تحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

عوامل موثر در قیمت بیت کوین؛ بررسی ۷ فاکتور اقتصاد کلان

بر خلاف سال گذشته، سال ۲۰۲۳ تا اینجای کار برای بازار ارزهای دیجیتال روزهای خوبی را رقم زده است. با وجود اینکه برخی روزهای نزولی را نیز برای قیمت بیت کوین، رمزارز پیشرو از نظر ارزش بازار، شاهد بودیم؛ اما بسیاری از کارشناسان با بررسی عوامل موثر در قیمت بیت کوین، چشم‌انداز مثبتی را برای این رمزارز پیش‌بینی می‌کنند. همچنین، حتی در روزهایی که بیت کوین در محدوده منفی معامله می‌شد نیز تحلیل‌های تکنیکال سیگنال‌های مثبتی برای آن ارائه می‌کردند.

پادکست عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

در حال حاضر سوالی که ذهن اکثر سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده، این است که آیا اکنون بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین است؟ برای پاسخ به این پرسش با ما از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس همراه باشید تا به تجزیه و تحلیل ۷ فاکتور مهم (عوامل موثر در قیمت بیت کوین) بپردازیم، آیتم‌هایی که اثبات می‌کنند سال ۲۰۲۳ بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین است.

اعتماد سرمایه‌گذاران از عوامل موثر در قیمت بیت کوین

نگاهی به تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد بیت‌کوین که حداقل ۰.۰۱، ۰.۱ و ۱ بیت‌کوین دارند، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به رمزارز پیشرو بازار اعتماد دارند و چشم‌انداز روشنی برای آن پیش‌بینی می‌کنند. این داده‌ها نشان می‌دهند که پذیرش بیت‌کوین با تعداد روزافزون آدرس‌های منحصربه‌فرد که حداقل مقادیری بیت‌کوین دارند، به رشد خود ادامه می‌دهد.

در حالی که این امکان برای کاربران وجود دارد که بیت‌کوین خود را در چندین آدرس نگهداری کنند، رشد آدرس‌های بیت‌کوین منحصربه‌فرد با حداقل ۰.۰۱، ۰.۱ و ۱ بیت‌کوین نشان می‌دهد که کاربران بیشتری نسبت به قبل بیت‌کوین می‌خرند و آن را هولد می‌کنند.

آدرس های منحصربه فردی که حداقل مقداری بیت کوین دارند
آدرس های منحصربه فردی که حداقل مقداری بیت کوین دارند

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت بیت کوین، مقدار نگهداری شده بیت کوین توسط دارندگان بلندمدت بوده که تقریبا به ۱۴ میلیون بیت کوین افزایش یافته‌است. نگهداری بلندمدت دارندگان بر اساس دوره نگهداری آنان سنجیده می‌شود که یک دوره نگهداری ۱۵۵ روزه است. یعنی، پس از این دوره، احتمال فروش کوین‌های غیرفعال به طور فزاینده‌ای بعید می‌شود. در حال حاضر، ۷۲.۴۹ درصد از بیت کوین‌های در گردش به احتمال زیاد با قیمت‌های کنونی فروخته نخواهند شد.

عرضه سالانه دارندگان بلندمدت بیت کوین
عرضه سالانه دارندگان بلندمدت بیت کوین

مجموعه بزرگی از سرمایه‌گذاران بیت کوین بدون توجه به قیمت، رمزارزها را جمع و آنها را برای طولانی مدت نگهداری می‌کنند. دیلن لیکلر تحلیلگر ارشد در مصاحبه‌ای در دسامبر ۲۰۲۲، گفت که افرادی در سراسر جهان هستند که این دارایی را می‌خرند و برای طولانی مدت نگهداری می‌کنند.

این تحلیلگر افزود: با افزایش تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد بیت‌کوین و همچنین مقدار قابل توجهی بیت‌کوین که توسط سرمایه‌گذاران بلندمدت نگهداری می‌شود، ما به پیشرفت بزرگترین ارز دیجیتال و نرخ پذیرش آن خوش‌بین هستیم. متغیرهای زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند با توجه به افزایش تقاضا برای بیت کوین و افزایش پذیرش آن در سراسر جهان، این رمزارز پتانسیل بالایی برای رشد دارد.

قیمت بیت کوین به دلار چگونه تعیین می شود؟

پیش بینی قیمت بیت کوین ۲۰۲۳؛ آیا بیت کوین رشد‌‌ می‌کند؟

افزایش پذیرش از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت بیت کوین، میزان پذیرش بیت کوین است. در طول دوره راه‌اندازی تا پذیرش، یک رمزارز به ترتیب از سه مرحله ذخیره ارزش، وسیله مبادله و استفاده به عنوان جزئی از دارایی حساب و سرمایه‌گذاری عبور می‌کند. طبق معیارهای سرمایه‌گذاری بلندمدت که در بالا به آن اشاره شد، بیت کوین در حال حاضر در مرحله ذخیره ارزش قرار دارد. سایر دارایی‌هایی که اغلب به عنوان ذخیره ارزش استفاده می‌شوند، مواردی همچون املاک، طلا و سهام هستند.

دلایل زیادی وجود دارد که بتوان اثبات کرد، بیت کوین نسبت به تمام آنها ذخیره ارزش بهتری است که از میان آنها می‌توان به نقدشوندگی، دسترسی، حمل و نقل و حسابرسی بهتر و آسان‌تر اشاره کرد. مهم‌تر از همه این موارد اینکه بیت کوین با محدودیت سقف ۲۱ میلیون کوین، از هر دارایی دیگری کمیاب‌تر است. برای اینکه بیت کوین بتواند ارزشمندتر از دیگر دارایی‌ها باشد، این ویژگی‌ها باید دست نخورده باقی بمانند و این رمزارز بتواند ارزش خود را به سرمایه‌گذاران اثبات کند.

کل ذخیره جهانی ثروت
کل ذخیره جهانی ثروت

همانطور که می‌دانید، بیت کوین در حال حاضر بخش کوچکی از ثروت جهانی را به خود اختصاص داده است. اگر بیت کوین موفق شود حتی سهمی یک درصدی از ذخایر ارزش دیگر به دست آورد، ارزش بازار آن به ۹ / ۹ تریلیون دلار خواهد رسید که این امر ارزش بیت کوین را به بالای ۳۰۰ هزار دلار به ازای هر کوین می‌رساند. به باور کارشناسان، این‌ها اعداد محافظه‌کارانه‌ای هستند؛ زیرا طبق تخمین‌ها، گمان می‌رود که افزایش پذیرش بیت کوین در ابتدا به تدریج و سپس به صورت ناگهانی رخ خواهد داد.

اتریوم بخریم یا بیت کوین؟ کدام ارز دیجیتال گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است؟

علت ریزش بیت کوین چیست؟ تحلیل و بررسی علت ریزش قیمت بیت کوین

افزایش حجم معاملات شاخصی موثر در قیمت بیت کوین

میزان انتقالات بیت کوین در دوره‌های زمانی مشخص، یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت بیت کوین محسوب می‌شود. با نگاهی به مقدار ارزشی که در طول تاریخ در شبکه بیت کوین ثبت شده، به وضوح یک روند صعودی را مشاهده خواهیم کرد. با افزایش تقاضا برای انتقال بیت کوین، یک روند صعودی برای ارزش دلاری حجم منتقل‌شده در این شبکه وجود دارد. در سال ۲۰۲۲، حجم انتقال تعدیل‌شده در شبکه بیت کوین بیش از ۵۵۶ میلیون بیت کوین بود که ۱۰۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت. از نظر ارزش دلاری، حجم انتقال‌یافته در شبکه بیت ‌کوین در سال ۲۰۲۲، اندکی کمتر از ۱۵ تریلیون دلار بود که بالاترین مقدار ثبت شده تاریخی است.

حجم مبادلات بیت کوین
حجم مبادلات بیت کوین

همانطور که می‌دانید، دنیا در حال حرکت به سمت دوره جهانی‌زدایی (deglobalization) است، بنابراین در این زمان، ویژگی مقاومت در برابر سانسور بیت کوین بیش از پیش ارزشمند می‌شود. به همین دلیل است که علی‌رغم کاهش اخیر قیمت، شبکه بیت کوین ارزش دلاری بیشتری را نسبت به سال‎‌های قبل انتقال داد.

آیا اکنون بهترین فرصت برای خرید بیت کوین است؟

با نگاه به شماری از معیارهای خاص و منحصر به فرد، می‌توان به وضوح فرصت‌های منحصربه‌فردی را که سرمایه‌گذاران برای خرید بیت‌کوین در سطوح قیمتی کنونی دارند، مشاهده و تحلیل کرد. بر این اساس، ارزش بازار واقعی بیت کوین  میزان ۱۸.۸ درصد از بالاترین سطح تاریخی خود کاهش یافته که دومین کاهش بزرگ در طول عمر پادشاه رمزارزها محسوب می‌شود. اگرچه نباید عوامل اقتصاد کلان را نادیده گرفت، کارشناسان با بررسی عوامل موثر در قیمت بیت کوین، شرایط فعلی را یک فرصت نادر برای سرمایه گذاری در بیت کوین در سال ۲۰۲۳ می‌دانند.

کاهش سقف تحقق یافته در سال 2022
کاهش سقف تحقق یافته در سال ۲۰۲۲

بنابراین، به نظر می‌رسد بیت کوین در حال حاضر و با این قیمت پایین، بهترین فرصت را در اختیار سرمایه‌گذارانی که در نظر دارند در قیمت‌های پایین  وارد بازی شودند، قرار داده‌است. نگاهی به پیشینه این رمزارز نشان می‌دهد که خرید بیت‌ کوین در این زمان‌ها سود شایان توجهی را در بلندمدت به ارمغان خواهد آورد. با این وجود، این نکته را از یاد نبرید که احتمالا سال ۲۰۲۳، اولین سالی است که بیت کوین تجربه فعالیت در زمان رکود اقتصادی را خواهد داشت.

عوامل موثر برای سرمایه گذاری در بیت کوین

شاخص های اقتصاد کلان چگونه بر قیمت بیت کوین اثر می گذارند؟

اقتصاد کلان، یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت بیت کوین است. با ورود به سال ۲۰۲۳ ، ضرورت دارد که شناخت کافی از چشم‌انداز ژئوپلیتیکی داشته‌باشیم زیرا موضوعات کلان، نیروی محرکه رشد اقتصادی هستند. همانطور که شاهد بودیم، همه مردم جهان از تصمیمات بانک مرکزی در سال گذشته، اثر پذیرفتند. ایالات‌متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در وضعیت رکود هستند، چین در حال کاهش وابستگی خود به دلار است و بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره هدف خود را برای کنترل منحنی بازده، افزایش داد. همه این موارد تاثیر زیادی بر بازار سرمایه دارند.

بنابراین نباید انتظار داشت که بازارهای مالی به صورت مستقل و بدون تاثیرپذیری از این موارد به فعالیت خود ادامه دهند. علاوه بر این، هیچ اتفاقی در بازار بدون دلیل رخ نمی‌دهد. به عنوان مثال، صعود بیت کوین در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با وجود اینکه شبیه به چرخه‌های قبلی بازارهای رمزنگاری بود اما به شدت با انفجار نقدینگی که پس از شیوع بیماری کووید-۱۹ به سیستم‌های مالی آسیب زد، ارتباط داشت. در حالی که سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به سال‌هایی با افزایش نقدینگی مشهورند اما در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش نقدینگی بودیم.

جالب است بدانید که هنگام تعیین ارزش بیت کوین در برابر اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات‌متحده که در تئوری، بزرگ‌ترین رقیب بیت کوین در بلندمدت است، کاهش قیمت این رمزارز در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با دیگر افت‌های قیمتی در تاریخ بیت کوین، بسیار کمتر و با شیب ملایم‌تری رخ داد.

مقایسه بیت کوین و اوراق قرضه
مقایسه بیت کوین و اوراق قرضه

با وجود اینکه قیمت بیت کوین به جریان‌های نقدی مرتبط نیست اما به طور قطع این رمزارز تحت تاثیر قیمت‌گذاری مجدد نرخ بهره قرار خواهد گرفت. به گفته کارشناسان، بانک‌های مرکزی مجبورند برای مهار تورم اقداماتی را انجام دهند وارد عمل شوند و به این منظور باید نقدینگی قابل توجهی را به بازار تزریق کنند. این موضوع به نوبه خود، می‌تواند به نفع بیت کوین باشد که در نهایت یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری در بیت کوین در سال ۲۰۲۳ را در اختیار تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌گذارد.

عوامل موثر در قیمت بیت کوین: اقتصاد کلان

افزایش ماینینگ بیت کوین و تاثیر آن بر قیمت این رمز ارز

در حالی که انبوه بادهای مخالف در صنعت کریپتو و همچنین دیگر عوامل نگران‌کننده اقتصاد کلان تاثیر زیادی بر قیمت بیت کوین داشتند اما واکاوی معیارهای شبکه بیت کوین، از موضوع دیگری پرده بر می‌دارد. تحلیل‌ها حاکی از آنند که علی‌رغم کاهش قابل‌توجه قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲، هش ریت و سختی ماینینگ در این شبکه افزایش یافت که نشان می‌دهد رقابت زیادی برای استخراج بیت کوین وجود دارد.

میزان سختی ماینینگ بیت کوین
میزان سختی ماینینگ بیت کوین
هش ریت بیت کوین
هش ریت بیت کوین

نگاهی به ماینرهای بیت‌ کوین که با افزایش دستگاه‌های ماینینگ و سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های توسعه‌یافته، فعالیت خود را افزایش داده‌اند، نشان می‌دهد که استخراج‌کنندگان بیش از پیش به صعود این رمزارز امید دارند. بنابراین، این موضوع یکی از عوامل موثر در قیمت بیت کوین است که نشان می‌دهد احتمالا سال ۲۰۲۳ زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

افزایش قیمت بیت کوین در اثر عرضه ثابت

میزان کمیابی پادشاه رمزارزها، یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت بیت کوین دانسته می‌شود. از راه‌های بررسی میزان کمیابی بیت ‌کوین، بررسی عرضه غیرنقد آن است. نقدینگی، کمیتی است که یک شخص یا نهاد، بیت کوین‌های خود را خرج می‌کند. ارزش نقدینگی شخصی که هیچگاه رمزارز خود را نمی‌فروشد، «صفر» است و درست برعکس، کسی که همیشه بیت کوین خرید و فروش می‌کند، دارای ارزش نقدینگی «یک» است. با این کمیت، عرضه در گردش را می‌توان به سه دسته عرضه بسیار نقد، نقد و غیرنقد تقسیم کرد.

عرضه غیرنقد به آنهایی گفته می‌شود که بیش از ۷۵ درصد بیت کوینی را که در یک آدرس سپرده‌گذاری می‌کنند، نگه می‌دارند. عرضه بسیار نقد هم آنهایی است که کمتر از ۲۵ درصد بیت کوین‌های خود را نگهداری می‌کنند. عرضه نقد نیز رقمی بین این عدد را تشکیل می‌دهد.

عرضه غیر نقدی بیت کوین
عرضه غیر نقدی بیت کوین

ورشکستگی صرافی FTX که شمار زیادی از شرکت‌های بزرگ این عرصه را با خود به قعر دره برد و همچنین، دیگر رخدادهای سال ۲۰۲۲، موجب شد که سرمایه‌گذاران بیت کوین خود را از صرافی‌ها خارج کنند. در واقع، هر وحشت بزرگی که در بازار ایجاد می‌شد همچون کاتالیزوری عمل می‌کرد که افراد و مؤسسات کوین‌های خود را یا به صورت شخصی نگهداری کنند یا بفروشند.

در سال گذشته میلادی، ۵۷۲,۱۱۸ بیت کوین به ارزش ۹٫۶ میلیارد دلار از صرافی‌ها خارج شد که از لحاظ تعداد بیت کوین، بزرگ‌ترین جریان خروجی در تاریخ بود. حتی از لحاظ ارزش دلاری نیز این دومین جریان خروجی بزرگ پس از سقوط بازارها در اثر شیوع کووید-۱۹ در مارس ۲۰۲۰ به شمار می‌رود. بر اساس آمار و ارقام موجود، تخمین زده می‌شود که ۱۱٫۶۸ درصد از عرضه بیت کوین اکنون در صرافی‌ها باشد که در مقایسه با ۱۶٫۸۸ درصد در  سال ۲۰۱۹، کاهش شدیدی را تجربه کرده‌است.

جریان سالانه بیت کوین در صرافی‌ها
جریان سالانه بیت کوین در صرافی‌ها

افزایش عرضه غیرنقد در کنار مقادیر بیت کوینی که از صرافی‌ها خارج می‌شوند، تصویری متفاوت از شبکه بیت کوین ارائه می‌دهند. در حالی که سوالات بی‌پاسخی از منظر اقتصاد کلان همچنان وجود دارد، ماینرهای بیت کوین به سرمایه‌گذاری در تجهیزات ادامه می‌دهند و هولدرهای بیت کوین قصد ندارند به این زودی‌ها رمزارزهای خود را رها کنند. این موضوع نیز می‌تواند یکی از عوامل موثر در قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ باشد.

تراز سالانه بیت کوین در صرافی‌ها
تراز سالانه بیت کوین در صرافی‌ها

مروری بر عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین

در این گزارش عوامل موثر در قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به موارد یاد شده در بالا، به وضوح می‌توان دلیل اینکه کارشناسان و معامله‌گران نسبت به سرمایه گذاری در بیت کوین در سال ۲۰۲۳ دیدگاه صعودی دارند را دریافت. همان‌طور که داده‌های آنچین نشان می‌دهند، شبکه بیت ‌کوین تقریبا هر ۱۰ دقیقه یک بلاک جدید اضافه می‌کند، ماینرهای بیشتری با وصل کردن تجهیزات ماینینگ به شبکه، در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و مشکلات عرصه کریپتو هیچ خدشه‌ای به باور اعتماد هولدرهای بلندمدت نسبت به بیت کوین ایجاد نکرده‌است.

افزون بر آن، با افزایش کمیابی بیت کوین، در حالی که عرضه کلی این رمزارز ثابت است، انتظار می‌رود که تقاضا برای آن با گذشت زمان افزایش یابد. در این بین، سرمایه‌گذاران بیت ‌کوین می‌توانند با میانگین‌گیری آن هم درست در زمان حاضر که قیمت‌ها هنوز پایین هستند، از منحنی تقاضا جلوتر باشند. آنالیز بازار نیازمند این است که سرمایه‌گذاران وقتی برای آموزش و یادگیری  بگذارند و با رسیدن به تحلیل‌های درست و به موقع بتوانند در موقعیت‌های مناسب وارد بازار شوند.

سلب مسئولیت: تلاش ما در صرافی ارز دیجیتال او‌ام‌پی فینکس ارائه محتوای مفید به کاربران و افزایش آگاهی مخاطب است. در نتیجه این مطلب به هیچ عنوان توصیه مالی محسوب نمی‌شود.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا