آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش تحلیل تکنیکال

معرفی ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین، سطوح حمایت و مقاومت را چطور بررسی کنیم؟

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین (Dogecoin / DOGE) برای مشاهده عملکرد قیمت دوج کوین در گذشته و پیش‌بینی مسیر روند بازار این رمزارز در روزهای آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کل، از طریق بررسی نمودار تحلیل تکنیکال دوج کوین با استفاده از شاخص‌ها، اندیکاتورها و الگوهای قیمتی می‌توان میزان احتمال وقوع یک سناریوی صعودی (Bullish) و یا نزولی (Bearish) را محاسبه کرد.

کاربران صرافی ارز دیجیتال با استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین در نمودارهای مختلف، نشانه‌هایی مهم نظیر سطوح حمایتی (Support) و مقاومتی (Resistance) این رمزارز را شناسایی می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال دوج کوین برای یافتن سیگنال‌های خرید یا فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد.


شیوه‌های مختلف تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال اغلب با یکدیگر ترکیب شده و به تحلیل‌گر یک نگاه دقیق از شرایط بازار ارائه می‌کنند. معامله‌گران می‌توانند با تحلیل حجم معاملات دوج کوین و بررسی همزمان رفتار قیمت (Price Action) در نمودار کندل استیک DOGE، تمایلات و ذهنیت حاکم بر بازار دوج را مورد ارزیابی قرار دهند. با استفاده از ترکیب چندین ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین می‌توان الگوهای کوچک و بزرگی را شناسایی کرد که در معامله این رمزارز و تشخیص خرید یا فروش آن کمک زیادی به فرد می‌کنند.

پادکست معرفی ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین


تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) برای اولین بار توسط چارلز داو، بنیان‌گذار نشریه وال‌استریت ژورنال (WSJ) و کمک بنیان‌گذار “Dow Jones & Company”، معرفی شد. در همین راستا و این پست از بلاگ صرافی او ام پی فینکس می‌خواهیم با چند ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین آشنا شویم که البته، استفاده از این ابزارها و شاخص‌ها در تحلیل تمامی ارزهای دیجیتال کاربرد دارد.

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین 01

تحلیل تکنیکال دوج کوین به سابقه معاملات و تغییرات قیمت این میم کوین (Memecoin) اشاره دارد که به عقیده تحلیل‌گران، برای پیش بینی قیمت دوج کوین در اینده استفاده می‌شود. ناگفته نماند که تحلیل تکنیکال برای هر دارایی در بازارهای مالی اعم از سهام، کالا و ارزها که تاریخچه معاملاتی دارند، کاربرد دارد.

تغییرات قیمت در تحلیل ارز دوج کوین

طبق تئوری داو، بازارهای مالی مانند بازار دوج کوین سه روند مختلف را تجربه می‌کنند. روندهای اصلی یا اولیه (Primary Trend)، تحرکات عمده و اصلی یک بازار را در ماه‌ها و سال‌های مختلف در بر می‌گیرند. روند اولیه می‌تواند یک بازار گاوی (Bull Market) باشد که قیمت‌ها در آن دوره به مرور در حال افزایش هستند و یا بازار خرسی (Bear Market) که کاهش قیمت‌ها را تجربه می‌کند.


درون روندهای اصلی، روندهای ثانویه (Secondary Trends) وجود دارند که ممکن است خلاف جهت روند اصلی بازار در جریان باشند. روندهای ثانویه می‌توانند یک اصلاح قیمتی یا پول‌بک (Pullback) باشند که به‌صورت موقتی و خلاف جهت اصلی بازار، در حال کاهش قیمت در یک بازار صعودی و یا افزایش در بازاری نزولی هستند.


سومین نوع روند تحت عنوان روندهای درجه سه (Tertiary Trend) شناخته می‌شوند که عموماً یک هفت و یا کمی بیش از یک هفته در جریان هستند و در قالب نوسان‌های موقتی بازار در نظر گرفته می‌شوند. معامله‌گران این روندها را در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت نادیده می‌گیرند.

دوج چین چیست؟ 

الگوریتم دوج کوین از اثبات کار (POW) به اثبات سهام (POS) تغییر خواهد یافت

حجم معاملات دوج کوین روشی برای تحلیل تکنیکال دوج کوین

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین 02

یک ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین که نیاز به دانش خاصی هم ندارد حجم معاملات (Trading Volume) است. حجم معاملات دوج کوین در صورت حرکت قیمت این رمزارز در مسیر روند اصلی بازار افزایش پیدا می‌کند و در غیر این صورت با کاهش مواجه می‌شود. حجم معاملات دوج کوین به میزان انجام معاملات دوج در یک بازه زمانی مشخص اشاره دارد. حجم کم معاملات برای یک رمزارز نشان‌دهنده یک روند قیمتی ضعیف و سطح بالای آن یک روند قوی برای قیمت را نمایش می‌دهد.


اگر بازار دوج کوین شاهد یک روند ثانویه نزولی با حجم معاملات پایین درون یک روند اولیه صعودی باشد، یعنی که این روند ثانویه قدرت نسبتاً کمی دارد. اگر حجم معاملات در روند ثانویه بالا باشد، نشان‌دهنده افزایش فروشندگان و فروش دوج کوین است. به‌طور کل روندهای قیمتی تنها تا زمان بازگشت و تغییر روند (Reversal) معتبر هستند. معامله‌گران هنگام تحلیل تکنیکال دوج کوین در صورت مشاهده تغییر روند باید با دقت زیادی فعالیت‌های خود را پیش ببرند، چرا که تغییر در روندهای اولیه ممکن است به‌راحتی با روندهای ثانویه اشتباه برداشت شود.

نمودار کندل استیک ابزار تحلیل دوج کوین

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین 04

یکی دیگر از ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین و به‌طور کل رمزارزها، نمودار کندل استیک (Candlestick Chart) است. این نمودارها به‌دلیل ماهیت کندل‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری را در اختیار معامله‌گر قرار دهند. یک نمودار کندل استیک زمان را در محور افقی و جزئیات اطلاعات رمزارز دوج را در محور عموی به تصویر می‌کشد و به‌طور کل، تغییرات مثبت و منفی قیمت دوج کوین و میزان آن‌ها را در یک بازه زمانی مشخص (تایم‌فریم / Timeframe) نشان می‌دهد.


در نمودار تحلیل تکنیکال دوج کوین می‌توان دوره‌های زمانی مختلفی را تنظیم کرد که به آن‌ها تایم‌فریم گفته می‌شود. اگر تحلیل تکنیکال دوج کوین با نمودار ۴ ساعته آن مورد بررسی قرار گیرد، به این معنی است که هر کندل در نمودار نشان‌دهنده ۴ ساعت از فعالیت معامله‌گران این رمزارز در بازارها است. استفاده از تایم‌فریم‌های مختلف به سبک فعالیت و استراتژی معاملاتی شخص بستگی دارد.

نمودار کندل استیک
ساختار کندل های صعودی و نزولی


هر کندل متشکل از یک بدنه و دو شدو (Wick / Shadow) در بالا و پایین بنده است. بنده هر کندل نشان‌دهنده قیمت دوج کوین هنگام بازشدن (Opening Price) و همچنین قیمت دوج در زمان بسته‌شدن (Closing Price) کندل است. به این ترتیب، شدوی بالای بدنه بیشترین قیمت معامله‌شده دوج در آن تایم فریم و شدوی پایین، کمترین قیمت معامله‌شده دوج را نشان می‌دهند. کندل‌ها دارای دو رنگ قرمز و سبز هستند که رنگ سبز، رشد قیمت دوج در آن بازه زمانی و کندل قرمز کاهش قیمت را نمایش می‌دهند.

اهمیت حمایت و مقاومت در تحلیل دوج کوین

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین 06

بررسی نمودار قیمت لحظه ای دوج کوین با استفاده از سطوح حمایتی (Support) و مقاومتی (Resistance) به مراتب ساده‌تر خواهد بود. این سطوح را می‌توان با کشیدن یک خط روند (Trendline) شناسایی کرد.


سطوح حمایتی نقاطی از قیمت دوج کوین در نمودار هستند که حین یک اصلاح قیمت و به‌دلیل سطح بالای تقاضا برای خرید در آن نقاط، روند کاهش قیمت متوقف می‌شود. به همین ترتیب، مقاومت‌ها سطوحی هستند که تقاضا برای فروش در آن‌ها زیاد است و رشد قیمت را متوقف می‌کنند. تراکم تقاضا برای خرید یا فروش، عبور قیمت دوج از آن سطوح را سخت‌تر می‌کند.


همان‌طور که گفته شد، تشخیص سطوح مقاومتی و حمایتی دوج با استفاده از خط روند راحت می‌شود و می‌توان الگوهای قیمتی مختلف را نیز شناسایی کرد. یک خط روند صعودی (Uptrend Line) از طریق وصل‌کردن سطوح پایین و پایین‌تر قیمت (شدو یا بدنه‌های کندل‌ها) در یک تایم فریم ترسیم می‌شود و نقاطی که این خط روند را لمس می‌کنند به‌عنوان سطوح حمایتی شناخته می‌شوند.


خط روند نزولی نیز به همین شکل اما از طریق وصل‌کردن شدوهای بالا و یا قسمت بالای بدنه کندل‌ها (بالاترین قیمت‌ها) رسم می‌شود و نقاط لمس‌شده توسط این خط روند، مقاومت‌های دوج کوین را نشان می‌دهند. از طریق خط روند و سطوح حمایتی و مقاومتی می‌توان استراتژی‌های معاملاتی گوناگونی را پیاده کرد. برای مثال، برخی از معامله‌گران تنها با رسیدن قیمت به حمایت در یک خط روند صعودی اقدام به خرید دوج کوین کرده و با نزدیک‌شدن قیمت به مقاومت‌ها در خط روند نزولی، موجودی خود را می‌فروشند.

آشنایی با الگوی سقف دوقلو در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور چیست و بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال کدامند؟

میانگین متحرک وسیله بررسی تغییرات قیمت دوج کوین

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین 05

اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average / MA) نمونه‌ای بسیار محبوب از ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین است که به‌طور کل، نویزهای قیمت را گرفته و میانگین قیمت دوج را به‌صورت اصلاح‌شده نشان می‌دهد. میانگین متحرک را می‌توان در یک تایم فریم مشخص کرد و در نمودار تحلیل ارز دوج کوین به‌دنبال سیگنال‌هایی برای خرید یا فروش گشت.


رایج‌ترین انواع این ابزار تکنیکال، میانگین متحرک‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ روزه هستند. این اندیکاتور روند قیمت دوج کوین را به‌طور واضح‌تری نمایش می‌دهد و در بین نمونه‌های مذکور، میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (۲۰۰Day Moving Average) عموماً به‌عنوان حمایتی مهم در یک روند صعودی و مقاومت در روند نزولی دوج شناخته می‌شود.


میانگین متحرک‌ها انواع مختلفی دارند. میانگین متحرک ساده (Simple Moving Average / SMA) میانگین‌های قیمت دوج را در یک دوره زمانی مشخص با هم جمع کرده و به تعداد روزهای آن میانگین متحرک تقسیم می‌کند.

میانگین متحرک وزنی (Weighted Moving Average / WMA) همین محاسبه را انجام داده اما به قیمت‌های جدیدتر وزن بیشتری می‌دهد و روند دقیق‌تری را از قیمت نمایش می‌دهد. به همین شکل، میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average / EMA) به داده‌های جدیدتر وزن بیشتری داده اما نرخ کاهش قیمت جدیدتر با قدیمی‌تر را در نظر نمی‌گیرد.


در تحلیل ارز دیجیتال دوج کوین، میانگین متحرک به‌دلیل محاسبه قیمت‌های گذشته دوج یک اندیکاتور پسرو یا تاخیری (Lagging Indicator) محسوب می‌شود. تحلیل‌گران در نمودار قیمت دوج کوین، به میانگین متحرک‌های ۵۰ و ۲۰۰ روزه توجه ویژه‌ای دارند؛ به این دلیل که زمانی که میانگین متحرک‌های ساده ۵۰ و ۲۰۰ روزه یکدیگر را به‌سمت پایین قطع (Cross) می‌کنند، اصطلاحاً یک تقاطع مرگ (Death Cross) شکل گرفته که نشانه‌ای برای کاهش قریب‌الوقوع قیمت دوج کوین است.

در عوض زمانی که میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه همتای ۲۰۰ روزه خود را به‌سمت بالا قطع کند، یک تقاطع طلایی (Golden Cross) تشکیل می‌شود که علامتی به منزله رشد قیمت دوج است.

اندیکاتور حجم تعادلی یا OBV دوج کوین

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین 07

اندیکاتور حجم تعادلی (On-Balance Volume Indicator) یک ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین و ارز دیجیتال با محوریت حجم معاملات آن رمزارز است. این اندیکاتور توسط جوزف گِرَنویل بر این عقیده طراحی شده که حجم معاملات یکی از اصلی‌ترین عوامل هدایت‌کننده قیمت یک ارز دیجیتال است.


OBV یک اندیکاتور تجمعی (Cumulative) است که بر اساس حجم معاملات روزانه در یک بازه زمانی مشخص، کاهش و یا افزایش پیدا می‌کند. زمانی که نمودار قیمت لحظه ای دوج کوین را مورد بررسی قرار می‌دهید، متوجه می‌شوید که بالا رفتن قیمت‌ها با رشد اندیکاتور OBV همراه است و به همین ترتیب، کاهش قیمت دوج کم‌شدن این شاخص را در پی دارد. به‌طور کل، اندیکاتور OBV جهت تایید روندها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندیکاتور مکدی (MACD) دوج کوین

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین 08

اندیکاتور هم‌گرایی واگرایی میانگین متحرک (Moving Average Convergence Divergence / MACD) یا مکدی، اختلاف بین میانگین متحرک نمایی ۱۲ و ۲۶ روزه را محاسبه می‌کند و یک خط مکدی (MACD Line) را تشکیل می‌دهد که جهت شناسایی سیگنال‌های خرید و فروش استفاده می‌شود. این شاخص در واقع یک اوسیلاتور (Oscillator) محسوب می‌شود، چرا که یک اندیکاتور است که در محوریت یک خط مرکزی نوسان دارد.

سیگنال ارز دیجیتال


زمانی که میانگین متحرک نمایی ۱۲ روزه دوج کوین خط همتای ۲۶ روزه خود را به‌سمت پایین قطع می‌کند، اندیکاتور مکدی سیگنال فروش می‌دهد و در شرایط عکس، خرید دوج کوین را به معامله‌گر علامت می‌دهد. هر چه فاصله بین این دو خطوط بیشتر باشد، سیگنال خرید یا فروش قوی‌تر است.

اندیکاتور مکدی
ساختار اندیکاتور مکدی


این اندیکاتور یک خط سیگنال (Signal Line) نیز دارد که میانگین متحرک نمایی ۹ روزه (۹-Day EMA) است. زمانی که اندیکاتور مکدی این میانگین متحرک را به‌سمت بالا قطع می‌کند نشان‌دهنده زمان مناسب برای خرید دوج و زمانی که به‌سمت پایین این اتفاق می‌افتد، یعنی زمان فروش دوج کوین فرا رسیده است. اندیکاتور مکدی ارز دیجیتال شامل یک هیستوگرام (نمودار ستونی / Histogram) نیز می‌شود که اختلاف بین مکدی و خط سیگنال را محاسبه می‌کند.

شاخص قدرت نسبی دوج کوین

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین 09

دیگر ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) است. این اندیکاتور مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) جهت ارزیابی خرید بیش از حد (اشباع خرید / Overbought) و یا فروش بیش از حد (اشباع فروش / Oversold) دوج کوین استفاده می‌شود. شاخص RSI در نمودار تحلیل تکنیکال دوج کوین به شکل یک اوسیلاتور است که در یک خط بین دو حد ۰ تا ۱۰۰ نوسان می‌کند.


اندیکاتور شاخص قدرت نسبی از تایم فریم ۱۴ روزه قیمت دوج کوین استفاده می‌کند و زمانی که به زیر عدد ۳۰ می‌رسد به معنی اشباع فروش دوج است و عدد ۷۰ یا بالاتر از آن، اشباع خرید دوج را نشان می‌دهد. به این ترتیب، اشباع فروش سیگنالی برای خرید و اشباع خرید نشان‌دهنده موقعیتی مناسب برای فروش دوج کوین است.

اوسیلاتور استوکاستیک RSI دوج کوین

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین 10

اوسیلاتور استوکاستیک RSI اغلب برای شناسایی تغییر روند در بازار اسپات (Spot) دوج کوین استفاده می‌شود. این ابزار تکنیکال دوج کوین نیز بین اعداد ۰ تا ۱۰۰ نوسان دارد. سطح اشباع خرید این اوسیلاتور عدد ۸۰ و اشباع فروش استوکاستیک RSI در عدد ۲۰ و پایین‌تر از آن قرار دارد. معمولاً عبور از این سطوح به منزله یک تغییر روند و یا حداقل اصلاح قیمت برای دوج کوین است.


البته، استوکاستیک RSI در بازارهای گاوی یا خرسی شدید می‌تواند به‌راحتی این مرزها را پشت سر بگذارد و برای مدتی در منطقه اشباع خرید یا فروش باقی بماند. از این رو توصیه می‌شود که در تحلیل تکنیکال دوج کوین، این اندیکاتور را همراه با دیگر ابزارها استفاده کنید.

معامله‌گران می‌توانند جهت کاهش ریسک در چنین شرایطی و مقابله با تصمیمات احساسی خود، هنگام خروج این اندیکاتور از محدوده اشباع فروش (بالاتر از ۲۰) یک سفارش خرید و در مواقع کاهش استوکاستیک از ۸۰ و خروج از منطقه اشباع خرید، یک سفارش فروش برای دوج کوین یا هر رمزارز دیگری باز کنند.

باندهای بولینگر دوج کوین

ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین 11

باندهای بولینگر (Bollinger Bands) که توسط جان بولینگر طراحی شده‌اند، آخرین ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین برای افرادی است که به‌تازگی وارد حوزه معامله‌گری شده‌اند. باندهای بولینگر در تشخیص عملکرد قیمت دوج کوین در بازه‌های کوتاه‌مدت کاربرد دارند. این اندیکاتور با استفاده از یک میانگین متحرک ۲۰ روزه و جمع و تفریق یک انحراف از معیار از میانگین متحرک ایجاد شده است.


زمانی که قیمت دوج کوین از باند بالایی به‌سمت بالا خارج می‌شود، نشان‌گر وضعیت اشباع خرید برای دوج است و به همین شکل، خروج به‌سمت پایین از باند بولینگر پایین، اشباع فروش دوج را نشان می‌دهد.

باندهای بولینگر بر اساس این نظریه عمل می‌کنند که دوره‌های کاهش نوسانات بازار، نوسانات شدید را در پی دارند؛ به این معنی که زمانی که باندها به‌دلیل نوسانات شدید از یکدیگر جدا می‌شوند، روند فعلی ممکن است به پایان برسد. به همین شکل زمانی که باندها به یکدیگر بسیار نزدیک می‌شوند، احتمالاً یک دوره تشدید نوسانات را در پی خواهیم داشت.


در این مقاله از او ام پی فینکس چند ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین و ارزهای دیجیتال را برای شما شرح دادیم که مناسب برای افراد تازه‌کار است و استفاده از آن‌ها کار دشواری نخواهد بود.

لازم به ذکر است شما می‌توانید با مراجعه به صفحه «معالمه» هر رمزارز در بازارهای او ام پی فینکس، نمودار جهانی قیمت لحظه ای ارز دیجیتال را همراه با ابزارهای گوناگون تحلیل تکنیکال در اختیار داشته باشید. چنانچه در رابطه با موارد فوق سوال، انتقاد و یا پیشنهادی داشتید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات شما در مورد ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین

از کجا نمودار تحلیل تکنیکال دوج کوین داشته باشم؟

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه «معامله» ارز دیجیتال دوج کوین در بازارهای او ام پی فینکس، به نمودار قیمت لحظه ای همراه با چند ابزار تحلیل تکنیکال دوج کوین دسترسی داشته باشید.

آدرس سایت دوج کوین چیست؟

آدرس وب‌سایت رسمی دوج کوین «dogecoin.com» است.

بهترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال کدام اند؟

از میان بهترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال می‌توان به اندیکاتورهای RSI، مکدی (MACD)، میانگین متحرک و OBV اشاره کرد.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا