی دارند و ۶۸ درصد از آن‌ها سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را به قمار و شرط‌بندی تشبیه کرده‌اند. نتایج این نظرسنجی با یافته‌ها در رابطه با ویژگی‌های روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال و عوامل تاثیرگذار بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران هم‌خوانی دارد.


تعاملات اجتماعی: سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال عموماً افرادی برون‌گرا، اجتماعی و اهل معاشرت هستند. آزمایشات در مورد ویژگی‌های شخصیتی این افراد، عدم تمایل آن‌ها برای توافق و همکاری را نشان می‌دهند که با حس رقابت‌جویانه آن‌ها مطابقت دارد.


اطمینان و اعتماد به نفس بیش از حد: تحقیقات نشان داده که سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بازار رمزارزها حسی غیر منطقی به پیشرفت یه پروژه دارند و به سطح دانش و توانایی مدیریت سرمایه خود بیش از حد اطمینان دارند.


آماده برای ماجراجویی: به‌طور کل، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال خیلی راحت به تجارب و مسیرهای جدید تن می‌دهند. این ویژگی شخصیتی باعث می‌شود که افراد در کشف اطلاعات جدید و ارتقای مهارت‌های خود در دنیای کریپتو بسیار فعال باشند. اما در عین حال، چنین ویژگی شتاب‌زدگی در عملکرد و عدم نظم ذهنی را نیز به‌همراه دارد.


ترس از دست دادن (فومو / FOMO): این مفهوم که بیشتر یک پدیده در روانشناسی معامله گری است، به حس همرنگ بودن با بازار و تقلید از عملکرد دیگران اشاره دارد. حس فومو بین سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال به‌شدت رایج است و یکی از رفتارهای پر خطر در ترید محسوب می‌شود. ورود سرمایه‌گذاران به بازار رمزارزها مصادف با عضویت آن‌ها در گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی و بحث پیرامون پروژه‌های ارز دیجیتال می‌شود. این مسئله به فشار ذهنی سرمایه‌گذار در مورد خرید یا فروش یک رمزارز و همچنین مدیریت سرمایه آن‌ها می‌افزاید.

مطالب بیشتر: فاد و فومو


در همین راستا، یافته‌ها در مورد روانشناسی ترید در بازارهای مالی نشان داده که تصمیمات سرمایه‌گذاران تحت تاثیر احساسات و طرز تفکر آن‌ها قرار دارند.


احساسات: طبق تحقیقات انجام‌شده بر روی ۲ میلیون پست از وب‌سایت Bitcointalk.org، مشخص شد که احساسات سرمایه‌گذاران به‌طرز قابل توجهی بر حجم معاملات و نوسانات قیمت بیت کوین اثر می‌گذارند. همچنین احساسات سرمایه‌گذاران بر میزان سود کل آن‌ها تاثیر گذاشته و می‌تواند باعث پیدایش نوسانات شدید قیمتی در بازارها شود.


طرز تفکر: در یکی از مقالات منتشرشده در مورد عادات رفتاری اشخاص، تغییر در ذهنیت و ریسک‌پذیری ناشی از معامله بیش از حد ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت. برخی از این سوگیری‌های ذهنی که بر تصمیمات سرمایه‌گذار تاثیر دارند، به‌شرح زیر است:

  • توهم کنترل: اطمینان بیش از حد در مورد کنترل شرایط
  • غرور: نسبت‌دادن تمام نتایج به عملکرد شخصی به‌جای عوامل خارجی و بالعکس
  • دیر فهمیدن: رسیدن به نتیجه‌ای که تمام مدت پیش‌بینی می‌شد
  • باور غلط: پیدا کردن یک باور اشتباه مبنی بر موفقیت حتمی در تمامی تریدها پس از انجام چند معامله موفق

رفتار های پر خطر در ترید با تکیه بر هیجان

روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال 02

یکی از جوانب مهم در مبحث روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال نحوه عملکرد سرمایه‌گذار در موقعیت‌های مختلف است:


از دست دادن پول: هیچ‌کس دوست ندارد پولش را از دست دهد. همه ما از کودکی آموخته‌ایم که از پول خود محافظت کنیم و زمانی که آن را از دست می‌دهیم، حس بدی پیدا می‌کنیم. اکثر معامله‌گران تازه‌کار در مواجهه با این واقعیت کنترل خود را از دست داده و دائماً سعی در شکست‌دادن بازار و جبران خسارت دارند که معمولاً نتیجه‌ای عکس دریافت می‌کنند.


نگرش اشتباه: بسیاری از افراد با اهداف و دلایل غلط مانند «یک‌شبه پولدار شدن» وارد حوزه معامله گری می‌شوند. در این مبحث، شبکه‌های اجتماعی تاثیراتی منفی بر روی طرز فکر فرد می‌گذارند. امروزه افراد زیادی هستند که با نام تریدر در اینستاگرام تصاویر خود را در کنار ماشین‌های آخرین مدل و کالاهای لوکس منتشر می‌کنند. این‌گونه محتواها در شبکه‌های اجتماعی باعث شده بسیاری از افراد با خود فکر کنند که می‌توانند با معامله‌گری، تنها طی چند روز ثروتمند شوند. در نهایت، اکثر این افراد سرمایه خود را از دست می‌دهند و یا با شناخت میزان و نحوه کسب سود از ترید متعجب و یا ناامید می‌شوند.


پول سازی: داشتن چند معامله موفق و پی در پی نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در روانشناسی ترید است. تریدهای موفق به معامله‌گر حس برتری و شکست‌ناپذیری می‌دهد و بسیاری از معامله‌گران از این طریق نظم کار خود را از دست داده و فراموش می‌کنند که همه تریدها با سود همراه نیستند.


فرصت‌های بی‌نهایت برای معامله: همان‌طور که در بالا اشاره شد، بازارهای ارز دیجیتال تعطیلی ندارند و پرنوسان هستند. به این ترتیب، همیشه فرصت برای کسب سود و پول درآوردن در این بازار وجود دارد. معامله‌گران معمولاً در چنین تله‌ای گرفتار می‌شوند و فکر می‌کنند که می‌توانند در تمامی شرایط بازار و هر ساعت از شبانه‌روز ترید کنند. این مسئله ممکن است شرایط ناگواری را به‌دلیل ترید بیش از حد برای معامله‌گر به‌وجود آورد.


شایعات: امروزه ثابت شده که تمایلات و ذهنیت افراد در بازار و شبکه‌های اجتماعی بر عملکرد بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است. تصمیم بر انجام معامله بر اساس شایعات به‌وجود آمده هرگز نتیجه خوبی به همراه نداشته است. این مسئله احساسات معامله‌گران را برانگیخته و برای جا نماندن از بازار اقدام به معامله می‌کنند و معامله‌گرانی که بر اساس صحبت‌ها و شایعات در شبکه‌های اجتماعی ترید می‌کنند، نتیجه‌ای جز از دست‌دادن پول خود نمی‌بینند.


تمام مواردی که در بالا عنوان شد در حیطه روانشناسی ترید در بازارهای مالی گنجانده می‌شوند و پیامدهایی نظیر فومو، شک و تردید، طمع، ناامیدی و اضطراب را برای معامله‌گر به همراه دارند و ذهنیت سرمایه‌گذاران می‌تواند نظم و روند یک بازار را بر هم زند. به این ترتیب جهت درک بهتر ساختار و الگوهای بازار رمزارزها، در نظر گرفتن مسائل مرتبط با ذهنیت یک معامله‌گر و روانشناسی ترید نیز ضروری است.

شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار ارز دیجیتال، باید محرک‌های روانشناسی-اجتماعی پشت پرده یک پروژه رمزارز را شناخته تا بتوانید بهترین تصمیم را برای دارایی خود بگیرید. چنانچه راجع به این مقاله سوالی داشتید، لطفاً در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیگران در مورد روانشناسی ترید چه سوال‌ هایی پرسیده اند؟

بهترین کتاب های روانشناسی ترید کدام هستند؟

بله. از بین بهترین کتاب های روانشناسی ترید می‌توان به معامله‌گر منضبط، جادوگران بازار و خاطرات یک تریدر اشاره کرد.

روانشناسی ترید در فارکس چگونه است؟

روانشناسی ترید در فارکس با مواردی که در این پست ارائه کردیم تفاوت چندانی ندارد و اصول کلی در روانشناسی ترید در همه بازارهای مالی یکسان هستند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا