اخبار اتریوماخبار ارز دیجیتال

راه اندازی ژیجیانگ اتریوم و شبیه سازی برداشت ها

کاربران به‌زودی برداشت اتریوم‌های سپرده‌گذاری شده (استیک / Stake) را در یک شبکه آزمایشی (Testnet) تست خواهند کرد و در تاریخ ۷ فوریه (۱۸ بهمن) تحت شبکه اصلی (Mainnet) عملیات برداشت را انجام خواهند داد.


تیم توسعه‌دهندگان بلاک چین اتریوم قرار است در روز جاری یک شبکه آزمایشی را تحت عنوان ژیجیانگ (Zhejiang) راه‌اندازی کنند که از طریق آن، کاربران می‌توانند پروپوزال بهبود اتریوم (Ethereum Improvement Proposal / EIP) به شماره ۴۸۹۵ را مورد آزمایش قرار دهند. این EIP درواقع همان برداشت آزمایشی اتریوم‌های استیک‌شده است که قرار است در به‌روزرسانی بزرگ بعدی اتریوم یعنی هارد فورک شانگهای (Shanghai Hard Fork)، به‌عنوان یک پروتکل پیاده‌سازی شود.

هارد فورک چیست؟

پادکست راه‌اندازی ژیجیانگ اتریوم


طبق پست منتشرشده از پاریتوش جایانتی، یکی از توسعه‌دهندگان در بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation)، شش روز پس از راه‌اندازی ژجیانگ شبکه‌های آزمایشی شانگهای و کاپلا (Capella) قرار است در بازه زمانی یا همان ایپاک (Epoch) 1350 فرآیند خود را آغاز کنند.

شبکه آزمایشی ژیجیانگ اتریوم تحت بلاک چین اصلی فعالیت دارد و یک نسخه کپی‌شده از شبکه اصلی را تحت اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا بتوانند در آن عملیات ارتقا و اپلیکیشن‌های مختلف را در یک محیط با حجم استیک پایین (Low-Stake) مورد آزمایش قرار دهند.

بلاکچین چیست؟

هارد فورک شانگهای اتریوم


ژیجیانگ اتریوم قرار است در ساعت ۱۵:۰۰ به وقت جهانی (UTC) اجرا شود و کاربران می‌توانند نحوه برداشت اتریوم‌های استیک‌شده را تحت پروتکل EIP-4895 آزمایش کنند. لازم به ذکر است، کاربران در روز جاری و به‌صورت آنی قادر به برداشت اتریوم خود نبوده و این شبکه آزمایشی در تاریخ ۷ فوریه (۱۸ بهمن) یک به‌روزرسانی انجام خواهد داد که در پی آن عملیات برداشت امکان‌پذیر خواهد بود. در حال حاضر، کاربران می‌توانند اتریوم را در حساب اعتبارسنج‌های (Validators) این شبکه آزمایشی واریز و در هفته آینده برداشت کنند.


اما راه‌اندازی ژیجیانگ اتریوم در پی عدم تایید راه‌اندازی شبکه آزمایشی شانگ دانگ (Shangdong) توسط توسعه‌دهندگان این بلاک چین انجام می‌شود. توافق‌ها بر سر لغو شانگ دانگ به این دلیل بود که این به‌روزرسانی شامل چند EIP در آبجِکت فرمت ماشین مجازی اتریوم (EVM Object Format / EOF) بود که دیگر در هارد فورک شانگهای پیاده‌سازی نخواهند شد. توافق توسعه‌دهندگان اتریوم بر این شد که ارتقای EOF تحت یک هارد فورک مجزا و در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ انجام شود.


با پیاده‌سازی کامل به‌روزرسانی شانگهای اتریوم، کاربران می‌توانند تمام اتریوم‌های سپرده‌گذاری‌شده به‌همراه پاداش‌های خود را برداشت کنند. از زمان ارتقای مرج اتریوم (Ethereum Merge) در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ماه) تاکنون، کاربران اقدام به سپرده‌گذاری اتریوم تحت شبکه اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) کرده‌اند، اما سرمایه آن‌ها تا به این لحظه بلوکه شده و باید منتظر اجرای هارد فورک شانگهای در شبکه اصلی باشند.

مطالعه بیشتر

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا