آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچینآموزش تحلیل ارز دیجیتال

تفاوت کوین و توکن

بسیاری از افراد به واسطه شنیدن نام بیت کوین و اتریوم با بازار ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند. علاوه بر بیت کوین و اتریوم اما کوین‌ها و توکن‌های دیگری نیز به وجود آمده‌اند. نخستین سوالی که با شنیدن اصطلاح توکن به ذهن می‌آید این است که تفاوت کوین و توکن چیست؟

کوین‌ها دارای بلاک‌چین اختصاصی بوده اما توکن‌ها بر روی یک بلاک‌چین میزبان ایجاد می‌شوند. در ادامه به بررسی مفهوم کوین و توکن، انواع کوین، انواع توکن، فرایند توکن سوزی، نحوه تشخیص توکن‌های کلاهبرداری و تفاوت کوین و توکن می‌پردازیم.

کوین چیست؟

کوین چیست

قبل از توضیح تفاوت کوین و توکن بهتر است با مفهوم اصطلاحات کوین و توکن به صورت جداگانه آشنا شویم. کوین (Coin)، نوعی دارایی دیجیتالی است که بر پایه الگوریتم‌های رمزنگاری ایجاد شده و ارزش را در طول زمان در شبکه بلاکچین ذخیره می‌کند.

بلاکچین اختصاصی یکی از ویژگی‌های اصلی کوین‌ها و مهم‌ترین عامل تفاوت کوین و توکن به‌شمار می‌رود. به بیان ساده‌تر، کوین‌ها دارای کیف پول و آدرس اختصاصی می‌باشند. سایر موارد مربوط به تفاوت کوین و توکن نیز از همین موضوع ناشی می‌شود.

بیت‌کوین، نخستین و معروف‌ترین کوین‌ موجود در بازار ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۰۹ به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد. بلاکچین اتریوم نیز به عنوان دومین نسل بلاکچین شناخته می‌شود که کوین بومی آن ارز دیجیتال اتر با نماد ETH یا همان اتریوم است.

بلاک‌چین‌ ترون(Tron)، کاسموس(Cosmos) و بلاک‌چین تزوس (Tezos)، مهم‌ترین بلاک‌چین‌های میزبان توکن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال هستند که پس از بیت کوین ایجاد شده‌اند.

ویژگی کوین‌ها

کوین‌ها در واقع نوعی پول دیجیتالی هستند که ویژگی‌های پول را به صورت غیرمتمرکز دربرمی‌گیرند:

  • قابل انتقال هستند.
  • قابل تقسیم و قابل تعویض هستند.
  • در امور پرداختی، قابل پذیرش هستند.
  • قابل استخراج بوده و عرضه محدودی دارند.
  • دارای بلاک‌چین اختصاصی بوده و ماندگار هستند.
  • به دارندگان، حق مشارکت در شبکه بلاکچین اختصاصی خود را می‌دهند.

انواع کوین

کوین‌ها در بازار ارزدیجیتال به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند : کوین‌های متمرکز و کوین‌های غیرمتمرکز.

کوین‌ های متمرکز

کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال متمرکز به آن دسته از کوین‌هایی گفته می‌شود که کارکردی مشابه پول دارند؛ با این تفاوت که در دنیای ارزهای دیجیتال به‌کار برده‌می‌شوند.

در معنای دقیق‌تر می‌توان گفت همان‌گونه که بانک‌ مرکزی، پول را چاپ و روانه بازار می‌کند تا کنترل عرضه و تقاضا را به‌دست گیرد، سازندگان کوین‌های متمرکز نیز با نظارت کامل این کوین‌ها را چاپ و وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌کنند تا میزان عرضه و تقاضا را کنترل ‌کنند. کوین‌هایی همچون ریپل (XRP)، ایاس (EOS) و دوج کوین (Doge).

کوین‌ های غیرمتمرکز

کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که توسعه‌دهندگان در آن نقشی ندارند و تحت کنترل هیچ نهاد و سازمانی قرارنمی‌گیرند. اطلاعات مربوط به این کوین‌ها به‌جای آن‌که روی سرور مرکزی ذخیره شوند، روی هزاران سرور ذخیره می‌شوند.

بنابراین، احتمال دزدی و هک در آن‌ها ازبین می‌رود و شبکه‌ای امن و مطمئن در دسترس کاربران قرارمی‌گیرد. کوین‌هایی همچون اتریوم (ETH)، لایت‌کوین (LTC) و کاردانو (ADA).

کاربرد کوین‌ها

کوین‌ها کارکردی همانند پول واقعی دارند و تنها به عنوان روش پرداخت به‌کار می‌روند، به عنوان مثال برای خرید و فروش و کارهایی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به صورت جزئی، کاربرد کوین‌ها در سه مورد زیر خلاصه می‌شود:

  • انتقال پول و حواله‌های بین‌المللی
  • واحدی برای ارزش‌گذاری سایر کالاها و محصولات
  • ذخیره‌ی ارزش و کسب سود از نگهداری یا خرید و فروش آن

یکی دیگر از موارد موجود در تفاوت کوین و توکن، میزان کاربردهاست که در ادامه به توضیح کاربرد توکن‌ها می‌پردازیم.

توکن چیست؟

توکن چیست

پس از آشنایی با مفهوم کوین، برای درک دقیق‌تر تفاوت کوین و توکن بهتر است با اصطلاح توکن به صورت جداگانه آشنا شویم. توکن‌ها نوع دیگری از دارایی‌های دیجیتالی هستند که برخلاف کوین‌ها دارای بلاک‌چین اختصاصی نیستند. بلکه با استفاده از قراردادهای هوشمند، بر روی یک بلاک‌چین دیگر که از قبل وجود دارد، ایجاد می‌شوند.

بنابراین توکن‌ها قابل استخراج نبوده و تنها برای مبادله مورد استفاده قرار می‌گیرند.بیشتر توکن‌ها بر بلاک‌چین اتریوم ساخته می‌شوند.

برخی افراد معتقدند که توکن‌ها به این علت که دارای بلاک‌چین اختصاصی نیستند، اعتبار و ارزشی ندارند. اما در حقیقت این یک نظریه مردود و غیرقابل قبول است. چرا که توکن‌ها علاوه ‌بر آن‌که یک دارایی دیجیتال محسوب می‌شوند، می‌توانند بیانگر سهم نیز باشند.

هدف از ساخت توکن چیست؟

هدف از ساخت توکن چیست؟

حال با آشنایی با مفهوم کوین و توکن، ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گرفته‌باشد که هدف از ساخت توکن چیست؟ چرا شرکت‌ها به جای ایجاد شبکه بلاک‌چین اختصاصی خود از بلاک‌چین سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند؟

دلیل ساخت توکن به صورت کلی در تامین امنیت و کاهش هزینه‌ها خلاصه می‌شود. ایجاد بلاک‌چین اختصاصی سطح بالایی از دانش فنی، زمان و هزینه‌ی بالایی را می‌طلبد. اما سازمان‌ها می‌توانند با داشتن سطح مشخصی از دانش برنامه‌نویسی و با هزینه کم‌تر و تنها در عرض چند ساعت، توکن اختصاصی خود را با استفاده از قراردادهای هوشمند، بر بلاک‌چین‌های میزبان ایجادکنند. این مورد هم یکی دیگر از مهم‌ترین موارد تفاوت کوین و توکن است.

در واقع مدیران پس از ایجاد توکن و ارائه ردمپ و مسیر اختصاصی آن، اعتمادسازی لازم را نسبت به پروژه خود شکل می‌دهند و از طریق انواع عرضه اولیه و فروش توکن به افراد، تامین مالی پروژه صورت می‌گیرد. به این ترتیب مسیر برای ایجاد بلاک‌چین اختصاصی، تا حدودی هموارتر می‌شود.

در برخی موارد نیز توکن‌ها دارای ماهیت کلاهبرداری و اسکم بوده و با هدف هک و سرقت دارایی‌های کیف‌پول میزبان ایجاد می‌شوند.

چگونه توکن‌های کلاهبرداری را تشخیص دهیم؟

  • همان‌طور که می‌دانید وبسایت کوین مارکت کپ، معتبرترین مرجع برای شناخت پروژه‌های رمزارزیست. کاربران می‌توانند تمامی اطلاعات مربوط به یک ارزدیجیتال را در این وبسایت مشاهده کنند. توصیه ما به شما این است که قبل از هرگونه اقدام برای خرید یا سرمایه‌گذاری در یک توکن، داده‌های مربوط به آن را در این وبسایت بررسی کنید.

    در صورتی که این توکن در وبسایت کوین مارکت کپ قابل مشاهده نبود، به احتمال زیاد شما با یک پروژه اسکم مواجه هستید.همچنین پایین بودن مارکت کپ یا همان ارزش بازار نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند از اعتبار یک ارزدیجیتال بکاهد.
  • صرافی‌های بزرگ ارزدیجیتال، همواره بستر معامله ارزدیجیتال مربوط به پروژه‌های معتبر و با پتاسیل بازدهی بالا را فراهم می‌کنند. بنابراین لیست شدن توکن‌ها در این صرافی‌ها و بالا بودن حجم معاملات آن‌ها می‌تواند سیگنالی از اعتبار آن‌ها باشد.
  • پروژه‌های معتبر رمزارزی معمولا وبسایت اختصاصی خود را دارند. دسترسی به این وبسایت نیز به راحتی و از طریق وبسایت کوین مارکت کپ فراهم شده‎‌است. در صورتی که نتوانستید وبسایت اختصاصی پروژه‌ای را پیدا کنید، بهتر است در مورد سرمایه‌گذاری در آن کمی بیشتر احتیاط کنید.

پس از بررسی تفاوت کوین و توکن، در صورت مواجهه با پروژه‌های مربوط به توکن‌های مختلف می‌توانید با توجه به موارد فوق اعتبار یک توکن را مورد بررسی قرار داده و پس از آن برای سرمایه‌گذاری در این توکن تصمیم‌گیری کنید.

ایردراپ توکن‌ها

در بازار کریپتوکارنسی، اصطلاح ایردراپ (Airdrop) به معنای اهدای یک دارایی دیجیتالی به کاربران به صورت رایگان است. این مکانیسم معمولا با هدف جذب مخاطب برای شبکه‌های اجتماعی پروژه یک توکن یا کوین صورت می‌گیرد تا با شناساندن آن پروژه به فعالان جامعه کریپتوکارنسی، سرمایه‌گذارهایی برای تامین مالی آن جذب شوند.

ایردراپ‌ها معمولا به این صورت شکل می‌گیرند که افراد می‌توانند تحت شرایط خاصی همانند پیوستن به کمپین‌ها یا شبکه‌های اجتماعی پروژه و اشتراک‌گذاری آن با دیگران، تعداد مشخصی از آن توکن را در قالب پاداش برای مشارکت، در کیف‌پول‌های خود دریافت کنند.

انواع توکن‌ها

یکی دیگر از اصلی‌ترین موارد مربوط به تفاوت کوین و توکن این است که کوین‌ها عموما ابزار دریافت و پرداخت در شبکه بلاکچین هستند.توکن‌ها اما نسبت به کوین‌ها، کاربرد و انواع مختلفی دارند. با توجه به کاربرد توکن‌ها، می‌توان آن‌ها را در نه نوع توکن‌های مثلی، توکن‌های غیرمثلی، توکن‌های ارزی، توکن‌های حاکمیتی، توکن‌های اوراق بهادار، توکن‌های دارایی، توکن‌های کاربردی، توکن‌های سهمی و توکن‌های جایزه دسته‌بندی کرد.

  • توکن‌های مثلی(Fungible Tokens):

    بیشتر توکن‌های موجود در بازار کریپتوکارنسی، توکن‌های مثلی یا قابل‌تعویض هستند. این توکن‌ها همانند هر واحد از پول‌های فیات دارای ارزش یکسانی بوده و با هر توکن دیگری قابل تعویض و جایگزین هستند.
  • توکن‌های غیرمثلی یا NFTها (Non-Fungible Tokens):

    توکن غیرمثلی یا غیرقابل تعویض،نوعی از دارایی‌های دیجیتال بوده که کم‌یاب و خاص‌اند و شامل موارد غیر قابل تعویض مانند بلیط رویدادهای مختلف، آیتم‌های بازی‌ها، نام دامنه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اقلام کلکسیون‌ها می‌شوند.
  • توکن‌های ارزی(Currency Tokens):

    این توکن‌ها به‌عنوان دارایی‌ به‌شمار می‌روند و در پلتفرم‌هایی مانند اتریوم پشتیبانی می‌شوند. اما توکن‌های ارزی به عنوان روشی برای پرداخت و ذخیره ارز مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردی همانند ارز دیجیتال بیت کوین دارند.
  • توکن‌های حاکمیتی(Government Tokens):

    توکن حاکمیتی از مهم‌ترین انواع توکن‌ها است که دارندگان آن می‌توانند برای مشارکت در پروتکل‌های موردنظر از آن استفاده کنند.
  • توکن‌های بهادار(Security Tokens):

    توکن‌های بهادار جزو آن‌ دسته از توکن‌هایی محسوب می‌شوند که برای خرید و فروش خدمات و محصولات مورد استفاده قرارمی‌گیرند و می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند. به‌همین دلیل نزد کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا به عنوان یک اوراق بهادار به‌شمار می‌روند.
  • توکن‌های دارایی(Asset Tokens):

    این توکن‌ها به عنوان دارایی‌های دیجیتال در یک سازمان یا نهاد محسوب می‌شوند که یک پشتوانه دارند. این پشتوانه‌ها دارایی‌های استاندارد‌ی‌اند که ارزش مستقل دارند. این دارایی‌ها می‌توانند به صورت نفت، طلا و ارزهایی مانند دلار باشند. این توکن‌ها نشان‌دهنده میزان دارایی هستند.
  • توکن‌های کاربردی(Utility Tokens):

    به‌وجود آمدن توکن‌های کاربردی مدیون ارز دیجیتال اتریوم است. با توجه به آن‌که این توکن‌ها روی شبکه اتریوم ایجاد می‌شوند، استفاده از آن نیز در شبکه اتریوم امکان‌پذیر است. قابلیت چندکاره بودن از ویژگی‌های توکن‌های کاربردی است و این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند تا به سرویسی خاص دسترسی داشته‌باشند و برخلاف توکن‌های ارزی عمل می‌کنند.
  • توکن‌های سهمی (Equity Tokens):

    این توکن‌ها بیشتر مفهوم تئوری دارند و به عنوان سهام به سرمایه‌گذاران داده‌می‌شوند، مانند سهام شرکت.
  • توکن‌های جایزه(Reward Tokens):

    این توکن‌ها بیشتر در کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به مثابه نوعی امتیاز وفاداری برای مشتریان محسوب می‌شوند.

توکن‌ سوزی، مکانیسمی برای حفظ ارزش توکن‌ها

توکن سوزی (Token burn)، فرایندی است که در آن بنیان‌گذاران تعداد مشخصی از توکن‌ یا کوین‌ را به صورت عمدی و غیرقابل بازگشت، به کیف پول‌های ناشناخته ارسال می‌کنند.

توکن سوزی با تکیه بر اصل عرضه و تقاضا و با هدف کنترل تورم در بازار یک کوین یا توکن ایجاد می‌شود. مطابق با قانون عرضه و تقاضا، هرچه کالا یا محصولی کم‌یاب باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت.

هدف اصلی از توکن سوزی این است که تعداد توکن‌های درگردش کاهش یافته و از این طریق ارزش آن در طول زمان افزایش یابد. به این ترتیب، افراد بیشتری برای خرید و سرمایه‌گذاری در آن پروژه علاقمند خواهندشد.

تفاوت کوین و توکن

تفاوت کوین و توکن

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، اصلی‌ترین تفاوت کوین و توکن در وجود بلاک‌چین اختصاصی است. کوین‌ها بر بلاک‌چین اختصاصی خود ایجاد می‌شوند. در حالی که توکن‌ها بر بلاک‌چین‌های میزبان ایجاد می‌شوند و دارای شبکه اختصای نیستند. سایر تفاوت‌های این دو دارایی دیجیتالی نیز از همین تفاوت ناشی می‌شود.

کوینتوکن
بر بلاک‌چین اختصاصی خود ایجاد می‌شوند.دارای بلاک‌چین اختصاصی نبوده و بر بلاک‌چین میزبان ایجاد می‌شوند.
اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها در امور پرداختی است.دارای کاربردهای گوناگون از جمله واسطه پرداخت و سهام هستند.
در آدرس‌های اختصاصی خود ذخیره می‌شوند.در کیف‌پول‌ بلاک‌چین میزبان ذخیره می‌شوند.
مشهورترین کوین در بازار ارزهای دیجیتال؛ بیتکوینپرکاربردترین توکن در بازار ارزهای دیجیتال؛ تتر

توکن بخریم یا کوین؟

کوین‌ها و توکن‌ها دو نوع متفاوت و در عین حال محبوب از دارایی‌های دیجیتال هستند که هر یک کاربرد و ویژگی‌های منحصربه‌خود را دارند. همانطور که در مطلب فوق توضیح داده شد،مهم‌ترین تفاوت کوین و توکن در  وجود بلاک‌چین اختصاصی می‌باشد. به این صورت که کوین‌ها بر بلاک‌چین اختصاصی خود ایجاد و ذخیره می‌شوند.

توکن‌ها اما بر روی بلاکچین‌های میزبان همچون اتریوم، بایننس اسمارت چین و یا پالیگان ایجاد می‌شوند. این تصور که توکن‌ها به علت نداشتن بلاکچین اختصاصی گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود از بازار هستند تصور چندان صحیحی نیست.

برای مثال ارز دیجیتال شیبا یک توکن بوده و همانطور که احتمالا می‌دانید افراد بسیاری با سرمایه‌گذاری و ترید روزانه شیبا (SHIB) به سودهای قابل توجهی دست یافتند.

ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB) نیز که رمزارز بومی بلاکچین بایننس اسمارت چین (BSC) است در ابتدا یک توکن بوده که بر بستر بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد و پس از مدتی به شبکه اصلی خود یعنی BSC انتقال پیدا کرد و هم اکنون یک کوین بسیار ارزشمند در بازار ارزهای دیجیتال است.

بنابراین تفاوت کوین و توکن نباید این ذهنیت را در افراد به وجود آورد که فقط در کوین‌ها یا فقط در توکن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. بلکه اعتبار و بازدهی یک پروژه، ارتباط چندانی به ماهیت کوین یا توکن بودن ندارد. بلکه لازم است تا قبل از هرگونه اقدام برای سرمایه‌گذاری، پیرامون بنیاد و اهداف مربوط به پروژه کوین یا توکن، بررسی و ارزیابی‌های لازم را به عمل آورید.

با توجه به توضیحاتی که پیرامون تفاوت کوین و توکن داده شد، شما کدام کوین یا توکن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید؟ تحلیل و دیدگاه خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

کاردانو کوین است یا توکن؟

ارز دیجیتال ADA یا همان کاردانو، کوین بومی بلاکچین Cardano است که بر روی بلاکچین اختصاصی خود ایجاد شده و بنابر مطلب گفته شده در مطلب تفاوت کوین و توکن، کاردانو یک کوین است.

تتر کوین است یا توکن؟

تتر (USDT) استیبل کوینی است که از آن به عنوان دلار مجازی یاد شده و بر بستر بلاکچین اتریوم، ترون و بایننس فعالیت می‌کند و یک توکن است.

فرق رمزارز و توکن چیست؟

تمامی دارایی‌های دیجیتالی که در بازار ارزهای دیجیتال قابل معامله هستند، رمزارز نامیده می‌شوند. بنابراین کوین و توکن هر دو رمزارز هستند.

چگونه می‌توان کوین یا توکن بودن یک ارز را تشخیص داد؟

با جستجو کردن نام یا نماد یک ارز در وبسایت کوین مارکت کپ می‌توانید کوین یا توکن بودن آن را مشاهده کنید.

آیا توکن می‌تواند به کوین تبدیل شود؟

بله. وقتی یک توکن پروژه بلاک چین خود را توسعه دهد و توکن‌های خود را به عنوان یک کوین به بلاک چین جدید منتقل کند،به کوین تبدیل خواهد شد. رمزارزهای بایننس کوین (BNB)، ترون (TRX) و زیلیکا (ZIL) مثال‌هایی در این مورد هستند.

منبع: تیم تولید محتوای ompfinex.com

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۶ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا