اخبار ارز دیجیتالاخبار ارز دیجیتال در جهاناخبار قانون گذاری‌ ارز دیجیتال

طرح پیشنهادی اولین قوانین جهانی ارز دیجیتال

به گزارش رویترز، هیئت ثبات مالی (The Financial Stability Board / FSB) در پی کاهش ۲ تریلیون دلاری ارزش بازار رمزارزها طی «زمستان» معروف آن و با توجه به تلاش سرمایه‌گذاران برای جبران ضررهایشان، روز جاری اولین طرح پیشنهادی برای قوانین جهانی ارز دیجیتال را ارائه کرد و اظهار داشت از جایی که کمپانی‌های رمزارزها فعالیت‌هایی مشابه بانک‌ها انجام می‌دهند، باید سرمایه‌ای مشخص را برای امور خود کنار بگذارند.


هیئت ثبات مالی که مسئول هماهنگی قانون‌گذاری‌ها بین کشورهای گروه ۲۰ (G20) است، برای اعضای خود ۹ پیشنهاد و توصیه جهت اعمال در این چهارچوب نظارتی ارائه داد.


در حال حاضر، این صنعت در اکثر کشورها تا حد زیادی قانون‌گذاری نشده است و نهادهای مرتبط تنها در راستای قوانین پول‌شویی و تروریسم مالی، به سرمایه‌گذاران جهت حفظ امنیت دارایی هشدار داده‌اند.


کلاس نات، رئیس بانک مرکزی هلند و همچنین سازمان FSB، بیان کرد «زمستان رمزارزها» یا همان اصلاح شدید قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، به این نهاد دیدگاه‌هایی جدید پیرامون ارزیابی نقاط ضعف زیرساختی در این صنعت داد.


سازمان FBS عنوان کرد این صنعت که ارزشی بین ۹۳۵ میلیارد دلار تا ۳ تریلیون دلار در اوج خود در نوامبر سال ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) داشته است، به این اندازه بزرگ نیست که تهدیدی برای نظام‌های اقتصادی محسوب شود؛ اما همچنان پیاده‌سازی یک چهارچوب مشخص برای قوانین جهانی ارز دیجیتال ضروری است.


از این رو، نات در نامه‌ای خطاب به وزرای اقتصاد کشورهای گروه ۲۰ در نشست هفته جاری آن‌ها در واشنگتن بیان کرد نگرانی‌ها پیرامون ریسک‌های مرتبط با ثبات نظام اقتصادی بالاخره به‌وجود خواهند آمد.


سازمان FBS توصیه کرد که یک چهارچوب نظارتی تشکیل داده شود، ریسک‌ها و داده‌های موجود در شرکت‌های کریپتویی مدیریت شوند و برای توقف فعالیت یک کمپانی در صورت بروز مشکلات، یک فرآیند روان و بی‌نقص طراحی شود.


این سازمان اظهار کرد در سقوط اخیر بازار ارزهای دیجیتال، چندین کمپانی وام‌دهنده کریپتویی در نتیجه آسیب‌پذیری در اجرای امور، سرمایه‌گذاری ضعیف، متمرکزشدن از سوی نهادهای پرخطر و سرمایه‌گذاری در معاملات و امور تجاری پرریسک، دچار انحلال شدند.


هدف از این طرح پیشنهادی برای قوانین جهانی ارز دیجیتال، یکپارچگی و هماهنگی بین‌المللی در قانون‌گذاری بر دارایی‌های رمزنگاری است، به‌ویژه که اتحادیه اروپا در حال تکمیل مجموعه قوانینی تحول‌آفرین جهت اعمال در این صنعت از سال ۲۰۲۴ است.


FBS می‌گوید اصل اساسی در این‌جا به این صورت است که مقررات فعالیت‌ها در این حوزه باید در تمامی بخش‌ها و نهادها یکسان باشند و مهم نیست که این فعالیت‌ها از سوی یک کمپانی ارز دیجیتال، بانک یا شبکه پرداختی صورت گیرند و شرکت‌های کریپتویی جهت تحقق این رویه، باید برخی از فعالیت‌های خود را جداسازی کنند.


این طرح‌های پیشنهادی تا تاریخ ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) به مشاوره و رایزنی عمومی گذاشته شده‌اند و انتظار می‌رود تا اواسط سال ۲۰۲۳، اعضای سازمان FBS فرآیند پیاده‌سازی قوانین را تسریع بخشند تا در نهایت قوانین جهانی ارز دیجیتال تصویب شوند.


همچنین سازمان FBS دستورالعمل خود را پیرامون قانون‌گذاری بر استیبل کوین‌ها (Stablecoin) مورد بازنگری قرار داد. استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که در پشتوانه خود دلار و یا دیگر دارایی‌ها را دارد و قیمت آن همیشه برابر با یک دارایی مشخص است.


FBS بیان کرد سقوط استیبل کوین دلاری ترا (TerraUSD / UST) در ماه می (اردیبهشت)، نشان‌دهنده ریسک بالا در استیبل کوین‌ها و پتانسیل زیاد سقوط آن‌ها درصورت نداشتن یک مکانیزم صحیح برای برقراری ثبات قیمتی بود.


این نهاد نظارتی عنوان کرد اکثر استیبل کوین‌های فعلی مطابق با دستور‌العمل‌های این سازمان عمل نمی‌کنند و پیشنهاد کرد این دستورالعمل‌ها مورد بازبینی قرار گیرند و مواردی از قبیل ارتقای مکانیزم پایدارسازی قیمت و مدیریت استیبل کوین‌ها و همچنین شفاف‌سازی و تقویت حقوق بازخرید آن‌ها را شامل شود.

ارزش بازار چیست؟

ارزش بازار (Market Cap) به مجموع ارزش دلاری سهام یک کمپانی اشاره دارد و در دنیای رمزارزها، از طریق حاصل‌ضرب تعداد واحدهای در گردش یک رمزارز در قیمت آن محاسبه می‌شود.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌‌ نوعی ارز دیجیتال است که قیمت آن مطابق با یک دارایی مشخص مانند طلا، دلار و یا دیگر رمزارزها است و آن دارایی را به‌عنوان پشتوانه و ذخیره خود نگهداری می‌کند.

منبع: Investing

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا