تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل اتریوم پس از مرج

پس از اعلام اجرای ارتقا مرج (Ethereum Merge)، تا به امروز قیمت آلت کوین برتر بازار در حال کاهش بوده است و باعث شده سرمایه‌گذاران ذهن خود را درگیر تحلیل اتریوم پس از مرج کنند.


در بحبوحه بحران اقتصادی پس از پاندمی کرونا، افزایش تورم و نرخ بهره بانک‌ها، اتریوم و به‌طور کل بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ یک روند نزولی را آغاز کرده‌اند. قیمت اتریوم در نوامبر سال ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) به یک سقف تاریخی جدید در ۴,۹۰۰ دلار رسید.

نمودار قیمت اتریوم پس از مرج
نمودار قیمت اتریوم پس از مرج – TradingView

در نمودار بالا کاملاً واضح است که اتریوم از تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) به بعد، یک اصلاح قابل توجه داشته است. قیمت اتریوم از ۱,۷۴۸ دلار در این روز به ۱,۳۰۰ دلار در تاریخ ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) کاهش پیدا کرد و در کمتر از یک هفته، یک اصلاح قیمتی به میزان ۲۵ درصد تجربه کرده است.

هم‌اکنون اتریوم نزدیک به ۱,۳۵۰ دلار در بازارها معامله می‌شود و نسبت به سقف تاریخی خود ۷۲ درصد کاهش پیدا کرده است.


اما نکته قابل توجه این‌جا است که این کاهش قیمت با اجرای ارتقای مرج در شبکه این رمزارز تلاقی زمانی پیدا کرده است. طی این ارتقا، الگوریتم اجماع بلاک چین اتریوم از اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) تغییر یافته است. بررسی و تحلیل اتریوم پس از مرج نشان می‌دهد که این کاهش قیمت از چه عواملی نشئت گرفته است.

تحلیل اتریوم پس از مرج | علت کاهش قیمت اتریوم

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، روز ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) در توییتر اجرای موفقیت‌آمیز ارتقای مرج را اعلام کرد. پیش از این، اتریوم با مشکلاتی پیرامون مقیاس‌پذیری و سرعت پایین پردازش تراکنش در شبکه خود مواجه بود و حالا انتظار می‌رود مرج عملکرد شبکه را تسریع کند و کارمزدهای آن را کاهش دهد.


تحلیل اتریوم پس از مرج نشان می‌دهد که درست در پی اعلام رسمی، قیمت اتریوم شروع به اصلاح کرده است. یکی از دلایل این مسئله وجود یک استراتژی معاملاتی تحت عنوان «شایعه را بخر، خبر را بفروش» است. در دنیای رمزارزها، انتشار خبر مثبت در مورد یک ارز دیجیتال معمولاً منجر به افزایش قیمت آن می‌شود.


با توجه به این موضوع، در مورد اتریوم باید گفت که این رمزارز تا قبل از اجرای ارتقای مرج با سوددهی و افزایش قیمت همراه بوده است. قیمت این رمزارز از اواسط ماه جولای تا میانه آگوست (اواخر تیر تا اواخر مرداد ماه)، از ۱,۰۰۰ دلار تا نزدیکی ۲,۰۰۰ دلار پیش رفت و نزدیک به دو برابر رشد داشت. این اولین نشانه از رشد قیمت اتریوم از آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) بود.


بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که اصلاح قیمتی اخیر اتریوم به‌دلیل حباب قیمتی ایجاد‌شده مبنی بر خرید زودهنگام کاربران پیش از اعلام رسمی ارتقای مرج بوده است.


به‌علاوه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به‌تازگی اعلام کرد سپرده‌گذاری (استیکینگ / Staking) رمزارزها باید مطابق با مقررات اوراق بهادار انجام شود. این اعلامیه تنها چند ساعت پس از اجرای ارتقای مرج در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) توسط رئیس سازمان SEC، گَری گِنسلِر، منتشر شد.


از جایی که ارتقای مرج اتریوم، این دارایی را به یک رمزارز اثبات سهام تبدیل می‌کند، بسیاری معتقدند سازمان SEC اعلامیه خود را با به‌روزرسانی جدید اتریوم هماهنگ کرده است. گرچه این سازمان اظهار کرد که بیانیه جدید آن‌ها مربوط به رمزارز خاصی نمی‌شود.


وجود این عوامل در تحلیل اتریوم پس از مرج نشان می‌دهد که تمایلات پیرامون این دارایی در کوتاه‌مدت منفی شده که کاهش قیمت آن را نیز در پی داشته است.

آیا اتریوم پس از مرج رشد می کند؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، یکی از دلایل کاهش قیمت اتریوم پدیده «شایعه را بخر، خبر را بفروش» است، اما اخبار پیرامون این بلاک چین نشان می‌دهند که اتریوم پتانسیل بسیار بالایی برای رشد دارد و از این رو، تحت نظر سرمایه‌گذاران زیادی قرار گرفته است.


اتریوم پیش از ارتقای مرج باز هم بزرگ‌ترین رمزارز و شبکه جهت پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) و پروتکل‌های NFT بوده است. ارتقای مرج با هدف افزایش سطح پایداری در این شبکه انجام شده است و اکنون این پلتفرم بر اساس سپرده‌گذاری رمزارز فعالیت می‌کند که پایداری بیشتری نسبت به مدل اثبات کار دارد.


به‌علاوه، تاریخچه عملکرد قیمت اتریوم نشان می‌دهد که این رمزارز در بلندمدت می‌تواند یک بازگشت قوی داشته باشد. همچنین عملکرد اتریوم در گذشته نشانی از موفقیت در آینده نداشت، اما اکنون با این ارتقای جدید، سرمایه‌گذاران می‌توانند اتریوم را با قیمتی کمتر و به اصطلاح با تخفیف بخرند.

ارتقای مرج اتریوم چیست؟

طی فرآیند ارتقای مرج اتریوم، الگوریتم اجماع این بلاک چین که مانند بیت کوین اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) بود، به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) تغییر پیدا کرد.

شایعه را بخر، خبر را بفروش به چه معناست؟

این عبارت یک اصطلاح در بازارهای مالی است که طبق آن، سرمایه‌گذاران بر اساس یک شایعه اقدام به خرید یک دارایی کرده تا زمان اعلام رسمی خبر، دارایی را برای کسب حداکثر سود بفروشند.

منبع: CryptoNews

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا