اخبار ارز دیجیتال

شروع خیره کننده استیبل کوین جد (DJED) کاردانو

در پی راه‌اندازی استیبل کوین جد (Djed) در شبکه اصلی (Mainnet) کاردانو (Cardano / ADA)، موجی از هیجان جامعه این رمزارز و بلاک چین را در بر گرفت. در ادامه مطلب، با این استیبل کوین و نحوه کار آن بیشتر آشنا خواهید شد.


به گزارش تیم خبری او ام پی فینکس، استیبل کوین الگوریتمی (Algorithmic Stablecoin) جد با همکاری مشترک بین کوتی نتورک (COTI Network) و کمپانی توسعه‌دهنده کاردانو یعنی اینپوت اوتپوت گلوبال (IOG) طراحی و اجرا شده است و در روز گذشته تحت بلاک چین کاردانو شروع به کار کرد.


استیبل کوین جد کاردانو با دلار آمریکا (USD) برابری دارد، توسط ارز دیجیتال ADA پشتوانه خود را تامین می‌کند و رمزارز SHEN را به‌عنوان ارز ذخیره خود در اختیار دارد. همچنین، استیبل کوین جد کاردانو بیشتر از عرضه خود وثیقه دارد (Over-Collateralized) و از پروتکل اثبات ذخایر آنچین (On-Chain Proof-of-Reserve) جهت حفظ ارزش خود در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند.

پادکست استیبل کوین جد (DJED) کاردانو


اثبات ذخایر چیست؟


پیش بینی شده که استیبل کوین جد سطح عملکرد کاردانو در حوزه دیفای (امور مالی غیرمتمرکز / DeFi) را گسترش دهد و تاکنون موفق شده جهت تقویت عملکرد خود با ۴۰ شرکت دیگر وارد مشارکت شود.


صرافی ارز دیجیتال سنگاپوری بیترو (Bitrue) نخستین پلتفرمی است که ارز دیجیتال DJED و SHEN را لیست می‌کند. همچنین، استیبل کوین جد در صرافی غیرمتمرکز (DEX) وینگ‌رایدِرز (Wingriders) و دو پلتفرم برتر دیفای کاردانو یعنی موزلی‌سواپ (MuesliSwap) و مین‌سواپ (MinSwap) لیست شده است.


نسبت ذخایر (Reserve Ratio) استیبل کوین جد در حال حاضر بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ درصد است و در صورت کاهش از این حد، کمپانی کوتی سناریو‌های موجود را توضیح داده است:

در صورتی که نسبت ذخیره جد پایین‌تر از ۴۰۰ درصد برسد، فرآیند توکن‌سوزی SHEN و مینت توکن‌های جدید DJED متوقف خواهد شد (چرا که در ذخایر جد به میزان کافی وثیقه نخواهد بود). همچنین، در صورتی که نسبت ذخایر از ۸۰۰ درصد عبور کند، کاربران قادر به مینت SHEN نخواهند بود اما همچنان می‌توانند استیبل کوین جد را مینت و یا بسوزانند. یعنی در هر سناریو، استیبل کوین جد قابل دریافت خواهد بود.


شن (SHEN)، توکن ذخیره استیبل کوین جد، وظیفه حفظ ثبات قیمت این استیبل کوین را دارد و به کاربرانی که ارز دیجیتال ADA را برای مینت توکن‌های جد سپرده‌گذاری (استیک / Stake) می‌کنند پاداش می‌دهد. این مکانیزم برای استیبل کوین جد نقدینگی ایجاد می‌کند و ممکن است تقاضا برای ارز دیجیتال SHEN و متعاقباً قیمت این توکن را افزایش دهد.


استیبل کوین جد از زمان شروع به کار خود تاکنون، موفق به جذب میلیون‌ها واحد ارز دیجیتال ADA در ذخایر خود شده است. بر اساس آمارهای رسمی، ذخایر این دارایی رشدی نجومی داشته است و توانسته وثیقه خود را به سطح مورد نظر برساند. به بیان دقیق، نسبت ذخیره جد به ۵۹۱ درصد رسیده است و در زمان نشر این خبر، بیش از ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ میلیون واحد رمزارز ADA را در پشتوانه خود دارد.

کمپانی کوتی پیش از راه‌اندازی این استیبل کوین اعلام کرد که تغییرات مهمی را در این پروژه انجام داده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان به ایجاد قابلیت استفاده از جد در شبکه‌های مختلف و کاهش ۵۰ درصدی کارمزد واریز آن اشاره کرد. این تغییرات با هدف ارتقای سطح پذیرش این رمزارز و استفاده از آن در خرید کالا و خدمات اعمال شده‌اند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا