آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

آشنایی با الگوی سقف دوقلو در تحلیل تکنیکال

الگوهای قیمتی کلاسیک (Classic Patterns) یکی از روش‌های پیش‌بینی روند احتمالی حرکت نمودارهای قیمتی در تحلیل تکنیکال است که به دلیل سادگی‌ و راحتی استفاده، طرفداران بسیاری نیز دارد.

الگوی سقف دوقلو (Double-Top) یکی از محبوب‎‌ترین الگوهای قیمتی است که توسط معامله گران زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الگوی سقف دوقلو

الگوی سقف دوقلو در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این الگو از دو اوج قیمتی تقریبا هم اندازه و یک کف قیمتی که اصطلاحا خط گردن نامیده می‌شود، تشکیل شده است.

الگوی سقف دو قلو عموما در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود و می‌تواند نشانه‌ای برای ریزش قیمت باشد. به این معنا که با شکسته شدن خط گردن به سمت پایین، با احتمال زیاد قیمت حداقل به میزان ارتفاع سقف، کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین می‎‌توان با مشاهده این الگو، معاملات خرید و فروش را مدیریت کرد.

دقت کنید که شکسته شدن خط گردن، نشانه تایید الگوی سقف دو قلو است و تا تنها زمانی که این خط شکسته شود، الگوی سقف دو قلو تایید می‌شود و می‌توان از آن به روش‌های مختلف در انجام معاملات خرید و فروش به روش تحلیل تکنیکال استفاده کرد.

نمونه‌هایی از الگوی سقف دوقلو در نمودار بیت کوین

الگوی سقف دوقلو در نمودار قیمت بیت کوین
سقف دوقلو در نمودار بیت کوین

چگونه با استفاده از الگوی سقف دوقلو معامله کنیم؟

روش‌های مختلفی برای معامله با الگوی سقف دو قلو وجود دارد که در ادامه به توضیح کامل هر یک می‌پردازیم:

الگوی سقف دوقلو در معاملات خرید

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، الگوی سقف دو قلو معمولا در انتهای یک روند صعودی اتفاق می‌افتد و می‌تواند سیگنالی برای ریزش قیمت باشد. حداقل مقدار ریزش نیز با توجه به ارتفاع سقف‌ها به صورت حدودی مشخص خواهد شد.

از الگوی سقف دوقلو می‌توانید به دو روش در معاملات خرید استفاده کنید:

  • خروج معاملات خرید و سیو سود:
    همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، الگوی سقف دوقلو می‌تواند نشانه‌ای بر پایان روند صعودی باشد. بنابراین اگر پیش از این وارد معاملات خرید شده‌اید، بهتر است با مشاهده و تایید الگوی سقف دوقلو، خود را برای فروش دارایی و سیو سود معاملات خرید آماده کنید.
  • ورود به معاملات خرید جدید:
    پس از شکسته شدن خط گردن، کاهش قیمت حداقل به اندازه ارتفاع سقف الگو، ادامه‌دار خواهد بود. بنابراین پس از ریزش قیمت به همان مقدار می‌توانید ضمن بررسی سایر جوانب، خود را برای ورود به معاملات خرید و همگام شدن با برگشت دوباره‌ی قیمت آماده کنید.

    ** دقت کنید که معاملات خرید را حتما به صورت پله‌ای و با رعایت اصول مدیریت سرمایه انجام دهید.

الگوی سقف دوقلو در معاملات فروش

اگر در بازارهای دوطرفه فعالیت می‌کنید ( بازار فیوچرز) می‌توانید از الگوی سقف دوقلو(Double-Top) برای ورود به معاملات فروش و کسب سود از ریزش قیمت دارایی استفاده کنید. در این شرایط شکسته شدن خط گردن و پولبک به آن می‌تواند بهترین فرصت برای ورود به معاملات فروش در بازار فیوچرز باشد.

نکته بسیار مهم

اگر نتوانستید به موقع الگوی سقف دوقلو(Double-Top) را تشخیص دهید و با شکست ناگهانی خط گردن مواجه شدید، می‌توانید فروش دارایی را در هنگام پولبک به خط گردن انجام دهید تا برای معامله خریدی که از قبل انجام داده‌اید، نقطه خروجی بهینه‌تری داشته باشید.


منظور از اصطلاح پولبک (pullback) در نمودارهای قیمتی این است که قیمت مجددا به سطح شکسته شده باز می‌گردد و سپس به روند خود ادامه می‌دهد.

  • پولبک در روند صعودی:
    پولبک در یک روند صعودی به این معناست که نمودار پس از عبور از یک سطح مقاومتی، مجددا به آن بازمی‌گردد و پس از آن به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.
    پولبک در روند صعودی می‌تواند فرصتی بهینه برای ورود به معاملات خرید و کسب سود از افزایش قیمت پیش‌رو باشد.
  • پولبک در روند نزولی:
    پولبک در یک روند نزولی نیز به این معناست که نمودار پس از شکست یک سطح حمایتی، مجددا به آن باز می‌گردد و پس از آن به روند ریزشی ادامه خواهد داد.
    پولبک در روند نزولی می‌تواند فرصتی بهینه برای خروج از معاملات خرید قبلی و یا فرصتی برای ورود به معاملات فروش در یک بازار دوطرفه (بازار فیوچرز) باشد.
جمع‌بندی

الگوی سقف دوقلو(Double-Top) در نمودارهای قیمتی عموما در انتهای روند صعودی تشکیل می‌شود و می‌تواند نشانه‌ای برای ریزش قیمت باشد. ایم الگو از دو اوج قیمتی برابر و یک کف قیمتی تشکیل شده‌است. در صورتی که کف الگو شکسته شود، الگوی سقف دوقلو تایید می‌شود و قیمت حداقل به میزان ارتفاع سقف‌ها، کاهش خواهد یافت.

چه زمان می‌توان از الگوی سقف دوقلو استفاده کرد؟

شکسته شدن خط گردن یا همان کف الگو، نشانه تایید شدن الگوی سقف دوقلو است و می‌توان معاملات خرید و فروش جدیدی را متناسب با این الگو تنظیم کرد.

منبع: تیم تولید محتوای ompfinex.com

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا