اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

استیبل کوین جد در حال گذارندن آخرین مرحله حسابرسی

کوتی گروپ (COTI Group) استارت‌آپ حوزه فینتک (FinTech) و صادرکننده استیبل کوین الگوریتمی جِد (Djed) در شبکه کاردانو (Cardano / ADA)، به‌تازگی جزئیات مهمی را پیرامون وضعیت این پروژه با اعضای شبکه به اشتراک گذاشت.

استیبل کوین جد (DJED) چیست؟

۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ (۴ مهر ۱۴۰۰)، روز دوم همایش کاردانو، کمپانی بلاک چینی مسئول تحقیق و توسعه شبکه کاردانو یعنی IOG به‌همراه استارت‌آپ کوتی گروپ از استیبل کوین جد رونمایی کردند. جد یک استیبل کوین الگوریتمی (Algorithmic Stablecoin) با پشتوانه رمزارز مخصوص شبکه کاردانو است که توسط تیم کاردانو طراحی و از طریق کوتی گروپ توکن‌های آن صادر می‌شوند.


استیبل کوین جد با استفاده از قراردادهای هوشمند ثبات قیمتی خود را حفظ می‌کند و در امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (Decentralized Finance / DeFi) کاربرد دارد. این استیبل کوین رمزارزی پایه در ذخیره خود دارد و از طریق عملیات مینت (Mint) و سوزاندن (Burn) استیبل کوین و کوین‌های ذخیره فعالیت می‌کند.


در وایت‌پیپر (Whitepaper) این پروژه آمده که Djed یک پروتکل استیبل کوین الگوریتمی است که عملکردی شبیه به یک بانک خوداجرا دارد و استیبل کوین‌ها را در یک محدوده قیمتی که برای آن مشخص شده، خرید و فروش می‌کند. استیبل کوین جد پشتوانه ارز دیجیتال دارد، به این معنی که ذخیره این بانک متشکل از رمزارزی نوسان‌پذیر است.

هنگامی که یک کاربر قصد فروش استیبل کوین جد را داشته باشد، از این ذخیره برای خرید استیبل کوین از کاربر استفاده می‌شود و درآمدی که از معاملات این استیبل کوین به‌دست می‌آید، به ذخیره آن افزوده می‌شود. علاوه‌بر استیبل کوین جد، این بانک به معامله کوین‌های ذخیره نیز می‌پردازد تا سرمایه خود را تامین و نسبت ذخایر را تا حد زیادی افزایش دهد.


کمپانی IOG روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ (۴ مهر ۱۴۰۰) در رابطه با استیبل کوین جد طی یک پست خبری در وب‌سایت رسمی خود عنوان کرد که جد با حفظ کوین‌های پایه در ذخیره خود به مینت و سوزاندن مجموعه‌ای از دیگر دارایی‌های ثابت و کوین‌های ذخیره می‌پردازد و جهت پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه کاردانو طراحی شده است. این پروتکل کمک کرده تا هزینه تراکنش‌ها بیشتر قابل پیش‌بینی باشند و کاربران بتوانند از نوسانات و هزینه‌های گزاف کارمزدهای گس (Gas Fee) دوری کنند.


تیم کوتی معتقد است استیبل کوین‌ جد اپلیکیشنی پرکاربرد بوده که کابران زیادی در دنیای رمزارزها جهت تنظیم پرداخت‌ها و کارمزدها از آن‌ استفاده خواهند کرد. اکوسیستم این استیبل کوین طی سال‌های اخیر تکامل یافته و کاربران با استفاده از آن و بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی خود، تراکنش‌های روزمره و انتقال پول را بدون هیچ مشکلی انجام می‌دهند. با اضافه‌شدن Djed به بلاک چین کاردانو شیوه انجام تراکنش‌ها در آن به‌شدت بهبود پیدا خواهد کرد.


چارلز هاسکینسون، کمک‌ بنیان‌گذار و مدیر عامل کمپانی IOG، نیز پیرامون این پروژه گفت: «استیبل کوین جد دنیای رمزارزها را دچار تحول خواهد کرد و با توجه به رشد چشم‌گیر این صنعت در سال‌های اخیر، مخاطبان جدیدی را به‌ خود جلب می‌کند. جد تعهد ما به راستی‌آزمایی را نشان می‌دهد و راه‌کاری دقیق و قوی برای مقابله با نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال است.»


تیم کوتی در روز همایش کاردانو پیرامون صدور استیبل کوین جد به‌عنوان استیبل کوین رسمی شبکه کاردانو و تحول‌آفرینی این پروژه بیان کرد Djed صرفاً یک استیبل کوین ساخته‌شده در شبکه کاردانو نیست و طوری طراحی شده که با تبدیل‌شدن به رمزارزی کامل، تمام کارمزدهای تراکنش‌های این شبکه از طریق آن پرداخت شوند.

واضح‌ بودن هزینه تراکنش‌ها به‌جای نوسانات شدید کارمزدهای گس برای یک شبکه بلاک چین منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد و جد نیز در راستای تحقق همین هدف قدم بر می‌دارد.


نقش کمپانی کوتی در این پروژه توسعه رابط کاربری سیستم و برقراری ارتباط بین کاربران با قراردادهای هوشمند است. همچنین کوتی برای مینت استیبل کوین جد و کوین‌های ذخیره آن جهت حفظ ثبات الگوریتم، با دیگر کمپانی‌ها و توسعه‌دهندگان مشارکت ایجاد خواهد کرد.


هزینه مینت و سوزاندن استیبل کوین جد و کوین‌های ذخیره آن از طریق رمزارز ADA پرداخت می‌شود و این هزینه به استخر سهام این پروتکل وارد می‌شود. هولدرهای کوین ذخیره هرکدام سهمی از این استخر داشته که در راستای حفظ ثبات قیمتی این استیبل کوین، برای آن‌ها انگیزه مالی دارد.


کوتی همچنین از چهار مشارکت جدید خود خبر داد: وینگ‌رایدرز (WingRiders)، بازارساز خودکار (AMM) و صرافی غیرمتمرکز (DEX) در بلاک چین کاردانو؛ جارا نتورک (JaraNetwork)، پورتال عمومی در انجام امور مالی؛ کاردانو وارییِرز (Cardano Warriors)، بازی چندنفره و گسترده به ‌سبک نقش‌آفرینی در بلاک چین کاردانو؛ کوجیتو پروتکل (Cogito Protocol)، پلتفرم هوش مصنوعی غیرمتمرکز و چندشبکه‌ای و زیرمجموعه کمپانی “SingularityNET”.


تیم کوتی در مورد وضعیت فعلی پروژه استیبل کوین جد اظهار کرد پس از انجام تمام به‌روزرسانی‌ها، این سیستم یک اجرای آزمایشی جهت حصل اطمینان از عملکرد صحیح آن خواهد داشت و با تکمیل‌شدن اجرای آزمایشی، در شبکه آزمایشی عمومی (Public Testnet) راه‌اندازی خواهد شد. این تیم در حال حاضر منتظر دریافت آخرین نتایج حساب‌رسی (Audit) پروژه است که در صورت عدم بروز مشکل، استیبل کوین جد در شبکه اصلی (Mainnet) راه‌اندازی خواهد شد.

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

استیبل کوین الگوریتمی در پشتوانه خود دیگر دارایی‌های رمزنگاری‌شده را دارد که با استفاده از قراردادهای هوشمند قانون عرضه و تقاضا را پیاده‌سازی و ثبات قیمت خود را حفظ می‌کند.

مینت رمزارز به چه معناست؟

مینت (Mint) ارز دیجیتال فرآیندی است که طبق آن، از طریق تایید داده‌ها، تولید بلوک‌های جدید و مستندسازی داده‌های تایید‌شده در یک بلاک چین اثبات سهام، کوین‌های جدید تولید می‌شوند.

منبع: Cryptoglobe

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا