اخبار بیت کوینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

داو جونز بیشتر از بیت کوین نوسان دارد

بیت کوین (BTC) در ماه‌های اخیر عملکردی مشابه با بازار سهام داشته است و هر دوی این دسته از دارایی‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن با عوامل بازدارنده اقتصاد کلان هستند که به‌واسطه افزایش شدید تورم و بالا رفتن نرخ بهره به‌وجود آمده‌اند.

اما به‌نظر می‌رسد سطح نوسانات بیت کوین در مقایسه با سهام در بازارهای سنتی کاهش پیدا کرده و رمزارز شماره یک علائمی مبنی بر جدا کردن خود از این بازار نشان می‌دهد.


داده‌های پلتفرم زیروهِج (ZeroHedge) در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) نشان می‌دهند شاخص داو جونز (Dow Jones Index) متشکل از سهام ۳۰ شرکت بزرگ صنعتی، نوسانات بیشتری را نسبت به بیت کوین تجربه کرده است.

نمودار حجم واقعی 10 روزه داو جونز
نمودار حجم واقعی ۱۰ روزه داو جونز – ZeroHedge

با توجه به این‌که بیت کوین در دسته پرنوسان‌ترین دارایی‌ و سرمایه‌گذاری‌ها قرار گرفته است، دستاوردهای اخیر آن نشان از بلوغ در حال تکامل آن دارد. حامیان این رمزارز و صنعت معتقدند با تکامل بیت کوین که در پی پذیرش گسترده آن صورت می‌گیرد، نوسانات این دارایی کاهش یافته و معاملات آن مانند دارایی‌های سنتی انجام خواهند شد.


به‌طور کل بیت کوین در تاریخچه خود نوسانات زیادی را تجربه کرده است، اما بازارهای مالی سنتی عموماً ثبات بیشتری را از خود نشان داده‌اند. گرچه این تغییر نوسانات بیت کوین را می‌توان به بازگشت قیمت آن از سقف تاریخی خود نسبت داد که موجب‌شده بیت کوین هفته‌های زیادی را در یک روند خنثی پیرامون سطح ۲۰,۰۰۰ دلاری سیر کند.


از این رو می‌توان این سطح را به‌عنوان یک کف قیمتی به‌صورت موقت برای بیت کوین در نظر گرفت که پس از اوج روند صعودی و رسیدن به سقف ۶۹,۰۰۰ دلاری در اواخر سال ۲۰۲۱ به این سطح رسیده است.


همچنین کاهش نوسانات بیت کوین در مقایسه با داو جونز و به‌طور کل بازار سهام، با قدرت گرفتن دلار آمریکا و کاهش ارزش رقبای فیات آن تلاقی زمانی پیدا کرده است. در این راستا، افزایش قدرت دلار بر سبدهای سرمایه متشکل از سهام تاثیر منفی داشته و موجب کاهش قیمت کالاها در معاملات می‌شود.


با این حال، بیت کوین در این بحبوحه توانسته ثبات خود را حفظ کند و موجب‌ شده سرمایه‌گذاران در برخی مناطق به سرمایه‌گذاری در این دارایی به‌عنوان پوششی در برابر تورم روی آورند.


هم‌اکنون در میان درگیری گاوها (خریداران) و خرس‌ها (فروشندگان) جهت به‌دست گرفتن کنترل بازار، بیت کوین پایین‌تر از ۲۰,۰۰۰ دلار به یک روند خنثی و تثبیت قیمتی رسیده است. قیمت بیت کوین با کاهش ۱ درصدی نسبت به روز گذشته در محدوده ۱۹,۵۰۰ دلاری قرار دارد.

نرخ بهره چیست؟

منظور از نرخ بهره (Interest Rate) درصدی است که در ازای دریافت وام به بانک پرداخت می‌کنید و یا مبلغی است که در ازای سپرده‌گذاری پول در بانک از سوی بانک به شما پرداخت می‌شود.

منبع: Finbold

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا