تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

افزایش دامیننس اتریوم همزمان با عملکرد بهتر آلت کوین ها

بازار رمزارزها بالاخره به یک رونق نسبی بازگشت و طی هفته گذشته با عملکرد خوب خود، نفس این صنعت را پس از یک بازار خرسی طولانی تازه کرد.


دارایی‌های دیجیتال از هفته گذشته تا کنون موفق شدند به‌طور میانگین سرمایه موجود در خود را تا ۱۶ درصد افزایش دهند که ارزش این رشد به‌طور کل، ۱۴۳ میلیارد دلار برآورد شده است.


در مجموع، ارزش بازار ارزهای دیجیتال در سطح ۱.۰۴۵ تریلیون دلاری خود قرار دارد و بر اساس شاخص ارزش کل رمزارزها از پلتفرم تریدینگ‌ویو (TradingView Total Crypto Index)، این آمار از آغاز سال میلادی جاری تا کنون با ۵۲ درصد کاهش همراه بوده است.

رمزارزها با بهترین عملکرد در هفته گذشته
عملکرد بهتر آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین


تقریباً تمام ارزهای دیجیتال در بازار شاهد رشد بودند، اما می‌توان گفت ۱۰۰ رمزارز برتر از لحاظ ارزش بازار در تشکیل کف موفق ظاهر شدند.
در صدر این رشدها، LDO، توکن حاکمیتی (Governance Token) پلتفرم سپرده‌گذاری (اِستیکینگ / Staking) لیدو (Lido) بود که موفق به ثبت ۸۰ درصد رشد در قیمت خود بوده است. این پروژه در هفته گذشته اعلام کرد که قابلیت استفاده از رمزارز اتریوم را در تمام پروتکل‌های لایه دو (Layer-2) اکوسیستم اتریوم ایجاد خواهد کرد.

در رتبه‌های دوم و سوم بهترین عملکرد در بازار، فورک‌های (Fork) قدیمی بلاک‌چین‌ها بودند.

در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها پیرامون تغییر شبکه ماینرهای اتریوم به فورک کلاسیک آن در پی ارتقای مرج (Merge) و تغییر الگوریتم شبکه به اثبات سهام (Proof-of-Stake)، قیمت اتریوم کلاسیک (ETC) با ۷۵ درصد رشد همراه شد؛ این در حالی است که بیت کوین گُلد (BTG) بدون علت مشخصی نزدیک به ۵۰ درصد رشد قیمتی داشت.


اما رمزارزهای LDO، ETC و BTG به‌ترتیب با ۴۶، ۲۴ و ۴۲ درصد کاهش نسبت به قیمت خود در ابتدای سال ۲۰۲۲ در بازار معامله می‌شوند.

دامیننس بیت کوین و استیبل کوین ها کاهش پیدا کرد

قیمت ایپ کوین (APE) ساخته یوگا لبز (Yuga Labs) که قرار است از آن به‌عنوان توکن اصلی در پروژه آدرساید (Otherside) در متاورس استفاده شود، توانست پس از نزول از معرفی درخشان خود تا ۴۳ درصد رشد داشته باشد. توکن بومی اکوسیستم جِنوسیس (Gnosis) در حوزه دیفای (Decentralized Finance / DeFi) با نام اختصاری GNO نیز با ۳۸ درصد و اتریوم (ETH) 35 درصد افزایش داشته‌اند.


داده‌های اخیر از پلتفرم گلس‌نود (Glassnode) نشان می‌دهند واریز اتریوم به صرافی‌ها به کم‌ترین حد چهارساله خود رسیده است، چرا که هولدرهای این رمزارز با پیش‌بینی رشد قیمت آن پس از ارتقای مرج، به انباشت آن پرداخته‌اند. در این بین، رمزارز شماره یک بازار با رشدی به میزان ۱۵ درصد، توانست از سطح ۲۰,۶۰۰ دلاری تا ۲۳,۷۰۰ دلار افزایش پیدا کند.


لازم به ذکر است، رمزارزهای APE، GNO و ETH نسبت به قیمت خود در آغاز سال ۲۰۲۲، به‌ترتیب با ۲۲، ۷۳ و ۵۶ درصد کاهش همراه بوده‌اند. بیت کوین نیز تا کنون نزدیک به ۴۹ درصد از قیمت خود را از دست داده است که تحولات شرایط اقتصاد کلان نسبت به چند دهه گذشته، نقش اصلی در تشکیل چنین روندی ایفا کرده‌اند.


در رابطه با این موضوع مدیرعامل کمپانی آماری حوزه بلاک چین به‌نام کووِلنت (Covalent)، گانِش سوامی، به تایید مواردی از قبیل افزایش بی‌سابقه نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، ادامه افزایش نرخ‌ها توسط فدرال رزرو آمریکا و کاهش سطح نقدینگی در بازار اشاره کرد و این عوامل را منشأ فشارهای وارده بر بیت کوین و دارایی‌های پر ریسک معرفی کرد.


وی افزود که این فشارها و شرایط سخت بازار تا زمان کنترل تورم توسط فدرال رزرو و یا تسلیم در برابر آن ادامه خواهد داشت و در هر صورت، به‌ویژه با بدتر شدن بحران انرژی در حوزه اروپا، بازارها چندین ماه سخت را پیش روی خود خواهند داشت.

سوامی پیش‌بینی کرد که با شروع مجدد سیاست‌های انبساطی، بیت کوین روند صعودی خود را آغاز خواهد کرد.


با این حال بین ۱۰۰ رمزارز برتر بازار، بدون در نظر گرفتن استیبل کوین‌ها و توکن‌های رَپد (Wrapped)، تنها سه ارز دیجیتال طی هفته گذشته با کاهش قیمتی مواجهه شدند.


آرویو (Arweave)، توکن بومی پروتکل ذخیره‌سازی غیرمتمرکز با همین نام، ۱ درصد کاهش داشته است. توکن صرافی غیرمتمرکز (DEX) سیرِم (Serum) که تحت شبکه سولانا فعالیت دارد نیز با ۴ درصد کاهش و توکن سیک (Ceek) در حوزه واقعیت مجازی (VR) نزدیک به ۲۱ درصد ریزش داشته‌اند.


حرکت صعودی اخیر اتریوم، موجب افزایش دامیننس (Dominance) این رمزارز به بالاترین سطح خود نسبت به ماه می (اردیبهشت) شد و از ۱۶.۵ به ۱۸.۷ درصد رسید. همچنین، دامیننس بیت کوین از ۴۳.۵ به ۴۳.۱ درصد کاهش پیدا کرد.


این نرخ در استیبل کوین‌ها نیز در پی خروج معامله‌گران از آن‌ها و جست و جو برای کسب سود، با کاهش مواجه شد. در جمعه گذشته نرخ دامیننس چهار استیبیل کوین برتر بازار یعنی تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC)، بایننس یو اس دی (BUSD) و دای (DAI)، مجموعاً ۱۴.۲ درصد برآورد شده بود که هم‌اکنون این رقم به ۱۲.۳۵ درصد رسیده است.

منبع: Blockworks

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا