تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال ۲۶ تیر ۱۴۰۱

سرمایه گذاری و معامله نیاز به درک روشنی از جنبه های مختلف در مورد دارایی‌هایی دارد که قصد خرید آن‌ها را دارید. شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باید بدانید که یک دارایی چه ارزشی را ارائه می‌دهد و پتانسیل آینده آن به چه صورت است. در دنیای ارزهای دیجیتال، تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های محبوب برای پیش‌بینی عملکرد قیمتی رمزارزها، عموماً در بازه‌های زمانی کوتاه است.

تحلیل تکنیکال روشی برای تحلیل آینده قیمتی یک رمزارز با استفاده از شاخص‌های ریاضی و با توجه به رفتار قیمتی دارایی مد نظر در گذشته است. اصول کلی تحلیل تکنیکال شامل شناسایی روندها و الگوها در نمودار یک دارایی است.

تحلیل تکنیکال ۲۶ تیر ۱۴۰۱ – بیت کوین (BTC)

تا به امروز، شاخص ترس و طمع رمزارزها (Crypto Fear & Greed Index) طی یک روند نزولی بلندمدت به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است. ذهنیت و تمایلات منفی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال از تاریخ ۵ می (۱۵ اردیبهشت) و با ریزش بیت کوین از سطح ۳۸,۰۰۰ دلاری آغاز شد و اکنون در بدترین شرایط خود به‌سر می‌برد. همچنین، آمار مربوط به اقتصاد کلان نشان می‌دهند که ترس از رکود اقتصادی فرصت مناسب را برای خروج بازار از شرایط فعلی ایجاد نکرده است.

با این که قیمت بیت کوین در تلاش برای ایجاد یک کف قوی برای خود است، شاخص ترس و طمع همچنان با گذشت ۷۲ روز در محدوده «ترس شدید» قرار دارد.

72 روز ترس شدید
۷۲ روز وضعیت «ترس شدید» در بازار

پس از ریزش شدید و ناگهانی بیت کوین در ۵ می (۱۵ اردیبهشت) از ۳۸,۰۰۰ دلار به محدوده ۲۵,۰۰۰ دلار، گویا این سطح نیز تاب تحمل فشار شدید فروش را نداشت و ادامه روند کاهشی بیت کوین را تا محدوده ۱۷,۰۰۰ دلار در اواسط ماه ژوئیه (تیر ماه) رقم زد.

ریزش های بیت کوین
ریزش های بیت کوین در سطوح قیمتی مختلف – (Coinbase)

اما نکته قابل توجه این‌جا است که شرایط فعلی شاخص ترس و طمع در گذشته تکرار شده است. در ابتدا، چنین شرایطی در بازار نزولی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ در این شاخص به‌وجود آمد و برای ۳۲ روز روند خود را ادامه داد. این اتفاق بار دوم در بحبوحه پاندمی کرونا در ماه آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) افتاد و شاخص ترس و طمع برای ۵۰ روز در محدوده ترس شدید قرار گرفت.

تکرار ترس شدید در شاخص ترس و طمع
تکرار روند «ترس شدید» در بازارهای خرسی گذشته – lookinto

طبق اظهارات تحلیل‌گر بازار، فلیپ سوییفت، پایداری وضعیت ترس شدید برای مدت طولانی می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت بازار و صعود بیت کوین به محدوده‌های قیمتی بالاتر باشد، اما از سویی دیگر، وجود عوامل کلان اقتصادی نظیر نرخ بهره و تورم، رکود نسبی و جنگ اوکراین، همچنان شرایطی را ایجاد کرده‌اند که برای دارایی‌های پر ریسک مانند ارزهای دیجیتال پیامدهای مثبتی نخواهد داشت.

یکی از تحلیل‌گران با نام مستعار “ShawnMCR” در پلتفرم تریدینگ‌ویو (TradingView)، در رابطه با دیدگاه خود در مورد بیت کوین اظهار کرد که روند قیمتی بیت کوین نمی‌تواند صعودی باشد و افرادی که معتقدند روند نزولی این رمزارز به پایان رسیده و وقت صعود است، در اشتباه هستند. وی دیدگاه خود را خنثی اعلام کرد و افزود که در تلاش بوده است از طریق تحلیل تکنیکال، نشانه‌ای را مبنی بر صعود بیت کوین و بازگشت بازار پیدا کند، اما موفق نشده است.

تحلیل تکنیکال ۲۶ تیر ۱۴۰۱ – اتریوم (ETH)

آلت کوین شماره یک بازار، اتریوم، پس از صعود ۱۶ درصدی خود منجر به لیکویید شدن ۱۵۰ میلیون دلار موقعیت معاملاتی شد. این اتفاق در پی اعلامیه توسعه‌دهندگان اتریوم مبنی بر پیاده‌سازی ارتقای مرج (Merge) در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) بود و قیمت اتریوم پس از گذشت دو روز از اعلام این خبر، به سطح ۱,۴۲۰ دلار رسید.

اتریوم با عبور از سطح ۱,۲۵۰ دلاری، اکنون در تایم‌فریم (Timeframe) 4 ساعته خود در پی شکست سطح مهم ۱,۴۴۰ دلار است که در صورت موفق شدن، می‌توان ۱,۷۰۰ دلار را برای سطح بعدی قیمت این رمزارز در نظر داشت. اما در صورت بازگشت روند نزولی برای اتریوم، احتمال رسیدن این ارز دیجیتال به قیمت ۸۰۰ دلار دور از انتظار نخواهد بود.

الگوهای قیمتی اتریوم در سناریوهای صعودی و نزولی
الگوهای قیمتی اتریوم در سناریوهای صعودی و نزولی

اما صعود اخیر اتریوم که ۱۵۰ میلیون دلار، اکثراً متشکل از موقعیت‌های فروش (Short)، را لیکویید کرد، در لیست حذف خود، موقعیتی به ارزش ۲.۸۱ میلیون دلار متعلق به صرافی FTX داشت. اتریوم طی این رشد قیمتی توانست در یک کندل در نمودار یک ساعته خود ۷ درصد رشد همراه با حجم خرید ۳۰۰ میلیون دلاری را تجربه کند.

آخرین باری که اتریوم در این سطح قیمتی در بازار معامله می‌شد، به ۱۳ ماه پیش باز می‌گردد و حالا، این رمزارز به سقف قیمتی یک‌ماهه خود رسیده است.

منابع: BeInCrypto, TradingView

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا