آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش صرافی او ام پی فینکسآموزش صرافی های ارز دیجیتال

آشنایی با سفارش‌های استاپ لیمیت و استاپ مارکت

اگر به جای هولد و نگهداری بلندمدت، ارزهای دیجیتال را در تایم‌ فریم‌های پایین‌تر معامله می‌کنید بهتر است با انواع سبک سفارش‌گذاری آشنا شوید تا در هر شرایطی از بازار بتوانید نقاط ورود بهینه‌تری داشته باشید و استراتژی معاملاتی خود را به صورت کامل پیاده‌سازی کنید.

در این مطلب به توضیح سفارش‌های استاپ لیمیت و استاپ مارکت در بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

مفهوم سفارش‌های استاپ (Stop) در بازار ارزهای دیجیتال

سفارش‌های استاپ نوعی از سفارش‌های مشروط هستند که تحت شرایط مشخصی که معامله‌گر این شرایط را مشخص می‌کند، فعال شده و در دفتر سفارشات (Order Book) قرار می‌گیرند.

به بیان ساده‌تر در این نوع سفارش‌ها، شما قیمتی را به عنوان قیمت توقف (Stop Price) مشخص می‌کنید و سفارش مورد نظر تنها در صورت رسیدن قیمت بازار به قیمت توقف (Stop Price) فعال می‌شود. به این قیمت توقف (Stop Price) گاها قیمت فعال‌سازی یا اصطلاحا تریگر (Trigger) نیز می‌گویند.

سفارش خرید به روش استاپ (Stop)

سفارش خرید به روش استاپ

تصور کنید تحلیل شما این است که بازار در یک روند صعودی قرار داشته و پس از شکسته شدن یک سطح مقاومتی، روند صعودی همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

بنابراین می‌توانید با ثبت یک سفارش خرید به روش استاپ (Stop)، سطح مقاومتی را به عنوان “قیمت توقف” یا همان Stop Price در نظر بگیرید و بنابر استراتژی معاملاتی که دارید، سفارش خرید مورد نظر خود را برای کسب سود از ادامه صعود قیمت ثبت کنید.

سفارش فروش به روش استاپ (Stop)

سفارش فروش به روش استاپ (Stop)

این بار تصور کنید بازار در یک روند نزولی قرار گرفته و یک سطح حمایتی پیش‌روی آن قرار دارد. حال فرض کنید تحلیل شما این است که در صورت شکسته شدن این سطح حمایتی، روند ریزشی بازار همچنان ادامه دار خواهد بود.

بنابراین می‌توانید این سطح حمایتی را به عنوان “قیمت توقف” یا همان Stop Price در نظر بگیرید تا به نوعی حد ضرر معامله شما باشد و با ثبت یک سفارش فروش به روش استاپ (Stop)، از وارد شدن زیان بیشتر به معامله خود جلوگیری کنید.

سفارش‌های استاپ (Stop) خود به دو دسته سفارش‌های استاپ لیمیت (Stop Limit) و استاپ مارکت (Stop Market) تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح و نحوه استفاده از هر یک می‌پردازیم.

سفارش‌های استاپ لیمیت (Stop Limit) در بازار ارزهای دیجیتال

در سفارش‌هایی که به روش Stop Limit ثبت می‌شوند، معامله‌گرها می‌توانند ضمن مشخص کردن یک قیمت شرط برای فعال شدن سفارش، قیمت سفارش را نیز مشخص کنند. سفارش‌هایی که به روش استاپ لیمیت (Stop Limit) ثبت می‌شوند، دارای ۳ عنصر مهم هستند:

  • مقدار (Amount)
    منظور از مقدار، حجم سفارش می‌باشد.
  • قیمت توقف (Stop Price)
    منظور از قیمت توقف قیمتی است که با رسیدن قیمت بازار به آن، سفارش فعال شده و وارد دفتر سفارشات (Order Book) می‌شود.
  • قیمت سفارش (Price)
    منظور از قیمت سفارش نیز عددی است که سفارش شما در آن قیمت تکمیل خواهد شد. به بیان دیگر پس از رسیدن قیمت بازار به قیمت توقف (Stop Price)، سفارش شما به قیمت مشخص شده توسط شما (Price) انجام و تکمیل خواهد شد.

استاپ لیمیت (Stop Limit) در ثبت معاملات خرید

برای مثال تصور کنید قیمت فعلی بیت کوین برابر با ۱۸۰۰۰ دلار بوده و نمودار بیت کوین در یک روند صعودی در حال نزدیک شدن به مقاومت ۱۹۰۰۰ دلاری است.

حال فرض کنید تحلیل شما این است که در صورت شکسته مقاومت ۱۹۰۰۰ دلاری، روند صعودی بیت کوین همچنان ادامه دار خواهد بود. بنابراین می‌توانید یک سفارش خرید به روش استاپ لیمیت ثبت کنید.

کافیست قیمت توقف (Stop Price) را برابر با ۱۹۰۰۰ دلار قرار داده و قیمت سفارش (Price) را کمی بیشتر از ۱۹۰۰۰ دلار و یا برابر با ۱۹۰۰۰ قرار دهید و حجم خرید خود را مشخص کنید.

در چنین شرایطی، با رسیدن قیمت بازار به ۱۹۰۰۰ دلار، سفارش خرید شما وارد دفتر سفارشات (Order Book) شده و با توجه به قیمتی (Price) که برای آن مشخص کرده‌اید، در پروسه انجام و تکمیل قرار خواهد گرفت.

بنابراین قیمت توقف (Stop Price) قیمت فعالسازی سفارش شما بوده و قیمت سفارش نیز قیمتی است که سفارش شما با آن قیمت ثبت می‎‌شود.

دقت کنید که مشخص کردن قیمت سفارش (Price) در سفارش‌های استاپ لیمیت کاملا به تحلیل شخصی شما بستگی دارد. اما معمولا در سفارش‌های خریدی که به روش استاپ لیمیت (Stop Limit) ثبت می‌شوند، قیمت سفارش کمی بالاتر از قیمت توقف (Stop Price) خواهد بود.

استاپ لیمیت (Stop Limit) در ثبت معاملات فروش

برای مثال حالتی را در نظر بگیرید که بیت کوین در یک روند نزولی قرار داشته و قیمت فعلی آن برابر با ۱۹۰۰۰ دلار است و سطح حمایت ۱۸۰۰۰ دلاری نیز پیش روی آن قرار دارد.

فرض کنید تحلیل شما این است که در صورت از دست رفتن حمایت ۱۸۰۰۰ دلاری، ریزش بیت کوین همچنان ادامه‌دار خواهد بود. بنابراین می‌توانید با ثبت یک سفارش فروش به روش استاپ لیمیت (Stop Limit)، از معاملات خود در برابر ضرر بیشتر ناشی از ریزش قیمت محافظت کنید؛ یعنی برای معامله خود حد ضرر مشخص کنید.

کافیست قیمت توقف (Stop Price) را برابر با ۱۸۰۰۰ دلار قرار داده و قیمت سفارش (Price) را کمی بیشتر از ۱۸۰۰۰ دلار و یا برابر با ۱۸۰۰۰ دلار قرار دهید و حجم فروش خود را مشخص کنید.

در این شرایط، با رسیدن قیمت بیت بازار به ۱۸۰۰۰ دلار، سفارش فروش شما وارد دفتر سفارشات (Order Book) شده و با توجه به قیمت سفارش (Price) که مشخص کرده‌اید، در روند انجام و تکمیل شدن قرار می‌گیرد.

بنابراین قیمت توقف (Stop Price) به عنوان حد ضرر شما عمل کرده و سفارش فروش شما با رسیدن قیمت بازار به این قیمت فعال خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که مشخص کردن قیمت سفارش (Price) در سفارش‌های Stop Limit کاملا به تحلیل و استراتژی شخصی شما بستگی دارد. اما معمولا در ثبت سفارش‌های فروش به روش Stop Limit، قیمت سفارش را کمی پایین‌تر از قیمت توقف (Stop Price) در نظر می‌گیرند.

سفارش‌های استاپ مارکت (Stop Market) در بازار ارزهای دیجیتال

در سفارش‌هایی که به روش استاپ مارکت (Stop Market) ثبت می‌شوند، معامله‌گرها می‌توانند قیمتی را به عنوان قیمت توقف یا اصطلاحا Stop Price مشخص کرده و زمانی که قیمت بازار به قیمت توقف برسد، سفارش فعال شده و با “بهترین قیمت بازار” انجام خواهد شد و نیازی به مشخص کردن قیمت سفارش از سوی معامله‌گرها نیست.

در سفارش‌های استاپ مارکت (Stop Market)، کافیست مقدار سفارش و قیمت توقف (Stop Price) که همان شرط فعالسازی سفارش است را وارد کنید تا سفارش خرید یا فروش مورد نظر شما به قیمت لحظه‌ای بازار انجام و تکمیل گردد.

استاپ مارکت (Stop Market) در ثبت معاملات خرید

همان مثال خرید بیت کوین در یک روند صعودی که در قسمت قبل اشاره شد را در نظر بگیرید. فرض کنید قیمت فعلی بیت کوین برابر با ۱۸۰۰۰ دلار بوده و در صورت شکسته معتبر مقاومت ۱۹۰۰۰ دلاری، روند صعودی ادامه خواهد یافت.

در این حالت می‌توانید با ثبت یک سفارش خرید به روش استاپ مارکت (Stop Market)، وارد معاملات خرید بیت کوین و کسب سود از ادامه روند صعودی آن شوید.

کافیست قیمت توقف (Stop Price) را برابر با ۱۹۰۰۰ دلار قرار دهید و حجم خرید را مشخص کنید. در این حالت پس از رسیدن قیمت بازار به ۱۹۰۰۰ دلار، یک سفارش خرید به قیمت بازار برای شما فعال خواهد شد.

استاپ مارکت (Stop Market) در ثبت معاملات فروش

فرض کنید قیمت فعلی بیت کوین برابر با ۱۹۰۰۰ دلار بوده و در یک روند نزولی قرار دارد و حمایت پیش روی آن نیز ۱۸۰۰۰ دلار است. تحلیل شما این است که در صورت شکست و از دست رفتن حمایت ۱۸۰۰۰ دلار، روند ریزشی بیت کوین همچنان ادامه خواهد داشت.

بنابراین می‌توانید از این سطح به عنوان حد ضرر معاملات خود استفاده کنید و با ثبت یک سفارش فروش به روش Stop Market، از وارد شدن ضرر و زیان‌های بیشتر به معاملات خود جلوگیری کنید.

کافیست قیمت توقف (Stop Price) را برابر با ۱۸۰۰۰ دلار قرار دهید و حجم سفارش فروش را نیز مشخص کنید. در این حالت با رسیدن قیمت بازار به ۱۸۰۰۰ دلار، یک سفارش فروش بیت کوین به قیمت لحظه‌ای بازار برای شما فعال خواهد شد.

تفاوت و شباهت استاپ لیمیت و استاپ مارکت

شباهت

شباهت سفارشات استاپ لیمیت و استاپ مارکت در این است که هر دو برای فعالسازی نیاز به یک قیمت شرط دارند که منظور همان قیمت توقف یا Stop Price است. بنابراین تا زمانی که قیمت بازار به قیمت توقف (Stop Price) نرسد، سفارش‌های خرید و فروشی که به این روش‌ها ثبت شده‌اند، فعال نخواهند شد.

تفاوت

تفاوت سفارش‌های استاپ لیمیت و استاپ مارکت نیز در قیمت سفارش است. در سفارش‌هایی که به روش استاپ لیمیت (Stop Limit) ثبت می‌شوند، علاوه بر قیمت توقف (Stop Price)، قیمت سفارش (Price) نیز توسط خود معامله‌گر تعیین می‌شود.

در سفارش‌هایی که به روش استاپ مارکت (Stop Market) ثبت می‌شوند اما تنها قیمت توقف (Stop Price) توسط معامله‌گر مشخص شده و قیمت سفارش برابر با “بهترین قیمت لحظه‌ای بازار” خواهد بود.

تفاوت سفارش استاپ لیمیت (Stop Limit) و سفارش محدود (Limit Order)

در سفارش‌گذاری به روش محدود (Limit) معامله‌گر قیمت و مقدار سفارش را مشخص می‌کند و پس از ثبت، سفارش در دفتر سفارشات (Order Book) قرار می‌گیرد.

در سفارش‌گذاری به روش استاپ لیمیت (Stop Limit) اما سفارش تنها در صورتی در تابلوی معاملات یا همان Order Book قرار می‌گیرد که قیمت بازار به قیمت توقف (Stop Price) رسیده باشد.

انواع سفارش‌گذاری در صرافی او ام پی فینکس

در پلتفرم او ام پی فینکس می‌توانید با استفاده از چهار روش سفارش بازار (Market)، سفارش محدود (Limit)، سفارش حد ضرر (Stop Limit) و سفارش حد ضرر به قیمت بازار (Stop Market) معاملات خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را انجام دهید.

در ادامه به بررسی مراحل انجام معامله به روش استاپ لیمیت و استاپ مارکت در او ام پی فینکس می‌پردازیم.

معامله به روش استاپ لیمیت (حد ضرر) در صرافی او ام پی فینکس

اگر از وبسایت استفاده می‌کنید:
معامله به روش استاپ لیمیت (حد ضرر)

کافیست وارد حساب کاربری خود شوید و در قسمت بالای صفحه سمت چپ، روی منو “معاملات” کلیک کرده و گزینه “معامله” را انتخاب کنید. در صفحه جدید می‌توانید از قسمت بالای صفحه سمت راست، بازار مورد نظر خود را انتخاب کرده و در قسمت پایین صفحه نیز انواع روش‌های سفارش‌گذاری را مشاهده کنید.

برای معامله به روش Stop Limit کافیست وارد سربرگ “حد ضرر (Stop Limit)” شوید و قیمت توقف (Stop Price)، قیمت سفارش (Price) و مقدار سفارش را مشخص کرده و سفارش خرید یا فروش مورد نظر خود را ثبت کنید.

اگر از اپلیکیشن استفاده می‌کنید:
معامله به روش استاپ لیمیت (حد ضرر) در صرافی او ام پی فینکس

برای ثبت سفارش به روش حدضرر (Stop Limit) در اپلیکیشن او ام پی فینکس نیز کافیست پس از ورود به حساب کاربری، وارد قسمت “معامله” شده و با انتخاب بازار مورد نظر و گزینه “سفارش حد ضرر“، سفارش خرید یا فروش مورد نظر خود را ثبت کنید.

معامله به روش استاپ مارکت (حد ضرر با قیمت بازار) در صرافی او ام پی فینکس

برای سفارش‌گذاری به روش Stop Market نیز کافیست مطابق با توضیحات زیر پیش بروید.

اگر از وبسایت استفاده می‌کنید:
معامله به روش استاپ مارکت (حد ضرر با قیمت بازار)

وارد حساب کاربری خود شوید و پس از ورود به صفحه معامله و انتخاب بازار مورد نظر، از قسمت پایین صفحه سمت چپ وارد سربرگ “حد ضرر با قیمت بازار(Stop Market)” شوید و با مشخص کردن قیمت توقف (Stop Price) و مقدار، سفارش خرید یا فروش مورد نظر خود را ثبت کنید.

اگر از اپلیکیشن استفاده می‌کنید:
معامله به روش استاپ مارکت (حد ضرر با قیمت بازار) در صرافی او ام پی فینکس

در اپلیکیشن نیز می‌توانید پس از ورود به حساب کاربری و انتخاب بازار مورد نظر، گزینه “سفارش حد ضرر با قیمت بازار” را انتخاب کرده و سفارش خرید یا فروش مورد نظر خود را ثبت کنید.

پاسخ به دو سوال مهم
  • آیا ممکن است سفارش‌هایی که در به روش استاپ مارکت (Stop Market) ثبت می‌شوند، تکمیل نشده و بر روی تابلو سفارشات باقی بماند؟

خیر. در سفارش‌هایی که به روش استاپ مارکت ثبت می‌شوند، به محض رسیده قیمت بازار به قیمت توقف (Stop Market)، سفارش خرید یا فروش به قیمت لحظه‌ای بازار انجام و تکمیل می‌شوند.

  • آیا ممکن است سفارش‌هایی که به روش استاپ لیمیت (Stop Limit) ثبت می‌شوند، تکمیل نشده و بر روی تابلو سفارشات (Order Book) باقی بماند؟

بله. همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، شرط فعالسازی سفارش در روش استاپ لیمیت رسیدن قیمت بازار به قیمت توقف (Stop Price) بوده و شرط انجام و تکمیل سفارش نیز رسیدن قیمت آخرین معامله بازاری که در آن معامله می‌کنید به قیمت سفارش (Price) است.

از همین روی ممکن است در برخی موارد سفارش استاپ لیمیت شما با رسیدن قیمت بازار به قیمت توقف (Stop Price) فعال شده اما به دلیل فراهم نبودن شرایط در بازار برای تکمیل معامله به قیمت مورد نظر شما، همچنان بر روی تابلو سفارشات باقی بماند.

سخن پایانی

تسلط بر انواع روش‌های سفارش‌گذاری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که معامله‌گران برای کسب سود مستمر از بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال و مدیریت بهتر نقاط ورود و خروج از معاملات به آن نیاز دارند. با استفاده از سفارش‌گذاری به روش استاپ لیمیت و استاپ مارکت می‌توانید سفارش‌های مشروطی را مشخص کنید تا حتی زمانی که در حساب کاربری خود حضور ندارید نیز بتوانید از نوسان نمودارهای قیمتی به کسب درآمد بپردازید.

در این باره بیشتر بخوانید:

تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار

ربات معامله‌گر و نحوه فعال‌سازی آن در حساب کاربری

چگونه می‌توان قیمت توقف (Stop Price) را به درستی مشخص کرد؟

با استفاده از مفاهیم تحلیل تکنیکال همچون سطوح حمایت و مقاومت، خطوط روند، سطوح فیبوناچی و الگوهای کندل استیک می‌توانید قیمت توقف (Stop Price) را دقیق‌تر انتخاب کنید.

منبع: تیم تولید محتوای ompfinex.com

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. ممنون از توضیحات کامل و عالیتون. تفاوت سفارش لیمیت، سفارش مارکت ، استاپ لیمیت ، استاپ مارکت رو کامل متوجه شدم.

  2. سفارش مارکت همیشه برام راحت بود و آسون انجامش میدادم ولی واقعا سفارش لیمیت و استاپ لیمیت سخت و پیچیده بود ولی الان کامل و با زبان ساده فهمیدم ممنون

  3. استفاده از سفارش های stop limit و… بنظرم خیلی میتونه در بازدهی ماهانه معامله گر های حرفه ای،موثر باشه
    خودم از وقتی order tarder شدم و دیگه با سفارش مارکت معامله باز نمیکنم،میزان ضرر خودم رو به حداقل رسوندم واینکه میزان فشار روانی و psychology معامله گری نیز،بسیار برام کنترل کردنش آسان تر شده.
    سپاس از تیم و مجموعه او ام پی…

    1. کاملا درسته
      با اوردر گذاری به روش های استاپ لیت و استاپ مارکت میشه بخش قابل توجهی از معاملات احساسی و هیجانی رو مدیریت کرد
      موفق و پرسود باشید

    1. با هر دو روش امکان گذاشتن حد سود وجود داره. تفاوتش تو قیمت فعالسازیه. سفارش های استاپ (مثل استاپ لیمیت و استاپ مارکت) یه نوع سفارش شرطی ان‌‌. یعنی سفارش تنها در صورتی فعال میشه و در تابلو سفارشات صرافی قرار میگیره که قیمت بازار به قیمت فعالسازی شما برسه و بعد از فعال شدن سفارش با قمیتی که ثبت کردین وارد پروسه تکمیل شدن میشه. تو سفارش‌های لیمیت اما دیگه قیمت فعالسازی وجود نداره و سفازش به محض ثبت شدن وارد تابلو سفارشات میشه

  4. سلام وقت شما بخیر

    «بابت قیمت استاپی که گذاشته میشه و با توجه به اون ادامه روند رخ میده»

    برنامه صرافی قیمت استاپ رو با توجه به قیمت جهانی بررسی می‌کنه و بعد اگر تریگر فعال بشه اوردر گذاری رو انجام میده یا با توجه به قیمت های در حال خرید و فروش داخل صرافی ؟

    1. اوردرها بر اساس وضعیت سفارش‌هایی که تو بازار او ام پی فینکس جریان داره تو پروسه تکمیل شدن قرار میگیره

  5. به نظر خودم استفاده از استاپ مارکت بهتر از استاپ لیمیته چون بعضی وقتا بازار خیلی شارپ میریزه تا موقعی که تریگر فعال بشه و بخواد سفارشمونو تکمیل کنه بازار ازونجا رد شده رفته . ولی استاپ مارکت هرطور شده دیگه ی چیزی میخره ک بیشتر ضرر نکنیم .

    1. بله درسته سفارش‌های استاپ مارکت به صورت کامل انجام میشن
      سفارش‌های استاپ لیمیت هم مزایای خوبی دارن مخصوصا برای تریدرهایی که اسکلپ میکنن و نقطه ورود براشون خیلی مهمه
      اما همونطور که خودتون اشاره کردین وقتایی که بازار به صورت شارپی میریزه یا رشد میکنه، ممکنه اوردر استاپ لیمیت به موقع فعال نشه

  6. توضیحات بسیار شفاف و واضح بود ،من آشنایی زیاد با این مباحث نداشتم ولی از وقتی بلاگ شما رو می خونم خیلی پیشرفت کردم

  7. استاپ لیمیت توی صرافی های بین المللی هست معمولا
    واقعا صرافی خفنی هستید که اینو گذاشتید . ممنون
    لطفا یه مورد لایو استفاده از استاپ هارو هم بذارید برامون یا ویدیو

  8. دو آپشن استاپ لیمیت و استاپ مارکت واقعا برای معاملات مفید و ضروری بود ،
    امیدوارم در آینده ای نزدیک معاملات اهرمی رو هم اضافه کنید
    ✌✌?

  9. واقعا یکی از بهترین صرافی های هستش که داخلش حساب دارم
    فقط یک سوال برای سفارش خرید میتونیم پایین تر از قیمت استاپ لاس بذاریم و همینطور برای فروش بلعکس؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      ممنون از دیدگاه و انرژی مثبتی که برامون ارسال کردین
      بله قیمت استاپ و قیمت سفارش رو میتونین بر اساس تحلیل خودتون ثبت کنین
      اما بعد از فعال شدن سفارش، تکمیل شدن اون به وضعیت بازار او ام پی فینکس در اون زمان بستگی داره که سفارشی متناظر و مناسب با سفارش شما وجود داشته باشه یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا