اخبار اتریومتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

راه‌اندازی فورک ETHPoW پس از ارتقا مرج اتریوم

ارتقای مرج اتریوم (Ethereum Merge) که دنیای رمزارزها مدت‌ها است انتظار آن را می‌کشد، بیشتر از همیشه به روز اجرا نزدیک است؛ گرچه همه اعضای این شبکه از این ارتقای مهم خوشحال و هیجان‌زده نیستند.

به‌تازگی گروهی تحت عنوان “ETHW Core” تشکیل شده که مخالف این تغییر در شبکه اتریوم هستند و قرار است ۲۴ ساعت پس از مرج یک هارد فورک جدید در این شبکه ایجاد کنند.


نام این فورک ETHPoW است و نماد توکن آن ETHW خواهد بود و تیم ETHW Core در نظر دارد طی یک جداسازی از بلاک چین اصلی اتریوم، نسخه اثبات کار (PoW) این شبکه را حفظ کند تا عملیات ماینینگ یا استخراج اتریوم مانند سابق ادامه داشته باشد.


این گروه روز گذشته در پلتفرم توییتر نوشت فورک ETHPoW قرار است ۲۴ پس از ارتقای مرج اجرا شود. زمان دقیق آن ۱ ساعت پیش از راه‌اندازی همراه با یک شمارش معکوس اعلام خواهد شد و همه موارد از قبیل کد نهایی فورک، باینری‌ها (Binaries)، فایل‌های پیکربندی، اطلاعات مربوط به نودها، فراخوانی رویه از راه دور (RPC)، مرورگر و . . . به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند.


در فرآیند ارتقا مرج، الگوریتم اجماع شبکه اتریوم از اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) تغییر پیدا خواهد کرد و ماینرها از رده خارج شده و جای خود را به اعتبارسنج‌ها (Validator) می‌دهند.


این گروه طی یک نامه عمومی در تاریخ ۲۹ آگوست (۷ شهریور) انگیزه خود را از انجام این کار توضیح دادند و تصریح کردند که به عقیده آن‌ها اثبات سهام واقعاً تفاوت‌های چشم‌گیری را رقم می‌زند، اما از چند جهت نیز اقدام مناسبی نخواهد بود.


در این نامه نوشته شد که ادامه فعالیت اتریوم تحت الگوریتم اثبات کار، صرفاً اقدامی محافظه‌کارانه خواهد بود و برای افرادی که حامی آزاد و عمومی بودن بازارها و شبکه هستند، نباید چالشی ایجاد کند. در نهایت چنانچه معتقد هستید اثبات سهام واقعاً یک حرکت عالی است، چرا باید از رقابت بترسید؟!


گرچه برخی افراد نیز معتقد هستند اجرای فورک ETHPoW انگیزه مالی برای حامیان آن داشته و به تفاوت در ایدئولوژی‌ها ارتباطی ندارد. همچنین در مورد شناسه‌ شبکه‌ها (ChainID) نگرانی‌هایی به‌وجود آمده است که با اجرای این فورک، خطرات مرتبط با حملات بازپخش (Replay Attacks) و دیگر شیوه‌های هک شبکه افزایش پیدا می‌کند.


هادسون جِیمسون، یکی از اعضای سابق بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation)، نیز در ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) این مسئله را عنوان کرد که دلیل اجرای هارد فورک ETHPoW پس از تکمیل مرج دقیقاً چیست. وی گفت بعید است که این فورک پس از مرج قدرت هش (Hash Power) زیادی به‌دست آورد، چرا که قدرت هش موجود وارد شبکه‌های دیگر می‌شود و حتی در حال حاضر، قیمت توکن فورک ETHPoW بسیار پایین است.


ویکتور بونین، کارشناس پروتکل کوین‌بیس کلود (Coinbasecloud)، با این گروه تماس گرفته تا در مورد این موضوع شفاف‌سازی‌های لازم را ارائه کنند که نتیجه این صحبت‌ها مشخص نشد. وی در توییتر در رابطه با این موضوع ابراز تاسف کرد و از اهمیت ارائه این توضیحات سخن گفت؛ وی معتقد است چنانچه این توضیحات و شیوه کار این شبکه مشخص نشود، تمام دارایی‌های موجود در هر دو شبکه در معرض حملات مذکور قرار خواهند گرفت.


ارتقای مرج اتریوم در صورت عدم بروز مشکل خاصی، طبق برنامه کمتر از یک روز دیگر اجرا خواهد شد. قیمت توکن فورک ETHPoW هنگام نشر این خبر ۲۹.۷۱ دلار است، اما تنها در بازار معاملات آتی (فیوچرز / Futures) چنین ارزی وجود دارد که با پیش‌بینی‌ها پیرامون ایجاد فورک جدید در اتریوم به‌وجود آمده است.


هم‌اکنون قیمت اتریوم (ETH) نیز در محدوده ۱,۶۰۰ دلار قرار دارد که نسبت به ۷ روز گذشته ۲.۲۶ درصد کاهش داشته است.

هارد فورک چیست؟

هارد فورک در بلاک چین به یک تغییر اساسی در پروتکل شبکه اشاره دارد که نسخه قبلی بلوک‌ها و تراکنش‌ها در آن معتبر نبوده و نودهای شبکه باید برای اجرا در آن به‌روزرسانی شوند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا