اخبار اتریوماخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

ارتقای مرج در شبکه آزمایشی راپستن اتریوم انجام شد

در راستای آماده‌سازی ارتقای مرج اتریوم (Merge) که قرار است تا ماه‌های آینده سال جاری انجام شود، این ارتقا در شبکه آزمایشی راپستن اتریوم (Ropsten Testnet) فعال شد.


پس از اعلام این برنامه در روز سوم ژوئن (۱۳ خرداد)، بعد از ظهر روز گذشته ارتقای مرج در این شبکه انجام شد.


از طریق تلفیق کدها و تبدیل به یک مجموعه کد، شبکه اثبات کار (PoW) راپستن اتریوم با شبکه اثبات سهام (PoS) خود در زنجیره بیکن (Beacon Chain) با هم ادغام (مرج) شدند. این ارتقا در جهت بررسی استفاده نرم‌افزار مشتری از نودهای اتریوم و سلامت عملکرد آن‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مجموعه نرم‌افزارهایی که در این ارتقا شرکت داشتند شامل لایت‌هوس (Lighthouse)، لوداِستار (Lodestar)، پریزم (Prysm)، تکو (Teku)، بسو (Besu)، اریگان (Erigon)، گو اتریوم (Go-Ethereum) و ندرمایند (Nethermind) می‌شوند.


فرآیندی مشابه قرار است تا چند ماه دیگر به‌عنوان ارتقای مرج در شبکه اصلی اتریوم صورت گیرد که هنوز تاریخ دقیقی برای آن تعیین نشده است.

اما ارتقای مرج در شبکه راپستن اتریوم در روز گذشته امتحانی بزرگ و مهم برای شبکه اصلی آن محسوب می‌شود که بر اساس آن، شبکه اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار به اثبات سهام انتقال پیدا می‌کند.


ویتالیک بوترین، کمک بنیان‌گذار اتریوم، ساعاتی پیش در ویدیویی زنده اظهار کرد که قبول دارد تنها با شش ساعت کار کردن بدون مشکل مرج نمی‌توان گفت که این ارتقا کاملاً موفق بوده است و مشکلات بیشتری در بلندمدت ممکن است پیرامون مسائلی چون حداکثر مقدار قابل استخراج از بلوک‌ها (MEV) و متمرکزسازی سپرده‌گذاری / استیکینگ (Staking) و محافظت در برابر حملات داس (DOS) و دیگر موارد به‌وجود آید که شاید تا سه هفته پس از اجرای مرج گریبان‌گیر آن‌ها شوند.


آزمایش‌های قبلی از ارتقای مرج شامل ۱۰ شدو فورک (Shadow Fork) در شبکه اصلی در ماه آوریل (اردیبهشت) و یک ارتقای مرج در شبکه آزمایشی کلین (Klin) می‌شوند.


اما آزمایش راپستن اتریوم از طریق شاخصی با نام حداکثر سختی کل (Terminal Total Difficulty) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ارتقای مرج زمانی فعال در نظر گرفته می‌شود که سطح سختی بلوک‌ها به اندازه نسخه اثبات کار شبکه برسد. نسخه اثبات کار شبکه راپستن اتریوم از مرز تنظیم‌شده ۵۰ کوادریلیون گذشته است تا قادر باشد ارتقای مرج را از هرگونه حمله‌ و تولید غیرطبیعی هَش ریت مورد حفاظت قرار دهد.


بر اساس گزارشات روز سه‌شنبه نشریه بلاک (The Block)، پیش از فعال شدن مرج، اپراتورهای نود باید به‌صورت دستی نرم‌افزار مشتری خود را تنظیم کنند تا تنظیمات حداکثر سختی کل بلوک‌ها برای شبکه‌های اثبات کار و اثبات سهام راپستن اتریوم لغو و دوباره تعریف شوند.

هم اکنون قیمت اتریوم نسبت به ۲۴ ساعت گذشته تغییر چندانی نداشته و در محدوده ۱,۷۹۶ دلار معامله می‌شود. به‌نظر می‌رسد این رویداد در ذهنیت معامله‌گران این رمزارز تاثیر خاصی نگذاشته است.

منبع: THE BLOCK

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا